Statsbudgeten 2020
40. Högskoleundervisning och forskning
För Finlands Akademis forskningsprojekt, programvaru- och apparaturanskaffningar med avseende på forskningsfinansieringen, utvärderingar, samordning av forskningsprogram samt av Akademin finansierat forskningsfrämjande, vilka finansieras under momenten 29.40.51 och 29.40.53, får det 2020 ingås förbindelser till ett värde av 337 076 000 euro. Av fullmakten är ett belopp på minst 20 000 euro avsett för stärkande av forskningsinfrastrukturerna på internationell nivå, ett belopp på minst 10 000 000 euro avsett för genomförande av ett forsknings-, utvecklings- och innovationsprogram (ICT) och ett belopp på 50 000 000 euro avsett för stärkande av universitetens profilering. Om en del av bevillningsfullmakten för 2019 är oanvänd, får förbindelser som gäller den oanvända delen ingås ännu 2020.
Lokaler kan alltjämt överlåtas utan vederlag till Vetenskapliga samfundens delegation.
Förklaring:
- — Nivån på den finländska vetenskapen i internationell jämförelse och vetenskapens kunskaps- och kompetensgrund stärks och därigenom främjas en hållbar ekonomisk tillväxt och uppkomsten av nya arbetsplatser
- — Tillgången till en högt utbildad och kompetent arbetskraft och forskarkår tryggas så att samhället, kulturen och arbetslivet kan förändras.
Yrkeshögskolorna, universiteten, Finlands Akademi, Riksarkivet, Institutet för de inhemska språken och Depåbiblioteket främjar genom sin verksamhet konkurrenskraften, välfärden och bildningen samt en hållbar utveckling i det finländska samhället. Verksamheten är högklassig, internationell, effektiv och etisk och stöder en jämlik och mångkulturell samhällsutveckling.
- — Genom vetenskapspolitik och åtgärder inom högskolorna främjar man uppkomsten av starka och nätverkande forsknings- och kompetenscenter, internationalisering och kontakter till globala nätverk av föregångare
- — Genom forskningsfinansieringen stärks förutsättningarna för spetsforskning och nationella forskningsinfrastrukturer samt för sådan forskning och innovationsverksamhet som sammanför olika aktörer och branscher
- — Högskolorna stöder växande forskningsområden och skapar konkurrenskraftiga förutsättningar för forskning som siktar på den internationella toppen
- — Ett omfattande utnyttjande av samt öppenhet i fråga om forskningsmaterial, forskningsresultat och kunnande, inklusive kommersialisering och kompetensexport, främjas inom det offentliga beslutsfattandet och utvecklandet av näringslivet
- — Utvecklandet av forskningsverksamheten och informationssamhället tryggas genom högklassiga stödtjänster och med hjälp av digitaliseringen
- — Öppen vetenskaplig publikationsverksamhet samt användbarhet och långtidsbevaring av material främjas i samarbete mellan förvaltningsområdena
- — Medie- och medborgarsynligheten samt vetenskapsfostran stärks inom forskningen.
Yrkeshögskolorna och universiteten utvecklar själva sin verksamhet så att de är jämlika, tillgängliga, mångkulturella, attraktiva och skickligt ledda arbets- och lärmiljöer. Högskolorna främjar dessa mål också i samhället i stort. Innehållet och den digitala servicemiljön inom högskoleutbildningen utvecklas så att de motsvarar samhällets och arbetslivets föränderliga behov. Studieprocesserna, öppna lärmiljöer och flexibla studiemöjligheter för elever och studerande med olika status utvecklas så att tiden i arbetslivet förlängs och det blir möjligt att utveckla det kontinuerliga lärandet.
- — Andelen högskoleutbildad arbetskraft ökas genom ett ökat utbud av högskoleutbildning, bättre genomströmning och utvecklande av flexibla studiemöjligheter
- — För att samla kompetensen och avveckla oändamålsenliga och överlappande funktioner kommer högskolorna att fortsätta det operativa och strukturella utvecklandet inom och mellan de olika sektorerna
- — Högskolorna profilerar sig inom sina egna starka områden, förtydligar och effektiviserar samarbetet och arbetsfördelningen både sinsemellan och med forskningsinstituten
- — Högskolorna höjer kvaliteten på utbildningen genom att se över utbildningsinnehållet, undervisningsmetoderna, lärmiljöerna och lärarnas pedagogiska kompetens
- — Högskolorna ökar möjligheterna till kontinuerligt lärande, gör handledningen av de studerande mångsidigare och ökar samarbetet med arbetslivet
- — I högskolornas verksamhet betonas internationalisering och ett företagarmässigt tillvägagångssätt samt samhällsansvar och globalt ansvar.
