Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2003

40. Alueelliset ympäristökeskuksetPDF-versio

Selvitysosa:Ympäristökeskuksille kuuluvat ympäristöministeriön hallinnonalan tehtävinä ympäristönsuojelua, alueidenkäyttöä, rakentamisen ohjausta, luonnonsuojelua, kulttuuriympäristön hoitoa, ympäristötutkimusta ja seurantaa sekä ympäristötietoisuutta koskevat asiat.

Ympäristökeskukset hoitavat myös maa‐ ja metsätalousministeriön toimialaan kuuluvat vesivarojen käytön ja hoidon tehtävät, joiden erillismenot rahoitetaan luvusta 30.51. Näiden tehtävien hoitoa ohjaa maa‐ ja metsätalousministeriö. Maa‐ ja metsätalousministeriön tehtäväalueelle arvioidaan alueellisissa ympäristökeskuksissa käytettävän vuositasolla 210 henkilötyövuotta.

Ympäristöministeriö on asettanut alueellisille ympäristökeskuksille seuraavat alustavat tulostavoitteet vuodelle 2003:

Ympäristön suojelu

Ympäristöluvat käsitellään laadukkaasti, joutuisasti ja käsittelyajoille asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Osallistutaan parhaan käyttökelpoisen tekniikan selvitysten valmisteluun ja hyödynnetään näin tuotettuja tietoja lupapäätöksiä valmisteltaessa. Keskeneräisten katselmustoimitusten valmistumista vauhditetaan.

Tehostetaan ympäristönsuojelulain mukaista valvontaa laatimalla ja toteuttamalla valvontasuunnitelmia. Hyödynnetään yritysten ympäristöjärjestelmiä lupien käsittelyssä ja valvonnassa.

Vesiensuojelun toimenpideohjelmaa vuoteen 2005 ja Itämeren suojeluohjelmaa toteutetaan painopisteinä typpipäästöjen, maatalouden kuormituksen ja haja‐asutuksen jätevesipäästöjen vähentäminen. Tehostetaan kuntien vesiensuojelutyön seurantaa. Tärkeillä ja muilla vedenhankintaan soveltuvilla pohjavesialueilla edistetään suojelusuunnitelmien laadintaa. Välittömiä pohjavesiriskejä poistetaan myös ympäristötöinä.

Vuoden 2005 loppuun ulottuvia tarkistettuja alueellisia jätesuunnitelmia pannaan toimeen. Kuntien yhteistyötä jätehuollossa edistetään erityisesti yhteistyössä hitaasti edenneillä alueilla. Vaikutetaan siihen, että kunnat perivät jätemaksunsa täyskatteisina. Kannustetaan jätteiden synnyn ehkäisemistä ja jätteiden hyödyntämistä.

Edistetään ja toteutetaan kiireellisyysjärjestyksessä pilaantuneiden alueiden kunnostushankkeita. Asetetaan tarvittavat velvoitteet kiireellistä kunnostamista vaativien alueiden kunnostusvelvollisille.

Ilmansuojelun toimeenpanon valvontaa tehostetaan. Ilmanlaadun seurantaa sekä meluntorjunnan tietopohjaa ja suunnittelua parannetaan. Tehostetaan kuntien meluntorjuntatyön seurantaa erityisesti kokoamalla ajantasaisia tietoja melutilanteesta ja melulle altistumisesta sekä kiinnitetään huomiota tärinälle altistumiseen.

Alueidenkäytön ja rakentamisen ohjaus

Kuntien maankäytön suunnittelun ja rakentamisen ohjauksessa kiinnitetään erityisesti huomiota selvitysten ja vaikutusten arvioinnin riittävyyteen, asianmukaisiin osallistumis- ja arviointimenettelyihin ja yhdyskuntarakenteen eheyteen, ympäristöhaittojen torjuntaan sekä kulttuuri- ja luonnonarvojen huomioon ottamiseen.

Alueelliset ympäristökeskukset edistävät valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden ja maakuntakaavojen huomioon ottamista kuntien kaavoituksessa ja muussa viranomaistoiminnassa. Keskukset osallistuvat aktiivisesti maakuntakaavojen valmisteluun ja tukevat ministeriötä kaavoituksen ohjauksessa alueellisena asiantuntijana.

Huolehditaan tarvittavasta kuntien kaavoituksen, rakentamisen ja kulttuuriympäristön hoidon seurannasta.

Edistetään rakennusperintöstrategian toteutumista informaatio-ohjauksella ja koulutuksella sekä tukemalla alueellisten ja kuntien kulttuuriympäristöohjelmien laatimista ja toteuttamista.

Rakentamisen ohjauksella edistetään uudis‐ ja korjausrakentamisen laatua sekä tiedotetaan uudistuvista määräyksistä, ohjeista ja vastuukysymyksistä.

Luonnonsuojelu

Luonnon monimuotoisuutta edistetään erityisesti luontotyyppien ja lajien suojelun osalta selvityksillä ja alueiden rajauspäätöksillä. Edistetään arvokkaiden maisema‐alueiden perustamista ja niiden hoitosuunnitelmien laatimista. Tehostetaan uhanalaisimpien perinnemaisematyyppien ja maatalouskäytön ulkopuolella olevien perinnemaisemien hoitoa.

