Statsbudgeten 2017
10. (29.10 och 30, delvis) Allmänbildande utbildning och småbarnspedagogisk verksamhet
Förklaring:
Målet för den småbarnspedagogiska verksamheten, för den allmänbildande utbildningen och för det fria bildningsarbetet är att garantera var och en kulturella grundläggande fri- och rättigheter samt främja välbefinnandet, lärandet och uppväxten. Utgångspunkten är en helhetssyn på personens utveckling, lärande och uppväxt som baserar sig på bred, tvärvetenskaplig kunskap och forskning samt kännedom om pedagogiska metoder. Målet är att trygga funktionsförmågan, tillgängligheten och verksamhetens genomslag. Det fria bildningsarbetet främjar ett enhetligt samhälle, aktivt medborgarskap och ett livslångt lärande. Vid den småbarnspedagogiska verksamheten, den allmänbildande utbildningen och det fria bildningsarbetet beaktas de åtgärder som syftar till att balansera den offentliga ekonomin.
Den småbarnspedagogiska verksamheten består av helheten fostran, undervisning och vård. Genom småbarnspedagogiken skapar man en grund för en balanserad utveckling i fråga om barnets personlighet, lärande, färdigheter, förmågor och värdegrund. Målet är att stärka kontinuiteten i den småbarnspedagogiska verksamheten samt förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Målet för förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen är att utveckla skolan till en gemenskap som främjar barns och ungas inlärning och välbefinnande. Detta sker genom att man säkerställer en professionell undervisning av god kvalitet, handledning och stödåtgärder, elev- och studerandevård samt en trygg inlärningsmiljö.
Förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen samt gymnasieutbildningen förverkligas på ett högklassigt och resultatrikt sätt så att eleverna och studerandena erhåller de kunskaper som behövs för fortsatta studier och så att färre avbryter studierna. I gymnasieutbildningen strävar man efter att bättre än tidigare kunna bemöta framtidens utmaningar och behov. De samhälleliga effekterna utvärderas med hjälp av resultaten från nationella och internationella utvärderingar och undersökningar.
Beredningen av lagen om småbarnspedagogik fortsätter. Rätten till småbarnspedagogik hos barnen i förskoleundervisning ska ändras så att kommunerna ges möjligheten att verkställa vården av barn i förskoleundervisning genom avgiftsbelagd klubbverksamhet. Den extra inkomst som föranleds av avgifterna för småbarnspedagogiken uppskattas vara 54 miljoner euro år 2017, om kommunerna höjer sin avgift för småbarnspedagogiken till den maximala nivån enligt lagen. Detta stärker kommunernas ekonomi. Den höjning som görs i avgifterna för morgon- och eftermiddagsverksamheten den 1 augusti 2016 stärker kommunernas ekonomi med uppskattningsvis 25,7 miljoner euro år 2017. Ändringen av den subjektiva rätten till småbarnspedagogisk verksamhet och ändringen från 1/7 till 1/8 i talet för förhållandet mellan antalet 3-åriga barn och antalet pedagoger sänker kommunernas kostnader och stärker kommunernas ekonomi.
Informationsproduktionen inom småbarnspedagogiken utvecklas genom att verkställa ett riksomfattande datalager för småbarnspedagogiken, som ska stödja de allmänna planerings-, styrnings- och tillsynsuppgifterna inom ministeriets förvaltnings- och ansvarsområde samt informationsledningen hos aktörerna inom småbarnspedagogiken.
Det naturvetenskapliga och matematiska kunnandet ska stärkas genom ett riksomfattande utvecklingsprogram. Stärkandet av språkkunskaperna fortsätter genom att stödja språkbad och språkförsök.
Timfördelningen och finansieringen i fråga om den grundläggande utbildningen för vuxna ska ses över, och samtidigt ska Utbildningsstyrelsen utarbeta nya grunder för läroplanen. Från och med ingången av 2017 ska man effektivisera anordnandet av förberedande undervisning och av den grundläggande utbildningen för vuxna genom att noggrannare än tidigare anknyta finansieringen till mängden slutförd undervisning samt undanröja de hinder i finansieringssystemet som gör inledande av undervisning ineffektivt. Den grundläggande utbildningens finansiering enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet reformeras. Man ska utreda frågan om huruvida den förberedande undervisning inför grundläggande utbildning som ordnas för läropliktiga ska bli en lagstadgad uppgift för kommunerna. Finansieringen per elev för den förberedande undervisningen inför grundläggande utbildning ska minskas efter det att elevantalen ökat.
Utvecklingsprogrammet Framtidens gymnasieutbildning verkställs genom att fortsätta med timfördelningsförsöket och verksamheten inom utvecklingsnätverket. Syftet är att reformera pedagogiken, studiemiljöerna och verksamhetskulturen så att gymnasieutbildningen förmår bemöta framtidens utmaningar.
Studentexamen utvecklas så att den stöder målen i fråga om allmänbildningen och kan utnyttjas i större utsträckning i högskolornas antagning. Ibruktagandet av data- och kommunikationstekniken för examina ska genomföras stegvis före 2019.
