Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       05. Valtiokonttori
            21. Toimintamenot
       18. Verohallinto
       40. Tullilaitos
       52. Tilastokeskus

Talousarvioesitys 2003

05. ValtiokonttoriPDF-versio

Selvitysosa:Valtiokonttori on laatujohdettu monialainen palveluvirasto. Valtiokonttorin toiminta on vuoden 2002 aikana organisoitu kolmeen tulosyksikköön: Rahoitus, Vakuutus ja Hallinnon ohjaus. Lisäksi Valtiokonttorissa on tulosyksiköille hallinnollisia palveluita tuottava Yhtymähallinto.

Rahoitus -tulosyksikön tehtävänä on valtion lainanotto ja valtionvelan hoito sekä valtion kassavarojen sijoittaminen mahdollisimman edullisesti hyväksytyllä riskitasolla kussakin markkinatilanteessa. Tehtävänsä mukaisesti yksikkö vastaa likviditeetin edellyttämästä lainanotosta ja niistä järjestelyistä, joilla voidaan hoitaa markkinaehtoinen rahoitus ja valtionvelkaan liittyvä riskienhallinta jatkuvasti muuttuvassa markkinatilanteessa. Yksikön hoidossa on pääosa valtion varoista myönnetyistä lainoista ja korkotuista sekä osa valtion takauksista. Yksikön tehtävänä on myös valvoa valtion oikeutta perillisittä kuolleen henkilön jäämistöön.

Hallinnon ohjaus -tulosyksikkö palvelee valtiokonsernia talous- ja henkilöstöhallinnon asiantuntijana tuottamalla keskitetysti valtiotasoista tietoa, ohjaamalla hallinnon tietotuotantoa ja menetelmien käyttöä, ohjaamalla ostopalvelujen käyttöä sekä tuottamalla maksullisia palveluja. Tavoitteena on, että yksikkö omalta osaltaan vaikuttaa sellaisen ohjausjärjestelmän syntymiseen, jonka tuloksena julkisesti saatavilla oleva raportointi valtion toimintayksiköiden toiminnasta korostaa valtionhallinnon vastuuta toiminnastaan hallinnon asiakkaille ja kansalaisille.

Vakuutus -tulosyksikkö hoitaa luotettavasti ja kilpailukykyisesti valtion virastojen ja laitosten lakisääteiset työeläke-, tapaturma- ja vahinkovakuutukset. Valtion toimintayksiköt saavat yksiköltä monipuolisia henkilöstöriskin hallintaa tukevia palveluja. Yksikkö korvaa rikosvahinkoja ja huolehtii sotilasvammakorvauksista. Yksikkö jakautuu seuraaviin palvelulinjoihin:

  • Eläkepalvelut myöntää ja maksaa työhön perustuvat eläkkeet ja perhe-eläkkeet valtion virkamiehille ja työntekijöille sekä eräille muille valtion eläketurvan piiriin kuuluville ammattiryhmille.
  • Henkilöstöpalvelut tukee valtion virastoja ja laitoksia työhyvinvoinnin edistämisessä tarjoamalla konsultointia, koulutusta sekä työsuojelun ja kuntoutuksen tukipalveluja.
  • Vahingonkorvauspalvelut hoitaa valtion puolesta tapaturma- ja liikennevakuutuslainsäädäntöön perustuvat korvaukset, rikosvahinkojen korvaukset sekä muita lainsäädäntöön perustuvia korvauksia ja etuuksia.
  • Veteraanipalvelut hoitaa sotilasvammalain mukaisten korvausten myöntämisen ja maksamisen sodassa vammautuneille tai sairastuneille sekä heidän puolisoilleen, leskille ja muille omaisille.
  • Kuntoutuksen koordinointipalvelut huolehtii kuntoutuksen kehittämisestä osana valtion henkilöstöstrategiaa, kuntoutuksen koordinoinnista Valtiokonttorissa, yhteistyöstä työterveyshuollon kanssa sekä työyhteisöjen työkykykoulutuksesta.
  • Tilastomatematiikkapalvelut huolehtii eläke- ym. vakuutustoimintoihin kuuluvista laskelmista ja niihin liittyvästä tietotuotannosta.

Uuden organisaatiomallin kanssa samanaikaisesti on otettu käyttöön myös uudistettu johtamismalli, jonka perusteena ovat tasapainotettu tuloskortti sekä eurooppalainen laatupalkintokriteeristö. Ohjausmalli jakautuu neljään ohjausalueeseen: suunta -alueella tarkastellaan yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen sekä strategisten tavoitteiden toteutumiseen liittyviä asioita, asiakkuus -alueella asiakaslähtöiseen toiminnan kehittämiseen ja asiakkaiden tyytyväisyyteen liittyviä asioita, työn organisointi -alueella prosessien toimivuuteen sekä projektien hallintaan ja toimittajayhteistyöhön liittyviä asioita sekä edellytykset -alueella taloudellisia ja henkisiä resursseja, johtamista sekä yhteisökuvaa.