Antal studerande vid yrkeshögskolor och universitet
2016 | 2017 | 2018 | 2019 uppskattning |
2020 uppskattning |
|
Grundexamina vid yrkeshögskolor | |||||
---|---|---|---|---|---|
— studerande som inlett sina studier | 33 915 | 32 611 | 30 826 | 32 000 | 32 000 |
— avlagda examina | 23 044 | 23 167 | 24 506 | 23 700 | 23 700 |
— antal studerande | 128 663 | 127 792 | 127 033 | 127 100 | 127 100 |
Högre yrkeshögskoleexamina | |||||
— studerande som inlett sina studier | 4 279 | 4 962 | 4 827 | 4 900 | 5 000 |
— avlagda examina | 2 518 | 2 753 | 3 116 | 3 200 | 3 300 |
— antal studerande | 11 001 | 12 198 | 13 404 | 13 400 | 13 400 |
Grundexamina vid universitet1) | |||||
— nya studerande | 20 943 | 20 266 | 21 682 | 21 300 | 21 300 |
— avlagda lägre högskoleexamina | 14 289 | 13 893 | 13 462 | 13 600 | 13 900 |
— avlagda högre högskoleexamina | 15 321 | 14 911 | 15 162 | 15 200 | 15 300 |
— antal studerande | 134 887 | 133 609 | 133 948 | 134 000 | 134 000 |
Doktorsexamina vid universitet | 1 888 | 1 750 | 1 783 | 1 770 | 1 750 |
1) Inbegriper studerande för lägre och högre högskoleexamen samt lägre och högre högskoleexamina
Andelen utgifter för forsknings-och utvecklingsverksamhet av bruttonationalprodukten (%)
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 uppskattning |
2019 uppskattning |
2020 uppskattning |
|
FoU-utgifternas andel av BNP (%) | 3,17 | 2,90 | 2,74 | 2,76 | 2,70 | 2,72 | 2,72 |
Utgifter som användningen av bevillningsfullmakterna för forskningsprojekt föranleder staten (mn euro)
Bevillningsfullmakt | |||||||||
År | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
2009 | 258,5 | 0,7 | |||||||
2010 | 369,1 | 1,5 | |||||||
2011 | 316,1 | 1,4 | |||||||
2012 | 282,4 | 1,4 | |||||||
2013 | 302,6 | 2,2 | 0,1 | ||||||
2014 | 280,0 | 9,5 | 2,4 | 0,2 | |||||
2015 | 318,8 | 51,1 | 17,2 | 3,0 | 0,1 | ||||
2016 | 338,4 | 82,9 | 48,4 | 15,6 | 2,2 | 0,1 | |||
2017 | 348,3 | 91,2 | 88,2 | 56,4 | 20,4 | 2,0 | |||
2018 | 343,3 | 75,1 | 87,9 | 88,2 | 55,2 | 15,2 | |||
2019 | 368,4 | 31,3 | 79,9 | 89,9 | 92,9 | 65,2 | 9,1 | ||
2020 | 337,1 | 6,6 | 78,7 | 83,7 | 82,3 | 61,1 | 19,7 | 5,0 | |
Sammanlagt | 348,3 | 330,7 | 332,0 | 254,5 | 164,8 | 70,2 | 19,7 | 5,0 |
Vid ändringen av bevillningsfullmakten har som tillägg beaktats 8 500 000 euro i överföring från moment 29.40.22 för forskningsinfrastrukturer, 5 207 000 euro för att som en del av en teknisk ändring i budgeteringen ändra anslagsbeviljandet under moment 29.40.53 till beviljande enligt fullmaktsbeslut och 1 000 euro på grund av ändringen av pensionsavgiftsstrukturen samt som avdrag beaktats 25 000 000 euro på grund av upphörande av finansieringen till flaggskeppsprojekt åren 2018 och 2019 och ett engångsbelopp på 20 000 000 euro till undervisnings- och kulturministeriets finansiering av den internationella forskningsinfrastrukturen EuroHPC.
Den tekniska överföringen av 8 500 000 euro från moment 29.40.22 ökar utgifterna som föranleds av fullmakten under moment 29.40.51 med 2 500 000 euro år 2020, 5 000 000 euro år 2021, 7 500 000 euro år 2022 och 8 500 000 euro år 2023. Ändringen av anslagsbeviljandet under moment 29.40.53 till beviljande enligt fullmaktsbeslut ökar inte statens utgifter.
01. Finlands Akademis omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 10 802 000 euro.
Förklaring:Finlands Akademi är en viktig finansiär av vetenskaplig forskning i Finland och verkar aktivt inom den nationella och internationella vetenskaps- och innovationspolitiken. Akademin höjer genom konkurrens, forskningsfinansiering och vetenskapspolitisk verksamhet kvaliteten på och genomslaget av forskningen och stöder aktivt förnyelse inom vetenskapen. I anslutning till Finlands Akademi finns rådet för strategisk forskning. Förvaltningsämbetet för Akademin producerar rådets administrativa tjänster.
- — Akademin säkerställer med sin forskningsfinansiering forskningens kvalitet och genomslag samt att vetenskapen förnyas. Akademin utvecklar sina finansieringsformer, ser över sina bedömningskriterier och främjar jämlikhet och ansvarsfull forskning, med beaktande av internationaliseringen och forskarnas rörlighet samt genom att fortsätta det finansiella samarbetet med finländska och utländska samarbetsparter
- — Akademin producerar högklassigt och mångsidigt kunskapsbaserat material och analyser som gäller den forskning som görs i Finland och finländska forskningsorganisationer för ministerier, högskolor, forskningsinstitut och andra aktörer, för att användas för beslutsfattande inom vetenskapspolitiken
- — Akademin förutsätter att tillgängligheten i fråga om materialet, metoderna och resultaten gällande forskningen inom de projekt som finansieras av Akademin följer principerna om öppen vetenskap
- — Akademins verksamhet är högklassig, effektiv och kostnadseffektiv och i verksamheten beaktas förändringar i verksamhetsmiljön, såsom digitaliseringen, och de ramvillkor som fastställts för statens finansiella verksamhet.
- — Finlands Akademi utvecklar arbetsgemenskapen för att uppnå en god arbetsförmåga och arbetshälsa hos personalen samt för att det utnyttjande av kunnande som anges i Akademins strategi ska riktas på rätt sätt.
