Talousarvioesitys 2003
05. Valtiokonttori
Selvitysosa:Valtiokonttori on laatujohdettu monialainen palveluvirasto. Valtiokonttorin toiminta on vuoden 2002 aikana organisoitu kolmeen tulosyksikköön: Rahoitus, Vakuutus ja Hallinnon ohjaus. Lisäksi Valtiokonttorissa on tulosyksiköille hallinnollisia palveluita tuottava Yhtymähallinto.
Rahoitus -tulosyksikön tehtävänä on valtion lainanotto ja valtionvelan hoito sekä valtion kassavarojen sijoittaminen mahdollisimman edullisesti hyväksytyllä riskitasolla kussakin markkinatilanteessa. Tehtävänsä mukaisesti yksikkö vastaa likviditeetin edellyttämästä lainanotosta ja niistä järjestelyistä, joilla voidaan hoitaa markkinaehtoinen rahoitus ja valtionvelkaan liittyvä riskienhallinta jatkuvasti muuttuvassa markkinatilanteessa. Yksikön hoidossa on pääosa valtion varoista myönnetyistä lainoista ja korkotuista sekä osa valtion takauksista. Yksikön tehtävänä on myös valvoa valtion oikeutta perillisittä kuolleen henkilön jäämistöön.
Hallinnon ohjaus -tulosyksikkö palvelee valtiokonsernia talous- ja henkilöstöhallinnon asiantuntijana tuottamalla keskitetysti valtiotasoista tietoa, ohjaamalla hallinnon tietotuotantoa ja menetelmien käyttöä, ohjaamalla ostopalvelujen käyttöä sekä tuottamalla maksullisia palveluja. Tavoitteena on, että yksikkö omalta osaltaan vaikuttaa sellaisen ohjausjärjestelmän syntymiseen, jonka tuloksena julkisesti saatavilla oleva raportointi valtion toimintayksiköiden toiminnasta korostaa valtionhallinnon vastuuta toiminnastaan hallinnon asiakkaille ja kansalaisille.
Vakuutus -tulosyksikkö hoitaa luotettavasti ja kilpailukykyisesti valtion virastojen ja laitosten lakisääteiset työeläke-, tapaturma- ja vahinkovakuutukset. Valtion toimintayksiköt saavat yksiköltä monipuolisia henkilöstöriskin hallintaa tukevia palveluja. Yksikkö korvaa rikosvahinkoja ja huolehtii sotilasvammakorvauksista. Yksikkö jakautuu seuraaviin palvelulinjoihin:
- Eläkepalvelut myöntää ja maksaa työhön perustuvat eläkkeet ja perhe-eläkkeet valtion virkamiehille ja työntekijöille sekä eräille muille valtion eläketurvan piiriin kuuluville ammattiryhmille.
- Henkilöstöpalvelut tukee valtion virastoja ja laitoksia työhyvinvoinnin edistämisessä tarjoamalla konsultointia, koulutusta sekä työsuojelun ja kuntoutuksen tukipalveluja.
- Vahingonkorvauspalvelut hoitaa valtion puolesta tapaturma- ja liikennevakuutuslainsäädäntöön perustuvat korvaukset, rikosvahinkojen korvaukset sekä muita lainsäädäntöön perustuvia korvauksia ja etuuksia.
- Veteraanipalvelut hoitaa sotilasvammalain mukaisten korvausten myöntämisen ja maksamisen sodassa vammautuneille tai sairastuneille sekä heidän puolisoilleen, leskille ja muille omaisille.
- Kuntoutuksen koordinointipalvelut huolehtii kuntoutuksen kehittämisestä osana valtion henkilöstöstrategiaa, kuntoutuksen koordinoinnista Valtiokonttorissa, yhteistyöstä työterveyshuollon kanssa sekä työyhteisöjen työkykykoulutuksesta.
- Tilastomatematiikkapalvelut huolehtii eläke- ym. vakuutustoimintoihin kuuluvista laskelmista ja niihin liittyvästä tietotuotannosta.
Uuden organisaatiomallin kanssa samanaikaisesti on otettu käyttöön myös uudistettu johtamismalli, jonka perusteena ovat tasapainotettu tuloskortti sekä eurooppalainen laatupalkintokriteeristö. Ohjausmalli jakautuu neljään ohjausalueeseen: suunta -alueella tarkastellaan yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen sekä strategisten tavoitteiden toteutumiseen liittyviä asioita, asiakkuus -alueella asiakaslähtöiseen toiminnan kehittämiseen ja asiakkaiden tyytyväisyyteen liittyviä asioita, työn organisointi -alueella prosessien toimivuuteen sekä projektien hallintaan ja toimittajayhteistyöhön liittyviä asioita sekä edellytykset -alueella taloudellisia ja henkisiä resursseja, johtamista sekä yhteisökuvaa.
