Talousarvioesitys 2015
30. Pelastustoimi ja hätäkeskustoiminta
Selvitysosa:Pelastustoimen tehtävänä on tulipalojen ehkäiseminen ja pelastustoiminta normaali- ja poikkeusoloissa sekä häiriötilanteissa, pelastustoimelle kuuluvat kansainvälisiin sopimuksiin perustuvat väestönsuojelutehtävät sekä varautuminen näihin tehtäviin. Lisäksi pelastustoimi osallistuu yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa onnettomuuksien ehkäisytyöhön. Pelastustoimella on valmius kansainvälisen avun antamiseen ja vastaanottamiseen.
Vastuun pelastustoimen eri tehtävien hoitamisesta jakavat valtio ja kuntien ylläpitämät pelastuslaitokset. Valtion talousarviosta rahoitetaan Pelastusopiston toiminta sekä sisäministeriön johtama pelastustoimen valtakunnallinen kehittämistoiminta. Pelastuslaitosten rahoituksesta vastaavat kunnat. Rakennepoliittisen ohjelman mukaisesti pelastuslaitosten tavoitteena on saavuttaa pysyvä, vähintään 7,5 milj. euron vuosittainen säästö palvelutasoa heikentämättä vuoteen 2017 mennessä.
Pelastustoiminnan valmiudet erilaisissa onnettomuustilanteissa ja poikkeusolojen toiminnassa ovat hyvällä tasolla.
Hätäkeskuslaitoksen tehtävänä on hätäkeskuspalvelujen tuottaminen sekä hätäkeskuspalvelujen tuottamiseen liittyvä pelastustoimen, poliisitoimen sekä sosiaali- ja terveystoimen viranomaisten toiminnan tukeminen, kuten tehtävän välittämiseen liittyvät toimenpiteet, viestikeskustehtävät, väestön varoittamistoimenpiteiden käynnistäminen äkillisessä vaaratilanteessa sekä muut viranomaisten toiminnan tukemiseen liittyvät tehtävät. Hätäkeskuslaitoksen tehtävänä on myös hätäkeskuspalveluihin liittyvien tehtävien ja toimintatapojen kehittäminen ja valvonta.
Hätäkeskustoimintaa tehostetaan ja toiminnan tuottavuutta lisätään Hätäkeskuksen rakenteita kehittämällä. Hätäkeskusten ja hätäkeskuspalveluita käyttävien viranomaisten toimintaa yhdenmukaistetaan hälytyspalveluiden osalta valtakunnan tasolla. Tavoitteena on parantaa hätäkeskusten toimintaa ja viranomaisyhteistyötä ja sitä kautta väestön turvallisuuspalveluja. Hätäkeskustoiminta ja tietojärjestelmät uudistetaan vuoden 2016 loppuun mennessä siten, että verkottuneet hätäkeskukset voivat tukea toisiaan ruuhka- ja häiriötilanteissa.
01. Pelastustoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 14 148 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) EU:n hyväksymiin ja rahoittamiin hankkeisiin sekä EU-rahastojen tuella toteutettaviin pelastustoimen kansainvälisiin hankkeisiin sisältyvien omarahoitusosuuksien maksamiseen
2) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tapaturmat ja toimintakyky -yksikölle myönnettävään rahoitukseen yhteistyösopimuksen mukaisesti
3) Turvallisuus- ja kemikaaliviraston pelastustoimen laitelain (10/2007) mukaisten valvontaviranomaistehtävien sekä vuosittain laadittavan tulossopimuksen mukaisien pelastustoimen kehitys-, selvitys- ja valmistelutehtävien toimintamenoihin
4) pelastuslain (379/2011) 107 §:n mukaisten erityisten palon- tai onnettomuuden syiden tutkimusten aiheuttamien menojen suorittamiseen
5) pelastuslain 100 §:n 1 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen
6) pelastuslain 97 §:ssä tarkoitetulla tavalla valmiuden ylläpitämiseen
7) pelastustoimeen liittyvään standardisointitoiminnan edistämiseen ja standardisointityöhön osallistumisesta johtuviin menoihin
Momentille saa nettobudjetoida siirtotalouden tuottoina Palosuojelurahastolta tutkimus- ja kehittämistoimintaan saadut erityisavustukset.
Selvitysosa:Sisäministeriö asettaa pelastustoimelle seuraavat alustavat tuloksellisuustavoitteet:
Pelastustoimen tehtävä on erityisesti tulipalojen ehkäisy. Toimiala osallistuu myös muiden onnettomuuksien ehkäisyyn. Onnettomuuksia ja niiden seurauksia pyritään ehkäisemään parantamalla ihmisten ja yhteisöjen omatoimista varautumista, lisäämällä väestön turvallisuustietoisuutta ja -osaamista sekä toteuttamalla pelastuslaitosten laatimien valvontasuunnitelmien mukaisia toimia. Pelastuslain vaikutuksia pelastusviranomaisten toimintaan seurataan.
