Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2018

01. Ministeriö ja sen yhteydessä toimivat viranomaisetPDF-versio

Selvitysosa:Ministeriön keskeiset tulostavoitteet vuonna 2002:

Perustuslain täytäntöönpanoon ja perusoikeuksien kehittämiseen liittyen annetaan esitykset hallintomenettelylain ja kielilainsäädännön uudistamiseksi. Vaalijärjestelmän kehittämistä jatketaan siten, että tarvittavat uudistukset ovat sovellettavissa vuoden 2003 eduskuntavaaleissa.

Lainsäädännön laadun parantamiseksi lainvalmistelun kehittäminen kytketään kiinteämmin osaksi valtioneuvoston muuta toimintapoliittista suunnittelua ja sen toteuttamista. Järjestelyt toteutetaan valtion keskushallinnon uudistamishankkeeseen liittyen. Jatketaan Finlex-säädöstietopankin täydentämistä mm. lakien esitöitä koskevalla aineistolla.

EU-toiminnassa pyritään aktiivisesti vaikuttamaan EU:n oikeusalueen ja EU:n avoimuussäännöstön kehittämiseen sekä lainsäädännön selkeyttämiseen. EU:n laajentumisprosessissa osallistutaan tiiviisti hakijamaita koskevaan arviointi- ja neuvotteluprosessiin sisä- ja oikeusasioissa, painottaen erityisesti Baltian maihin liittyviä kysymyksiä. Jatketaan oikeudellista yhteistyötä Venäjän kanssa ja tiivistetään viranomaisten välistä yhteistyötä kansainvälisessä oikeusavussa kansallisesti ja osallistutaan viranomaisyhteistyön kehittämiseen EU:n puitteissa.

Jatketaan yhtiölainsäädännön kehittämistä erityisesti osakeyhtiölain kokonaisuudistukseen tähtäävällä valmistelulla. Perintöoikeudellisen lainsäädännön uudistamistarpeita arvioidaan kokonaisuudessaan. Uudistaminen aloitetaan esityksellä kuolinpesän velkavastuuta koskevan lainsäädännön uudistamisesta.

Annetaan esitys konkurssilainsäädännön uudistamisesta, jolla konkurssilainsäädännön kokonaisuudistus saatetaan päätökseen. Velkasuhteita koskevaa lainsäädäntöä kehitetään esityksellä velan vanhentumista koskevan lainsäädännön kokonaisuudistuksesta. Lisäksi annetaan esitys velkajärjestelylainsäädännön tarkistamisesta.

Oikeusturvan kehittämiseen liittyen annetaan hallituksen esitys eräiden rikosasioiden oikeudenkäyntimenettelyä koskevien säännösten uudistamisesta sekä esitys oikeudenkäynnin julkisuudesta. Ratifioidaan Euroopan unionin vuoden 2000 oikeusapusopimus.

Rikoslain kokonaisuudistukseen liittyen annetaan mm. talousrikoksia, aserikoksia ja alkoholirikoksia koskevat hallituksen esitykset. Aloitetaan uudistetun rikoslain koontityö. Annetaan sopimushoitoa koskeva hallituksen esitys sekä esitys rangaistuksen täytäntöönpanoa ja tutkintavankeutta koskevan lainsäädännön uudistamiseksi. Valmistellaan esitystä Euroopan neuvoston tietokonerikollisuutta koskevan yleissopimuksen ja YK:n järjestäytyneen rikollisuuden vastustamista koskevan yleissopimuksen ratifioinnista. Valmistellaan hallitukselle raportti Kansallisen rikoksentorjuntaohjelman toimeenpanosta sekä toimenpiteet nuorten tekemien rikosten nopeutettuun käsittelyyn liittyvän kokeilun sekä uhrin aseman parantamiseen liittyvän selvityksen pohjalta.

Kehitetään yhteistyössä henkilöstöjärjestöjen kanssa uutta palkkausjärjestelmää. Jatketaan toimenpiteitä hallinnonalan henkilöstön koulutusjärjestelmien kehittämiseksi. Tuetaan työkyvyn ylläpitämiseen tähtäävän toiminnan laajentamista kaikkiin hallinnonalan työyhteisöihin.

Johtamisen sekä henkilöstöpolitiikkaan ja resurssien hallintaan liittyvän päätöksenteon tietopohjan parantamiseksi jatketaan hallinnonalalla kustannuslaskennan, henkilötietojärjestelmien ja henkilöstötilinpäätöksen sekä tietopalvelujen kehittämistä. Tietohallinnossa painopisteenä on tietohallinnon organisaation kehittäminen sekä edellytysten luominen sähköisen asioinnin ja sähköisten palvelujen laajentamiselle.

21. Oikeusministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 23 706 000 euroa.

Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon julkaisutoiminnasta saatavat tulot.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon 43 000 euroa yhden henkilön palkkausmenojen siirtona momentilta 26.06.21, 32 000 euroa yhden henkilön palkkausmenojen siirtona momentilta 31.24.21 ja vähennyksenä 1 631 000 euroa siirtona momentille 25.50.21.

