Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       24. Tiehallinto
       30. Merenkulkulaitos
       40. Ratahallintokeskus
          50. Ilmailulaitos
       70. Viestintävirasto
            21. Toimintamenot
       80. Ilmatieteen laitos
       81. Merentutkimuslaitos

Talousarvioesitys 2003

70. ViestintävirastoPDF-versio

Selvitysosa:Viestinnän ja tietoverkkojen tekninen kehitys jatkuu nopeana. Televiestintä, tietotekniikka ja joukkoviestintä lähentyvät toisiaan. Sähköinen kaupankäynti lisääntyy ja teletoiminnan tietoturvallisuus muodostuu entistä tärkeämmäksi. Elinkeinoelämän ja yhteiskunnan toimintojen riippuvuus televiestinnästä kasvaa. Kilpailu viestinnän toimialalla ja uusien viestintäpalvelujen valikoima lisääntyy.

Hallitus antaa eduskunnalle esityksen viestintämarkkinalainsäädännön muuttamisesta EU:n viestintädirektiivien voimaan saattamiseksi ja viestintävirastotehtävien tarkistamiseksi.

Radiolaitteiden määrän nopean kasvun takia radiotaajuuksien kysyntä jatkuu voimakkaana. Radiolaitteiden määrän kasvua edistävät uusien radioverkkojen tarjoamat entistä monipuolisemmat palvelut ja radiolaitteiden ja -palvelujen hintojen lasku.

Viestintäviraston asemaa ja tehtäviä kehitetään yleisen tietoyhteiskuntakehityksen vaatimalla tavalla. Tavoitteena on, että Viestintävirastosta kehittyy viestinnän ja tietoyhteiskuntapalvelujen hallintoasioiden yleinen hallintoviranomainen.

Viestintäviraston toiminnan tavoitteena on Suomen tietoyhteiskuntakehityksen edistäminen.

Liikenne- ja viestintäministeriö on alustavasti asettanut Viestintävirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2003:

Viestintämarkkinat ja palvelut

Valmistellaan yhteistyössä liikenne- ja viestintäministeriön kanssa viestintämarkkinasäännösten jatkomuutoksia viestintädirektiivien kehitykseen ja kansallisiin uudistustarpeisiin perustuen.

Kehitetään viestintädirektiiveihin perustuvien säännösten soveltamisen harmonisointia muiden viestintähallintojen ja komission välisenä yhteistyönä tarkoitukseen perustettavassa hallintojen ja EU:n yhteistyöelimessä ERG:ssä.

Valmistellaan ja otetaan käyttöön uudella viestintämarkkinalailla säädettävät ns. HMV-yritysten määrittely- sekä muut lainsäädännön asettamat hallinto-, valvonta- ja tarkastusmenettelyt ja sopeutetaan valitusten käsittelyajat lainsäädännön asettamiin määräaikoihin.

Annetaan uuteen viestintämarkkinasäännöstöön perustuvat lisäohjeet viestintäyritysten toimintojen taloustarkastuksista, suoritetaan taloustoimintojen tarkastuksia riittävä määrä sekä annetaan viestintäyrityksille tarkastusten nojalla tarpeelliset lisäohjeet.

Kehitetään markkinoiden valvonnan edellyttämää viranomaisyhteistyötä Kilpailu- ja Kuluttajaviraston kanssa.

Postipalvelutoiminta

Varmistetaan, että postipalvelulain velvoitteita noudatetaan. Painopistealueina ovat palvelujen vähimmäisehtojen toteutumisen valvonta (toimipaikkaverkko, postilähetysten toimitusnopeus ja varmuus).

Teletoiminnan ohjaus ja valvonta

Valvotaan televisio- ja radiotoimintalainsäädännön sekä toimilupaehtojen noudattamista. Painopistealueina ovat valtakunnalliset analogiset ja digitaaliset tv-kanavat.

Verkkotunnukset

Jatketaan vireillä olevan verkkotunnuslain mukaiseen toimintamalliin perustuvan tunnusten rekisterijärjestelmän kehittämistä ja otetaan uusi järjestelmä käyttöön lain voimaan tullessa.

Tunnusten rekisteröinnin hinnoittelu muutetaan uutta toimintamallia vastaavaksi.

