Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2003

01. YmpäristöministeriöPDF-versio

Selvitysosa:Ympäristöministeriön strategisena tavoitteena on hyvinvointia edistävä elinympäristö ja ekotehokas yhteiskunta. Asumisen, yhdyskuntien suunnittelun ja rakentamisen laadukkuudella luodaan terveellistä ja viihtyisää elinympäristöä ja edellytyksiä ihmisten hyvinvoinnille. Ekotehokkuuden parantamisella edistetään hyvinvointia ja elämän laatua samalla kun ympäristökuormitus ja -haitat vähentyvät. Omaksumalla luonnonvarojen kestävän käytön -periaate yhteiskunnan eri osa-alueilla turvataan luonnonvarojen riittävyys myös tuleviin tarpeisiin. Tavoitteena on ympäristövastuullisuuden kasvu yhteiskunnassa.

Ministeriö vaikuttaa aktiivisesti kansainvälisessä yhteistyössä ja kansallisesti muihin toimijoihin niin, että ne ottavat tavoitteissaan ja toiminnassaan huomioon elinympäristöön ja ekotehokkuuden edistämiseen liittyvät kysymykset. Ministeriön toiminta on ihmis- ja asiakaslähtöistä ja yhteistyöhakuista ja se perustuu osaamiseen ja avoimuuteen.

Ympäristöministeriön alustavat tulostavoitteet vuodelle 2003 ovat:

Kansainväliset asiat

Aloitetaan hallituksen kestävän kehityksen ohjelman (1998) uudistaminen Johannesburgin kestävän kehityksen huippukokouksen (WSSD) hyväksymän toimintaohjelman, kansallisen edistymisarvion ja eri toimijatahojen kumppanuusprosessin pohjalta. Osallistutaan kansainvälisen ympäristöhallinnon vahvistamiseen erityisesti YK:n ympäristöohjelman (UNEP) ministerifoorumin puitteissa ja Maailman kauppajärjestön (WTO) neuvottelukierrokselle ympäristö- ja kauppakysymysten yhteensovittamiseksi.

Varmistetaan Suomen etujen huomioon ottaminen Euroopan yhteisön päätöksenteossa. Laajentumisneuvotteluissa toimitaan ympäristönsuojelun korkean tason toteuttamiseksi hakijamaissa, erityisesti Suomen lähialueilla. Vaikutetaan EU:n rahoitusjärjestelmien, erityisesti Tacis‐ ja Ispa -ohjelmien suuntaamiseen siten, että Itämeren suojelu ja Barentsin alueen ympäristökysymykset otetaan riittävästi huomioon. EU:n aluerakenteen ja alueidenkäytön kehityskuvan toteutusohjelmaan sekä EU:n biodiversiteettistrategian valmisteluun pyritään sisällyttämään Suomen näkökohdat.

Ympäristön pilaantumisen ehkäiseminen

Kehitetään ympäristölupajärjestelmää ja luodaan menettelyt ympäristönsuojelulain toimivuuden seurantaan ja arviointiin. Edistetään ympäristöjärjestelmien, -merkintöjen ja -raportoinnin käyttöä sekä selvitetään niiden vaikuttavuutta. Taloudellisten ohjauskeinojen käytön periaatteita täsmennetään. Tehostetaan taloustiedon hyväksikäyttöä ympäristöpoliittisten ohjelmien laadinnassa ja ohjauskeinojen kehittämisessä. Edistetään kestävän kehityksen indikaattoreiden käyttöä poliittisessa päätöksenteossa. Ympäristön tilan seurannan strategia tarkistetaan.

Vuoden 2005 loppuun ulottuvaa, tarkistettua valtakunnallista jätesuunnitelmaa toteutetaan valmistelemalla jätealan säädöksiä ja ohjeita muun muassa sähkö- ja elektroniikkalaitteista ja -romusta sekä kaatopaikoista. Laadittavassa biojätestrategiassa selvitetään muun muassa mahdollisuutta jäteverolla vähentää biohajoavien jätteiden määrää kaatopaikoilla.

Suomen Itämeren suojeluohjelmaa pannaan täytäntöön laatimalla ja yhtenäistämällä säädöksiä ja ohjeita sekä edistämällä Pietarin lounaisen jätevedenpuhdistamon rakentamista ja muita Luoteis-Venäjän vesiensuojelutoimia. EY:n vesipolitiikan puitedirektiivin toimeenpanon edellyttämiä säädöksiä, selvityksiä ja hallinnollisia toimia valmistellaan.

Ilman laadun parantamiseksi pannaan täytäntöön suurten polttolaitosten direktiivin ja päästökattodirektiivin edellyttämiä säädösmuutoksia ja kansallisia suunnitelmia. Valmistellaan alailmakehän otsonia, työkoneiden päästöjä sekä bensiinin ja dieselpolttoaineen laatua koskevien direktiivien edellyttämiä säädösmuutoksia. Toimeenpannaan ympäristömeludirektiivi ja toteutetaan valtakunnallista meluntorjunnan toimintaohjelmaa.

Kestävä yhdyskuntakehitys ja elinympäristön laatu

Jatketaan selvityksiä ja seurantaa maankäyttö- ja rakennuslain toimivuudesta painottaen erityisesti lain sisällöllisten tavoitteiden toteutumista sekä osallistumisen, vuorovaikutuksen, muutoksenhakujärjestelmän ja rantojen suunnittelun kehittymistä. Valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden toteutumista tuetaan maakuntakaavoituksen ja aluehallinnon ohjauksella.