Bestämmelserna i fråga om disciplin och handledning samt de bestämmelser i lagen om elev- och studerandevård som gäller planeringen och organiserandet av verksamheten ska lindras inom den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen. För de som studerar enligt lärokursen för vuxna i gymnasieutbildning ska lärokursen för de som inledde studierna innan de fyllde 18 år och lärokursen för de som inledde studierna efter 18-års ålder förenhetligas. Finansieringssystemet för den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen effektiviseras genom att minska de kalkylmässiga skedena. Dessutom genomförs övriga av regeringens åtgärder inom det operativa program som syftar till att minska kommunernas uppgifter och skyldigheter.
Barns och ungas emotionella och psykosociala färdigheter blir bättre och åtgärderna för att minska mobbning i skolan fortsätter. Utvecklandet av stödprogrammet för barns socio-emotionella färdigheter inleds inom småbarnspedagogiken. Utvecklandet av stödprogrammet för mångkulturella färdigheter inleds inom den grundläggande utbildningen. Barns multimodala färdigheter ska stödjas genom att fortsätta det riksomfattande utvecklingsprogrammet.
Sätten att lära sig blir fler genom att digitala lärandemiljöer införs och pedagogiken moderniseras. Autentiseringslösningarna för minderåriga utvecklas som en del av den nationella servicearkitekturen. Övergången till digitalt material inom den allmänbildande utbildningen främjas och sätt att stödja lärarnas egen produktion och spridning av läromedel till andra utvecklas. Standardiserandet av utbildningsmolntjänsterna främjas.
Inom ramen för regeringens spetsprojekt inom konst och kultur ska den ojämnt fördelade tillgängligheten till grundläggande konstundervisning förbättras inom alla konstområden och i alla delar av landet.
Syftet med den personalutbildning inom undervisning och uppfostran som finansieras av staten är att inom småbarnspedagogiska verksamheten och undervisningsväsendet främja personalens livslånga lärande och jämlika möjligheter att utveckla det kunnande som behövs i yrket. Personalutbildningen stöder genomförandet av regeringens utbildningspolitiska reformer och utvecklar det kunnande som behövs vid anpassningen till förändringarna i verksamhetsmiljön. Tyngdpunkterna ligger på reformer och försök inom pedagogik, inlärningsmiljöer och verksamhetskulturer, på stödet till uppfostran och undervisning samt på kulturell mångfald.
Resultaten av OECD:s PISA-undersökning i Finland 2003—2015
2003 utfall |
2006 utfall |
2009 utfall |
2012 utfall |
20151) mål |
|
Läskunnighet | 543 | 547 | 536 | 524 | 538—550 |
Matematik | 544 | 548 | 541 | 519 | 538—550 |
Naturvetenskaper | 548 | 563 | 554 | 546 | 550—560 |
1) Åren då undersökningen gjordes. Uppgifterna offentliggjordes 2004, 2007, 2010, 2013 och 2016.
Antal elever och studerande under åren 2014—2017
2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 uppskattning |
2017 uppskattning |
|
Småbarnspedagogisk verksamhet1) | 211 190 | 212 550 | 213 050 | 213 550 |
Förskoleundervisning2) | 60 420 | 62 500 | 62 000 | 62 000 |
Grundläggande utbildning | 529 880 | 531 000 | 531 000 | 534 000 |
Tilläggsundervisning | 1 230 | 2 060 | 1 750 | 1 500 |
Elever med de svåraste utvecklingsstörningarna som deltar i förskoleundervisning och grundläggande utbildning | 1 470 | 1 470 | 1 470 | 1 470 |
Övriga elever med utvecklingsstörning inom förskoleundervisning och grundläggande utbildning | 10 050 | 10 430 | 10 200 | 10 200 |
Förberedande undervisning för invandrare | 3 020 | 3 050 | 3 100 | 10 830 |
Elever inom flexibel grundläggande utbildning (högst) | 1 860 | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
Gymnasieutbildning, de som inlett studierna innan de fyllt 18 år | 96 710 | 102 000 | 101 000 | 96 000 |
Gymnasieutbildning, de som inlett studierna efter att de fyllt 18 år | 3 970 | 5 810 | 5 800 | 5 610 |
Studerande enligt antalet gymnasiekurser som avlagts av ämnesstuderande | 1 190 | 1 290 | 1 200 | 1 290 |
1) Småbarnspedagogisk verksamhet som ordnas av kommunerna, innefattar barn i hel- eller halvdagsvård på daghem och i familjedagvård.
2) De siffror som gäller förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen är statsandelsuppgifter från utfallsåret på hösten (kommuner, samkommuner, privata utbildningsanordnare).
Cirka 77 300 examinander deltar i studentexamen 2017, och de beräknas avlägga sammanlagt ca 193 550 prov.