Valtiokonttorin toiminnan keskeiset painopisteet ohjausalueittain ovat seuraavat:

Suunta

Valtion rahoitustarpeesta huolehditaan kustannustehokkaasti hyväksytyillä riskitasoilla ja maksuvalmiutta turvaten. Rahoitustoimenpiteet toteutetaan tehokkaasti kattavaan analyysiin perustuen. Riskienhallinnan kehittämisessä rahoitusriskiasemaa tarkastellaan kokonaisuutena nettovelkanäkökulmasta.

Antolainoja ja lainatukia hallinnoidaan luotettavasti ja oikea-aikaisesti. Valtion antolainoista aiheutuvat luottotappiot minimoidaan valtion kokonaisetu huomioonottaen.

Tuetaan aktiivisesti sitä, että julkisesti saatavilla oleva raportointi valtion toimintayksiköiden toiminnasta korostaa valtionhallinnon vastuuta toiminnastaan hallinnon asiakkaille ja kansalaisille.

Huolehditaan siitä, että valtiontalouden piiriin kuuluvat omaisuuteen ja henkilöstöön kohdistuvat vastuut ja riskit tulevat hoidetuksi korkealla laatutasolla valtiolle edullisella tavalla ja niin, että siitä aiheutuvat kustannukset kohdistuvat asianomaisten yksiköiden kustannuksiksi siten, että maksu motivoi hyvään riskienhallintaan. Palveluja kehitetään asiakkaiden tarpeiden mukaisesti aiheuttamatta kuitenkaan valtiolle kokonaiskustannusten lisääntymistä.

Huolehditaan sotainvalidien, heidän omaistensa, rintamaveteraanien sekä muiden sotaan osallistuneiden korvauksia, hoitoa ja kuntoutusta koskevista asioista asiakkaiden muuttuvien tarpeiden mukaisesti ja edistetään veteraaniväestön itsenäistä selviytymistä tukevien palveluiden järjestämistä yhteistyössä kunnallisen sosiaali- ja terveydenhuollon kanssa sekä tarjotaan näissä tehtävissä kertyvä asiantuntemus tulevaisuuden vanhustenhuollon kehittämiseen.

Asiakkuus

Valtiokonttorin palvelut ovat asiakaslähtöisesti, laadukkaasti ja tuloksellisesti tuotettuja ja asiakasyhteistyö on jatkuvaa, joustavaa ja aktiivista. Yhteistyön tavoitteena on palveluiden jatkuva parantaminen sekä laadun ja läpinäkyvyyden edistäminen.

Kehitetään Vakuutustoimialan palvelukonseptia sellaiseksi, että palvelulinjojen välistä synergiaa hyödyntäen tuetaan asiakasorganisaatioiden henkilöstöriskin kokonaishallintaa. Aloitetaan valmistelut vakuutustuotteiden johdonmukaiseen maksullisuuteen pääsemiseksi tarkoituksena parantaa asiakasohjautuvuutta ja kustannusten läpinäkyvyyttä.

Työn organisointi

Prosessien suorituskyky, jota mitataan käsittelyajoilla, oikea-aikaisuudella, tuottavuuden, taloudellisuuden ja kustannusvastaavuuden tunnusluvuilla sekä eurooppalaisen laatupalkintokriteeristön mittareilla, on sovittujen tavoitteiden mukaista.

Edellytykset

Valtiokonttori huolehtii kilpailukyvystään työnantajana niin, että sillä on muuttuvissa tarpeissaan käytettävissään motivoitunut, määrällisesti ja laadullisesti oikea henkilöstö, joka on sitoutunut Valtiokonttorin tavoitteisiin.

Valtiokonttorin laatujohtamista, prosessi- ja projektijohtamista sekä tiimijohtamista koskevia johtamismenettelyjä, niiden soveltamista ja parantamista arvioidaan vuosittain laatupalkintokriteereillä.

Tietotekniikka tukee Valtiokonttorin palvelutoimintaa ja sen mahdollisuuksien soveltaminen luo osaltaan edellytyksiä palvelutoiminnan kehittämiseen. Tietoteknisen kokonaisarkkitehtuurin tulee olla yhtenäinen ja mahdollistaa kustannustehokas ja tarpeita vastaava tietojärjestelmäkehitys.