Nyckeltal | 2017 utfall |
2018 utfall |
2019 mål |
2020 mål |
---|---|---|---|---|
Samhälleliga effekter | ||||
Akademins samarbetsförmåga (förfrågan till intressenter, max 4) | - | 3,01 | 3,10 | - |
Utvärdering av vetenskapens tillstånd i Finland (med två års mellanrum) | inledd | genomförd | genomförd | inledd |
Öppnande av datalager som produceras inom finansierade forskningsprojekt (%) | >50 | 56,8 | <25 | >50 |
Verksamhetens resultat | ||||
Finansieringsverksamheten, behandlade ansökningar (st.) | 4 490 | 4 113 | 4 100 | 4 300 |
Andelen Öppen vetenskap inom de projekt som finansieras av Akademin (%) | 45 | 46,1 | 50 | 80 |
Finansieringsverksamhetens kostnadsandel av den beviljade finansieringen (%) | 2,3 | 2,3 | <3,5 | <3,5 |
Akademiprojektens handläggningskostnad (euro/ansökan) | 1 500 | 1 420 | 1 500 | 1 400 |
Hantering av mänskliga resurser | ||||
Arbetstillfredsställelseindex (VMBaro) | 3,63 | 3,54 | 3,65 | 3,65 |
Årsverken | 136,2 | 132,5 | 139 | 137 |
För att resultatmålen för Finlands Akademi ska nås används även anslagen under momenten 29.40.51, 29.40.53, 29.40.54 och 29.40.66.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 12 174 | 11 892 | 11 202 |
Bruttoinkomster | 559 | 350 | 400 |
Nettoutgifter | 11 615 | 11 542 | 10 802 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 6 645 | ||
— överförts till följande år | 6 719 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Övriga förändringar | 4 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -59 |
Lönejusteringar | -23 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) | -700 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -57 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -28 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 139 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 32 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -48 |
Sammanlagt | -740 |
2020 budget | 10 802 000 |
2019 budget | 11 542 000 |
2018 bokslut | 11 689 000 |
02. Riksarkivets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 19 566 000 euro.
Anslaget får också användas
1) till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till organisationer och program inom Riksarkivets internationella samarbete
2) till betalning av utgifter för projekt som godkänts av EU.
Förklaring:Riksarkivet är en sakkunnig- och serviceorganisation samt en infrastruktur för humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning som i sin verksamhet har som mål att det arkivmaterial som är av betydelse för samhället och individen förvaras i begränsad användbar form och så att det kan användas effektivt med tanke på kunderna. Riksarkivet har till uppgift att säkerställa att handlingar som hör till vårt nationella kulturarv bevaras och hålls tillgängliga, att stödja forskningen, att göra informationen mera tillgänglig samt att utveckla arkivfunktionen samtidigt som digitalisering främjas.
- — Riksarkivet digitaliserar och främjar vidareutnyttjande av digital dokumentinformation inom ramen för sina resurser
- — Riksarkivets verksamhet är högklassig, effektiv och kostnadseffektiv och fokuserad på verkets kärnuppgifter samt beaktar de ramvillkor som fastställts för statens finansiella verksamhet.
- — Riksarkivet utvecklar arbetsgemenskapen för att uppnå en god arbetsförmåga och arbetshälsa hos personalen samt för att kunnandet ska riktas på rätt sätt.
Nyckeltal | 2017 utfall |
2018 utfall |
2019 mål |
2020 mål |
---|---|---|---|---|
Samhälleliga effekter | ||||
Den totala mängden arkivmaterial (hyllmeter) | 218 516 | 221 795 | 219 000 | 226 000 |
Den totala mängden digitalt material (mn bildenheter) | 60 | 74 | 80 | 85 |
Verksamhetens resultat | ||||
Besök i forskarsalar | 28 925 | 26 920 | 25 000 | 23 000 |
Genomförda beställningar av upplysningar | 33 792 | 28 806 | 27 000 | 27 000 |
Användning på nätet (antal besök) | 1 453 923 | 1 626 634 | 1 800 000 | 1 900 000 |
Myndighetsarkiv (hyllmeter/år) | 887 | 2 279 | 15 100 | 5 000 |
Digitalt material (hyllmeter/år) | 663 | 1 000 | 250 | 550 |
Hantering av mänskliga resurser | ||||
Arbetstillfredsställelseindex (VMBaro) | 3,4 | 3,3 | 3,7 | 3,7 |
Årsverken | 224,1 | 203 | 200 | 200 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 20 374 | 20 057 | 20 236 |
Bruttoinkomster | 1 844 | 600 | 670 |
Nettoutgifter | 18 531 | 19 457 | 19 566 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 622 | ||
— överförts till följande år | 915 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av temporärt tillägg för nytt centralarkiv | -50 |
Massdigitalisering av pappersarkiv | 1 500 |
Nivåförändring i omkostnaderna | 1 500 |
Pilotförsök med massdigitalisering år 2019 | -2 500 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -431 |
Lönejusteringar | -28 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -55 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -35 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 178 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 41 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -11 |
Sammanlagt | 109 |
2020 budget | 19 566 000 |
2019 budget | 19 457 000 |
2018 bokslut | 17 823 000 |
03. Omkostnader för Institutet för de inhemska språken (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 082 000 euro.
