Talousarvioesitys 2015
01. Viestintäviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 11 894 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen. Niiden osalta määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:Digitaalista tekniikkaa ja palveluita hyödynnetään laajasti yhteiskunnan eri osa-alueilla. Viestinnän ja tietoyhteiskunnan peruspalvelut ja niiden turvallisuus varmistetaan. Koko maassa on saatavilla monipuolisia, korkealaatuisia ja kohtuuhintaisia viestintä- ja tietoyhteiskuntapalveluita. Tieto- ja viestintäteknologian ja digitaalisten palveluiden täysimääräinen käyttö edistää yhteiskunnan toimivuutta, kansalaisten hyvinvointia ja yritysten kilpailukykyä.
Viestintäviraston tavoitteena on viestintäpalvelujen tarjonnan monipuolistuminen, viestinnän peruspalveluiden saatavuuden paraneminen sekä viestintäverkkojen ja -palvelujen toimintavarmuuden ja turvallisuuden kehittyminen. Vuoden 2015 toiminnan painopisteiden mukaisesti Viestintävirasto puuttuu viestintämarkkinoiden epäkohtiin, tarjoaa taajuudet uusille käyttötarkoituksille, lisää markkinoiden läpinäkyvyyttä, edistää nopeiden laajakaistaverkkojen rakentamista ja huolehtii posti-, puhelin-, tv- ja laajakaistapalvelujen vähimmäistasosta. Lisäksi Viestintävirasto vahvistaa kansallista tietoturvaa ja terävöittää teknistä ohjausta ja valvontaa.
Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa alustavasti Viestintävirastolle vuodelle 2015 seuraavat toiminnalliset tavoitteet, jotka tukevat pääluokkaperusteluissa viestinnän toimialalle asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita sekä hallinnonalalle asetettuja yhteisiä tavoitteita.
Tulostavoite | 2013 toteutuma |
2014 tavoite |
2015 tavoite |
---|---|---|---|
TUOTOKSET JA LAADUNHALLINTA | |||
Radiotaajuuksien huutokauppa toteutetaan, ajankohta | 1—10/2013 | - | - |
Elinkeinoelämän sekä harrastuskäyttöön osoitettujen luvanvaraisten radiolaitteiden käyttöön osoitetun taajuusmäärän kasvu, %/vuosi | 1 (elinkeino), 5 (harrastus) | 1 (elinkeino), 4 (harrastus) | 1 (elinkeino), 4 (harrastus) |
Radioluvista vapautettujen sovellusten määrä, kpl/vuosi | 8 | 3 | 3 |
Kyberturvallisuuskeskuksen toiminta käynnistyy ja vakiintuu. Viestintävirasto tuottaa kyberturvallisuuden tilannekuvaa ja tietoturvallisuuspoikkeamien havainnoinnin palveluita. Kyberturvallisuuskeskuksen yhteistyöverkoston arvio kyberturvallisuuden tilannekuvan laadusta. Suoritetaan kysely yhteistyöverkostolle (asteikko 1—5) | - | 3,7 | 3,7 |
Viestintävirasto tuottaa ajantasaista tilannekuvaa viestintäverkoista sekä niiden vika- ja häiriötilanteista Viestintäviraston sivustolla. Karttamuotoinen, ajantasainen helppokäyttöinen informaatio viestintäverkkojen tilanteesta käytössä vaiheittain: | |||
1. vaihe: lämpötilakartta vakavista häiriöistä | toteutuu | - | - |
2. vaihe: tarkennettu häiriökartta ja laatu | - | toteutuu | - |
3. vaihe: palvelukartta (häiriöt, laatu, saatavuus ja valvonta) | - | - | toteutuu |
Laajakaistapalveluja tarjoaville operaattoreille on tarjolla kohtuuhintaisia valokuidulla toteutettuja tilaajayhteyksiä. Kilpailijoille vuokrattujen kuitutilaajayhteyksien määrän kehitys, %/vuosi | 200 | 5 | 5 |
Nopeiden (yli 30 Mb) laajakaistayhteyksien saatavuus paranee. Laajakaistaliittymien saatavuus kasvaa, %/v | 9,5 | 5 | 5 |