Lisäksi määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 215 000 euroa palkkaseurantaselvityksen mukaisiin tarkistuksiin.

Menojen ja tulojen erittely: euroa
   
Bruttomenot 24 010 000
Maksullisen toiminnan erillismenot 134 000
Muut toimintamenot 23 876 000
Bruttotulot 304 000
Maksullisen toiminnan tulot 38 000
— muut suoritteet 38 000
Muut tulot 266 000
Nettomenot 23 706 000


2002 talousarvio 23 706 000
2001 talousarvio 24 200 393
2001 lisätalousarvio 561 411
2000 tilinpäätös 24 865 744

22. Eräiden virastojen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 6 507 000 euroa.

Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen, oikeusrekisterikeskuksen ja tietosuojavaltuutetun toimiston tulot.

Määrärahaa saa käyttää myös konkurssien raukeamisen estämiseksi tai muuten konkurssivalvonnan toteuttamiseksi tarpeellisista toimenpiteistä aiheutuviin menoihin sekä apurahojen maksamiseen.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 54 000 euroa palkkaseurantaselvityksen mukaisiin tarkistuksiin.

Menojen ja tulojen erittely: euroa
   
Bruttomenot 7 181 000
Maksullisen toiminnan erillismenot 538 000
Muut toimintamenot 6 643 000
Bruttotulot 674 000
Maksullisen toiminnan tulot 657 000
— julkisoikeudelliset suoritteet 67 000
— muut suoritteet 590 000
Muut tulot 17 000
Nettomenot 6 507 000

Oikeuspoliittinen tutkimuslaitosharjoittaa puolueetonta oikeuspoliittista tutkimusta ottaen huomioon oikeusministeriön lainvalmistelutyön vaatimukset sekä muut tutkimustiedon tarpeet. Tutkimuslaitos pyrkii muodostamaan entistä tarkemman ja oikeasuhtaisemman kokonaiskuvan oikeusoloista, rikollisuustilanteesta ja kriminaalipoliittisen järjestelmän toiminnasta. Laitos kehittää rikollisuuden osoittimia, seuraa kriminaalipoliittisia uudistuksia ja tutkii kontrolliviranomaisten toimintaa. Painopistealueita ovat yleisön rikoskokemusten mittaaminen, henkirikollisuus sekä nuorisorikollisuus ja nuorten seuraamusjärjestelmä. Tuomioistuinuudistusten seurantaa ja arviointia jatketaan sekä kehitetään edelleen lainsäädäntötutkimusta.

Kriminaalipolitiikan instituutti tuottaa kansainvälisiä asiantuntijapalveluja kriminaalipolitiikan alalla. Laitoksen toimintaa ohjaa keskeisesti YK:n kriminaalipoliittinen ohjelma ja siihen vuosittain liittyvät linjapäätökset.

Tietosuojavaltuutetun toimistoohjaa, neuvoo sekä valvoo henkilötietojen käsittelyä henkilötietolainsäädännön tavoitteiden toteuttamiseksi. Henkilötietolain, tietotekniikan kehityksen ja kansainvälistymisen myötä tietosuojavaltuutetun tehtävät ovat lisääntyneet. Toiminnassa painotetaan tietosuojaloukkausten ennaltaehkäisemistä korostamalla rekisterinpitäjien ja rekisteröityjen välistä yhteistyötä sekä hyvän tiedonhallintatavan merkitystä osana hyvää palvelua. Toimintamuotojen painotuksessa pyritään ottamaan huomioon uudesta teknologiasta johtuvat vaatimukset, yhteistyö rekisterinpitäjiä ja rekisteröityjä edustavien järjestöjen ja muiden sidosryhmien kanssa ja tähän liittyen toimialakohtaisten käytännesääntöjen aikaansaaminen. Vaikka käsiteltävien asioiden määrän ennakoidaan kasvavan, kansalaisten vireillesaattamien asioiden keskimääräinen käsittelyaikatavoite on edelleen 6 kk. Erityistä huomiota kiinnitetään pitkään vireillä olleiden asioiden osuuden vähentämiseen. Selviin oikeusturvaloukkauksiin puututaan välittömästi.

Tietosuojalautakunta käyttää henkilötietolainsäädännön mukaisissa lupa- ja muissa asioissa päätösvaltaa ja käsittelee lainsäädännön soveltamiseen liittyviä periaatteellisia kysymyksiä. Asioiden keskimääräinen käsittelyaika pidetään alle 3 kuukaudessa.

Konkurssiasiamiehentehtävänä on seurata konkurssipesien toimintaa sekä edistää ja valvoa hyvän pesänhoitotavan noudattamista. Konkurssiasiamiehen apuna toimii konkurssiasiain neuvottelukunta. Konkurssiasiamies kiinnittää tarkastustoiminnassaan edelleen erityistä huomiota raukeaviin konkurssipesiin ja talousrikosten selvittämiseen vähävaraisissa pesissä. Uuden konkurssilain myötä konkurssiasiamiehen toimistolle tulee uusia tehtäviä konkurssipesien julkisselvityksen ja jälkiselvitystyön yhteyteen, mihin tehtäviin on valmistauduttava.