Onnettomuuksien ehkäisy | 2013 toteutuma |
2014 arvio |
2015 tavoite |
Tuotokset | |||
Erheellisten paloilmoitusten määrä (kpl), enintään | 19 019 | 18 100 | 17 200 |
Neuvontaa ja valistusta saaneiden osuus väestöstä (%), vähintään | 17 | 20 | 20 |
Pelastustoimi kykenee toimimaan nopeasti ja riskejä vastaavasti onnettomuustilanteissa, antamaan pelastustoimeen kuuluvaa apua suuronnettomuustilanteissa myös ulkomailla ja varautumaan avun vastaanottamiseen. Pelastuslaitosten toiminta on järjestetty pelastustoimen toimintavalmiuden suunnitteluohjeen mukaisesti. Pelastustoimen palvelutasopäätökset noudattavat pelastuslakia ja ohjetta palvelutasopäätöksen sisällöstä ja rakenteesta.
Pelastustoimella on yhteiskunnan turvallisuusstrategian mukaisesti uhka-arvio pelastustoimen valtakunnallista koordinaatiota edellyttäviä erityistilanteita varten. Pelastustoimen osuutta yhteiskunnan turvallisuusstrategiasta toteutetaan.Tavoitteena on saada strategian päämäärät ulottumaan nykyistä laajemmin myös alue- ja paikallishallintoon.
Huolehditaan aluehallintovirastojen ja muiden alueellisen tason toimijoiden varautumisen valtakunnallisesta yhteensovittamisesta keskushallinnossa.
Turvataan väestön suojaamismahdollisuudet. Pelastustoimi toteuttaa sille osoitettua varautumisen yhteensovittamistehtävää.
Pelastustoiminta ja varautuminen | 2013 toteutuma |
2014 arvio |
2015 tavoite |
Tuotokset | |||
Pelastuslaitosten hälytysluonteisten tehtävien määrä, kpl, arvio, josta1) | 104 849 | 96 900 | 96 900 |
— tulipaloista (pl. maastopalot) aiheutuvat tehtävät | 10 657 | 11 000 | 11 000 |
— maastopaloista aiheutuvat tehtävät | 2 764 | 2 900 | 2 900 |
— tarkistus- ja varmistustehtävät | 29 815 | 21 000 | 21 000 |
— ensivastetehtävät (pl. sairaankuljetustehtävät) | 26 226 | 30 000 | 30 000 |
— muut tehtävät | 35 387 | 32 000 | 32 000 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 1. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta | 76 | 50 | 50 |
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 2. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta | 75 | 50 | 50 |
1) Pelastuslaitoksen eri tehtävätyypeille ei aseteta tavoitteita, vaan niiden kehitystä seurataan.
Pelastusopistossa annettavan tutkintoon johtavan koulutuksen avulla varmistetaan pelastus- ja hätäkeskushenkilöstön riittävyys ja oikeanlainen osaaminen.
Pelastusopiston jatko- ja täydennyskoulutusjärjestelmä tukee monipuolisesti pelastustoimen osaamista.
Vahvistetaan pelastustoimen tutkimus- ja kehittämistoiminnan koordinointia. Lisätään pelastustoimen kotimaista tutkimustoimintaa ja kansainvälisen tutkimuksen sekä uusien toimintamenetelmien ja tekniikoiden hyödyntämistä.
