Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Hallinto
         10. Verotus ja tullitoimi
         20. Palvelut valtioyhteisölle
         50. Eläkkeet ja korvaukset
         90. Kuntien tukeminen
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2014

01. Valtiovarainministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)PDF-versio

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 39 524 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) vastikkeettomien menojen maksamiseen kansainvälisille yhteisöille

2) EU-yhteistyöhön hallinnon kehittämisessä.

Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon

1) siirtyvän omaisuuden väliaikaisesta hallinnasta valtiovarainministeriölle saatavat tulot

2) Julkishallinnon ja -talouden tilintarkastuslautakunnan (JHTT-lautakunnan) tulot.

Selvitysosa:Valtiovarainministeriö asettaa toiminnalleen seuraavat vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2014 ja toimenpiteet niiden saavuttamiseksi:

Vaikuttavuustavoitteet Toimenpiteet1)
   
Turvaamme julkisen talouden kestävän rahoituksen Toteutetaan hallitusohjelmaan sisältyvät säästötavoitteet. Vahvistetaan peruspalveluohjelman ohjaavuutta. Kartoitetaan kuntien lakisääteiset tehtävät. Uudistetaan kuntalaki kestävään talouden pitoon kannustavaan ja tehokkaamman seurannan mahdollistavaan suuntaan.
Luomme suotuisat puitteet talouden kasvulle Kehitetään välineitä työllisyyttä, tuottavuutta ja kilpailukykyä edistävien toimien vaikutusten arvioimiseksi. Ohjataan pääomamarkkinoita kasvua edistävään suuntaan. Vahvistetaan euroalueen vakautta. Pannaan toimeen valtion vaikuttavuus ja tuloksellisuusohjelma.
Vahvistamme finanssipolitiikan ohjausmekanismeja Saatetaan voimaan julkista taloudenpitoa ohjaavat EU-asetusten ja -sopimusten edellyttämät menettelytavat. Koko julkista taloutta koskevien finanssipoliittisten tavoitteiden lisääminen ja tavoitteiden saavuttamisen seuranta mahdollisine korjaustoimineen. Valmistellaan kuntarakennelaki sekä uudistetaan valtionosuuslainsäädäntö ja kuntalaki (kuntauudistus). Luodaan menettelytavat kuntakonsernien tilinpäätösinformaation keräämiseksi ja hyödyntämiseksi.
Valtionhallinto toimii joustavana verkostona Valmistellaan keskushallinnon uudistusta. Kehitämme valtionhallinnon yhteisiä palveluja.
Hallinnon ohjausjärjestelmät toimivat saumattomasti yhteen Selkeytämme VM:n roolia ja vahvistamme yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa. Uudistamme tulosohjausta ja vakiinnutamme tuloksellisuusajattelun.
Turvaamme julkiset palvelut, niiden asiakaslähtöisyyden ja uudistamme hallinnon rakenteita Toteutamme kuntauudistusta. Rakennamme julkisen hallinnon yhteistä asiakaspalvelua.
ICT on julkisten palvelujen strateginen voimavara ja tukee palveluja ja hallintoa Yhdistämme toimialariippumattomat ICT-palvelut. Kehitämme sähköisiä yhteisiä palveluita.
Johtamisjärjestelmä on selkeä ja johtaminen ammattimaista Strategian toimeenpano sisältyy tulostavoiteasiakirjoihin ja johtamisen prosesseihin. Selkeytämme johtoryhmärakennetta.
Osaamisemme on sekä syvää että laaja-alaista Henkilöstösuunnittelu on tulevaisuuteen suuntautunutta ja tukee ministeriön ydintoimintoja. Vahvistamme kaikkien henkilöstöryhmien osaamista.
Viestintä on strateginen voimavara, joka vahvistaa vaikuttavuutta ja luottamusta Lisäämme asiakasajattelua yhteistyökumppaneiden kanssa. Käytämme aktiivisesti verkkoviestintää työnteon tukena ja tiedon jakamisen välineenä. Hankkeiden suunnitelmallisella viestinnällä edistämme vaikuttavuutta ja ymmärrettävyyttä.
Valmistelumme on suunnitelmallista ja tietopohja tukee päätöksentekoa Hyödynnämme tutkimustietoa entistä paremmin osana valmistelua. Tietojohtaminen on osa kokonaiskehittämistä. Kehitämme säädösvalmistelua.
Laadukas ICT ja luotettava tieto tukevat joustavaa työntekoa Sähköiset toimintatavat ovat joustavia ja yhteisöllisiä. Yhteisissä tietojärjestelmissä on oikeat ja ajantasaiset tiedot ja edistämme niiden käyttöä.

1) Taulukossa esitetty esimerkinomaisesti muutamia toimenpiteitä.

Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäminen on osa valtiovarainministeriön henkilöstöpolitiikkaa sekä toimintatapojen ja työhyvinvoinnin kehittämistä. Valtiovarainministeriö toimeenpanee ja seuraa laatimaansa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa. Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämisen alueita suunnitelmassa ovat

  • — rekrytointi ja perehdyttäminen
  • — työssä kehittyminen ja uralla eteneminen
  • — työ- ja yksityiselämän yhteensovittaminen
  • — arvojen mukainen johtaminen ja toiminta
  • — moniarvoisuus ja häirinnän ehkäiseminen
  • — sama palkka samasta ja samanarvoisesta työstä.

Valtiovarainministeriön tasa-arvotyöryhmä arvioi suunnitelman toteutumista vuosittain sekä päivittää sitä tarvittaessa.

Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen

  2012
toteutuma
2013
arvio
2014
tavoite
       
Henkilöstömäärä, htv 386 381 372
Sairauspoissaolot, pv/htv 7,4 8,2 8,0
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VM Baro - 3,5 3,6

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2012
toteutuma
2013
varsinainen
talousarvio
2014
esitys
       
Bruttomenot 40 297 39 148 40 540
Bruttotulot 1 894 328 1 016
Nettomenot 38 403 38 820 39 524
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 792    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 882    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Kansalaisen sähköinen osallistumisympäristö (siirto momentille 25.01.01) -20
Kuntauudistuksen hanketoiminnan rahoitus (siirto momentille 28.90.22) -100
Toiminnan turvaaminen 1 500
Turvallisuusverkkotoiminnan strateginen ohjaus (kertaluonteinen siirto 120 000 euron osalta) (siirto momentilta 28.70.01) 400
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) -135
Palkkausten tarkistukset 115
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen -82
Tasomuutos -974
Yhteensä 704

2014 talousarvio 39 524 000
2013 I lisätalousarvio 85 000
2013 talousarvio 38 820 000
2012 tilinpäätös 39 493 000