Förklaring:Institutet för de inhemska språken är en sakkunnig- och serviceorganisation som genom sin verksamhet ökar kännedomen om de inhemska språken och främjar bevarandet och utvecklingen av finskan och svenskan och producerar tjänster, såsom rådgivning, språkvård och ordböcker. Institutet samordnar språkvården av samiska, teckenspråk och romani och erbjuder sina tjänster och sitt material öppet på nätet och främjar öppen information och digitalisering som en del av forskningens infrastrukturer. Institutet skapar förutsättningar för integration av invandrare genom att utarbeta en finsk-somalisk ordbok och ordböcker mellan finska och de kurdiska språken.
Nyckeltal | 2017 utfall |
2018 utfall |
2019 mål |
2020 mål |
---|---|---|---|---|
Publikationsmängd (sidor) | 3 939 | 4 019 | 3 500 | 3 500 |
Språkrådgivning (svar), st. | 6 540 | 7 060 | 6 000 | 6 000 |
Elektroniskt material1) | 185 088 | 190 713 | 190 000 | 200 000 |
Arbetstillfredsställelseindex (VMBaro) | 3,53 | 3,6 | 3,4 | 3,4 |
Årsverken | 77,1 | 78 | 77 | 77 |
1) Kumulativ utveckling av materialets mängd och förädlingsgrad.
För att resultatmålen för Institutet för de inhemska språken ska nås används även anslagen under moment 29.40.53.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 1 835 | 1 558 | 1 532 |
Bruttoinkomster | 455 | 450 | 450 |
Nettoutgifter | 1 380 | 1 108 | 1 082 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 856 | ||
— överförts till följande år | 594 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -25 |
Lönejusteringar | -1 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -7 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -1 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 7 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 2 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -1 |
Sammanlagt | -26 |
2020 budget | 1 082 000 |
2019 budget | 1 108 000 |
2018 bokslut | 1 118 000 |
04. Depåbibliotekets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 629 000 euro.
Förklaring:Depåbiblioteket minskar genom sin verksamhet de allmänna och vetenskapliga bibliotekens samlingsbehov och säkerställer att den litteratur som anskaffats finns tillgänglig för dem som behöver informationen. Depåbibliotekets verksamhet stödjer främjandet av öppen vetenskap och utvecklandet av kunnandet i samhället som en del av forskningens infrastrukturer. Depåbibliotekets verksamhet är högklassig, effektiv och kostnadseffektiv.
Nyckeltal | 2017 utfall |
2018 utfall |
2019 mål |
2020 mål |
---|---|---|---|---|
Mängd material som tagits emot (hyllmeter/år) | 3 121 | 3 007 | 4 000 | 4 000 |
Antal beställningar (st./år) | 107 989 | 97 386 | 115 000 | 115 000 |
Arbetstillfredsställelseindex (VMBaro) | 3,84 | 3,9 | 4 | 4 |
Årsverken | 17,9 | 17,4 | 18 | 18 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 1 623 | 1 668 | 1 629 |
Bruttoinkomster | 3 | 3 | 3 |
Nettoutgifter | 1 620 | 1 665 | 1 626 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 60 | ||
— överförts till följande år | 96 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -38 |
Lönejusteringar | -2 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -9 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -3 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 14 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 3 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -1 |
Sammanlagt | -36 |
2020 budget | 1 629 000 |
2019 budget | 1 665 000 |
2018 bokslut | 1 656 000 |
20. Gemensamma utgifter inom högskoleväsendet och vetenskapens område (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 29 769 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter och understöd för forsknings-, utvärderings-, utrednings- och utvecklingsverksamhet som gäller yrkeshögskolor, universitet och vetenskapsinstitut
2) till finansiering av gemensamma datatekniska tjänster och datanät inom högskolor, forskningsinstitut och vetenskap samt till centraliserad finansiering av datasystem för uppföljning och styrning av verksamheten inom högskolorna och vetenskapen och av andra motsvarande gemensamma utgifter
3) till betalning av andra EU-godkända forsknings- och utbildningsprojekt än sådana som finansieras ur strukturfonderna
4) till avlönande av personal motsvarande högst 186 årsverken i uppgifter för viss tid
5) till ett belopp av högst 400 000 euro för kostnaderna för genomförandet av en centraliserad offentlig elektronisk förvarings- och arkiveringstjänst.
Förklaring:Genom utvecklingsåtgärderna stöder man särskilt strukturell utveckling och förnyande av högskole- och forskningssystemet. Målet är att höja servicenivån för stödfunktionerna, sänka kostnaderna och främja elektronisk kommunikation med hjälp av gemensamma eller enhetliga datatekniska tjänster inom högskolorna och vetenskapen. Åren 2017—2021 genomförs ett utvecklingsprogram för databaserad forskning som ska bidra till högre kvalitet på vetenskapen, ökat kunnande och ökad konkurrenskraft för vetenskapen samtidigt som man kan uppnå fördelarna av digitaliseringen.
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2020 | 2021 | Sammanlagt fr.o.m. 2020 |
|
Förbindelser som ingåtts före 2020 | 9 000 | 3 000 | 12 000 |
Utgifter sammanlagt | 9 000 | 3 000 | 12 000 |
---|
Beräknad användning av anslaget (euro)
Forsknings-, utvärderings-, utrednings- och utvecklingsverksamhet | 1 369 000 |
Gemensamma datatekniska tjänster och datanät inom högskolorna och vetenskapen | 28 000 000 |
Utgifter för genomförandet av en centraliserad offentlig elektronisk förvarings- och arkiveringstjänst, SAPA (högst) | 400 000 |
Sammanlagt | 29 769 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Åtgärdande av anhopningen av sökande till högskolorna | -2 000 |
Minskning av engångsnatur av understöd enligt prövning | -1 000 |
Nätverket Team Finland Knowledge (överföring från moment 24.01.01) | 446 |
Servicehelhet för elektronisk arkivering (SAPA) | -200 |
Sammanlagt | -2 754 |
2020 budget | 29 769 000 |
2019 budget | 32 523 000 |
2018 bokslut | 169 375 000 |
(22.) Finansiering av forskningsinfrastrukturprojekt (reservationsanslag 3 år)
Förklaring:Det föreslås att momentet slopas i budgeten.
