Talousarvioesitys 2017
Talousarvioesitys HE 134/2016 vp (15.9.2016)
Selvitysosa:Luvun menot aiheutuvat sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan lakisääteistä valvontaa harjoittavien laitosten toimintamenoista, työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenoista sekä oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menoista sekä hallitusohjelman strategisen tavoitteen hyvinvointi ja terveys toimeenpanoa tukevien kärkihankkeiden ja reformien toimeenpanosta. Valvontalaitoksia ovat Säteilyturvakeskus, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto, Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus ja aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueet. Oikeuslääkinnän tehtävät hoitaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Kunnat ovat keskeisiä terveysvalvonnasta vastaavia toimijoita.
Valvontalaitosten toiminta kohdistuu hallituskauden strategisista tavoitteista seuraaviin:
- — terveyden edistäminen ja varhainen tuki ovat vahvistuneet poikkihallinnollisesti päätöksenteossa, palveluissa ja työelämässä lainsäädäntömuutoksilla sekä paremmalla toimeenpanolla. Terveys- ja hyvinvointierot ovat kaventuneet
- — eri-ikäisten ihmisten vastuuta omasta terveydentilasta sekä elämäntavoista on tuettu. Julkinen palvelulupaus on määritelty yhteiskunnan taloudellisen kantokyvyn puitteissa. Ihmisten erilaisissa elämäntilanteissa toimivia valintoja on mahdollistettu enemmän
- — lasten ja perheiden hyvinvointi ja omat voimavarat ovat vahvistuneet (Lapsiperheiden ennaltaehkäisevät palvelut)
- — ikääntyneiden ihmisten kotiin saatavia palveluja on painotettu. Omaishoitoa on vahvistettu
- — sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus on parantanut peruspalveluja ja tietojärjestelmiä.
Lisäksi rationaalisen lääkehoidon toimeenpano-ohjelmalla on tarkoituksena parantaa potilaan kokonaisvaltaisen hoidon toteutumista, parantaa ihmisten toimintakykyä sekä luoda edellytykset kustannustehokkaalle lääkehoidolle niin potilaan kuin yhteiskunnan näkökulmasta.
- — oikeusturvan ja lainsäädännön noudattamisen varmistaminen
- — lupa-, rekisteri- ja valvonta-asioiden asiantuntevan ja hyvän hallintotavan mukainen käsittely
- — ennakkovalvonnan toimivuuden varmistaminen lainsäädännön edellyttämällä palvelutasolla.
03. Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 134/2016 vp (15.9.2016)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 12 438 000 euroa.
Määrärahasta saa käyttää enintään 1 500 000 euroa Suomen ja Venäjän välisen säteily- ja ydinturvallisuuden yhteistyöhön:
1) ensisijaisesti Venäjän Federaation ydinturvallisuusviranomaisen ja toiminnanharjoittajien kanssa toteutettaviin ydin- ja säteilyturvallisuutta edistäviin hankkeisiin
2) ydin- ja säteilyturvallisuusyhteistyöhön liittyvien valtion siirtomenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Säteilyturvakeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2017. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Vaikuttavuustavoitteet ja toiminnalliset tavoitteet:
- — säteilyn käytössä ei satu onnettomuutta tai vakavaa turvallisuuteen vaikuttavaa tapahtumaa; jokaisen säteilytyöntekijän säteilyannos on suunnitellussa altistustilanteessa henkilökohtaisen annosrajan alapuolella
- — suomalaisilla ydinlaitoksilla ei satu onnettomuutta tai vakavaa turvallisuuteen vaikuttavaa tapahtumaa
- — radioaktiivisten aineiden normaalikäytön aikaiset päästöt ydinlaitoksista ja kaivoksista ympäristöön ovat erittäin pieniä
- — ydinjätteiden käsittely, varastointi ja loppusijoitus suunnitellaan ja toteutetaan siten, että jätteiden määrä pysyy mahdollisimman pienenä
- — ydinsulkuvalvontaan liittyvä toiminta tapahtuu kansainvälisten sopimusten mukaisesti
- — ydinlaitoksille, ydinmateriaaleihin ja säteilyn käyttöön kohdistuva vakava vahingoittava laiton toiminta on tehokkaasti estetty
- — suomalaisten keskimääräinen efektiivinen säteilyannos pienenee
- — Säteilyturvakeskus on jatkuvasti tietoinen ympäristön säteilytasosta
- — valmiustoiminta käynnistyy 15 minuutissa ensitiedon saamisesta poikkeavasta tapahtumasta
- — säteily- ja ydinturvallisuuteen liittyvien tapahtumien oma-aloitteinen, objektiivinen, avoin ja viivytyksetön viestintä
- — julkisoikeudellisissa suoritteissa toteutuu kustannusvastaavuus. Maksullinen palvelutoiminta on kannattavaa
- — henkilöstön osaaminen ja ammattitaito ovat korkealla tasolla ja henkilöstön koulutukseen käyttämä aika on 3—4 % kokonaistyöajasta. Henkilöstön omasta sairaudesta ja työtapaturmista johtuvien poissaolopäivien määrä on alle 7,5 henkilötyövuotta kohden.
Säteilyturvakeskuksen rahoitusrakenne (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
2015 toteutuma |
htv | 2016 varsinainen talousarvio |
htv | 2017 esitys |
htv | |
Budjettirahoitus | 13 344 | 82 | 13 303 | 76 | 12 438 | 76 |
Maksullinen toiminta | 24 814 | 234 | 32 638 | 255 | 34 762 | 261 |
Yhteisrahoitteinen toiminta | 1 314 | 14 | 300 | 6 | 160 | 4 |
Yhteensä | 39 472 | 330 | 46 241 | 337 | 47 360 | 341 |
Säteilyturvakeskuksen tulosalueittaiset kustannukset ( 1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
2015 toteutuma |
htv | 2016 arvio |
htv | 2017 arvio |
htv1) | |
Ydinenergia | 22 007 | 126 | 26 541 | 145 | 28 160 | 151 |
Säteilytoiminta | 5 170 | 30 | 6 000 | 31 | 5 500 | 31 |
Valmiustoiminta | 1 607 | 9 | 1 700 | 9 | 1 700 | 9 |
Tutkimus ja kehitys | 3 689 | 17 | 4 000 | 9 | 4 000 | 7 |
Asiantuntijapalvelut | 3 204 | 17 | 4 000 | 18 | 4 000 | 18 |
Viestintä | 837 | 5 | 1 000 | 5 | 1 000 | 5 |
Ympäristö | 2 958 | 12 | 3 000 | 12 | 3 000 | 12 |
Yhteiset palvelut2) | - | 47 | - | 44 | - | 44 |
Yhteensä | 39 472 | 263 | 46 241 | 273 | 47 360 | 277 |
1) Taulukko ei sisällä lomia ja poissaoloja. Vuonna 2017 niiden osuudeksi arvioidaan 64 htv.
2) Yhteisten palvelujen kustannukset on vyörytetty muille tulosalueille.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Bruttomenot | 39 472 | 46 241 | 47 360 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 26 128 | 32 938 | 34 922 |
Nettomenot | 13 344 | 13 303 | 12 438 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 9 325 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 10 422 |
Julkisoikeudellisen ja muun maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.