Viestintäverkkojen toimivuus ja turvallisuus

Varmistetaan, että viestintäyritykset noudattavat viestintämarkkinalakia, lakia sähköisistä allekirjoituksista, lakia yksityisyyden suojasta televiestinnässä ja teletoiminnan tietoturvasta sekä lakia eräiden suojauksen purkujärjestelmien kieltämisestä samoin kuin näiden lakien nojalla annettuja säädöksiä ja määräyksiä. Toimenpidepyynnöt hoidetaan asetetuissa määräajoissa.

Varmistetaan rajallisten tunnusresurssien tehokas käyttö ja huomioidaan tulevaisuuden tarpeet sekä varmistetaan numerointi- ja osoitejärjestelmien käyttäjäystävällisyys.

Varmistetaan teknisillä säädöksillä ja valvonnalla telepalvelujen käyttäjien yksityisyyden suoja ja mahdollisuudet saada keskenään kilpailevia, laadukkaita, edullisia ja turvallisia telepalveluja.

Kehitetään tietoturvaloukkausten havainnointia ja ennaltaehkäisemistä (CERT) ja varmennepalveluiden valvontaa sekä vahvistetaan Viestintäviraston roolia tietoliikenneturvallisuuden (COMSEC) hallintoviranomaisena. Edistetään alan yleistä kehitystä ja parannetaan verkkoviestinnän tietoturvaa tiedottamisella, ohjeistuksella ja valvonnalla.

Standardointi

Varmistetaan, että Suomen kansalliset edut saadaan koordinoidusti mukaan toimialan kansainväliseen standardointiin.

Radiotaajuuksien käytön yleissuunnittelu ja taajuuksien osoittaminen asiakkaille

Valmistellaan ja päätetään Suomen kansalliset tavoitteet ITUn vuoden 2003 maailman radioviestintäkonferenssiin (WRC-2003) sekä vuosien 2004 ja 2005 digi-TV -taajuuksien suunnittelukonferensseihin sekä vaikutetaan tavoitteiden saavuttamiseksi.

Kartoitetaan yhdessä asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa yhteiskunnan tulevia taajuuksien käyttötarpeita erityisesti teollisuuden, kaupan, kuljetussektorin, palvelualojen ja kunnallistekniikan osalta. Vaikutetaan eurooppalaisiin taajuuksienkäyttösuunnitelmiin siten, että elinkeinoelämällä on Suomessa jatkuvasti käytettävissä radiotaajuuksia kysyntää vastaavasti.

Tuetaan UMTS-verkkojen ja R-GSM-verkon suotuisaa käynnistymistä taajuus- ja lupa-asioiden osalta. Kansainvälisissä järjestöissä tuetaan aktiivisesti hankkeita, jotka edistävät UMTSin suotuisaa käynnistymistä. Vaikutetaan yhdessä kansallisten intressiryhmien kanssa kansainväliseen päätöksentekoon siten, että UMTSin lisätaajuudet ovat koko Euroopassa käytettävissä tarkoituksenmukaisella tavalla mahdollisimman aikaisin.

Varmistetaan, että radiolaitteiden käyttäjien pätevyystutkintojen vaatimukset ovat jatkuvasti kansainvälisten sopimusten ja suositusten mukaiset. Vaikutetaan siihen, että kansainväliset vaatimukset ovat tarkoituksenmukaisia ja nykyaikaisia. Tutkintoja järjestetään ja pätevyystodistuksia myönnetään kysyntää vastaavasti.

Uusitaan lupakäsittelyjärjestelmä (RAHAS-hanke) siten, että käsittelykustannukset alenevat, käsittelyajat lyhenevät ja saadaan käyttöön sähköinen asiointi. Hankkeen toteutusta jatketaan siten, että ensimmäinen ohjelmistokokonaisuus on testattavissa vuoden 2004 alkupuolella.

Lupa- ja taajuushakemusten käsittely hoidetaan kaikilta osin siten, että asiakastyytyväisyys on hyvä.

Huolehditaan markkinavalvonnan ja radiotaajuuksien käytön valvonnan avulla siitä, että radioviestinnän häiriöiden määrä ei Suomessa kasva.

Televisiomaksujen hallinto

Vuoden 2003 lopussa on vähintään 2 022 000 kpl televisiomaksun maksajaa ja kampanjoinnilla, televisiomaksutarkastuksella ja telemarkkinoinnilla hankitaan vähintään 65 000 kpl uutta televisioilmoitusta.

