Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2012

ALLMÄN MOTIVERINGPDF-versio

Till riksdagen överlämnas regeringens proposition om en andra tilläggsbudget för 2012.

Ekonomiska utsikter

Det förutspås att Finlands ekonomi kommer att växa med 0,8 % år 2012. Tillväxten är i hög grad beroende av den privata konsumtionen. Enligt prognosen kommer världshandeln och världsekonomin att växa i skälig takt, fastän långsammare än 2011. Finlands export klarar dock inte takten och sålunda kommer vår marknadsandel att fortsätta minska. Exporten förutspås växa med 0,5 % i år. På grund av den svaga exportutvecklingen kommer bytesbalansen att visa ett underskott.

Den ekonomiska utvecklingen i Tyskland och Sverige, som är Finlands viktigaste handelspartner, visar också tecken på stagnation. Euroområdet hotas av recession. Delvis på grund av de svaga exportutsikterna kommer de privata investeringarna att minska. De privata investeringarna förutspås minska med ca 1 % jämfört med i fjol, och investeringskvoten förutspås börja minska igen trots att de låga räntorna och den till och med negativa realräntan automatiskt stimulerar investeringar.

Arbetslöshetsgraden kommer att stiga till i genomsnitt 8 %. En bidragande orsak till den ökade arbetslösheten är dels att efterfrågan har hållits på en relativt svag nivå, dels de strukturomvandlingar som sker inom produktionen. Efterfrågan på arbetskraft minskar till följd av den svaga ekonomiska tillväxten och företagen blir tvungna att ta till permitteringar och uppsägningar. I år hålls inflationen i Finland fortsättningsvis på en högre nivå än den genomsnittliga nivån i euroområdet, men prisförändringarna är dock måttfullare än under de senaste åren. Det förutspås att konsumentpriserna stiger med 2,8 % jämfört med året innan.

Den offentliga ekonomin fortsätter att visa ett underskott också i år. Underskottet ökar något jämfört med i fjol, eftersom den ekonomiska tillväxten blir måttlig efter en period med relativt god tillväxt. De anpassningsåtgärder som regeringen beslutat om i april 2012 kommer inte att förbättra läget inom den offentliga ekonomin ännu 2012. Statens och kommunernas finansiella ställning kommer att försvagas, medan socialskyddsfondernas finansiella ställning hålls på samma nivå som i fjol.

De offentliga samfundens totala utgifter i förhållande till totalproduktionen ökar jämfört med i fjol, och likaså ökar de offentliga samfundens skatteinkomster något i förhållande till BNP. Skuldsättningen i landets offentliga sektor i förhållande till totalproduktionen överstiger tröskelvärdet på 50 %. Skulden ökar bl.a. till följd av den kapitalisering av europeiska stabilitetsmekanismen på 1,44 miljarder euro som ingår i denna tilläggsbudgetproposition.

Inkomstposterna

Det föreslås att kalkylen över de ordinarie inkomsterna höjs med ett nettobelopp på 548 miljoner euro i tilläggsbudgeten. Den största förändringen gäller kalkylen över inkomster av blandad natur.

Det föreslås att kalkylen över skatteinkomsterna sänks med ett nettobelopp på 175 miljoner euro. Inkomstposten för samfundsskatten sänks med 170 miljoner euro utifrån uppgifterna om influtna belopp. Utifrån de uppgifter om influtna belopp som sträcker sig fram till april 2012 föreslås det också att kalkylen över avfallsskatten sänks med 20 miljoner euro och att skatteintäktskalkylen för punktskatten på sötsaker, glass och läskedrycker höjs med 15 miljoner euro.

Kalkylen över inkomster av blandad natur föreslås bli höjd med ca 647 miljoner euro. De största förändringarna gäller finansministeriets förvaltningsområde. I den andra tilläggsbudgeten för 2010 budgeterades 1,6 miljarder euro för ett bilateralt lån till Grekland och av detta belopp har Grekland lyft ungefär en miljard euro. Av den låneandel på 1,6 miljarder euro som budgeterats för det bilaterala låneprogrammet kommer inga avsevärda nya lyft att göras, och därför kommer återstoden på 594 miljoner euro av Finlands lån att intäktsföras. I den första tilläggsbudgeten för 2009 reserverades ett belopp på 350 miljoner euro för ett lån till Island, men i det egentliga låneavtalet fastställdes lånebeloppet till 320 miljoner euro. Skillnaden jämfört med vad som budgeterats, alltså 30 miljoner euro, intäktsförs. Dessutom föreslås det att uppskattningen av överföringen från statens pensionsfond sänks med ca 20 miljoner euro.