Luonnonsuojeluohjelmia ja Natura 2000 ‐verkostoa toteutetaan vuoteen 2007 ulottuvan rahoitusohjelman ja alueellisten toteuttamisstrategioiden mukaisesti hyödyntämällä tehokkaasti myös EU:n rahoitusmahdollisuuksia. Vuonna 2003 toteuttamistavoite on 29 000 hehtaaria. Yksityismaiden luonnonsuojelualueiden merkintää maastoon jatketaan.

Jatketaan hoito‐ ja käyttösuunnitelmien laatimista Natura 2000 ‐verkoston alueille keskeisten yhteistyötahojen kanssa ja osallistutaan metsiensuojelun alueelliseen edistämiseen.

Edistetään luonnon virkistyskäytön edellytyksiä ja kiinnitetään erityistä huomiota vesiliikennelain ja maastoliikennelain mukaisiin tehtäviin.

Muu toiminta

Huolehditaan ympäristöasioiden kytkemisestä EU:n rakennerahasto-ohjelmien toimeenpanoon ja edistetään rahoituksen saamista ympäristöhankkeisiin. Kehitetään yhteistyössä alueen toimijoiden kanssa ympäristöä ja sen kestävää käyttöä parantavia yhteistyömuotoja ja hankkeita.

Valmistaudutaan suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arviointia koskevan EY:n direktiivin toimeenpanoon ympäristökeskuksen omassa ja alueen muiden viranomaisten toiminnassa. Yhteysviranomaisen tehtävissä sovelletaan yhtenäisesti ympäristövaikutusten arviointimenettelyn valtakunnallisia linjauksia.

Ympäristön tilan seurannassa tuotetaan korkeatasoista ja soveltamiskelpoista tietoa ympäristön tilan muutoksista. Kehitetään vesistöaluekohtaista seurantaa, suunnittelua ja arviointia EY:n vesipolitiikan puitedirektiivin pohjalta ja valmistellaan sen toimeenpanoa yhteistyössä muiden aluehallintoviranomaisten kanssa.

Tehdään yhteistyössä Suomen ympäristökeskuksen kanssa hallinnollista päätöksentekoa ja ympäristöuhkien ennakointia tukevaa tutkimusta ja kehittämistä tarkistetun tutkimus- ja kehittämistoiminnan strategian pohjalta.

Tuetaan paikallisten tahojen aloitteellisuutta ympäristön hoito- ja kunnostushankkeissa ja toteutetaan ympäristötöitä. Parannetaan ympäristökeskusten rakentamistoiminnan tuottavuutta ja taloudellisuutta uudessa tilaaja-tuottaja -muotoisessa toimintatavassa sekä nostetaan rakennuttamisaste keskimäärin 75 prosenttiin.

Keskeiset suoritteet ja niiden mittarit määritellään tuloksellisuusarvioinnin kehittämiseksi. Laboratoriotoiminnan kehittämistä jatketaan.

Maksullisen toiminnan tunnuslukutaulukko:
  Julkisoikeudelliset Liiketaloudelliset
  2001 2002 2003 2001 2002 2003
  toteutuma ennakoitu arvio toteutuma ennakoitu arvio
             
Maksullisen toiminnan tuotot (t€) 3 064 3 000 2 900 1 790 1 700 1 700
Maksullisen toiminnan erilliskustannukset (t€) 3 421 2 850  2 325 1 413 1 215 1 215
Käyttöjäämä (t€) -357 150 575 377 485 485
— % tuotoista -12 5 20 21 29 29
Osuus yhteiskustannuksista (t€) 2 687 2 240 1 825 541 485 485
Ylijäämä (+) / alijäämä (-) (t€) -3 044 -2 090 -1 250 -164 0 0
— % tuotoista -99 -70 -43 -9 0 0
Tuotot % kustannuksista 50 59 70 92 100 100

21. Toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 59 582 000 euroa.

Selvitysosa:

Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 66 132 000
Maksullisen toiminnan erillismenot 3 540 000
Muut toimintamenot 62 592 000
Bruttotulot 6 550 000
Maksullisen toiminnan tulot 4 600 000
— julkisoikeudelliset tulot 2 900 000
— muut suoritteet 1 700 000
Muut tulot 1 950 000
— yhteishankkeet 1 100 000
— muut tulot 850 000
Nettomenot 59 582 000

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 248 000 euroa tiehallinnosta siirtyneiden seitsemän henkilön palkkaus- ja muiden toimintamenojen siirtona momentilta 31.24.21, Suomen ympäristökeskuksesta siirtyneen yhden henkilön palkkausmenojen siirtona 52 000 euroa momentilta 35.60.21 ja 900 000 euroa lähinnä ympäristökeskusten ruuhkautuneiden tehtävien hoitamiseksi siirtona momentilta 35.10.63.

Määrärahaan sisältyy 286 000 euroa menoja, jotka vastaavat momentille 12.35.40 tuloutettuja vesiensuojelumaksuja.


2003 talousarvio 59 582 000
2002 talousarvio 58 438 000
2001 tilinpäätös 55 861 770