Från och med år 2020 fattas nya beslut om forskningsinfrastrukturprojekt endast på basis av en fullmakt och anslagen för betalningar av fullmakten har överförts till moment 29.40.51. Anslagsökningen är 2,5 miljoner euro år 2020, 5,0 miljoner euro år 2021, 7,5 miljoner euro år 2022 och 8,5 miljoner euro år 2023.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Forskningsinfrastrukturer, 8,5 miljoner euro i överföring till fullmakten för Finlands Akademi och år 2020 en anslagsökning på 2,5 miljoner euro under moment 29.40.51 | -8 500 |
Sammanlagt | -8 500 |
2019 budget | 8 500 000 |
2018 bokslut | 8 500 000 |
50. Statlig finansiering av universitetens verksamhet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 1 874 209 000 euro.
Anslaget får användas till finansiering i enlighet med universitetslagen (558/2009) enligt följande:
1) 1 650 148 000 euro för universitetens basfinansiering som bestäms på kalkylerade grunder
2) 178 461 000 euro i ersättning till universiteten för de kostnader som universiteten föranleds av den mervärdesskatt som ingår i utbildningstjänster enligt 39 och 40 § i mervärdesskattelagen (1501/1993) och i anskaffningar och lokalhyror i anslutning till annan än affärsekonomisk verksamhet
3) högst 15 600 000 euro för prövningsbaserad finansiering av universiteten.
Förklaring:Den statliga finansieringen av universiteten bestäms med stöd av 49 § i universitetslagen (558/2009), statsrådets förordning om universiteten (770/2009) och undervisnings- och kulturministeriets förordning om beräkningskriterierna för universitetens basfinansiering (331/2016).
Ersättningen enligt punkt 2 justeras årligen utifrån det senaste mervärdesskatteintaget i euro för varje universitet.
I anslutning till Helsingfors universitet verkar Nationalbiblioteket. Bestämmelser om Nationalbibliotekets uppgifter finns i universitetslagen (558/2009) och lagen om deponering och förvaring av kulturmaterial (1433/2007). Målet är att stärka Nationalbibliotekets roll som en nationell utvecklare inom biblioteksbranschen och som tillhandahållare av bastjänster inom hela biblioteksnätet.
Vid de universitet som ordnar lärarutbildning finns övningsundervisning och för utvecklingen av lärarutbildningen finns övningsskolor. Målet för övningsskolorna är en hög nivå på den verksamhet som tjänar lärarutbildningen och en nära växelverkan med universitetets övriga verksamhet. Antalet elever i övningsskolorna är ungefär 8 300, varav cirka 2 200 är gymnasieelever.
Universitetens kvantitativa mål
2014 utfall |
2016 utfall |
20181) utfall |
20202) mål |
|
Lägre högskoleexamina | 13 499 | 14 289 | 13 462 | 14 670 |
Högre högskoleexamina | 14 859 | 15 321 | 15 162 | 15 395 |
Doktorsexamina | 1 865 | 1 888 | 1 783 | 1 690 |
Vetenskapliga publikationer (jufo 2 och 3)/undervisnings- och forskningspersonal3) | 0,46 | 0,53 | 0,56 | 0,57 |
Andelen gemensamma, internationella publikationer av de vetenskapliga publikationerna (jufo 1—3), % | 44,9 | 42,7 | 47,0 | 48,0 |
Andelen studerande som avlagt examen inom målsatt tid (7 år) av dem som inlett studier, %4) | 48,5 | 51,5 | 52,5 | 55,0 |
Andelen som avlagt minst 55 studiepoäng under läsåret, % | 38,4 | 41,8 | 43,2 | 45,0 |
1) Antal examina utfall, i övrigt uppskattning
2) I fråga om målen för examina är siffran för år 2020 det genomsnittliga målet för åren 2017—2020. I stället för en ökning av antalet doktorsexamina vill man flytta fokus till utveckling av forskarkarriären efter påbyggnadsexamen och att förbättra anställbarheten.
3) Publikationsforumet är ett klassificeringssystem som stöder kvalitetsbedömningen av vetenskaplig publikationsverksamhet. I klassificeringen som består av tre nivåer placeras de centrala utländska och inhemska publiceringskanalerna mellan basnivån (1) och den högsta nivån (3).
4) Avser i fråga om lägre och högre högskoleexamina andelen studerande som avlagt målexamen, den högsta examen som en ny studerande har beviljats rätt att avlägga.
