Statsbudgeten 2017
40. Statens regional- och lokalförvaltning
Förklaring:Regionförvaltningverken tillgodoser regional jämlikhet genom att i samarbete med andra aktörer främja rättsskyddet och säkerheten samt genom att utveckla och stödja en i ekonomiskt, socialt och ekologiskt hänseende hållbar välfärd.
Regionförvaltningsverken sköter uppgifter inom följande ansvars- och uppgiftsområden: social- och hälsovård, miljö- och hälsoskydd, undervisnings- och kulturverksamhet, konsument- och konkurrensförvaltning, tillståndsärenden och övriga ansökningsärenden som hör till området för miljöskydds- och vattenlagstiftningen, tillsyn över och utvecklande av arbetarskyddet, produkttillsyn över produkter som används i arbetet, i egenskap av arbetarskyddsmyndighet tillsyn över att arbetarskyddslagstiftningen iakttas, räddningsväsendet, samordnande av beredskapen i regionen, utvärdering av den regionala tillgången till basservice samt styrning, övervakning och utvecklande av magistraterna.
Magistraterna har till uppgift att säkerställa att samhället fungerar och att det finns tillgång till interoperabel information för olika kunders behov genom att sköta de register som magistraterna ansvarar för och deras datainnehåll samt säkerställa att kundernas grundläggande rättigheter tillgodoses i det finländska samhället. Magistraterna svarar inom sina verksamhetsområden för befolkningsdata och förmyndarärenden samt den riksomfattande konsumentrådgivningen. Magistraterna sköter också uppgifter som hör till notarius publicus samt civilvigslar och registreringar av partnerskap, bestyrkande av köp och uppgifter i anslutning till val och folkomröstningar. Andra uppgifter som hör till magistraterna är bl.a. namnändringar, hindersprövning och fastställelse av delägarförteckningen i bouppteckningar.
- — Tillgången till och kvaliteten på basservicen förbättras
- — Hälso- och välfärdsskillnaderna minskar och människor tar mer ansvar för den egna hälsan och de egna levnadsvanorna
- — Serviceproducenternas handlingsfrihet ökar
- — Förutsebarheten i företagsklimatet ökar samtidigt som näringslivets verksamhetsmiljö, säkerhet och marknadens funktion förbättras
- — Livsmedelssäkerhetskedjans kvalitet och säkerhet samt styrningen av tillsynen över miljö- och hälsoskyddet bibehålls på en god nivå
- — Kundernas rättssäkerhet tillgodoses.
01. Regionförvaltningsverkens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 53 300 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till projekt som får EU-finansiering
2) till betalning av ersättning till Ålands landskapsregering för kostnader som föranleds av de uppgifter som anges i förordningen om vissa förvaltningsuppgifter inom hälso- och sjukvården i landskapet Åland (1179/2009).
Förklaring:För regionförvaltningsverken uppställs i resultatavtalen mål för resultatet av verksamheten. Förverkligandet av dessa mål utvärderas vid resultatförhandlingar mellan ministerierna, centralförvaltningsmyndigheterna och regionförvaltningsverken och i utvärderingsrapporter.