Det föreslås att kalkylen över inkomsterna från utrikesministeriets förvaltningsområde höjs med ca 14,3 miljoner euro och att kalkylen över inkomsterna från kommunikationsministeriets förvaltningsområde höjs med ca 27,3 miljoner euro.

Det föreslås att inkomstposten för avdelning 13 (ränteinkomster, inkomster av försäljning av aktier och intäktsföring av vinst) höjs med 75 miljoner euro. Med stöd av bankfullmäktiges beslut höjs kalkylen över den vinstandel som Finlands Bank intäktsför i budgetekonomin med 35 miljoner euro. Banken intäktsför sammanlagt 185 miljoner euro till staten utifrån resultatet 2011, vilket är ca 73 % av bankens hela vinst. Kalkylen över intäktsföringen av de statliga affärsverkens vinst höjs med 40 miljoner euro. En bidragande orsak är att Senatfastigheter sålt en större mängd fastigheter än beräknat under senare delen av 2011 och att affärsverkets finansieringskostnader varit lägre än beräknat.

Kalkylen över affärsverkens återbetalning av lån som beviljats av staten höjs med 1,5 miljoner euro. Tillägget beror på sådana besittningsöverföringar av fastighetsförmögenhet på lånevillkor till Senatfastigheter som görs 2012.

Balans och statsskulden

Med beaktande av ökningen med 548 miljoner euro i de ordinarie inkomsterna och ökningen med 1 772 miljoner euro i anslagen ökar den andra tilläggsbudgetpropositionen statens behov av nettoupplåning med 1 224 miljoner euro 2012. Statens nettoupplåning 2012 föreslås uppgå till 8,7 miljarder euro. Statsskulden beräknas vid utgången av 2012 uppgå till ca 88 miljarder euro, vilket är 44 % i förhållande till bruttonationalprodukten.

Budgetekonomins inkomstposter, anslag och balans, mn euro

  2011
Bokslut
2012
Godkänd budget (budget+I tilläggsb.)
2012
Regeringens
proposition
2012
Sammanlagt
         
Anslag sammanlagt
(exkl. minskning av statsskulden)
50 382 52 742 1 772 54 514
— Räntor på statsskulden (huvudtitel 36) 1 907 2 185 -217 1 968
         
Inkomstposter sammanlagt
(exkl. nettoupplåning och skuldhantering)
43 242 45 263 548 45 811
— Skatteinkomster 36 316 38 245 -175 38 070
— Övriga inkomster 6 926 7 018 723 7 741
— Användning av kumulativt överskott - - - -
Nettoupplåning och skuldhantering
(mom. 15.03.01)
4 735 7 479 1 224 8 702
— Nettoupplåning 4 775 7 529 1 224 8 752
— Skuldhantering -41 -50 - -50

Ramen för valperioden

Ramnivån för 2012 justeras i enlighet med tabellen nedan för att motsvara prisjusteringar och strukturella ändringar i ramen. Justeringarna uppgår till sammanlagt ca 133 miljoner euro, varefter utgiftsramen för 2012 uppgår till 42 375 miljoner euro.

De utgifter som hänförs till ramen föreslås bli höjda med 130 miljoner euro, varvid nivån för ramutgifterna för 2012 blir 42 179 miljoner euro. Den ofördelade reserven för 2012 uppgår således till 178 miljoner euro.

Vidare förblev en del av utgiftsramens ofördelade reserv för 2011 oanvänd och av denna får högst 146 miljoner euro användas för utgifter av engångsnatur.