Beräknad användning av anslaget och faktorer som inverkar på det (euro)
Kalkylerad basfinansiering av universiteten | 1 680 148 000 |
— Nationalbiblioteket | 17 874 000 |
— Övningsskolor | 51 375 000 |
— Övrig kalkylerad basfinansiering av universiteten | 1 610 899 000 |
Den andel som den mervärdesskatt som ingår i utbildningstjänster enligt 39 och 40 § i mervärdesskattelagen (1501/1993) och i anskaffningar och lokalhyror i anslutning till annan än affärsekonomisk verksamhet utgör av de kostnader som universiteten föranleds | 178 461 000 |
— Uppskattning av moms-kompensationen år 2020 | 165 705 000 |
— Justering enligt skillnaden mellan den moms-kompensation som gäller ersättningarna 2018 och utfallet | 12 756 000 |
Prövningsbaserad finansiering av universiteten (högst) enligt universitetslagen (558/2009) | 15 600 000 |
Sammanlagt | 1 874 209 000 |
---|
Kommunernas finansieringsandel av kostnaderna för gymnasieutbildning i övningsskolorna, 8 307 000 euro, har beaktats vid dimensioneringen av moment 29.10.30.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Åtgärdande av anhopningen av sökande till högskolorna | -4 000 |
Höjning av basfinansieringen (regeringsprogr. 2019) | 40 000 |
Indexhöjning (2,6 %) | 41 670 |
Konkurrenskraftsavtalets verkningar på universitetens verksamhet som finansieras med budgetmedel | 500 |
Nätverket Team Finland Knowledge (överföring till moment 24.01.01) | -674 |
Precisering av moms-kompensationen | 27 008 |
Utvecklande av en verksamhetsmodell för samarbete mellan universiteten inom det tekniska området i Sydvästra Finland | -1 000 |
Utveckling av personalstrukturen inom småbarnspedagogiken | 4 000 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -408 |
Sammanlagt | 107 096 |
2020 budget | 1 874 209 000 |
2019 budget | 1 767 113 000 |
2018 bokslut | 1 767 428 000 |
51. Finlands Akademis forskningsanslag (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 280 096 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter som föranleds av forskning, uppgifter i olika skeden av forskarkarriären, utveckling av forskningsinfrastrukturerna och forskningsförutsättningarna, främjande av utnyttjandet av forskningen, statsunderstöd och stipendier samt internationellt samarbete
2) till betalning av utgifter som föranleds av finansiella bidrag till internationella organisationer, inklusive forskningsinfrastrukturer
3) till betalning av utgifter för forsknings- och utbildningsprojekt som godkänts av EU
4) till utgifter för löner, pensionsavgifter och andra konsumtionsutgifter samt för anskaffning av informationssystem för forskningsfinansiering och allmänna kostnader i anslutning till sådana forskningsprojekt och program som Finlands Akademi finansierar samt tillsammans med anslagen under moment 29.40.53 för utgifter för avlönande av personal motsvarande högst 11 årsverken.
Den forskningsfinansiering som avses i punkt 1 budgeteras enligt principen om betalningsbeslut. Av forskningsfinansieringen får betalas förskott till finansieringsmottagare utanför budgeten.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Behov av anslag för fullmaktsbeslut, ändring av tidpunkten | 2 448 |
Flaggskeppsprojekt, utbetalningar i enlighet med beslut | 4 000 |
Forskningsinfrastrukturer (8,5 miljoner euro i överföring från moment 29.40.22 till Finlands Akademis fullmakt och en anslagsökning på 2,5 miljoner euro under moment 29.40.51) | 2 500 |
Stärkande av universitetens profilering, ändring av tidpunkten för utbetalningar enligt fullmaktsbesluten | -5 000 |
Lönejusteringar | -2 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -2 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 10 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 2 |
Sammanlagt | 3 956 |
2020 budget | 280 096 000 |
2019 budget | 276 140 000 |
2018 bokslut | 245 175 193 |
53. Avkastning av penningspelsverksamheten för främjande av vetenskap (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 105 486 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter som föranleds av forskning, uppgifter i olika skeden av forskarkarriären, utveckling av forskningsförutsättningarna exklusive forskningsinfrastrukturprojekt, främjande av utnyttjandet av forskningen, statsunderstöd och stipendier samt internationellt samarbete
2) till betalning av utgifter som föranleds av utvärderingar och vetenskaplig publikationsverksamhet samt till betalning av utgifter för att göra vetenskapen känd
3) till utgifter för löner, pensionsavgifter och andra konsumtionsutgifter samt för anskaffning av informationssystem för forskningsfinansiering och allmänna kostnader i anslutning till sådana forskningsprojekt och program som Finlands Akademi finansierar samt tillsammans med anslagen under moment 29.40.51 för utgifter för avlönande av personal motsvarande högst 11 årsverken
4) till statsunderstöd och till utgifter för utvecklande inom privat arkiveringsverksamhet
5) till utgifter som föranleds av verksamheten vid Institutet för de inhemska språken enligt 8 § 1 mom. i lagen om Institutet för de inhemska språken. Anslaget får tillsammans med anslagen under moment 29.40.03 användas för utgifter för avlönande av personal motsvarande högst 82 årsverken, inklusive tjänstemän som utnämnts till sin tjänst
6) till betalning av statsunderstöd till sammanslutningar och forskningsinstitut som idkar samhällsforskning som stöder beslutsfattandet
7) till betalning av utgifter som föranleds av deltagande i internationellt samarbete
8) till betalning av statsunderstöd, statliga pris och stipendier för främjande av vetenskapen, för främjande av växelverkan mellan vetenskapen och samhället samt mellan nationalspråken och samhället, utgifter för översättning och tryckning av vetenskaplig litteratur, utgifter för främjande av informationsspridning och forskningsetik samt utgifter för forskning, utredningar och publikationer som ansluter sig till stödjandet av vetenskapen
9) till betalning av statsunderstöd för förbättrande av tillgången till forskningsmaterial och för infrastrukturprojekt som gäller forskning samt till betalning av utgifter för motsvarande projekt vid statens ämbetsverk samt till avlönande av personal i uppgifter för viss tid motsvarande högst 7 årsverken
10) till hyror för statens lokaler som används av vetenskapliga samfund.