Onnettomuustutkintakeskus huolehtii onnettomuuksien tutkinnan yleisestä järjestämisestä, suunnittelusta ja koulutuksesta. Onnettomuustutkintakeskus pyrkii luomaan edellytyksiä nopealle ja tehokkaalle onnettomuustutkinnalle sekä kehittämään eri viranomaisten välistä yhteistoimintaa.

Oikeusrekisterikeskus vastaa sakko- ja muuntorangaistusten täytäntöönpanosta, valtiolle tuomittujen korvausten ja ylikuormamaksujen perinnästä sekä valtion varoista maksettujen rikosvahinkokorvausten takaisinperinnästä. Lisäksi virasto ylläpitää oikeushallinnon rekistereitä. Näitä ovat rikosrekisteri, velkajärjestelyrekisteri, avioehtoasiainrekisteri sekä eräät muut oikeudelliset rekisterit. Tavoitteena on, että perintä- ja rekisteröintitehtävät sekä tietojen luovutus hoidetaan nopeasti ja oikeusturvanäkökohdat huomioon ottaen.


2002 talousarvio 6 507 000
2001 talousarvio 6 345 226
2001 lisätalousarvio 157 088
2000 tilinpäätös 6 788 233

29. Erityismenot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 2 439 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää taloushallinnon järjestelmistä aiheutuvien menojen ja rikosvahinkokorvauksia sekä syyttömästi tuomituille ja vangituille maksettavia korvauksia koskevien hakemusten käsittelystä aiheutuvien menojen maksamiseen sekä oikeusministeriön päättämässä laajuudessa erityisen painavasta syystä Suomen kansalaisen tai ulkomaalaisen oikeusturvan toteuttamisesta vieraassa valtiossa aiheutuviin välttämättömiin kustannuksiin. Määrärahaa saa käyttää myös onnettomuuksien tutkinnasta annetun lain (373/1985) mukaan onnettomuustutkintaa varten asetetuista tutkintalautakunnista sekä valtioneuvoston päättämässä laajuudessa kansainvälisenä yhteistyönä toimitettavasta tutkinnasta aiheutuvien palkkioiden ja muiden kulutusmenojen maksamiseen. Määrärahaa saa lisäksi käyttää konkurssiasiamiehen vähävaraisessa konkurssipesässä ottamaan kuluvastuuseen liittyen ulkomaisessa tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa antamasta sitoumuksesta mahdollisesti johtuvan korvausvastuun toteuttamiseen.


2002 talousarvio 2 439 000
2001 talousarvio 2 438 725
2000 tilinpäätös 2 526 324

51. Eräät valtion maksamat korvaukset ja avustukset (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 8 073 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää rikosvahinkojen korvaamisesta valtion varoista annetun lain (935/1973) nojalla maksettaviin rikosvahinkokorvauksiin sekä syyttömästi vangituille tai tuomituille valtion varoista vapauden menetyksen johdosta maksettavista korvauksista annetun lain (422/1974) nojalla maksettaviin korvauksiin, avustuksiin rikollisuutta ehkäisevää työtä tekeville ja rikosten uhreista huolehtiville yhteisöille, avustuksiin saamelaisten kulttuuri-itsehallinnon ylläpitämiseen, avustuksiin Julkisen Sanan Neuvostolle ja säädösaineistoa julkaiseville yhteisöille. Määrärahaa saa käyttää myös avustuksiin maakuntien liitoille, jotka alueellaan huolehtivat lainopillisen asiantuntija-avun hankkimisesta kalatalousyhteisöille eräisiin laajoihin vesiasioihin liittyvissä kysymyksissä, sekä oikeusjärjestyksen kehittämistä ja tunnetuksi tekemistä tukevan toiminnan avustamiseen.

Määrärahaa saa lisäksi käyttää painavasta syystä avustuksiin ympäristövahingoista johtuvien oikeudenkäyntien korvaamiseen sekä ympäristönsuojelua koskevissa hallintoasioissa aiheutuneisiin tarpeellisiin edunvalvontakustannuksiin. Avustusta voidaan suorittaa, jos asialla voidaan katsoa olevan tärkeää merkitystä yleisen ympäristönsuojelun edun kannalta tai huomattavaa vaikutusta lukuisten henkilöiden oloihin ja asianosaiselle tai kantajalle aiheutuvia kuluja ei voida pitää kohtuullisina ottaen huomioon hänen maksukykynsä.

Käyttösuunnitelma: euroa
   
Rikosvahinkokorvaukset sekä syyttömästi vangituille ja tuomituille maksettavat korvaukset 6 610 000
Avustukset rikollisuutta ehkäisevää työtä tekeville ja rikosten uhreista huolehtiville yhteisöille 202 000
Avustukset saamelaisten kulttuuri-itsehallinnon ylläpitämiseen 992 000
Avustukset ympäristöoikeudenkäyntikuluihin ryhmäkannetyyppisissä asioissa 34 000
Muut avustukset 235 000
Yhteensä 8 073 000


2002 talousarvio 8 073 000
2001 talousarvio 8 106 658
2000 tilinpäätös 7 457 805