Antal undervisningstimmar, ledda timmar och studerandeveckor 2014—2017 som ska användas som beräkningsgrund för statsandelen
2014 utfall |
2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 mål |
|
Undervisningstimmar vid musikläroanstalter inom grundläggande konstundervisning | 1 653 000 | 1 653 000 | 1 653 000 | 1 653 000 |
Övriga undervisningstimmar inom grundläggande konstundervisning | 140 800 | 140 800 | 140 800 | 140 800 |
Ledda timmar inom morgon- och eftermiddagsverksamhet | 3 390 000 | 3 390 000 | 3 390 000 | 3 390 000 |
Undervisningstimmar vid medborgarinstitut | 1 910 985 | 1 793 625 | 1 793 046 | 1 698 839 |
Studerandeveckor vid folkhögskolor | 262 024 | 250 787 | 255 658 | 241 834 |
Undervisningstimmar vid studiecentraler | 168 196 | 166 358 | 168 125 | 158 984 |
Undervisningstimmar vid sommaruniversitet | 57 803 | 55 747 | 55 747 | 52 711 |
01. Omkostnader för statlig allmänbildande utbildning (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 41 990 000 euro.
Anslaget får även användas till
1) betalning av löneutgifter och vissa andra utgifter för lärare och förvaltningspersonal vid Europaskolorna
2) internationalisering av statliga läroanstalter för allmänbildande utbildning, kompletterande undervisning för invandrare, service- och utvecklingscentralverksamheten vid Valteri-centret för lärande och kompetens samt till understöd för att utveckla och göra inlärningsmiljöerna mångsidigare
3) betalning av utgifter som föranleds av verksamheten vid den europeiska skolan i Helsingfors
4) betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.
Förklaring:Suomalais-venäläinen koulu och Helsingin ranskalais-suomalainen koulu är skolor som ordnar förskoleundervisning, grundläggande utbildning och gymnasieutbildning. Skolorna utvecklar undervisningen i språk och kultur med hjälp av kulturkontakter och nätverksbyggande. Verksamheten vid Valteri-centret för lärande och kompetens utvecklas. Europeiska skolan i Helsingfors har till uppgift att erbjuda undervisning enligt läroplanerna för Europaskolorna.
Antalet elever
2014 utfall |
2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 mål |
|
Helsingin ranskalais-suomalainen koulu | 803 | 806 | 806 | 816 |
Suomalais-venäläinen koulu | 696 | 705 | 689 | 694 |
Valteri-centret för lärande och kompetens | 401 | 390 | 375 | 375 |
Europaskolorna (finländska elever) | 598 | 573 | 620 | 620 |
Grundläggande utbildning vid skolhem | 130 | 125 | 125 | 125 |
Europeiska skolan i Helsingfors | 276 | 280 | 283 | 283 |
Sammanlagt | 2 904 | 2 879 | 2 898 | 2 913 |
Nyckeltal för handledningsverksamheten vid Valteri-centret för lärande och kompetens
2014 utfall |
2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 mål |
|
Handledningsverksamhet på fältet | ||||
— handledningsbesök | 1 505 | 1 507 | 1 283 | 1 569 |
— elever | 842 | 774 | 764 | 802 |
Tillfällig undervisning och rehabilitering | ||||
---|---|---|---|---|
— Stödperioddagar | 3 830 | 3 860 | 3 982 | 4 025 |
— Stödperiodernas elever | 443 | 461 | 454 | 456 |
Årsverken
2014 utfall |
2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 mål |
|
Helsingin ranskalais-suomalainen koulu | 76,2 | 77,8 | 76 | 74 |
Suomalais-venäläinen koulu | 82,7 | 85 | 81 | 79,5 |
Valteri-centret för lärande och kompetens | 614,9 | 606 | 585 | 585 |
EU:s Europaskolor | 32 | 30 | 32 | 32 |
Europeiska skolan i Helsingfors | 60,5 | 60 | 59,6 | 60 |
Sammanlagt | 866,3 | 858,8 | 833,6 | 830,5 |
Beräknad användning av anslaget (euro)
Språkskolor | 3 399 000 |
Valteri-centret för lärande och kompetens | 33 039 000 |
Grundläggande utbildning vid skolhem | 1 549 000 |
EU:s Europaskolor | 1 639 000 |
Europeiska skolan i Helsingfors | 2 364 000 |
Sammanlagt | 41 990 000 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 69 412 | 64 816 | 62 990 |
Bruttoinkomster | 20 676 | 21 000 | 21 000 |
Nettoutgifter | 48 735 | 43 816 | 41 990 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 17 251 | ||
— överförts till följande år | 15 270 |
Kommunernas finansieringsandel av kostnaderna för den statliga allmänbildande gymnasieutbildningen, 1 138 000 euro, har beaktats vid dimensioneringen av anslaget under moment 29.10.30.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Antagningstjänster (återföring från moment 29.01.02 av en överföring) | 8 |
Tryggande av basverksamheten (återföring från moment 29.01.02 av en överföring) | 450 |
Övergång till elektronisk studentexamen (överföring till moment 29.10.02) | -100 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -10 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -328 |
Genomförandet av principen om självkostnadshyra i Senatfastigheters hyror | -428 |
Löneglidningsbesparing | -120 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -216 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -50 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | -465 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -236 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | -306 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -40 |
Nivåförändring | 15 |
Sammanlagt | -1 826 |
2017 budget | 41 990 000 |
2016 II tilläggsb. | -734 000 |
2016 budget | 43 816 000 |
2015 bokslut | 46 754 000 |
02. (29.10.02 och 29.30.20, delvis) Studentexamensnämndens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 3 285 000 euro.