Prisjusteringar och strukturella ändringar i ramen, mn euro

Moment Vad ändringen gäller 2012
     
  Prisjustering till följd av lönejusteringar (tjänste- och arbetskollektivavtalen) 95,2
  Precisering av indexjusteringen av försvarsmaktens utgifter i enlighet med prisutvecklingen 2011 17,0
24.30.66 I anslaget under momentet för utvecklingssamarbete ingår 14,3 miljoner euro i utgifter för samarbetsprojekt mellan Finland och Storbritannien samt mellan Finland och Norge. Motsvarande inkomster har antecknats under moment 12.24.99 (genomgångspost). 14,3
24.30.88 Anslagsöverföring från ett moment (24.30.66) som omfattas av ramen till momentet Finnfund som inte omfattas av ramen -5,0
31.10.34 Ombudgetering av det anslag som återtogs i bokslutet för 2010 4,1
31.10.77 Utgifter som motsvarar EU:s TEN-inkomster (intäktsföring av 4,3 miljoner euro under moment 12.31.10, resten intäktsfört redan i budget 2012) 6,9
Sammanlagt   132,6

Statens löneutgifter

Tilläggsbudgetpropositionen innehåller anslagsökningar på ca 95,2 miljoner euro för tilläggsutgifter för höjningar som grundar sig på statens tjänste- och arbetskollektivavtal av den 24 november 2011.

Utgifter för utvecklingssamarbete

Anslaget för det egentliga utvecklingssamarbetet ökar på grund av den andel på 14,3 miljoner euro som Storbritanniens departement för utvecklingssamarbete och Norges utrikesdepartement står för i samarbetsprojekt som Finlands utrikesministerium har hand om i olika målländer. Det föreslås att motsvarande belopp intäktsförs i den här samma tilläggsbudgeten. Dessutom föreslås det att Finnfunds kapital höjs genom en överföring från biståndsmedlen så att fonden kan teckna Finlands andel i kapitaltillskottet till bolaget Norsad Finance Limited, som fortsätter med Norsad-fondens verksamhet. I enlighet med regeringsprogrammet ska det bli möjligt för Finnfund att ta i bruk ett system för specialriskfinansiering i form av ett begränsat åtagande att ersätta förluster.

Kapitalöverföring till Europeiska stabilitetsmekanismen

Som Finlands andel av kapitalet i Europeiska stabilitetsmekanismen föreslås ett anslag på 1,44 miljarder euro för den kapitalinvestering som ska betalas i sommar. Dessutom har regeringen i samband med den andra tilläggsbudgeten överlämnat en proposition där det föreslås en fullmakt på 11,1 miljarder euro för senare infordringsbar kapitalinvestering.

Övriga utgifter inom finansministeriets förvaltningsområde

För finansministeriets omkostnader föreslås ett tillägg på 0,2 miljoner euro i anslutning till beredningen av kommunreformen samt ca 0,5 miljoner euro för utgifterna för de sakkunnigtjänster som behövs i skötseln av eurokrisen. Det föreslås att HAUS Kehittämiskeskus Oy beviljas ett kapitallån på 1 miljon euro för att stärka bolagets eget kapital. För skatteförvaltningens omkostnader föreslås en överföring på 0,5 miljoner euro från momentet för främjande av produktiviteten. Anslaget används för att inom den offentliga förvaltningen skapa ett gemensamt gränssnitt mot företags olika datalager. Målet är att på ett smidigt sätt göra de behövliga myndighetsregistren tillgängliga för de myndigheter som arbetar med att bekämpning av grå ekonomi. För styrning och utveckling av statens IKT föreslås ett tillägg på högst 5 årsverken för viss tid för sammanställande av icke-branschspecifika uppgifter samt för styrning av den offentliga förvaltningens IKT-strategi och informationssäkerhetsfunktion. För Statskontoret föreslås ett tillägg på 5 miljoner euro för att trygga Statskontorets verksamhetsförutsättningar. En förutsättning för anslagsökningen är att Statskontoret före utgången av augusti gör upp en plan enligt vilken verket anpassar sina utgifter till den nivå som anges i ramarna för statsfinanserna 2013—2016. Det föreslås att anslaget under pensionsmomentet minskas med 47,6 miljoner euro på grund av att uppskattningen av ökningen i antalet begynnande pensioner har preciserats.