Valtiokonttorin toiminnan, henkilöstön ja tietojen turvallisuuden hoidolle vahvistetaan tarkoituksenmukaiset periaatteet, jotka informoidaan henkilöstölle ja ylläpidetään turvallisuussuunnitelmassa ja tietoturvastrategiassa.

Niissä toiminnoissa, joissa tuotetaan palveluja, joiden lähtökohtana ovat asiakkaan tarpeet, tavoitteena on kustannusvastaava palveluiden maksullisuus, jolloin palveluiden laatutaso mitoitetaan vuosittain asiakkaan kanssa käytävissä neuvotteluissa. Vakuutustyyppisissä tuotteissa kustannusvastaavuuden toteutuminen todennetaan usean vuoden aikavälillä.

Valtiokonttorin kokonaiskustannukset (1 000 euroa)
  2001 2002 2003 2002/2003
  tilinpäätös tulostavoite esitys muutos, %
         
Rahoitus 10 354 12 263 12 586 3
Hallinnon ohjaus 2 953 3 333 3 782 13
Vakuutus 22 043 24 316 24 194 -1
Muut ulkopuolelle tuotetut loppusuoritteet 527 383 392 2
Yhteensä 35 878 40 295 40 954 2

21. Toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 34 919 000 euroa.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon 1 240 000 euroa siirtona momentilta 25.01.29 ja 3 500 000 euroa siirtona momentilta 35.70.26.

Lisäksi määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon Valtiokonttorin vuonna 2002 aloittaman kaikille valtion tilivirastoille hankittavan kirjanpidon tositteiden käsittely- ja arkistointijärjestelmän sekä elektronisen laskujenvälityspalvelun hankinta- ja perustamismenoina 230 000 euroa sekä kansaneläkkeen pohjaosan leikkauksen hyvittämisen aiheuttamasta lisätyöstä johtuvina toimintamenoina 240 000 euroa.

Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 41 145 000
Maksullisen toiminnan erillismenot 1 225 000
Muut toimintamenot 39 920 000
Bruttotulot, maksullisen toiminnan tulot 3 468 000
— julkisoikeudelliset suoritteet 58 000
— muut suoritteet 3 410 000
Nettomenot 37 677 000
Edelliseltä vuodelta siirtyvä määräraha -2 758 000
Määrärahan tarve 34 919 000

Valtiokonttorin alustavat tulostavoitteet vuodelle 2002:
    2001 2002 2003
Palvelutavoitteet   toteutuma tavoite esitys
         
Sotilasvamma- ja veteraaniasiat        
Uudet peruskorvaukset kk 4 3 2,9
Elinkoron oikaisut kk 3,2 2,3 2,5
Sairausapulisät kk 2,1 1,7 1,9
Muiden korvausten käsittelyaika kk 0,7 0,7 0,7
Vahingonkorvaukset        
Tapaturmakorvausten käsittelyaika pv 32 26 30
Tapaturmakorvausten käsittelyaika 80 %:ssa päätöksistä pv 13 15 15
Rikosvahinkokorvausten käsittelyaika kk 6,5 5,9 6,0
Muiden korvausten käsittelyaika pv 30,3 20,2 27,5
Liikennevahinkojen käsittelyaika 80 %:ssa päätöksistä pv 18 14 18
Eläkkeet        
Eläkepäätöksen käsittelyaika kk 2 2 2
Palveluksesta eläkkeelle jäätäessä eläkkeen maksu alkaa 95 %:ssa tapauksista palvelussuhteen päättymistä seuraavan kuukauden aikana.        

Maksullisen toiminnan tunnuslukutaulukko
  2001 2002 2003 2003/2002
  toteutuma ennakoitu arvio muutos, %
         
Tuotot (t€) 4 495 8 362 3 468 -59
         
Kustannukset        
Erillismenot (t€) 1 764 2 502 1 225 -51
Menojäämä (t€) 2 731 5 860 2 243 -62
Osuus yhteiskustannuksista (t€) 2 232 5 775 1 640 -72
Ylijäämä/Alijäämä (t€) 499 85 603 609
Kustannukset yhteensä (t€) 3 996 8 277 2 865 -65
         
Tunnusluvut        
Yli-/alijäämä % tuotoista 11 1 17  
Investoinnit (t€) 49 885 100 -89
Investoinnit % tuotoista 1 11 3  

Tuottavuutta seurataan Valtiokonttorin sisäisessä ohjausjärjestelmässä tavoitteena palvelutason kehittäminen.


2003 talousarvio 34 919 000
2002 talousarvio 33 062 000
2002 lisätalousarvio 500 000
2001 tilinpäätös 37 053 650

22. Valtion eläkelautakunnan toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 350 000 euroa.


2003 talousarvio 350 000
2002 talousarvio 168 000
2001 tilinpäätös 168 188