Ydinturvallisuusvalvonnan maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelmat (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 19 403 | 25 283 | 27 407 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 19 471 | 25 283 | 27 407 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -68 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 100 | 100 | 100 |
Erillislakien mukaiset julkisoikeudelliset suoritteet (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 3 292 | 2 855 | 2 855 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 3 411 | 2 855 | 2 855 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -119 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 97 | 100 | 100 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 270 | 50 | 60 |
— EU:lta saatava rahoitus | 757 | 200 | 100 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 122 | 50 | - |
Tuotot yhteensä | 1 149 | 300 | 160 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 1 918 | 600 | 320 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -769 | -300 | -160 |
Omarahoitusosuus, % | 40 | 50 | 50 |
Ydin- ja säteilyturvallisuuden yhteistyö Venäjän federaation kanssa on kohdistunut kuuteen eri aihepiiriin: Leningradin ydinvoimalaitos, Kuolan ydinvoimalaitos, ydinturvallisuusvalvonta, radioaktiiviset jätteet, ympäristön säteilyvalvonta ja onnettomuusvalmius sekä ydinmateriaalivalvonta. Pääosa resursseista on kohdistettu mainittujen kahden ydinvoimalaitoksen turvallisuuden kohentamiseen siten, että pääkohde on Leningradin ydinvoimalaitos, jonka sijainti ja Tshernobyl-tyyppiset reaktorit korostavat jatkuvan parantamisen tarvetta. Hankkeisiin on sisältynyt mm. koulutustoimintaa, turvallisuusanalyysejä, teknisiä turvallisuusparannuksia ja laitetoimituksia, laitteistojen tarkastustekniikan kehittämistä ja säännöstöjen kehittämistä. Leningradin ja Kuolan laitoksen ympäristön säteilyvalvontajärjestelmät on toteutettu lähialueyhteistyön puitteissa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Sektoritutkimussäästö | -200 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -11 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -5 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -126 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | 43 |
Palkkaliukumasäästö | -56 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -57 |
Strategisen tutkimuksen rahoitusväline (siirto momentille 29.40.54) | -234 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -67 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -80 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -84 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -12 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | -75 |
Tasomuutos | 99 |
Yhteensä | -865 |
2017 talousarvio | 12 438 000 |
2016 II lisätalousarvio | -32 000 |
2016 talousarvio | 13 303 000 |
2015 tilinpäätös | 14 441 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 28/2016 vp (21.12.2016)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 12 438 000 euroa.
Määrärahasta saa käyttää enintään 1 500 000 euroa Suomen ja Venäjän välisen säteily- ja ydinturvallisuuden yhteistyöhön:
1) ensisijaisesti Venäjän Federaation ydinturvallisuusviranomaisen ja toiminnanharjoittajien kanssa toteutettaviin ydin- ja säteilyturvallisuutta edistäviin hankkeisiin
2) ydin- ja säteilyturvallisuusyhteistyöhön liittyvien valtion siirtomenojen maksamiseen.
05. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 134/2016 vp (15.9.2016)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 10 762 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto edistää väestön terveyttä ja toimintakykyä valvonnan edellyttämän ohjauksen sekä ennakoivan ja jälkikäteisen valvonnan keinoin.
Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2017. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Toiminnallinen tuloksellisuus:
- — kärkihankkeiden tavoitteiden toteutumisen tukeminen: palvelut asiakaslähtöisiksi sisältäen mm. julkisen palvelulupauksen, terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja eriarvoisuuden vähentäminen, lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelma, ikäihmisten kotihoidon kehittäminen ja digitalisaatio
- — reformien toimeenpanon tukeminen: sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus, kuntien tehtävien ja velvoitteiden vähentäminen, alue- ja keskushallinnon uudistus
- — valvonnan painopisteen siirtäminen ennakoivaan ja omavalvontaan sekä toiminnan ohjauksen vahvistaminen tähän suuntaan
- — lupa- ja valvontaprosessien sujuvoittaminen
- — normien purkuun osallistuminen ja hallinnollisen taakan keventäminen sekä näistä johtuvien lainsäädäntöuudistusten toimeenpano.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston talousarvio perustuu osittaiseen nettobudjetointiin. Bruttobudjetoidut tulot on budjetoitu momentille 12.33.02. Toimintamenomomentille kirjattavat tulot ovat terveydenhuollon ammattihenkilöiden ammattioikeuksia koskevia päätöksiä sekä valtakunnallisten sosiaali- ja terveydenhuollon yksityisten palvelunantajien lupia koskevien suoritteiden maksuja, alkoholielinkeinoon liittyviä maksuja sekä viraston suoritteista liiketaloudellisin perustein määrättäviä maksuja. Lisäksi aluehallintovirastot suorittavat osan yksityisiltä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajilta saamistaan vuosimaksuista Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle yksityisten palvelunantajien rekisteristä aiheutuvia ylläpitokustannuksia vastaavasti.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Bruttomenot | 16 002 | 15 258 | 15 512 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 4 021 | 3 500 | 4 750 |
Nettomenot | 11 981 | 11 758 | 10 762 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 214 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 846 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot — suoritteiden myyntituotot |
4 347 | 4 400 | 5 450 |
— muut tuotot | 717 | - | 400 |
Tuotot yhteensä | 5 064 | 4 400 | 5 850 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 1 178 | 1 100 | - |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset yhteensä | 2 055 | 3 250 | 4 125 |
— osuus yhteiskustannuksista yhteensä | 1 872 | 1 150 | 1 725 |
Kokonaiskustannukset yhteensä | 3 927 | 4 400 | 5 850 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 1 137 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 129 | 100 | 100 |
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston käsiteltäväksi saapuvien asioiden määriä
2015 toteutuma |
2016 ennuste |
2017 ennuste |
2016/2017 muutos-% |
|
Terveydenhuollon ammatinharjoittamista koskevat päätökset | 20 970 | 18 400 | 18 000 | -2,2 |
Valvonta-asiat | 1 321 | 1 418 | 1 360 | -4,1 |
Raskauden keskeyttämistä koskevat luvat | 928 | 970 | 970 | 0 |
Palvelukyky ja laatu | 2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 arvio |
Käsittelyajat, kk | |||
Terveydenhuollon valvonta-asiat | käsittelyajan mediaani 5,5 kk ja 90 % asioista käsitelty 20,5 kk:ssa | mediaani 5,5 kk ja 90 % käsitelty 20,5 kk:ssa | mediaani 5,5 kk ja 90 % käsitelty 20,5 kk:ssa |
Sosiaalihuollon valvonta-asiat | mediaani 54 pv, tavoite 4 kk, 96,8 % käsitelty alle 14 kk:ssa, tavoite oli 80 % alle 14 kk:ssa | mediaani 54 pv, 97 % käsitelty alle 14 kk:ssa | mediaani 54 pv, 97 % käsitelty alle 14 kk:ssa |
Alkoholiluvat (uudet ja lupamuutokset) | |||
Käsittelyajat (uudet+muutokset yhteensä): valmistus 111 pv tukkumyynti 114 pv, käyttö 201 pv | Käsittelyajat (uudet+muutokset yhteensä): valmistus 90 pv tukkumyynti 90 pv käyttö 20 pv | Käsittelyajat (uudet+muutokset yhteensä): valmistus 90 pv tukkumyynti 90 pv käyttö 20 pv |
Toimintaympäristön muutokset ja valvontatoiminnan suuntaaminen entistä enemmän ennakoivaan ja riskiperustaiseen valvontaan edellyttävät voimavarojen uudelleen kohdentamista. Vuoteen 2018 ulottuvan viraston sopeuttamisohjelman tavoitteena on varmistaa viraston toimintakyky ja parantaa valmiuksia vastata muuttuvan toimintaympäristön vaatimuksiin.
Henkilöstön osaaminen on avainasemassa Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toiminnassa. Osaamista kehitetään entistä suunnitelmallisemmin hyödyntämällä tulos- ja kehityskeskusteluja sekä laatimalla toimintaa tukeva koulutussuunnitelma. Eläkkeelle siirtymiset sekä toimintatapojen ja työmenetelmien uudistaminen mm. digitaalisten työkalujen avulla mahdollistavat henkilöstörakenteen muuttamisen, osaamisen kehittämisen ja resurssien uudelleen kohdentamisen.