Förklaring:
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 8 371 | 9 692 | 10 443 |
Bruttoinkomster | 6 735 | 7 158 | 7 158 |
Nettoutgifter | 1 636 | 2 534 | 3 285 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 426 | ||
— överförts till följande år | 2 260 |
De nettobudgeterade inkomsterna samlas in i enlighet med undervisnings- och kulturministeriets förordning om studentexamensnämndens avgiftsbelagda prestationer (908/2010).
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Övergång till elektronisk studentexamen (överföring från moment 29.10.01) | 100 |
Övergång till elektronisk studentexamen (överföring från moment 29.10.30) | 700 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -1 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -4 |
Löneglidningsbesparing | -1 |
Lönejusteringar | 2 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -20 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -9 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -1 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | -5 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -3 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | -4 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -3 |
Sammanlagt | 751 |
2017 budget | 3 285 000 |
2016 II tilläggsb. | -4 000 |
2016 budget | 2 534 000 |
2015 bokslut | 2 470 000 |
20. (29.10.20 och 29.30.21, delvis) Gemensamma utgifter för allmänbildande utbildning, småbarnspedagogik och fritt bildningsarbete (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 32 046 000 euro.
Anslaget får användas till
1) betalning av understöd och utgifter för planering och inledande av verksamheten samt omkostnader inom försöks-, forsknings-, utvecklings- och utvärderingsprojekt inom den allmänbildande utbildningen och den småbarnspedagogiska verksamheten
2) betalning av understöd och utgifter för planering och inledande av verksamheten samt omkostnader inom utvecklings-, forsknings-, utvärderings- och uppföljningsprojekt inom fritt bildningsarbete samt inom det samarbete i fråga om livslångt lärande som bedrivs inom EU och internationellt
3) andra EU- och OECD-godkända forsknings- och utbildningsprojekt än sådana som finansieras ur strukturfonderna
4) finansiering av statistikföring, datatekniska tjänster samt datasystem för uppföljning och styrning av verksamheten inom den allmänbildande utbildningen och den småbarnspedagogiska verksamheten
5) avlönande av personal motsvarande högst nio årsverken.
Förklaring:Genom försöks-, forsknings-, utvecklings- och utvärderingsprojekten stöds reformerandet, uppföljningen och utvärderingen av den småbarnspedagogiska och allmänbildande utbildningen samt utbildningen för fritt bildningsarbete. Målet för datasystemen för uppföljningen och styrningen av verksamheten är att förbättra tillgången till och kvaliteten på informationen, främja elektronisk ärendehantering och producera heltäckande information som stöd för bl.a. beslutsfattande och lagstiftningsändringar. Utvärderingen av inlärningsresultaten inom den grundläggande utbildningen ska bli elektronisk. Projektet för utvecklandet av informationsproduktionen inom småbarnspedagogiken fortsätter. Målet för projektet är att verkställa ett riksomfattande datalager för småbarnspedagogiken. Projektet stöder de allmänna planerings-, styrnings- och tillsynsuppgifterna inom ministeriets förvaltnings- och ansvarsområde samt informationsledningen hos aktörerna inom småbarnspedagogiken.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Företagarfostran (överföring till moment 29.91.52) | -400 |
Hyra för Kotkaniemi museum (överföring till moment 29.80.20) | -110 |
Ibruktagande av incitamentsystemet för audiovisuella produktioner (överföring till moment 32.20.06) | -250 |
Ibruktagande av incitamentsystemet för audiovisuella produktioner (överföring till moment 32.20.40) | -500 |
Kompetens och utbildning: Främjande av den grundläggande konstundervisningens tillgänglighet | 200 |
Kompetens och utbildning: Påskyndande av införandet av digitala läromedel samt försök och utveckling inom digitalt lärande | 10 000 |
Kompetens och utbildning: Språkförsök | 5 000 |
Sammanlagt | 13 940 |
Momentets rubrik har ändrats.
2017 budget | 32 046 000 |
2016 budget | 18 106 000 |
2015 bokslut | 11 041 000 |
30. Statsandelar och statsunderstöd för driftskostnader för allmänbildande utbildning (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 720 558 000 euro.