Kommunernas statsandelar

Till anslaget för statsandelen för kommunal basservice föreslås ett tillägg på ca 3,6 miljoner euro. Förslaget hänför sig i huvudsak till en teknisk justering av beräkningsgrunderna samt till kalkylerade ökningar och minskningar i anslutning till justeringarna. Som avdrag har beaktats drygt 3,2 miljoner euro på grund av att återbäringsbeloppet av underhållsstöd som drivits in som återkrav har preciserats och ca 0,7 miljoner euro på grund av att sjukfrekvenskoefficienten för Vörå kommun har ändrats. På motsvarande sätt har som tillägg beaktats drygt 6,2 miljoner euro på grund av att bestämningsfaktorerna för den slutgiltiga statsandelen för 2012 har ändrats, 118 000 euro på grund av att besluten om korrigering av utbetalningen av statsandelar har ändrats samt 1,25 miljoner euro som återföring av den finansieringsandel som tidigare reserverats för finansieringen av en IT-servicecentral för den offentliga förvaltningen, men blivit oanvänd.

Utbildning

För omkostnaderna för statlig allmänbildande utbildning föreslås ett anslag på 0,6 miljoner euro för en tidigareläggning av renoveringen av lokalerna i Suomalais-venäläinen koulu, så att renoveringen av det som är mest brådskande kan inledas redan 2012.

I syfte att öka studieplatserna inom den yrkesinriktade grundutbildningen föreslås det att anslaget höjs med 5,6 miljoner euro. Genom denna ökning av studieplatserna med ca 1 200 platser tryggar man att det anslag som reserverats för samhällsgarantin för unga under ramperioden används i början av perioden, så att utbudet på utbildning kan ökas redan under detta år inom huvudstadsregionen och i vissa tillväxtcentrum.

Olympiastadion i Helsingfors

För att täcka kostnaderna för en totalrenovering av Olympiastadion i Helsingfors föreslås ett belopp på 5,9 miljoner euro, under förutsättning att statens och Helsingfors stads finansieringsandelar är lika stora. Av anslaget täcks 3 miljoner euro med oanvända tippningsvinstmedel som betalats tillbaka till undervisnings- och kulturministeriet och 2,9 miljoner euro med medel ur Veikkaus Ab:s fond för ofördelade vinstmedel.

Övriga utgifter inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde

Avsikten är att Institutet för Ryssland och Östeuropa omvandlas till stiftelse vid ingången av 2013. För finansieringen av stiftelsens grundkapital föreslås ett belopp på 80 000 euro.

För ett akut behov att reparera Olofsborg och Åbo slott samt för att förbättra publiksäkerheten föreslås ett belopp på 640 000 euro.

Trafiknätet

Det föreslås att anslaget för bastrafikledshållningen höjs med 7,5 miljoner euro i syfte att förbättra vägavsnittet Jämsä—Mänttä på stamväg 56 och öka trafiksäkerheten.

Det föreslås att anslaget för utveckling av trafikledsnätet ökas med 6,9 miljoner euro, i enlighet med TEN-inkomsterna från EU. Tilläggsanslaget används för planering av nya utvecklingsprojekt. På grund av att farledsprojekten framskridit snabbare än väntat och på grund av oförutsedda merkostnader föreslås det ett tilläggsanslag på 7,1 miljoner euro för anskaffning av markområden i samband med projekten.

Det föreslås att den fullmakt på 389 miljoner euro som beviljats för genomförandet av Ringbaneprojektet i den andra tilläggsbudgeten för 2009 höjs till 439 miljoner euro. Behovet att justera fullmakten beror på att glykol påträffats i marken, vilket har en skadlig inverkan på de ordinära tunnelkonstruktionerna. Därför måste man göra tunneln dubbel så att den skyddas från de skadliga ämnena. Finavia deltar i finansieringen av merkostnaderna, som uppgår till 50 miljoner euro, med ett belopp på 22,5 miljoner euro, vilket föreslås bli intäktsfört i den här samma tilläggsbudgeten.

Det föreslås att den fullmakt på 35 miljoner euro som beviljats för genomförandet av projektet riksväg 6 Ringvägen vid Joensuu i tilläggsbudgeten för 2009 höjs till 47,1 miljoner euro.