Valtiokonttorin toiminnan keskeiset painopisteet ohjausalueittain ovat seuraavat:
Suunta
Valtion rahoitustarpeesta huolehditaan kustannustehokkaasti hyväksytyillä riskitasoilla ja maksuvalmiutta turvaten. Rahoitustoimenpiteet toteutetaan tehokkaasti kattavaan analyysiin perustuen. Riskienhallinnan kehittämisessä rahoitusriskiasemaa tarkastellaan kokonaisuutena nettovelkanäkökulmasta.
Antolainoja ja lainatukia hallinnoidaan luotettavasti ja oikea-aikaisesti. Valtion antolainoista aiheutuvat luottotappiot minimoidaan valtion kokonaisetu huomioonottaen.
Tuetaan aktiivisesti sitä, että julkisesti saatavilla oleva raportointi valtion toimintayksiköiden toiminnasta korostaa valtionhallinnon vastuuta toiminnastaan hallinnon asiakkaille ja kansalaisille.
Huolehditaan siitä, että valtiontalouden piiriin kuuluvat omaisuuteen ja henkilöstöön kohdistuvat vastuut ja riskit tulevat hoidetuksi korkealla laatutasolla valtiolle edullisella tavalla ja niin, että siitä aiheutuvat kustannukset kohdistuvat asianomaisten yksiköiden kustannuksiksi siten, että maksu motivoi hyvään riskienhallintaan. Palveluja kehitetään asiakkaiden tarpeiden mukaisesti aiheuttamatta kuitenkaan valtiolle kokonaiskustannusten lisääntymistä.
Huolehditaan sotainvalidien, heidän omaistensa, rintamaveteraanien sekä muiden sotaan osallistuneiden korvauksia, hoitoa ja kuntoutusta koskevista asioista asiakkaiden muuttuvien tarpeiden mukaisesti ja edistetään veteraaniväestön itsenäistä selviytymistä tukevien palveluiden järjestämistä yhteistyössä kunnallisen sosiaali- ja terveydenhuollon kanssa sekä tarjotaan näissä tehtävissä kertyvä asiantuntemus tulevaisuuden vanhustenhuollon kehittämiseen.
Asiakkuus
Valtiokonttorin palvelut ovat asiakaslähtöisesti, laadukkaasti ja tuloksellisesti tuotettuja ja asiakasyhteistyö on jatkuvaa, joustavaa ja aktiivista. Yhteistyön tavoitteena on palveluiden jatkuva parantaminen sekä laadun ja läpinäkyvyyden edistäminen.
Kehitetään Vakuutustoimialan palvelukonseptia sellaiseksi, että palvelulinjojen välistä synergiaa hyödyntäen tuetaan asiakasorganisaatioiden henkilöstöriskin kokonaishallintaa. Aloitetaan valmistelut vakuutustuotteiden johdonmukaiseen maksullisuuteen pääsemiseksi tarkoituksena parantaa asiakasohjautuvuutta ja kustannusten läpinäkyvyyttä.
Työn organisointi
Prosessien suorituskyky, jota mitataan käsittelyajoilla, oikea-aikaisuudella, tuottavuuden, taloudellisuuden ja kustannusvastaavuuden tunnusluvuilla sekä eurooppalaisen laatupalkintokriteeristön mittareilla, on sovittujen tavoitteiden mukaista.
Edellytykset
Valtiokonttori huolehtii kilpailukyvystään työnantajana niin, että sillä on muuttuvissa tarpeissaan käytettävissään motivoitunut, määrällisesti ja laadullisesti oikea henkilöstö, joka on sitoutunut Valtiokonttorin tavoitteisiin.
Valtiokonttorin laatujohtamista, prosessi- ja projektijohtamista sekä tiimijohtamista koskevia johtamismenettelyjä, niiden soveltamista ja parantamista arvioidaan vuosittain laatupalkintokriteereillä.
Tietotekniikka tukee Valtiokonttorin palvelutoimintaa ja sen mahdollisuuksien soveltaminen luo osaltaan edellytyksiä palvelutoiminnan kehittämiseen. Tietoteknisen kokonaisarkkitehtuurin tulee olla yhtenäinen ja mahdollistaa kustannustehokas ja tarpeita vastaava tietojärjestelmäkehitys.
Valtiokonttorin toiminnan, henkilöstön ja tietojen turvallisuuden hoidolle vahvistetaan tarkoituksenmukaiset periaatteet, jotka informoidaan henkilöstölle ja ylläpidetään turvallisuussuunnitelmassa ja tietoturvastrategiassa.
Niissä toiminnoissa, joissa tuotetaan palveluja, joiden lähtökohtana ovat asiakkaan tarpeet, tavoitteena on kustannusvastaava palveluiden maksullisuus, jolloin palveluiden laatutaso mitoitetaan vuosittain asiakkaan kanssa käytävissä neuvotteluissa. Vakuutustyyppisissä tuotteissa kustannusvastaavuuden toteutuminen todennetaan usean vuoden aikavälillä.