Yhdyskuntarakenteen ohjauksen tehostamiseksi valmistuvan kehittämisohjelman toimenpiteitä käynnistetään. Elinympäristön suunnitteluperiaatteita kehitetään tavoitteena, etteivät melu eikä ilman tai maaperän laatu aiheuta terveyshaittoja tai riskejä.

Varmistetaan tuulivoimarakentamisen kaavoitus-, arviointi- ja lupakäytäntöjen periaatteiden yhtenäinen soveltaminen.

Rakennusperintöstrategiaa toteutetaan muun muassa järjestämällä rakennusperinnön teemavuosi.

Annetaan hallituksen esitys tiettyjen suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arviointia koskevan EY:n direktiivin (2001/42/EY) kansallisesta toimeenpanosta. Yhdenmukaistetaan ympäristövaikutusten arvioinnin hallintokäytäntöjä ja selvitetään arvioinnin vaikuttavuutta päätöksenteossa.

Luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen

Tuetaan ja ohjataan luonnonsuojeluohjelmien ja Natura 2000 ‐verkoston toimeenpanoa sekä uhanalaisten lajien ja luonnonsuojelulain mukaisten luontotyyppien suojelua. Metsiensuojelua Etelä‐Suomessa tehostetaan mahdollisimman laajalla keinovalikoimalla. Varaudutaan Repovedelle perustettavan uuden Etelä-Suomen metsiensuojelulle tärkeän kansallispuiston hoidon ja kunnossapidon kustannuksiin. Kansallispuisto ja yksityisen maanomistajan hakemuksesta rauhoitettava luonnonsuojelualue muodostavat noin 3 000 hehtaarin laajuisen metsä-, kallio- ja rantaluonnon kokonaisuuden. Merialueiden luonnon monimuotoisuuden suojelua edistetään valtioneuvoston hyväksymän Itämeren suojeluohjelman pohjalta.

Edistetään arvokkaiden maisema‐alueiden perustamista ja uhanalaisimpien perinnemaisema-tyyppien hoidon tutkimusta. Luonnon virkistyskäytön edellytyksiä parannetaan selkeyttämällä toimijoiden vastuita ja yhteensovittamalla tavoitteita.

Rakentamisen ohjaus ja laatu

Maankäyttö- ja rakennuslain toimivuuden seurannassa painotetaan uusien toimintamuotojen ja eri toimijoille asetettujen vaatimusten toteutumista. Rakennusten lämmöneristystä ja energiankulutusta sekä ilmanvaihtoa koskevat uudet määräykset tulevat käyttöön. Kehitetään menettelytavat ja toimintamallit asuinrakennusten korjaamisen energia-avustusten kohdentamiseksi osana kansallista ilmastostrategiaa.

Ryhdytään toteuttamaan kansallista rakennuspoliittista ohjelmaa kasvavien ympäristöä koskevien vaatimusten ja lisääntyvän kilpailun huomioon ottamiseksi sekä rakentamisen ja rakennetun ympäristön laadun kehittämiseksi. Tehostetaan rakenteelliseen paloturvallisuuteen liittyvää ohjausta ja osallistutaan kehittämishankkeeseen rakennetun ympäristön melu- ja rakennusten ääneneristävyysongelmien vähentämiseksi. Valmistellaan kiinteistöjen vesi- ja viemärilaitteistoja koskevia määräyksiä.

Jatketaan asuntorakentamisen kehittämishankkeita viihtyisien, ekotehokkaiden ja monipuolisten asuinympäristömallien ja käytännön esimerkkikohteiden aikaansaamiseksi.

Asumisen edistäminen

Edistetään kasvukeskuksissa seudullista yhteistyötä asuntotuotannon lisäämiseksi. Helsingin seudulla tuetaan ja edistetään joukkoliikenneyhteyksiin ja erityisesti raideliikenteeseen tukeutuvien isompien uusien asuntoalueiden toteuttamista seudun yhdyskuntarakennetta eheyttävällä tavalla.

Asuntotuotannon valtion tukijärjestelmillä edesautetaan rakennus- ja asumiskustannuksiltaan kohtuullisten ja kooltaan entistä paremmin kysyntää vastaavien uusien asuntojen tuotantoa erityisesti kasvukeskuksissa.

Asuntorahoitusjärjestelmistä ja asumisen tukijärjestelmästä vuonna 2002 teetettävän arvioinnin tuloksia hyödynnetään asuntopoliittisten toimenpiteiden kehittämisessä.

Edistetään asuntojen ja asuinympäristöjen esteettömyyttä ja saavutettavuutta, jolloin vanhusten mahdollisuudet asua kotona paranevat. Asunnottomuuden vähentämiseksi osallistutaan asumisen tukipalveluiden kehittämiseen.

Ministeriön toiminnan kehittäminen

Ympäristöministeriön toimintaa ohjaavat ministeriön uusi toimintastrategia sekä siihen liittyvät henkilöstöä ja osaamista, tutkimus- ja kehittämistoimintaa, tiedon hallintaa ja viestintää koskevat strategiat. Keskeisten työprosessien sujuvuutta parannetaan. Koulutuksella tuetaan ammattitaitoista johtamista sekä henkilöstön riittäviä tietoteknisiä valmiuksia.

Ympäristöministeriön toimialan lainsäädännön laatua parannetaan ennakoimalla säädösehdotusten vaikutuksia ja arvioimalla uudistusten tavoitteiden toteutumista.

21. Toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 23 069 000 euroa.

Selvitysosa:Määrärahasta on tarkoitus käyttää 3 854 000 euroa kansainväliseen toimintaan. Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 3 306 000 euroa siirtona momentilta 35.99.24 sekä 900 000 euroa momentilta 35.10.63.


2003 talousarvio 23 069 000
2002 talousarvio 19 009 000
2001 tilinpäätös 18 479 480