Det föreslås att det anslag på 4,1 miljoner euro som reserverats för planering av en metrolinje västerut och som återtogs i bokslutet för 2010 ombudgeteras. Ombudgetering av fullmakt föreslås för att det år 2012 ska vara möjligt att använda den fullmakt på 52,6 miljoner euro som beviljats i tilläggsbudgeten för 2010 och i budgeten för 2011 samt ingå serviceavtal om den på nytt konkurrensutsatta förbindelsefartygstrafiken. I syfte att konkurrensutsätta och ingå serviceavtal om fem nya förbindelsefartygsrutter föreslås det att den fullmakt som beviljats för köp av förbindelsefartygstjänster i den tredje tilläggsbudgeten för 2011 höjs med 34,1 miljoner euro.

För byggandet av en flygfraktsplatta vid Vasa flygplats föreslås ett tilläggsanslag på ca 1,3 miljoner euro.

Refinansiering för export

Ett tillägg på 400 miljoner euro föreslås för Finlands Exportkredit Ab på grund av att användningen av refinansieringslån har varit större än beräknat.

Övriga utgifter inom arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde

För arbets- och näringsministeriets omkostnader föreslås ett tillägg på 0,25 miljoner euro, som ska användas för hanteringen av plötsliga omstruktureringar och för sådana utredningar som behövs för de åtgärder som nämns i statsrådets strukturpolitiska ställningstagande av den 22 mars 2012.

Till anslaget för sysselsättnings-, utbildnings- och specialåtgärder föreslås det ett tillägg på cirka 4,4 miljoner euro och för bevillningsfullmakten 2,5 miljoner euro, som ska användas för betalning av de åtgärder som föranleds av omstruktureringarna inom IKT.

Till Kajanalands utvecklingspengar föreslås ett tillägg på cirka 0,4 miljoner euro som en överföring från kommunikationsministeriets förvaltningsområde för finansiering av kollektivtrafiktjänster och trafiksäkerhetsprojekt, samt cirka 0,6 miljoner euro för tilläggskostnader som uppstått i samband med förbättringen av vägförbindelserna till Talvivaaragruvan på grund av att entreprenadkostnaderna har varit högre än väntat. Dessutom föreslås det ett tillägg på 1,5 miljoner euro för öppnandet av Taivaljärvi silvergruva och för de utvecklingsbidrag som ska beviljas för de investeringar som behövs för byggandet av en anrikningsanläggning.

Det föreslås att strukturfondernas indragningar och de bevillningsfullmakter på 78 miljoner euro som kommer att dras in under 2012—2013 ombudgeteras för att säkerställa att programperioden 2007—2013 genomförs i sin helhet.

Statens ränteutgifter

Kalkylen för ränteutgifterna har sänkts med 217 miljoner euro i enlighet med utfallet av ränteutgifterna, upplåningen och utvecklingen av räntenivåerna. Framför allt den kraftiga nedgången i räntenivåerna inom euroområdet har inverkat på sänkningen av kalkylen för ränteutgifterna.

Övriga anslagsändringar

Ett tillägg på 0,5 miljoner euro föreslås för tingsrätterna för att förkorta behandlingstiderna. Ett tillägg på 0,58 miljoner euro föreslås för utvecklandet av ett ärendehanteringssystem för åklagarna och de allmänna domstolarna. Projektet ska genomföras under åren 2012—2016 och totalkostnadsförslaget uppgår till 34,4 miljoner euro.

Till polisen anvisas som en överföring från moment 28.70.20 1,1 miljoner euro i delfinansiering för finansieringen av projektet för utvecklande av elektronisk kommunikation inom polisens tillståndsförvaltning och kundservice (SÄHKÖ).

Gränsbevakningsväsendet får rätt att ingå avtal i anslutning till modifieringen och G-underhållet av tre AS 322 Super Puma-sjöräddningshelikoptrar. Projektet ska genomföras under åren 2012—2017 och totalkostnadsförslaget uppgår till cirka 33,7 miljoner euro. Dessutom anvisas gränsbevakningsväsendet 0,4 miljoner euro för kommenderingskostnader som beror på den ökade gränstrafiken. Det föreslås också att 11,4 miljoner euro förs över från momentet för utrustnings- och förvaltningsutgifter för militär krishantering till försvarsmaterielanskaffningarna.