Anslaget får användas till
1) betalning av statsandelar och statsunderstöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009)
2) ett belopp av högst 3 800 000 euro till driftskostnader för ämnesundervisning inom den grundläggande utbildningen som ordnas för andra än läropliktiga enligt den ovan nämnda lagen
3) ett belopp av högst 2 103 000 euro till understöd enligt 44 § 2 mom. i den ovan nämnda lagen för privata utbildningsanordnares driftskostnader för grundläggande utbildning
4) ett belopp av högst 6 000 000 euro till tilläggskostnader enligt den ovan nämnda lagen som föranleds av den flexibla grundläggande utbildningen
5) ett belopp av högst 1 300 000 euro till att på de grunder som undervisnings- och kulturministeriet bestämmer betala de statsunderstöd som avses i 44 § 1 mom. i den ovan nämnda lagen till utbildningsanordnare som får statsandel per undervisningstimme för grundläggande konstundervisning
6) ett belopp av högst 150 000 euro till statsunderstöd enligt prövning för andra utbildningsanordnare inom grundläggande konstundervisning än de som får statsandel per undervisningstimme för grundläggande konstundervisning
7) ett belopp av högst 4 875 000 euro enligt 44 § 1 mom. i den ovan nämnda lagen till innovativa inlärningsmiljöer inom den allmänbildande utbildningen, digitala utbildningsmolntjänster, främjande av användningen av informations- och kommunikationsteknik i undervisningen och utvecklande av utnyttjandet av sådan teknik vid avläggandet av studentexamen samt till statsunderstöd för internationell verksamhet i skolorna och läroanstalterna
8) ett belopp av högst 15 228 000 euro till statsunderstöd enligt 44 § 1 mom. i den ovan nämnda lagen för åtgärder som främjar jämlikhet inom utbildningen, för utvecklande av kvaliteten på specialundervisningen inom förskoleundervisningen och grundläggande utbildningen samt i anknytning till detta för minskande av undervisningsgruppernas storlek och anställning av skolgångsbiträden
9) ett belopp av högst 842 000 euro till statsunderstöd enligt 44 § 1 mom. i den ovan nämnda lagen för språkbadsverksamhet
10) ett belopp av högst 2 865 000 euro till statsunderstöd enligt 44 § i den ovan nämnda lagen för stödjande av klubbverksamhet för skolelever
11) ett belopp av högst 120 000 euro till sametingets förfogande för betalning av statsunderstöd till de kommuner inom samernas hembygdsområde som avses i 4 § i sametingslagen (974/1995) för tryggande av småbarnspedagogiska tjänster för samiska barn
12) ett belopp av högst 14 975 000 euro till att på de grunder som undervisnings- och kulturministeriet bestämmer betala de statsunderstöd som avses i 45 § 2 mom. i den ovan nämnda lagen och i undervisnings- och kulturministeriets förordning (1777/2009) för stödjande av undervisning i modersmålet och finska/svenska som andra språk samt av övrig undervisning som utgör ett komplement till undervisningen i fråga om elever med främmande modersmål
13) ett belopp av högst 75 000 euro till att på de grunder som undervisnings- och kulturministeriet bestämmer betala de statsunderstöd som avses i 45 § 2 mom. i den ovan nämnda lagen och i undervisnings- och kulturministeriets förordning (1777/2009) för anordnande av modersmålsundervisning för samer och romer
14) betalning av statsunderstöd enligt 45 § 1 mom. i finansieringslagen och statsrådets förordning om grunderna för statsunderstöd som beviljas för undervisning på samiska och i samiska i den grundläggande utbildningen, gymnasiet och yrkesutbildningen (1769/2009)
15) betalning av utgifter enligt överenskommelsen mellan Finland och Sverige om samarbete på utlandsundervisningens område (SRF 72/2014)
16) anordnande av småbarnspedagogisk verksamhet i Finland för barn till personalen vid Europeiska kemikaliemyndigheten enligt överenskommelsen om säte mellan Finlands regering och Europeiska kemikaliemyndigheten (SRF 11/2008) och på samma villkor som gäller för andra kommuninvånare
17) ett belopp av högst 300 000 euro till betalning av sådana utgifter och statsunderstöd inom den allmänbildande utbildningen som hänför sig till genomförandet av projektet att ändra ungdomsgarantin i riktning mot en kollektiv garanti och som förebygger avhopp från skolan.
Antalet ledda timmar som används som beräkningsgrund för statsandelen för morgon- och eftermiddagsverksamhet enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet är högst 3 390 000. Priset är 26,00 euro per ledd timme.
Det timantal som används som beräkningsgrund för statsandelen är i fråga om grundläggande musikundervisning högst 1 653 000 och i annan grundläggande konstundervisning som beviljas statsandel på basis av antalet undervisningstimmar högst 140 800 timmar.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen en proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009), lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009), gymnasielagen (629/1998) och lagen om grundläggande utbildning (628/1998).