Den forskningsfinansiering som avses i punkt 1 budgeteras enligt principen om betalningsbeslut. Av forskningsfinansieringen får betalas förskott till finansieringsmottagare utanför budgeten.
I fråga om de personer som avses i 5 punkten beaktas vid nettobudgetering de förmåner enligt sjukförsäkringen som betalats till arbetsgivaren såsom inkomster.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Till Finlands Akademis förfogande för finansiering av forskningsprojekt och främjande av vetenskaplig forskning | 50 673 000 |
Till statsunderstöd och till utgifter för utvecklande inom privat arkiveringsverksamhet | 5 744 000 |
Verksamheten inom Institutet för de inhemska språken | 3 627 000 |
Verksamheten vid Vetenskapscentret Heureka och projekt som stöder vetenskapsfostran | 3 000 000 |
Till Vetenskapliga samfundets delegation för främjande av samarbetet mellan vetenskapliga samfund och av vetenskaplig informationsförmedling | 5 850 000 |
Verksamheten vid vetenskapsinstitut utomlands | 2 340 000 |
Främjande av sökbarheten, tillgängligheten, kompabiliteten och återanvändbarheten hos digitalt informationsmaterial | 5 000 000 |
Utgifter som föranleds av främjande av forskningsinstitut utanför statsfinanserna och främjande av växelverkan mellan vetenskapen och samhället samt övriga utgifter som föranleds av stödjande av vetenskapen | 5 822 000 |
Understöd till sammanslutningar och forskningsinstitut som idkar samhällsforskning som stöder beslutsfattandet | 600 000 |
Vissa utgifter, medlemsavgifter och finansiella bidrag för det internationella vetenskapliga samarbetet | 22 080 000 |
Betalning av understöd för lokalkostnaderna till vetenskapsinstitut som betalar hyra till utrikesministeriet | 750 000 |
Sammanlagt | 105 486 000 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | -2 081 |
Sammanlagt | -2 081 |
Anslaget står utanför ramen.
2020 budget | 105 486 000 |
2019 budget | 107 567 000 |
2018 bokslut | 106 188 438 |
54. Strategisk forskningsfinansiering (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 54 631 000 euro.
År 2020 får nya finansieringsbeslut fattas till ett belopp av högst 55 631 000 euro.
Fullmakten och anslaget får användas
1) till strategisk forskning i enlighet med de temaområden och prioriteringar som statsrådet beslutat om
2) till betalning av forskningsprojekt och forskningsprogram som finansieras av rådet för strategisk forskning och till betalning av löneutgifter och andra utgifter och understöd som föranleds av forskningens infrastrukturer, stipendier och internationellt samarbete även till utländska organisationer
3) till betalning av konsumtionsutgifter som föranleds av utvärderingar.
Anslaget får också användas för nationell medfinansiering för EU-projekt och andra internationella forskningsfinansiärers projekt, om projekten följer de tema- och prioritetsområden som statsrådet beslutat om samt rådets programstruktur.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut. Av forskningsfinansieringen får betalas förskott till finansieringsmottagare utanför budgeten, med undantag för företag.
Förklaring:Den strategiska forskningen är långsiktig, problemfokuserad och vetenskapligt högklassig forskning som stöder samhällspolitiken och utvecklingen av samhällets funktioner och som syftar till att finna lösningar på betydande utmaningar och problem i samhället. Finansieringen kanaliseras på bred bas till forskning kring olika betydande och stora utmaningar som samhället ställs inför och bl.a. forskning som främjar konkurrenskraften och förnyandet av näringslivet, utvecklingen av arbetslivet, forskning som stöder utvecklingen av den offentliga sektorn osv. Finansieringen gör det möjligt att inrikta forskningen i enlighet med samhällets föränderliga informationsbehov och på mindre utforskade områden. Forskningsprojekten finansieras utifrån samhällelig betydelse, genomslagskraft och forskningens kvalitet.
Utgifter som användningen av bevillningsfullmakten för forskningsprojekt som finansieras av rådet för strategisk forskning föranleder staten (1 000 euro), uppskattning
År | Fullmakt | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
2015 | 55 631 | 10 752 | 22 259 | 22 370 | -608 | 858 | ||||
2016 | 55 631 | 11 710 | 22 536 | 16 878 | 4 507 | |||||
2017 | 55 631 | 1 098 | 16 914 | 18 222 | 15 000 | 4 398 | ||||
2018 | 55 631 | 9 618 | 17 000 | 17 000 | 10 000 | 2 013 | ||||
2019 | 55 631 | 6 331 | 17 400 | 17 200 | 14 700 | |||||
2020 | 55 631 | 5 231 | 20 200 | 19 100 | 11 100 | |||||
Sammanlagt | 10 752 | 33 969 | 46 004 | 42 802 | 46 918 | 54 631 | 51 798 | 35 813 | 11 100 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändring av tidpunkten för utbetalningar enligt fullmaktsbesluten | -1 000 |
Sammanlagt | -1 000 |
2020 budget | 54 631 000 |
2019 budget | 55 631 000 |
2018 bokslut | 42 801 479 |
55. Statlig finansiering av yrkeshögskolornas verksamhet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 882 472 000 euro.