Ett bidrag på 1,2 miljoner euro föreslås för Leijona Catering Oy. I anslutning till bolagiseringen av försvarsmaktens kosthållning kompenseras personalen i enlighet med det förhandlingsresultat som uppnåtts med personalorganisationerna för de förmåner i anställningsförhållandena som gått förlorade.

I tilläggsbudgetpropositionen ingår ett arrangemang genom vilket de medel som reserverats för energistödet för klenträd kan tas i användning ifall lagen om energistöd för klenträd uppenbarligen inte torde kunna sättas i kraft under 2012 på grund av fördröjningen av EU-kommissionens notifieringsbehandling. Fullmakterna för åtgärder för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland under åren 2007—2013 ombudgeteras med cirka 9,8 miljoner euro.

För ersättningar för skador som orsakats av rovdjur under 2011 föreslås ett tillägg på cirka 1,2 miljoner euro, så att skadorna kan ersättas till fullt belopp.

Med anledning av preciseringen av förfarandena för tillämpningen av Europeiska unionens förordning om samordning av den sociala tryggheten revideras Finlands nationella lagstiftning om social trygghet också i fråga om personer som fötts utomlands så att rättigheterna till social trygghet i Finland utvidgas. Vid dimensioneringen av anslaget har man samtidigt beaktat en minskning i behovskalkylen, vilket innebär att man föreslår att anslaget höjs med 0,8 miljoner euro.

Till omkostnadsanslaget för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården föreslås ett tillägg på 166 000 euro för att täcka kostnaderna för utredningsprojektet i anslutning till fallet med den s.k. bluffläkaren.

De av riksdagen godkända anslagen för 2012 och de nu föreslagna ändringarna av anslagen enligt huvudtitel, euro

  Huvudtitel Godkänd
budget (budget+I tilläggsb.)
Regeringens
proposition
Sammanlagt
         
21. Riksdagen 143 404 000 - 143 404 000
22. Republikens president 19 290 000 109 000 19 399 000
23. Statsrådets kansli 82 348 000 447 000 82 795 000
24. Utrikesministeriets förvaltningsområde 1 276 270 000 16 256 000 1 292 526 000
25. Justitieministeriets förvaltningsområde 859 936 000 12 391 000 872 327 000
26. Inrikesministeriets förvaltningsområde 1 258 333 000 20 167 000 1 278 500 000
27. Försvarsministeriets förvaltningsområde 2 849 438 000 45 440 000 2 894 878 000
28. Finansministeriets förvaltningsområde 16 216 904 000 1 410 670 000 17 627 574 000
29. Undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde 6 669 152 000 17 688 000 6 686 840 000
30. Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde 2 716 349 000 6 655 000 2 723 004 000
31. Kommunikationsministeriets förvaltningsområde 2 397 440 000 33 879 000 2 431 319 000
32. Arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde 3 496 898 000 419 581 000 3 916 479 000
33. Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde 12 292 028 000 4 183 000 12 296 211 000
35. Miljöministeriets förvaltningsområde 279 338 000 1 330 000 280 668 000
36. Räntor på statsskulden 2 184 600 000 -217 000 000 1 967 600 000
Sammanlagt 52 741 728 000 1 771 796 000 54 513 524 000

De av riksdagen godkända inkomstposterna för 2012 och de nu föreslagna ändringarna av inkomstposterna enligt avdelning, euro

  Avdelning Godkänd
budget (budget+I tilläggsb.)
Regeringens
proposition
Sammanlagt
         
11. Skatter och inkomster av skattenatur 38 245 048 000 -175 000 000 38 070 048 000
12. Inkomster av blandad natur 4 859 936 000 646 791 000 5 506 727 000
13. Ränteinkomster, inkomster av försäljning av aktier och intäktsföring av vinst 1 879 600 000 75 000 000 1 954 600 000
15. Lån (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) 278 500 000 1 500 000 280 000 000
Sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) 45 263 084 000 548 291 000 45 811 375 000
       
15.03.01 Nettoupplåning och skuldhantering 7 478 644 000 1 223 505 000 8 702 149 000
Sammanlagt 52 741 728 000 1 771 796 000 54 513 524 000