Beräknad användning av anslaget och faktorer som inverkar på det (euro)
STATSANDELAR OCH FINANSIERING | |
1. Gymnasieutbildning och utbildning som förbereder för gymnasieutbildning | |
Kalkylerade kostnader (antal studerande * pris per enhet) | 624 618 000 |
— kommunal gymnasieutbildning (86 600 * 6 213,20 € ) | 538 063 000 |
— privat gymnasieutbildning (9 500 * 6 558,35 €, inkl. moms) | 62 304 000 |
— kommunal gymnasieutbildning för elever som var över 18 år då studierna inleddes (5 400 * 3 474,68 €) | 18 763 000 |
— privat gymnasieutbildning för elever som var över 18 år då studierna inleddes (1 500 * 3 658,37 €, inkl. moms) | 5 488 000 |
Kommunernas finansieringsandel | -450 344 000 |
Anslag för statsandelar som ändras på grund av konkurrenskraftsavtalet | -5 400 000 |
Anslag för statsandelar som ändras på grund av förändringen i kostnadsnivån | -1 207 000 |
Statsandel | 166 653 000 |
2. Förskoleundervisning och grundläggande utbildning (finansieringen enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet) | |
2.1. Undervisning som förbereder för den grundläggande utbildningen | 85 491 000 |
2.2. Förskoleundervisning och grundläggande utbildning för andra än läropliktiga | 26 133 000 |
2.3. Ämnesundervisning inom den grundläggande utbildningen för andra än läropliktiga (högst) | 3 800 000 |
2.4. Finansiering till sådan undervisning enligt lagen om grundläggande utbildning som ordnas i skolor utomlands | 3 524 000 |
2.5. Finansiering till privata utbildningsanordnare för verksamhet som inleds och utvidgas | 3 922 000 |
2.6. Tilläggsfinansiering för förlängd läroplikt, personer med de svåraste utvecklingsstörningarna | 45 027 000 |
2.7. Tilläggsfinansiering för förlängd läroplikt, övriga än personer med de svåraste utvecklingsstörningarna | 194 742 000 |
2.8. Tillägg för internatskola | 1 526 000 |
2.9. Skolhemsförhöjning | 1 113 000 |
2.10. Tillägg för flexibel grundläggande utbildning (högst) | 6 000 000 |
2.11. Tilläggsundervisning | 12 273 000 |
Anslag för statsandelar som ändras på grund av konkurrenskraftsavtalet | -2 977 000 |
Anslag för statsandelar som ändras på grund av förändringen i kostnadsnivån | -2 829 000 |
3. Grundläggande konstundervisning (finansieringen enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet) | |
Statsandel per undervisningstimme för grundläggande konstundervisning | 80 172 000 |
Anslag för statsandelar som ändras på grund av konkurrenskraftsavtalet | -434 000 |
Anslag för statsandelar som ändras på grund av förändringen i kostnadsnivån | -555 000 |
4. Morgon- och eftermiddagsverksamhet | |
Statsandel för morgon- och eftermiddagsverksamhet | 50 240 000 |
Kalkylerad finansiering och statsandelar sammanlagt | 674 833 000 |
STATSUNDERSTÖD REGERINGENS SPETSPROJEKT | |
5. Statsunderstöd enligt 44 § i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet | |
5.1. För innovativa inlärningsmiljöer inom den allmänbildande utbildningen, digitala utbildningsmolntjänster, främjande av användningen av informations- och kommunikationsteknik i undervisningen och utvecklande av utnyttjandet av sådan teknik vid avläggandet av studentexamen samt för internationell verksamhet i skolorna och läroanstalterna (högst) | 4 875 000 |
5.2. För understöd för åtgärder som främjar jämlikhet inom utbildningen, för utvecklande av kvaliteten på specialundervisningen inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen och för anställning av skolgångsbiträden i anknytning till det samt för minskande av undervisningsgruppernas storlek (högst) | 15 228 000 |
5.3. Språkbadsverksamhet (högst) | 842 000 |
5.4. Stödjande av klubbverksamhet (högst) | 2 865 000 |
5.5. Understöd till utbildningsanordnare som får statsandel per undervisningstimme för grundläggande konstundervisning (högst) | 1 300 000 |
5.6. Understöd för privata utbildningsanordnares driftskostnader (högst) | 2 103 000 |
6. Statsunderstöd enligt 45 § i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet | |
6.1. För betalning av statsunderstöd enligt 45 § 1 mom. i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet och statsrådets förordning om grunderna för statsunderstöd som beviljas för undervisning på samiska och i samiska i den grundläggande utbildningen, gymnasiet och yrkesutbildningen (1769/2009) | 2 200 000 |
6.2. Understöd enligt 45 § 2 mom. i finansieringslagen för anordnande av modersmålsundervisning för samer och romer (högst) | 75 000 |
6.3. Understöd enligt 45 § 2 mom. i finansieringslagen för stödjande av undervisning i modersmålet och finska/svenska som andra språk samt av övrig undervisning i fråga om elever med främmande modersmål (högst) | 14 975 000 |
7. Statsunderstöd enligt statsunderstödslagen | |
7.1. Understöd till andra utbildningsanordnare än de som får statsandel per undervisningstimme för grundläggande konstundervisning (högst) | 150 000 |
7.2. För tryggande av småbarnspedagogiska tjänster för samiska barn i kommuner inom samernas hembygdsområde (högst) | 120 000 |
8. Statsunderstöd enligt internationella överenskommelser | |
8.1. Stöd för anordnande av småbarnspedagogisk verksamhet för barn till personalen vid Europeiska kemikaliemyndigheten | 500 000 |
8.2. För betalning av utgifter enligt överenskommelsen mellan Finland och Sverige om samarbete på utlandsundervisningens område | 190 000 |
9. Regeringens spetsprojekt (understöd enligt 44 § i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet och övriga utgifter) | |
9.1. Kompetens och utbildning: Ungdomsgarantin ändras i riktning mot en kollektiv garanti (högst) | 300 000 |
Statsunderstöd och regeringens spetsprojekt sammanlagt | 45 723 000 |
Sammanlagt | 720 557 000 |
Den kommun som tillhandahåller småbarnspedagogiska tjänster för barn till personalen vid EU:s kemikaliemyndighet har rätt att av finska staten driva in skillnaden mellan de totala kostnaderna för tillhandahållandet av tjänsten och familjens betalningsandel.