Pelastustoimi | 2013 toteutuma |
2014 arvio |
2015 tavoite |
Tuotokset | |||
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivien määrä, kpl, vähintään | 48 578 | 50 400 | 43 560 |
Pelastusopiston tutkintojen määrä, kpl, vähintään | 173 | 215 | 172 |
AMK-tutkintojen määrä, kpl | 51 | 38 | 30 |
Panokset | |||
Momentin 26.30.01 henkilötyövuodet, josta | 116,2 | 114,4 | 112,7 |
— Pelastusopiston henkilötyövuodet | 104 | 104 | 102 |
— Sisäministeriön henkilötyövuodet | 3 | 2 | 2 |
— Turvallisuus- ja kemikaaliviraston henkilötyövuodet | 5 | 3,7 | 3,7 |
— Kriisinhallintakeskuksen henkilötyövuodet (kv. pelastustoimi) | 4,2 | 4,7 | 5 |
Koulutuksen kokonaiskustannukset (1 000 euroa) | 12 225 | 12 666 | 12 512 |
Toiminnan tehokkuus | |||
Pelastusopiston koulutettavapäivät/henkilötyövuodet | 1 000 | 995 | 995 |
Pelastusopiston koulutettavapäivät/opettaja | 1 321 | 1 331 | 1 330 |
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijakohtainen vuosikustannus, euroa, enintään | 26 718 | 27 682 | 27 364 |
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivän hinta, euroa, enintään | 148 | 150 | 150 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Pelastusopiston tutkintopalaute (asteikolla 1—4) | 3,18 | 3,08 | 3,08 |
Hakeneiden lukumäärä/aloituspaikat | 5,86 | 5,0 | 5,0 |
Henkiset voimavarat | |||
Pelastusopiston henkilöstön määrä | 111 | 111 | 108 |
Kriisinhallintakeskuksen henkilöstön määrä (kv. pelastuspalvelu) | 6 | 6 | 6 |
Työtyytyväisyys, indeksi (asteikko 1—5) | 3,4 | 3,4 | 3,4 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv, enintään | 6,6 | 6,5 | 6,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Bruttomenot | 19 476 | 20 508 | 18 560 |
Pelastustoimen bruttotulot | 4 968 | 4 146 | 4 412 |
Nettomenot | 14 508 | 16 362 | 14 148 |
— Pelastusopisto | 11 876 | 11 142 | 12 243 |
— Sisäministeriö | 2 256 | 4 770 | 1 455 |
— Kansainvälinen pelastuspalvelu | 375 | 450 | 450 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 473 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 624 |
Pelastustoimen maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 1 143 | 1 053 | 1 200 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 473 | 594 | 533 |
— osuus yhteiskustannuksista | 874 | 810 | 968 |
Kustannukset yhteensä | 1 347 | 1 404 | 1 501 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -204 | -351 | -301 |
Kustannusvastaavuus, % | 85 | 75 | 80 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kunnallisten toimijoiden liittäminen TUVEen | -3 000 |
Säästöjen kohdentuminen (osuus 10 milj. eurosta) | -100 |
Uusien tuottavuustoimien vähennys | -90 |
Ylimääräisen hätäkeskuspäivystäjäkurssin järjestäminen | 1 000 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -9 |
Palkkaliukumasäästö | -14 |
Palkkausten tarkistukset | 37 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -66 |
Toimintamenosäästö (HO) | 13 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 33 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -18 |
Yhteensä | -2 214 |
2015 talousarvio | 14 148 000 |
2014 I lisätalousarvio | — |
2014 talousarvio | 16 362 000 |
2013 tilinpäätös | 13 659 000 |
02. Hätäkeskuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 53 318 000 euroa.
Selvitysosa:Sisäministeriö asettaa Hätäkeskuslaitokselle seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Toteutetaan hätäkeskustoiminnan strategisten linjausten mukaisia toimenpiteitä. Hätäkeskuslaitos jatkaa toiminnan yhdenmukaistamista yhdessä hätäkeskuspalveluita käyttävien viranomaisten kanssa. Yhdenmukaistaminen tulee saattaa tasolle, joka mahdollistaa verkottuneen toimintamallin käyttöönoton uudella tietojärjestelmällä. Uuden hätäkeskustietojärjestelmän kehitystyötä ja käyttöönoton valmistelua jatketaan siten, että käyttöönotto voidaan toteuttaa vuoden 2016 loppuun mennessä.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019— | Yhteensä vuodesta 2015 lähtien |
|
Hätäkeskustietojärjestelmän hankinta | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Ennen vuotta 2015 tehdyt sitoumukset | 14 564 | - | - | - | - | 14 564 |
Menot yhteensä | 14 564 | - | - | - | - | 14 564 |
Hätäkeskuslaitos | 2013 toteutuma |
2014 arvio |
2015 tavoite |
Tuotokset | |||
Ilmoitusten määrä, kpl, josta | 4 050 000 | 3 985 000 | 4 050 000 |
— hätäpuhelujen määrä, kpl | 2 886 000 | 2 754 000 | 2 886 000 |
— välitettyjen tehtävien määrä, kpl | 1 678 000 | 1 842 000 | 1 678 000 |
Panokset | |||
Hätäkeskustoiminnan kokonaismenot, brutto, 1 000 euroa | 64 548 | 69 296 | 56 374 |
Henkilötyövuodet | 684 | 685 | 655 |