Varautumistoiminta

Viestintävirasto pyrkii varmistamaan teknisellä ohjeistuksella ja valvonnalla teleyritysten ja postin toiminnan sekä viestintäverkkojen käytettävyyden myös poikkeusoloissa.

Laaditaan valmiiksi kriisitilanteiden taajuusjärjestelyjä koskevat suunnitelmat.

Taloustavoitteet

Teletoiminnan ja tietoturvallisuuden ohjauksen ja valvonnan sekä telealan standardoinnin kustannukset ilman kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja vuonna 2003 ovat korkeintaan 0,60 euroa/yleisen televerkon liittymä. Liittymien määrä sisältää kiinteän puhelinverkon ja matkaviestinverkon liittymät vuoden lopussa.

Televisiomaksuhallinnon kustannukset suhteessa kerättyihin televisiomaksutuloihin ovat korkeintaan 3 %.

Viestintäviraston maksullisen toiminnan kustannusvastaavuustavoite vuonna 2003 on 104 %.

Viestintäviraston toiminnan kehittäminen

Virastosta suoritetun evaluoinnin tulosten pohjalta käynnistetään tarvittavat toimintojen kehittämishankkeet.

Viestintävirasto kehittää palvelujensa laatua ja tehostaa toimintatapojaan niin, että asiakaskyselyjen avulla seurattava asiakastyytyväisyys paranee.

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelmat (euroa):
  2001 2002 2003
  toteutuma ennakoitu arvio
       
Tuotot      
Radiohallinto 10 731 000 10 688 000 11 847 000
Viestintäverkot 3 531 000 3 052 000 3 708 000
Televisiomaksuhallinto 9 845 000 10 420 000 11 023 000
Viestintämarkkinat ja palvelut 1 947 000 3 637 000 4 569 000
Tuotot yhteensä 26 054 000 27 797 000 31 147 000
       
Kustannukset      
Radiohallinto 9 538 000 10 342 000 10 515 000
Viestintäverkot 3 344 000 3 337 000 3 688 000
Televisiomaksuhallinto 9 845 000 10 420 000 11 023 000
Viestintämarkkinat ja palvelut 1 873 000 3 637 000 4 569 000
Kustannukset yhteensä 24 600 000 27 736 000 29 795 000
       
Ylijäämä (+) / Alijäämä (-)      
Radiohallinto 1 193 000 346 000 1 332 000
Viestintäverkot 187 000 -285 000 20 000
Televisiomaksuhallinto - - -
Viestintämarkkinat ja palvelut 74 000 - -
Ylijäämä/alijäämä yhteensä 1 454 000 61 000 1 352 000
       
Kustannusvastaavuus %      
Radiohallinto 113 103 113
Viestintäverkot 106 911) 101
Televisiomaksuhallinto 100 100 100
Viestintämarkkinat ja palvelut 104 100 100
Kustannusvastaavuus % yhteensä 106 100 105

1) Viestintäverkot -tulosalueen kaikkia kustannuksia ei vuonna 2002 kateta tuotoilla, vaan osa toiminnan kehittämiseksi suoritetuista investoinneista rahoitetaan aikaisempien vuosien ylijäämän palautuksella.

21. Toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 776 000 euroa.

Selvitysosa:Momentin bruttotulot ja bruttomenot on aiemmin budjetoitu momentille 12.31.(70). Tulot perustuvat valtion maksuperustelain nojalla annettuun liikenne- ja viestintäministeriön asetukseen Viestintäviraston maksuista (1245/2001) sekä lakiin valtion televisio- ja radiorahastosta (745/1998). Radiolähettimien lupamaksut ja taajuusmaksut on budjetoitu laskutusperusteisesti.

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 1 000 000 euron siirto momentilta 28.81.(22) ja vähennyksenä alusten radioasemien katsastustoiminnan kahden henkilötyövuoden palkkaus- ym. menoina, mistä 152 000 euroa on siirtoa momentille 31.30.21.

Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot, maksullisen toiminnan erillismenot 31 941 000
Bruttotulot 31 165 000
Maksullisen toiminnan tulot 31 155 000
— julkisoikeudelliset suoritteet 31 133 000
— muut suoritteet 22 000
Muut tulot 10 000
Nettomenot 776 000


2003 talousarvio 776 000