Laajakaistatukihakemusten joutuisa käsittely. Vireille tulleista hakemuksista käsitelty kolmen kuukauden kuluessa riittävien selvitysten saamisesta, osuus % | 100 | 80 | 80 |
Taajuussuunnittelu on laadukasta. Taajuussuunnittelusta johtuvat haitalliset häiriöt enintään, kpl/vuosi | 0 | 8 | 8 |
Varmistetaan postin yleispalvelun saatavuus. Kansalaisten tyytyväisyys postin yleispalveluihin, asiakaskysely (asteikko 1—5) | 3,9 | 3,5 | 3,5 |
Viestintäverkkojen ja -palvelujen käytettävyys on hyvällä tasolla. Pitkäkestoisten vakavien vikojen määrä enintään, kpl/vuosi | 6 | 6 | 6 |
Asiakas- ja sidosryhmäkysely (asteikko 1—5) | 3,8 | 3,5 | 3,5 |
Virasto edistää internetpalvelujen käyttöä kehittämällä kansallista tietoturvallisuutta. Asiakas- ja sidosryhmäkysely (asteikko 1—5) | 3,8 | 3,5 | 3,5 |
Virasto edistää internetpalvelujen kehittymistä takaamalla toimivan verkkoympäristön. Nimipalvelimien käytettävyys, % | 100 | 100 | 100 |
Tehdään lupa- ja taajuuspäätökset noudattaen palveluaikatavoitteita. Palveluaikatavoite 28 päivää, osuus %/vuosi | 98 | 95 | 95 |
Tehokas radiohäiriöiden selvittäminen. Hätä- ja turvallisuusliikenteen sekä viranomaisverkkojen radiohäiriöiden selvitykseen enintään kuluva aika, tuntia virka-aikana | 16 | 16 | 16 |
Virastossa on toteutettu tietoturvallisuuden vakiointi perustuen yleisesti hyväksyttyyn tietoturvastandardiin. Tietoturvallisuus katselmoidaan vuosittain. | - | toteutuu | toteutuu |
Sidosryhmien tyytyväisyys Viestintäviraston toimintaan (asteikko 1—5) | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
TOIMINNALLINEN TEHOKKUUS | |||
Teletoiminnan ohjauksen ja valvonnan kustannukset ilman kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja, euroa/yleisen televerkon liittymä (sisältää perinteiset liittymät ja laajakaistaliittymät) | 0,38 | 0,40 | 0,40 |
Tietoturvallisuuden ohjauksen ja valvonnan kustannukset ilman kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja, euroa/yleisen televerkon liittymä (sisältää perinteiset liittymät ja laajakaistaliittymät) | 0,30 | 0,75 | 0,90 |
Postipalvelujen valvonnan kustannukset ilman kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja, euroa/postinsaajatalous | 0,50 | 0,58 | 0,58 |
Mediapalvelujen valvonnan kustannukset, euroa/tv-katsojatalous | 0,26 | 0,34 | 0,34 |
Taajuushallinnon kustannukset ilman kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja, euroa/voimassa olevien radiolupien ja kelpoisuustodistusten sekä lupa- ja todistushakemusten ja pidettyjen tutkintojen yhteenlaskettu lukumäärä | 77 | 125 | 125 |
Työn tuottavuuden kehittyminen, % | 4,9 | 1 | 1 |
Kokonaistuottavuuden kehittyminen, % | 4,86 | 2 | 2 |
Julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % | 102 | 94 | 95 |
Veronluonteisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % | 108 | 96 | 97 |
Tulot perustuvat valtion maksuperustelain nojalla annettuun liikenne- ja viestintäministeriön asetukseen taajuusmaksuista ja Viestintäviraston radiohallinnollisista suoritteista perittävistä muista maksuista (1222/2010), liikenne- ja viestintäministeriön asetukseen Viestintäviraston eräistä maksuista (865/2012) sekä lakiin valtion televisio- ja radiorahastosta (745/1998).