Eurobelopp per enhet som använts vid dimensioneringen av anslaget (exkl. moms)
Grunddelen av hemkommunsersättningen för förskoleundervisning och grundläggande utbildning | 6 732,39 euro/invånare |
Gymnasieutbildning | 6 198,30 euro/studerande |
Grundläggande konstundervisning | 77,52 euro/undervisningstimme |
Morgon- och eftermiddagsverksamhet | 26,00 euro/handledningstimme |
Kommunernas finansieringsandel som beaktats vid dimensioneringen av statsandelen inbegriper 9 235 000 euro som kommunernas andel av gymnasieutbildningen i övningsskolor och statliga allmänbildande läroanstalter.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Förändring i kostnadsnivån, (-0,7 %) | -4 591 |
Inverkan av engångsposternas nettoförändring på statsunderstöden | -7 800 |
Justering av kostnadsfördelningen, grundläggande utbildning | -4 311 |
Justering av kostnadsfördelningen, gymnasieutbildning och grundläggande konstundervisning | 3 022 |
Konkurrenskraftsavtalets inverkan på statsandelen; förskoleundervisning och grundläggande utbildning/OKRL (Konkurrenskraftsavt.) | -2 977 |
Konkurrenskraftsavtalets inverkan på statsandelen; grundläggande konstundervisning (Konkurrenskraftsavt.) | -434 |
Konkurrenskraftsavtalets inverkan på statsandelen; gymnasieutbildningen (Konkurrenskraftsavt. ) | -5 400 |
Stödjande av undervisning i modersmålet och finska/svenska som andra språk samt av övrig undervisning i fråga om elever med främmande modersmål (invandrarpaketet) | 3 000 |
Understöd för allmänbildande utbildning | -2 957 |
Ändring av det uppskattade antalet studerande, grundläggande utbildning | 23 660 |
Ändring av det uppskattade antalet studerande, gymnasieutbildning och grundläggande konstundervisning | -4 174 |
Övergång till elektronisk studentexamen (överföring till moment 29.10.02) | -700 |
Sammanlagt | -3 662 |
De priser per enhet som använts vid dimensioneringen av anslaget fastställs på basis av verkningarna av konkurrenskraftsavtalet.
2017 budget | 720 558 000 |
2016 budget | 724 220 000 |
2015 bokslut | 701 445 833 |
31. (29.30.30) Statsandelar och statsunderstöd för driftskostnader för läroanstalter för fritt bildningsarbete (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 146 325 000 euro.
Anslaget får användas till
1) betalning av statsandel i enlighet med lagen om fritt bildningsarbete (632/1998) till medborgarinstitut, folkhögskolor, studiecentraler och sommaruniversitet samt läroanstalten Snellman-korkeakoulu
2) ett belopp av högst 5 834 000 euro till understöd enligt 14 § i den ovannämnda lagen.
Enheter som berättigar till statsandel
maximibelopp | enhet | |
Statsandel för medborgarinstitutens driftskostnader | 1 698 839 | undervisningstimme |
Statsandel för folkhögskolornas driftskostnader | 241 834 | studerandevecka |
Statsandel för studiecentralers driftskostnader | 158 984 | undervisningstimme |
Statsandel för sommaruniversitetens driftskostnader | 52 711 | undervisningstimme |
Av de kalkylerade studerandeveckor i folkhögskolor som berättigar till statsandel riktas högst 5 440 studerandeveckor till folkhögskolan Lehtimäen opisto och högst 4 160 studerandeveckor till Snellman-korkeakoulu, som är en läroanstalt för fritt bildningsarbete. Trots tim- eller studerandeveckokvoten får anslaget användas till betalning av statsandelar som föranleds av rättelsebeslut.