Työhyvinvoinnista huolehtiminen luo perustaa henkilöstön toimintakyvylle. Suuri työmäärä sekä virkatehtävien suorittamiseen liittyvät vastuut ovat työhyvinvoinnin kannalta haasteellisia. Tähän vastataan panostamalla johtamiseen työntekijän ja lähiesimiehen vuorovaikutuksesta aina viraston johtamiseen saakka. Työhyvinvointia seurataan säännöllisin kyselyin ja tulosten analysointiin sekä kehittämistoimenpiteiden toteuttamiseen ja niiden seurantaan panostetaan. Johto ja esimiehet kiinnittävät kasvavaa huomiota työtehtävien priorisointiin ja henkilöstön tukemiseen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Alkoholirekisterin uusimisen poisto | -200 |
SAMPO-järjestelmän tuottavuussäästö | -260 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -4 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -2 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -144 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | 99 |
Palkkaliukumasäästö | -65 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -66 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -56 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -100 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -97 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -14 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | -87 |
Yhteensä | -996 |
2017 talousarvio | 10 762 000 |
2016 II lisätalousarvio | 12 000 |
2016 talousarvio | 11 758 000 |
2015 tilinpäätös | 12 613 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 28/2016 vp (21.12.2016)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 10 762 000 euroa.
06. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 134/2016 vp (15.9.2016)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 3 879 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen hyväksymien, viraston ulkopuolella toteutettavien tutkimus-, koulutus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
2) viraston alueellistamisen aiheuttamien lisämenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus aloitti toimintansa 1.11.2009. Keskuksella on tarvittaessa toimitiloja toiminnan kannalta keskeisissä kaupungeissa, kuten Helsingissä ja Lontoossa.
Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2017. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Tavoitteena on, että viraston maksullisen toiminnan suoritteet tuotetaan kustannusvastaavasti. Keskus seuraa tuottavuuden kehitystä Tilastokeskuksen määrittelemien tuottavuusindikaattorien avulla.
Toiminnan tehokkuus (indeksi 100 = vuosi 2011)
2015 toteutuma |
2016 tavoite |
2017 tavoite |
|
Työn tuottavuusindeksi | 105,0 | > 100 | > 100 |
Kokonaistuottavuusindeksi | 104,3 | > 100 | > 100 |
Viraston henkilötyövuosien määrät (htv)
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 arvio |
|
Maksullinen toiminta | 186 | 210 | 195 |
Ei-maksullinen toiminta | 36 | 30 | 36 |
Yhteensä | 222 | 240 | 231 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Bruttomenot | 26 116 | 26 088 | 24 729 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 20 945 | 22 000 | 20 850 |
Nettomenot | 5 171 | 4 088 | 3 879 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 630 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 726 |
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen rahoitusrakenne (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Budjettirahoitus | 4 267 | 4 088 | 3 879 |
Maksullisen toiminnan tuotot yhteensä | 21 849 | 22 000 | 20 850 |
---|---|---|---|
— julkisoikeudelliset suoritteet | 19 799 | 19 900 | 18 800 |
— erillislakien mukaiset suoritteet | 1 895 | 1 950 | 1 950 |
Muut tuotot | 155 | 150 | 100 |
Edelliseltä vuodelta siirtynyt | 3 630 | - | - |
Yhteensä | 29 746 | 26 088 | 24 729 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (maksuperustelain mukaiset suoritteet, 1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 19 799 | 19 900 | 18 800 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset | 12 100 | 12 852 | 12 220 |
— osuus yhteiskustannuksista | 7 290 | 7 048 | 6 580 |