Viestintävirasto perii tietoyhteiskuntamaksua sekä televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksua tietoyhteiskuntakaaressa säädetyin perustein, postitoiminnan valvontamaksua postilaissa (415/2011) säädetyin perustein sekä sähköisen tunnistuspalvelun tarjoajilta maksua laissa vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisistä allekirjoituksista (617/2009) säädetyin perustein.
Tietoyhteiskuntamaksu 4 180 000 euroa, postitoiminnan valvontamaksu 1 535 000 euroa, televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksu 1 069 000 euroa sekä varmennemaksu 208 000 euroa tuloutetaan momentille 11.19.04. Näistä toiminnoista aiheutuvat menot on otettu huomioon Viestintäviraston toimintamenomomentin määrärahan mitoituksessa.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Bruttomenot | 31 169 | 31 357 | 33 050 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 22 614 | 20 312 | 21 156 |
Nettomenot | 8 555 | 11 045 | 11 894 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 4 516 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 5 856 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Tuotot | |||
---|---|---|---|
Taajuusmaksut ja muut radiohallinnolliset suoritteet | 9 933 | 10 558 | 10 668 |
Verkkotunnusmaksut | 3 550 | 3 600 | 3 600 |
Numerointimaksut | 2 774 | 2 780 | 2 780 |
Muu maksullinen toiminta | 6 294 | 4 535 | 4 078 |
Tuotot yhteensä | 22 551 | 21 473 | 21 126 |
Kustannukset | |||
Taajuusmaksut ja muut radiohallinnolliset suoritteet | 10 753 | 11 692 | 11 725 |
Verkkotunnusmaksut | 3 035 | 3 676 | 3 568 |
Numerointimaksut | 2 698 | 2 868 | 2 772 |
Muu maksullinen toiminta | 5 725 | 4 623 | 4 186 |
Kustannukset yhteensä | 22 211 | 22 859 | 22 251 |
Ylijäämä (+)/Alijäämä (-) | |||
Taajuusmaksut ja muut radiohallinnolliset suoritteet | -820 | -1 134 | -1 057 |
Verkkotunnusmaksut | 515 | -76 | 32 |
Numerointimaksut | 76 | -88 | 8 |
Muu maksullinen toiminta | 569 | -88 | -108 |
Ylijäämä (+)/Alijäämä (-) yhteensä | 340 | -1 386 | -1 125 |
Kustannusvastaavuus, % | |||
Taajuusmaksut ja muut radiohallinnolliset suoritteet | 92 | 90 | 91 |
Verkkotunnusmaksut | 117 | 98 | 101 |
Numerointimaksut | 103 | 97 | 100 |
Muu maksullinen toiminta | 110 | 98 | 97 |
Kustannusvastaavuus, % yhteensä | 102 | 94 | 95 |
Veronluonteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Tuotot | |||
---|---|---|---|
Eräät viestinnän maksut | 6 646 | 6 633 | 6 992 |
Tuotot yhteensä | 6 646 | 6 633 | 6 992 |
Kustannukset | |||
Eräät viestinnän maksut | 6 143 | 6 900 | 7 186 |
Kustannukset yhteensä | 6 143 | 6 900 | 7 186 |
Ylijäämä (+)/Alijäämä (-) | |||
Eräät viestinnän maksut | 503 | -267 | -194 |
Ylijäämä (+)/Alijäämä (-) yhteensä | 503 | -267 | -194 |
Kustannusvastaavuus, % | |||
Eräät viestinnän maksut | 108 | 96 | 97 |
Kustannusvastaavuus, % yhteensä | 108 | 96 | 97 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kyberturvallisuuskeskus | 500 |
NCSA-tehtävien hoito | 100 |
PRS-viranomaistoiminta | 150 |
Tietoyhteiskuntamaksu | 300 |
Toimintamenojen lisäsäästö | -141 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -60 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 17 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -17 |
Yhteensä | 849 |
2015 talousarvio | 11 894 000 |
2014 talousarvio | 11 045 000 |
2013 tilinpäätös | 9 895 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 48/2014 vp (19.12.2014)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 11 894 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen. Niiden osalta määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.