Anslaget får användas
1) till ett belopp av 815 182 000 euro till basfinansiering som bestäms på kalkylerade grunder för yrkeshögskolor i form av finansiering enligt yrkeshögskolelagen (932/2014)
2) till ett belopp av 57 214 000 euro i ersättning till yrkeshögskolorna för de kostnader som yrkeshögskolorna föranleds av de kostnader för mervärdesskatt som ingår i utbildningstjänster enligt 39 och 40 § i mervärdesskattelagen (1501/1993) och i anskaffningar och lokalhyror i anslutning till annan än affärsekonomisk verksamhet
3) till ett belopp av högst 9 770 000 euro för prövningsbaserad finansiering av yrkeshögskolorna i enlighet med yrkeshögskolelagen (932/2014)
4) till ett belopp av 306 000 euro för kompensation som bestäms på kalkylerade grunder till yrkeshögskolor i enlighet med reformen av nyttjanderätten till observationsskog och den nya modellen för observationsskogar.
Förklaring:Den statliga finansieringen av yrkeshögskolorna bestäms med stöd av 43 § i yrkeshögskolelagen (932/2014), statsrådets förordning om yrkeshögskolor (1129/2014) och undervisnings- och kulturministeriets förordning om beräkningskriterierna för yrkeshögskolornas basfinansiering (814/2016).
Ersättningen enligt punkt 2 baserar sig på uppgifterna från det senast fastställda bokslutet.
I anslaget under punkt 3 ingår 1 050 000 euro för att öka antalet nybörjarplatser inom yrkeshögskoleutbildningen i Nyslott med 150 platser från och med 2020.
I enlighet med modellen för observationsskogar i punkt 4 ingår Forststyrelsen ett avtal om nyttjanderätt mot vederlag med tre yrkeshögskolor (Hämeen ammattikorkeakoulu, Karelia-ammattikorkeakoulu, Novia yrkeshögskolan). Enligt avtalet intäktsförs inkomsterna av virkesförsäljning till Forststyrelsen i stället för till yrkeshögskolorna, och yrkeshögskolorna betalas kompensation som beaktas som ett tillägg i Forststyrelsens intäktsföring i statsbudgeten.
Nyckeltal för resultatet av verksamheten samt kvantitativa mål vid yrkeshögskolorna
2014 utfall |
2016 utfall |
2018 utfall |
20201) mål |
|
Yrkeshögskoleexamina | 22 778 | 23 044 | 24 506 | 22 269 |
Högre yrkeshögskoleexamina | 2 115 | 2 518 | 3 116 | 2 950 |
Yrkespedagogisk lärarutbildning, utexaminerade | 1 849 | 1 798 | 1 461 | 1 600 |
Publikationer/lärare och FoU-personal | 1,11 | 1,28 | 1,30 | 1,35 |
Personer som avlagt yrkeshögskoleexamen inom fem år från det att studierna inleddes, % av dem som börjat studera | 55,7 | 57,3 | 58,0 | 60,0 |
Studerande som avlagt minst 55 studiepoäng under läsåret, % av studerande för yh-examen | 61,7 | 62,2 | 63,0 | 64,0 |
1) I fråga om målen för examina är siffran för år 2020 det genomsnittliga målet för åren 2017—2020.
Beräknad användning av anslaget och faktorer som inverkar på det (euro)
Kalkylerad basfinansiering av yrkeshögskolorna | 815 182 000 |
Den andel som den mervärdesskatt som ingår i utbildningstjänster enligt 39 och 40 § i mervärdesskattelagen (1501/1993) och i anskaffningar och lokalhyror i anslutning till annan än affärsekonomisk verksamhet utgör av de kostnader som yrkeshögskolorna föranleds | 57 214 000 |
Prövningsbaserad finansiering av yrkeshögskolorna (högst) i enlighet med yrkeshögskolelagen (932/2014) | 9 770 000 |
Kompensation som bestäms på kalkylerade grunder till yrkeshögskolor i enlighet med reformen av nyttjanderätten till observationsskog och den nya modellen för observationsskogar | 306 000 |
Sammanlagt | 882 472 000 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Höjning av basfinansieringen (regeringsprogr. 2019) | 20 000 |
Indexhöjning (2,6 %) | 20 367 |
Kompensation för nyttjande av observationsskog | 306 |
Konkurrenskraftsavtalets verkningar på yrkeshögskolornas verksamhet som finansieras med budgetmedel | 300 |
Ökning av nybörjarplatserna vid högskolorna | 1 050 |
Precisering av moms-kompensationen | 5 603 |
Team Finland Knowledge (överföring till moment 24.01.01) | -338 |
Yrkeshögskoleutbildning inom mekaniskt träbyggande | 240 |
Sammanlagt | 47 528 |
2020 budget | 882 472 000 |
2019 budget | 834 944 000 |
2018 bokslut | 826 250 000 |
66. Finansieringsandelar till internationella organisationer (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 20 079 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av Finlands finansiella bidrag till Europeiska organisationen för kärnforskning (CERN), Europas södra observatorium (ESO), Europeiska molekylärbiologiska laboratoriet (EMBL), Europeiska molekylärbiologiska konferensen (EMBC), Europeiska universitetsinstitutet (EUI) och den europeiska synkrotonljusanläggningen (ESRF) och anläggningen för forskning om antiprotoner och joner i Europa (FAIR) samt till liknande internationella vetenskapliga organisationer.
Förklaring:De finansiella bidragen fastställs i regel utgående från medlemsländernas nationalproduktsandelar enligt de beslut som organisationerna har fattat.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändringar i medlemsavgifter på grund av förändringar i nationalproduktsandelar och valutakurser | 107 |
Sammanlagt | 107 |
2020 budget | 20 079 000 |
2019 budget | 19 972 000 |
2018 bokslut | 18 105 780 |