Valtiokonttorin kokonaiskustannukset (1 000 euroa) | ||||
---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2002/2003 | |
tilinpäätös | tulostavoite | esitys | muutos, % | |
Rahoitus | 10 354 | 12 263 | 12 586 | 3 |
Hallinnon ohjaus | 2 953 | 3 333 | 3 782 | 13 |
Vakuutus | 22 043 | 24 316 | 24 194 | -1 |
Muut ulkopuolelle tuotetut loppusuoritteet | 527 | 383 | 392 | 2 |
Yhteensä | 35 878 | 40 295 | 40 954 | 2 |
21. Toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 34 919 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon 1 240 000 euroa siirtona momentilta 25.01.29 ja 3 500 000 euroa siirtona momentilta 35.70.26.
Lisäksi määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon Valtiokonttorin vuonna 2002 aloittaman kaikille valtion tilivirastoille hankittavan kirjanpidon tositteiden käsittely- ja arkistointijärjestelmän sekä elektronisen laskujenvälityspalvelun hankinta- ja perustamismenoina 230 000 euroa sekä kansaneläkkeen pohjaosan leikkauksen hyvittämisen aiheuttamasta lisätyöstä johtuvina toimintamenoina 240 000 euroa.
Menojen ja tulojen erittely: | € |
---|---|
Bruttomenot | 41 145 000 |
Maksullisen toiminnan erillismenot | 1 225 000 |
Muut toimintamenot | 39 920 000 |
Bruttotulot, maksullisen toiminnan tulot | 3 468 000 |
— julkisoikeudelliset suoritteet | 58 000 |
— muut suoritteet | 3 410 000 |
Nettomenot | 37 677 000 |
Edelliseltä vuodelta siirtyvä määräraha | -2 758 000 |
Määrärahan tarve | 34 919 000 |
Valtiokonttorin alustavat tulostavoitteet vuodelle 2002: | ||||
---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | ||
Palvelutavoitteet | toteutuma | tavoite | esitys | |
Sotilasvamma- ja veteraaniasiat | ||||
Uudet peruskorvaukset | kk | 4 | 3 | 2,9 |
Elinkoron oikaisut | kk | 3,2 | 2,3 | 2,5 |
Sairausapulisät | kk | 2,1 | 1,7 | 1,9 |
Muiden korvausten käsittelyaika | kk | 0,7 | 0,7 | 0,7 |
Vahingonkorvaukset | ||||
Tapaturmakorvausten käsittelyaika | pv | 32 | 26 | 30 |
Tapaturmakorvausten käsittelyaika 80 %:ssa päätöksistä | pv | 13 | 15 | 15 |
Rikosvahinkokorvausten käsittelyaika | kk | 6,5 | 5,9 | 6,0 |
Muiden korvausten käsittelyaika | pv | 30,3 | 20,2 | 27,5 |
Liikennevahinkojen käsittelyaika 80 %:ssa päätöksistä | pv | 18 | 14 | 18 |
Eläkkeet | ||||
Eläkepäätöksen käsittelyaika | kk | 2 | 2 | 2 |
Palveluksesta eläkkeelle jäätäessä eläkkeen maksu alkaa 95 %:ssa tapauksista palvelussuhteen päättymistä seuraavan kuukauden aikana. |
Maksullisen toiminnan tunnuslukutaulukko | ||||
---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2003/2002 | |
toteutuma | ennakoitu | arvio | muutos, % | |
Tuotot (t€) | 4 495 | 8 362 | 3 468 | -59 |
Kustannukset | ||||
Erillismenot (t€) | 1 764 | 2 502 | 1 225 | -51 |
Menojäämä (t€) | 2 731 | 5 860 | 2 243 | -62 |
Osuus yhteiskustannuksista (t€) | 2 232 | 5 775 | 1 640 | -72 |
Ylijäämä/Alijäämä (t€) | 499 | 85 | 603 | 609 |
Kustannukset yhteensä (t€) | 3 996 | 8 277 | 2 865 | -65 |
Tunnusluvut | ||||
Yli-/alijäämä % tuotoista | 11 | 1 | 17 | |
Investoinnit (t€) | 49 | 885 | 100 | -89 |
Investoinnit % tuotoista | 1 | 11 | 3 |
Tuottavuutta seurataan Valtiokonttorin sisäisessä ohjausjärjestelmässä tavoitteena palvelutason kehittäminen.
2003 talousarvio | 34 919 000 |
2002 talousarvio | 33 062 000 |
2002 lisätalousarvio | 500 000 |
2001 tilinpäätös | 37 053 650 |
22. Valtion eläkelautakunnan toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 350 000 euroa.
2003 talousarvio | 350 000 |
2002 talousarvio | 168 000 |
2001 tilinpäätös | 168 188 |