Toiminnan tehokkuus | |||
Hätäilmoitusten määrä/hätäkeskuspäivystäjä (pl. vuoromestarit) | 8 200 | 8 200 | 8 200 |
Hätäkeskustoiminnan kustannukset, euroa/asukas, enintään | 11,0 | 11,7 | 10,1 |
Hätäkeskustoiminnan kustannukset, euroa/hätäkeskusilmoitus, enintään | 14,7 | 13,7 | 12,6 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Hätäkeskuslaitoksen yhteistyöviranomaisten tyytyväisyys, indeksi, vähintään (asteikko 1—5) | - | 3,4 | - |
Väestöstä keskeiset hätäkeskuspalvelut tuntee, (%) | 96 | 96 | 96 |
Henkiset voimavarat | |||
Henkilöstön määrä | 691 | 670 | 655 |
Työtyytyväisyys, indeksi (asteikko 1—5) | 3,14 | 3,22 | 3,3 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv, enintään | 16,5 | 16,0 | 16,0 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Bruttomenot | 64 548 | 69 296 | 56 374 |
Bruttotulot | 4 444 | 3 970 | 3 056 |
Nettomenot | 60 104 | 65 326 | 53 318 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 672 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 12 425 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 4 303 | 3 973 | 3 000 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 1 360 | 2 183 | 2 110 |
— osuus yhteiskustannuksista | 1 092 | 467 | 820 |
Kustannukset yhteensä | 2 452 | 2 650 | 2 930 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 1 851 | 1 323 | 70 |
Kustannusvastaavuus, % | 175 | 150 | 102 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hätäkeskustoiminnan rakennemuutokseen liittyvä muutosturva | -540 |
Hätäkeskusuudistuksen rakennemuutokseen liittyvän muutosturvan aikaistaminen | -1 336 |
Säästöjen kohdentuminen (osuus 10 milj. eurosta) | -651 |
Toimitilasäästöjen kohdentaminen | -800 |
Toti-hanke ja rakennemuutos | -11 480 |
Uuden hätäkeskustietojärjestelmän investointi | 4 256 |
Uuden hätäkeskustietojärjestelmän liittäminen Tuve-palveluihin | -1 000 |
Uusien tuottavuustoimien vähennys | -405 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -42 |
Palkkaliukumasäästö | -98 |
Palkkausten tarkistukset | 295 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -268 |
Toimintamenosäästö (HO) | 53 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 83 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -75 |
Yhteensä | -12 008 |
2015 talousarvio | 53 318 000 |
2014 I lisätalousarvio | 687 000 |
2014 talousarvio | 65 326 000 |
2013 tilinpäätös | 68 857 000 |
20. Erityismenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 2 406 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) pelastuslain (379/2011) 97 §:ssä tarkoitetulla tavalla toimintakustannuksiin, jotka aiheutuvat ilma-alusten käytöstä etsintä- ja pelastustehtäviin sekä poliisiviranomaisen johtamiin etsintä- tai muihin vastaaviin virka-aputehtäviin ja niistä aiheutuvan valmiuden ylläpitämiseen sekä ilma-alusten käyttöön liittyvän hälytys- ja johtamisjärjestelmän välittömien kustannusten korvaamisesta Finavialle
2) pelastuspalveluavun antamisesta ja vastaanottamisesta sekä siihen varautumisesta aiheutuviin kustannuksiin Euroopan unionin ja kansainvälisten järjestöjen yhteistyössä sekä Suomen kahden- ja monenvälisten pelastuspalvelun yhteistoimintasopimusten perusteella, mihin luetaan myös Suomen osallistuminen Euroopan unionin, YK:n sekä NATO:n euroatlanttisen kumppanuusneuvoston pelastuspalvelun hälytys- ja informaatiokeskusten ja järjestelmien asiantuntijatehtäviin niistä aiheutuvine palkkaus- ja toimintakustannuksineen. Määrärahaa saa käyttää enintään 7 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkauksiin.
3) pelastuslain 31 §:n mukaisiin metsäpalojen tähystystoiminnasta ja sen valmiuden ylläpidosta aiheutuneisiin kustannuksiin.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
1) Ilma-alusten käyttö etsintä- ja pelastustehtäviin | 706 000 |
2) Kansainvälisen hätäavun antaminen ja vastaanottaminen sekä siihen varautuminen | 1 100 000 |
3) Metsäpalojen tähystystoiminta | 600 000 |
Yhteensä | 2 406 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | -1 000 |
Yhteensä | -1 000 |
2015 talousarvio | 2 406 000 |
2014 talousarvio | 3 406 000 |
2013 tilinpäätös | 2 166 077 |
43. Turvallisuusviranomaisten viestintäverkot (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 8 100 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää viranomaisradioverkon hintatuen ja alijäämätuen maksamiseen Suomen Virveverkko Oy:lle.
Selvitysosa:Momentilta myönnetyn rahoituksen tavoitteena on turvata viranomaisradioverkon toiminta.
2015 talousarvio | 8 100 000 |
2014 I lisätalousarvio | — |
2014 talousarvio | 8 100 000 |
2013 tilinpäätös | 8 100 000 |