Kustannukset yhteensä | 19 390 | 19 900 | 18 800 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 409 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 102 | 100 | 100 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (erillislakien mukaiset suoritteet, 1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot,suoritteiden myyntitulot | 1 895 | 1 950 | 1 950 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset | 1 036 | 1 548 | 1 322 |
— osuus yhteiskustannuksista | 492 | 402 | 628 |
Kustannukset yhteensä | 1 528 | 1 950 | 1 950 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 367 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 124 | 100 | 100 |
- — parannetaan tuottavuutta uudistamalla toimintatapoja ja tehostamalla prosesseja
- — lisätään lääkitysturvallisuusasioissa yhteistyötä terveydenhuollon toimijoiden kanssa lääke- ja lääkitysturvallisuuden parantamiseksi
- — kehitetään viranomaisneuvontaa entistä paremmin uusien alalle pyrkivien yritysten tarpeita vastaavaksi lääkekehityksen edistämiseksi
- — lisätään valvontaviranomaisten yhteistyötä ja toimijoiden ennakoivaa ohjaamista valvonnan kattavuuden ja vaikuttavuuden edistämiseksi
- — tuotetaan tietoa ja moniammatillisia toimintamalleja järkevän lääkehoidon sekä lääkepoliittisen päätöksenteon tueksi
- — kehitetään lääkeinformaatiotoimintaa asiakeskeisesti lääkeinformaatioverkoston avulla
- — toteutetaan lääkehoitojen arviointitoimintaa verkostoyhteistyönä kotimaisten ja valittujen kansainvälisten toimijoiden kanssa.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen henkilöstön osaamista ja työkykyä ylläpidetään, tuetaan ja kehitetään.
Tunnusluvut | 2015 toteutuma |
2016 tavoite |
2017 tavoite |
Henkilöstön hyvinvointi | |||
— työtyytyväisyysindeksi | 3,5 | 3,5 | yli valtion keskitason |
— sairauspoissaolot pv/htv vähenevät | 7,0 | < 9 | alle valtion keskitason |
Määrärahasta on tarkoitettu 150 000 euroa tutkimushankkeiden rahoittamiseen. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina maksuperustelain mukaisista julkisoikeudellisista suoritteista saadut tulot ja lääkelain (595/2009) 84 b §:ssä tarkoitetut tulot.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen talousarvio perustuu nettobudjetointiin. Menot katetaan pääasiassa valvonta- ja palvelutoiminnasta perittävillä maksuilla. Maksullisen toiminnan palvelut tuotetaan omakustannushintaan. Suoritteista perittävät maksut ovat maksuperustelain mukaisia. Lääkkeiden laadunvalvonnan kustannukset katetaan lääkelain (595/2009) 84 b §:n mukaisella maksulla.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -6 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -3 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -42 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | 1 |
Palkkaliukumasäästö | -10 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -20 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -20 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -50 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -28 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -4 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | -27 |
Yhteensä | -209 |
2017 talousarvio | 3 879 000 |
2016 II lisätalousarvio | -26 000 |
2016 talousarvio | 4 088 000 |
2015 tilinpäätös | 4 267 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 28/2016 vp (21.12.2016)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 3 879 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen hyväksymien, viraston ulkopuolella toteutettavien tutkimus-, koulutus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
2) viraston alueellistamisen aiheuttamien lisämenojen maksamiseen.
07. Työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 134/2016 vp (15.9.2016)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 24 308 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain (44/2006) 15 ja 20 §:n mukaisista toimenpiteistä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut alustavasti työsuojelun aluehallintoviranomaisille seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2017. Vastuualuekohtaiset tulostavoitteet määritellään ministeriön ja työsuojelun aluehallintoviranomaisten välisissä tulossopimuksissa.