Mål för resultatet av verksamheten
2015 utfall |
2016 mål |
2017 mål |
|
Produktion och kvalitetsledning | |||
Genomsnittlig behandlingstid, mån. | |||
Klagomål | 8,3 | 8 | 8 |
Besvär och utlåtanden i ärenden som gäller undervisnings- och kulturverksamheten | 1,5 | 2,5 | 2,5 |
Alkoholtillstånd | 0,8 | 1 | 1 |
Tillstånd för privata tjänsteproducenter inom social- och hälsovården | 2,1 | 2 | 2 |
Ansökningar om miljö- och vattentillstånd, medeltal | 13,31) | 10 | 10 |
Ansökningar om miljö- och vattentillstånd, median | 11,7 | 10 | 10 |
Resultaten av kundförfrågan, skala 0—5 | |||
---|---|---|---|
Kundtillfredsställelse med tjänstvilligheten och samarbetsförmågan | 3,9 | 4 | 4 |
Kvaliteten på försvarskurserna | 4,3 | 4 | 4 |
Funktionell effektivitet | |||
Tillsynsbesök samt genomförda utvärderingar och kontroller, genomförandegrad % | |||
Styrnings- och utvärderingsbesök samt regionala evenemang som följer av prioriteringarna i tillsynsprogrammet för social- och hälsovården (andelen besök och evenemang, % av det totala antalet enligt resultatavtalen) | - | 100 | 100 |
Det kommunala miljö- och hälsoskyddets utvärderings- och styrningsbesök, antal utvärderingsbesök, antal besök/samarbetsområden för miljö- och hälsoskyddet, % | - | 20 | 20 |
Genomförandegraden för urvalskontroller av djurens välbefinnande och tvärvillkor | 96,7 | 100 | 100 |
Genomförandegraden i fråga om handlingsplanen för konsument-, konkurrens- och näringsrättsliga uppgifter | 95,0 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighet, % | |||
Alkoholtillstånd samt social- och hälsovårdens avgiftsbelagda prestationer | 87,0 | 100 | 100 |
Miljö- och vattentillstånd, kostnadsmotsvarighet % | 43,0 | 50 | 50 |
Mål för hantering och utvecklande av personalresurser | |||
Årsverken, sammanlagt | 1 265 | 1 216 | 1 195 |
varav regionförvaltningsverkets omkostnader | 772 | 767 | 753 |
Omkostnader för regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet, moment 33.02.07 | 453 | 429 | 422 |
Övriga moment | 40 | 20 | 20 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 9,7 | 9,0 | 9,0 |
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VMBaro | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
1) Tillståndsärenden och andra ärenden enligt miljöskyddslagen och vattenlagen
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 67 984 | 68 741 | 67 160 |
Bruttoinkomster | 13 090 | 12 380 | 13 860 |
Nettoutgifter | 54 894 | 56 361 | 53 300 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 7 135 | ||
— överförts till följande år | 10 740 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Offentligrättsliga prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 12 666 | 12 000 | 13 405 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 22 618 | 20 100 | 22 340 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -9 952 | -8 100 | -8 935 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 56 | 60 | 60 |
Företagsekonomiska prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 31 | 30 | 30 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 30 | 30 | 30 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 1 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 103 | 100 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Besparing till följd av överföring av konsumentsäkerhetstillsynen | -8 |
IKT-förändringar till följd av regionförvaltningsverksreformen | 200 |
Konsumentsäkerhetstillsyn (överföring till moment 32.40.05) | -42 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -38 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -452 |
Genomförandet av principen om självkostnadshyra i Senatfastigheters hyror | 75 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -954 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -285 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -68 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | -682 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -320 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | -418 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -49 |
Nivåförändring | -20 |
Sammanlagt | -3 061 |
2017 budget | 53 300 000 |
2016 II tilläggsb. | -339 000 |
2016 budget | 56 361 000 |
2015 bokslut | 58 499 000 |
02. Magistraternas omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 28 346 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av ersättning till Ålands landskapsregering för kostnader som föranleds av de uppgifter som anges i förordningen om skötseln på Åland av uppgifter som gäller konsumentrådgivning (720/2014).
Förklaring:För magistraterna uppställs det i strategiska resultatavtal mål för resultatet av verksamheten. Förverkligandet av dessa mål utvärderas vid resultatförhandlingar mellan enheten för styrning och utveckling av magistraterna vid Regionförvaltningsverket i Östra Finland och magistraterna och i utvärderingsrapporterna.