Förklaring:
Den beräknade fördelningen av statsandelar och statsunderstöd (euro)
Statsandel | Statsunderstöd | Sammanlagt | |
Medborgarinstitut | 81 273 000 | 3 012 000 | 84 285 000 |
Folkhögskolor | 43 790 000 | 2 622 000 | 46 412 000 |
Studiecentraler | 12 407 000 | 150 000 | 12 557 000 |
Sommaruniversitet | 4 995 000 | 50 000 | 5 045 000 |
Anslag för statsandelar som ändras på grund av konkurrenskraftsavtalet och förändringen i kostnadsnivån | -1 974 000 | - | -1 974 000 |
Sammanlagt | 140 491 000 | 5 834 000 | 146 325 000 |
Anslaget används för uppdraget för läroanstalter för fritt bildningsarbete att i enlighet med principen om livslångt lärande ordna utbildning som stöder ett enhetligt samhälle, jämlikhet och aktivt medborgarskap. Tyngdpunkten för statsunderstöden ligger på att stödja den strukturella utvecklingen av det fria bildningsarbetet, kvaliteten och verkningsfullheten samt möjligheterna till utbildning för målgrupper som är utbildningspolitiskt viktiga. Understöden i form av studiesedlar inom ungdomsgarantin riktas till utbildning som förbättrar studiefärdigheterna och språkkunskaperna hos unga invandrare. Av statsunderstöden till folkhögskolor riktas 416 000 euro i extra understöd i form av studiesedlar till folkhögskolan Lehtimäen opisto för att kompensera den statsandelsprocent som sänktes när lagstiftningen ändrades.
Genomsnittliga pris per enhet som använts vid dimensioneringen av anslaget
Medborgarinstitut | 83,51 euro/undervisningstimme |
Folkhögskolor | 299,51 euro/studerandevecka |
Studiecentraler | 120,06 euro/undervisningstimme |
Sommaruniversitet | 157,96 euro/undervisningstimme |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur | -100 |
Förändring i kostnadsnivån, (-0,7 %) | -973 |
Justering av kostnadsnivån | -1 088 |
Konkurrenskraftsavtalets inverkan på statsandelen; fritt bildningsarbete (Konkurrenskraftsavt.) | -1 001 |
Struktur- och finansieringsreform inom det fria bildningsarbetet | -8 500 |
Övriga ändringar | 67 |
Sammanlagt | -11 595 |
De priser per enhet som använts vid dimensioneringen av anslaget fastställs på basis av verkningarna av konkurrenskraftsavtalet.
Momentets rubrik har ändrats.
2017 budget | 146 325 000 |
2016 budget | 157 920 000 |
2015 bokslut | 156 212 380 |
51. Statsunderstöd för organisationer inom allmänbildande utbildning (fast anslag)
Under momentet beviljas 976 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av understöd till organisationer som handhar samarbetet mellan hem och skola, till Utvecklingscentralen Lärorik rf, till stödjande av fri hobbyverksamhet i skolor, till Förbundet för konstskolor för barn och unga i Finland rf, till Sällskapet för Miljöfostran i Finland rf, till Kesälukioseura ry, till Suomi-koulujen tuki ry, till Finlandsskolornas verksamhet och utveckling samt till kotiperuskoulu/hemgrundskola-verksamhet och till stödjande av verksamheten inom utbyteselevsorganisationer och till stödjande av verksamheten för deltagande i vetenskapsolympiader för gymnasieelever.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av engångsutgift | -500 |
Besparingar i organisationsstöd (regeringsprogr. 2015) | -2 |
Sammanlagt | -502 |
Momentets rubrik har ändrats.
2017 budget | 976 000 |
2016 budget | 1 478 000 |
2015 bokslut | 1 303 000 |
52. (29.30.53) Statsunderstöd för organisationer inom det fria bildningsarbetet (fast anslag)
Under momentet beviljas 6 287 000 euro.
Anslaget får användas till
1) statsunderstöd enligt lagen om statsbidrag till vissa kvinnoorganisationer (663/2007)
2) betalning av understöd till Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry, Marttaliitto ry och Förbundet för hemslöjd och hantverk TAITO rf och för vidareutdelning till dessas distrikts- och medlemsorganisationer, Finlands svenska Marthaförbund rf, Sami Duodji ry, organisationer för bildningsarbete, Karjalan Liitto ry, Sofian kannatusyhdistys ry samt till Kriittinen korkeakoulu ry.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Statsunderstöd enligt lagen om statsbidrag till vissa kvinnoorganisationer (663/2007) | 268 000 |
Verksamhet som bedrivs av organisationer som bedriver rådgivning i huslig ekonomi | 1 916 000 |
Verksamhet som bedrivs av organisationer för hantverk och konstindustri | 2 195 000 |
Bildningsarbete och kulturverksamhet som utförs av organisationer som driver en studiecentral | 1 117 000 |
Karjalan Liitto | 131 000 |
Verksamhet som bedrivs av centralorganisationer för fritt bildningsarbete och andra organisationers bildningsverksamhet | 499 000 |
Bildningsverksamhet som utförs för utlandsfinländare av Sofian kannatusyhdistys ry | 83 000 |
Verksamhet som bedrivs av Kriittinen korkeakoulu | 78 000 |
Sammanlagt | 6 287 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av engångsutgift | -60 |
Besparingar i organisationsstöd (regeringsprogr. 2015) | -14 |
Sammanlagt | -74 |
Momentets rubrik har ändrats.
2017 budget | 6 287 000 |
2016 budget | 6 361 000 |
2015 bokslut | 7 366 000 |