Vuonna 2011 vahvistettujen Työympäristön ja työhyvinvoinnin linjausten mukaisesti työsuojelun aluehallintoviranomaiset suuntaavat toimintaansa niin, että vuoden 2010 tasoon verrattuna 1) ammattitautien määrä vähenee 10 %, 2) työpaikkatapaturmien taajuus alenee 25 % ja 3) työn aiheuttama haitallinen kuormitus työssä vähenee 20 % vuoteen 2020 mennessä.
Työsuojelun vastuualueiden tavoitteena on vaikuttaa työpaikkojen turvallisuuden johtamiseen ja työolosuhteisiin siten, että työpaikkatapaturmat, ammattitaudit, haitallinen kuormitus ja työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyminen vähenevät ja vaikuttaa toiminnallaan myös siihen, että työsuhteen ehtoja noudatetaan paremmin ja harmaan talouden määrä vähenee.
Työsuojeluviranomaiset suuntaavat viranomaisaloitteista toimintaa pääsääntöisesti riskiperusteisesti niille toimialoille, joilla esiintyy merkittävimpiä työturvallisuusriskejä. Tavoitteena on, että työsuojeluvalvonta vaikuttaa mahdollisimman tuloksellisesti työpaikan omaan turvallisuustoimintaan. Valvonnalla varmistetaan, että työnantajat ja muut vastuutahot noudattavat työsuojelulainsäädäntöä. Kattavuuden varmistamiseksi valvontaa kohdistetaan myös muille kuin riskiperusteisesti valituille toimialoille. Asiakasaloitteinen valvonta hoidetaan täysimääräisesti sovittuja palvelujen toimitus- ja saatavuusaikoja noudattaen.
Valtakunnallisia valvontahankkeita on määritelty neljä nelivuotiskaudelle 2016—2019 ja ne ovat: yhteiset työpaikat, vuokratyö, korjausrakentaminen ja sosiaali- ja terveysala. Valtakunnallisilla valvontahankkeilla pyritään vastaamaan havaittuihin ongelmakohtiin ja samalla kehittämään valvontatoimintaa.
Tarkastustoiminnalle asetetaan seuraavat määrätavoitteet:
Vuonna 2015 suoritettiin 28 655, vuonna 2016 arvioidaan suoritettavan vähintään 28 000 ja vuonna 2017 vähintään 28 000 tarkastusta.
Työsuojelun aluehallinnon kokonaiskustannukset (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
Tulosalue | 2015 toteutuma |
%-osuus | htv | 2016 tavoite |
%-osuus | htv | 2017 tavoite |
%-osuus | htv |
Viranomaisaloitteinen toiminta | 21 690 | 77 | 350 | 16 628 | 65 | 279 | 15 783 | 65 | 265 |
Asiakasaloitteinen toiminta | 3 380 | 12 | 54 | 4 605 | 18 | 77 | 4 384 | 18 | 74 |
Hallinto- ja tukitoiminnot | 3 099 | 11 | 50 | 4 349 | 17 | 73 | 4 141 | 17 | 70 |
Yhteensä | 28 169 | 100 | 454 | 25 582 | 100 | 429 | 24 308 | 100 | 409 |
Työsuojelun vastuualueet käyttävät vaikutuksia aikaansaavia ja yhtenäisiä toimintatapoja sekä valvontaotteita ja -menetelmiä. Vastuualueiden yhteistyöllä, suunnittelulla, tietojen vaihdolla ja hyvien käytäntöjen levittämisellä varmistetaan valvonnan tasalaatuisuutta ja kehittämistä.
Sidosryhmäyhteistyö ja viestintä tukevat vaikuttavasti ja tehokkaasti työsuojelun vastuualueiden toimintaa.