2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 uppskattning |
|
Produktion och kvalitetsledning | |||
---|---|---|---|
Förordnande av intressebevakning | |||
— avgöranden genom magistratens beslut, tid i genomsnitt | 3,2 mån. | 4 mån. | 3 mån. |
Intressebevakning-revision | |||
— de privata intressebevakarnas redovisning granskats efter inlämnandet till magistraten, tid i genomsnitt | 3,9 mån. | - | 3,8 mån. |
Tillståndsärenden | |||
— avgörande från det att ansökan inkommit till magistraten, tid i genomsnitt | 1,4 mån. | 2 mån. | 1,2 mån. |
Konsumentrådgivning | |||
— den nationella telefonrådgivningen, av de kunder som ringer rådgivningen betjänas minst | 86 % | 80 % | 90 % |
Funktionell effektivitet | |||
Avgiftsbelagda tjänster inom förmyndarverksamheten — produktivitet: prestationer/årsv. |
692 | - | 730 |
Avgiftsfria person-, familje- och arvsrättsliga tjänster —produktivitet: prestationer/årsv. |
7 688 | 8 375 | 8 070 |
Konsumentrådgivningstjänster, rådgivning — produktivitet: prestationer/årsv. |
1 977 | 2 320 | 2 080 |
Avgiftsbelagda offentligrättsliga vittnestjänster —produktivitet: prestationer/årsv. |
10 336 | - | 10 850 |
Avgiftsbelagd offentligrättslig informationstjänst —produktivitet: prestationer/årsv. |
6 758 | 7 200 | 7 100 |
Hantering och utvecklande av personalresurser | |||
Årsverken ämbetsverk, magistraternas omkostnadsmoment | 658 | 624 | 624 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 9,9 | 9 | 9 |
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VMBaro | 3,3 | 3,3 | 3,4 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 46 946 | 45 738 | 42 766 |
Bruttoinkomster | 16 211 | 14 650 | 14 420 |
Nettoutgifter | 30 735 | 31 088 | 28 346 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 4 868 | ||
— överförts till följande år | 6 625 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Offentligrättsliga prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 15 791 | 14 400 | 14 050 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 21 112 | 18 600 | 18 010 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -5 321 | -4 200 | -3 960 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 75 | 77 | 78 |
Företagsekonomiska prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 325 | 250 | 289 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 139 | 225 | 260 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 186 | 25 | 29 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 234 | 111 | 111 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Extra uppgifter när det gäller registrering av asylsökande | 127 |
Informationssystem för ledningen | -160 |
Modernisering av magistraternas register, den elektroniska tjänstehelheten (MERP) och kassasystemet VAKAVA | -450 |
Teknologisk reform av datasystemen | -150 |
Utveckling av öppna data (investeringsutgift) | -200 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -345 |
Genomförandet av principen om självkostnadshyra i Senatfastigheters hyror | 62 |
Löneglidningsbesparing | -124 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -128 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -153 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -52 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | -525 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -244 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | -336 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -28 |
Nivåförändring | -36 |
Sammanlagt | -2 742 |
2017 budget | 28 346 000 |
2016 II tilläggsb. | 23 000 |
2016 budget | 31 088 000 |
2015 bokslut | 32 492 000 |
03. Stödåtgärder inom regional- och lokalförvaltningen (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 352 000 euro.
Anslaget får användas
1) till administrering av utlokaliseringen av funktioner inom statens centralförvaltning
2) till utvecklande av statens regionala och lokala förvaltningsstrukturer
3) till utvecklande av former för myndigheternas gemensamma kundservice och till administrering av samservicen
4) till avlönande av personal motsvarande högst två årsverken
5) till ersättning av de kostnader som kommunerna föranleds av ordnandet av gemensam kundservice inom den offentliga förvaltningen
6) till upphandling och drift av de IKT-system som ska användas inom den offentliga förvaltningens gemensamma kundservice.
Förklaring:Verksamheten för de servicepunkter som testats inom projektet för den gemensamma kundservicen inom den offentliga förvaltningen har fortsatt 2016. Reformen av de IKT-system som är avsedda för den offentliga förvaltningens gemensamma kundservice genomförs 2016—2017.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Finansieringen av projektet Kundservice 2014 upphör | -328 |
Pilotprojekt som gäller den offentliga förvaltningens gemensamma kundservice | 58 |
Sammanlagt | -270 |
2017 budget | 352 000 |
2016 budget | 622 000 |
2015 bokslut | 1 782 000 |