Työsuojelun vastuualueilla varmistetaan osaamisen ja henkilöstövoimavarojen tarkoituksenmukainen sijoittuminen. Työsuojelun vastuualueilla on käytössä valvontaa tukeva koulutusjärjestelmä ja verkko-oppimista kehitetään edelleen. Henkilöstön osaamisen kehittämistä ja ammattitaidon ylläpitämistä tuetaan ja työhyvinvoinnista huolehditaan. Erityisosaamista kehitetään ja hyödynnetään tehokkaammin valtakunnallisesti.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain muuttamisesta sekä harmaan talouden selvitysyksiköstä annetun lain 6 §:n muuttamisesta.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Bruttomenot | 28 323 | 25 712 | 24 438 |
Bruttotulot | 154 | 130 | 130 |
Nettomenot | 28 169 | 25 582 | 24 308 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 5 477 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 4 757 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Vera-tietojärjestelmän määräaikaisen lisärahoituksen vähennys | -100 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -415 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -194 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -275 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -41 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | -249 |
Yhteensä | -1 274 |
2017 talousarvio | 24 308 000 |
2016 II lisätalousarvio | -249 000 |
2016 talousarvio | 25 582 000 |
2015 tilinpäätös | 27 449 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 28/2016 vp (21.12.2016)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 24 308 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain (44/2006) 15 ja 20 §:n mukaisista toimenpiteistä aiheutuvien menojen maksamiseen.
20. Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menot (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 134/2016 vp (15.9.2016)
Momentille myönnetään 8 564 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kuolemansyyn selvittämisestä annetun lain (459/1973) 12 §:n mukaisen oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menojen maksamiseen
2) oikeuslääkeopillisista tutkimuksista suoritettavista korvauksista annetun asetuksen (862/2004) mukaisten palkkioiden ja korvausten maksamiseen
3) yliopistoilta ostopalveluna tehtävän oikeuslääketieteen erikoislääkärikoulutuksen menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen tavoitteena on kansalaisen oikeusturvan ja kuolinsyyn oikeellisuuden varmistaminen. Tavoite on, että oikeuslääketieteellisten ruumiinavausten määrä on enintään 20 % kaikista vainajista. Kuolemansyyn selvittämisen lainsäädännöstä on käynnissä kokonaisuudistuksen valmistelu, ja työn yhteydessä tarkastellaan myös oikeuslääkinnän kustannusrakennetta. Tavoitteena on edelleen yhteistyön lisääminen palvelujärjestelmän, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja poliisitoimen välillä oikeuslääketieteellisessä kuolemansyyn selvittämistoiminnassa.
Toiminnan laajuus 2015—2017
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 arvio |
|
Menot, 1 000 euroa | 11 062 | 8 564 | 8 564 |
Oikeustieteellisten avausten määrä, kpl | 8 835 | 8 700 | 8 600 |
2017 talousarvio | 8 564 000 |
2016 talousarvio | 8 564 000 |
2015 tilinpäätös | 11 061 819 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 249/2016 vp (18.11.2016)
Momentille myönnetään 8 215 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Vähennys 349 000 euroa talousarvioesityksen 8 564 000 euroon nähden on siirtoa momentille 33.03.04 oikeuslääketieteen toimintojen siirtämiseksi Oulun yliopistolta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen hoidettavaksi.
2017 talousarvio | 8 215 000 |
2016 talousarvio | 8 564 000 |
2015 tilinpäätös | 11 061 819 |
Eduskunnan kirjelmä EK 28/2016 vp (21.12.2016)
Momentille myönnetään 8 215 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kuolemansyyn selvittämisestä annetun lain (459/1973) 12 §:n mukaisen oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menojen maksamiseen
2) oikeuslääkeopillisista tutkimuksista suoritettavista korvauksista annetun asetuksen (862/2004) mukaisten palkkioiden ja korvausten maksamiseen
3) yliopistoilta ostopalveluna tehtävän oikeuslääketieteen erikoislääkärikoulutuksen menojen maksamiseen.
(87.) Osakehankinnat (siirtomääräraha 3 v)
Talousarvioesitys HE 134/2016 vp (15.9.2016)
Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.
2016 talousarvio | 1 000 000 |