Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Beskattningen och Tullen
         90. Stöd till kommunerna

Statsbudgeten 2020

Huvudtitel 28

FINANSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDEPDF-versio

Förklaring:

Förvaltningsområdets verksamhetsmiljö

I den globaliserade värld som nu håller på att digitaliseras påverkas det finländska samhället av fyra centrala utvecklingstendenser som direkt påverkar finansministeriets ansvarsområde:

  • — Stävjandet av klimatförändringen
  • — Befolkningens stigande medelålder försämrar arbetsinsatsen inom ekonomin och ökar de offentliga utgifterna
  • — Förändringarna inom världsekonomin påverkar Finlands ekonomiska tillväxt i betydande utsträckning
  • — Digitaliseringen inom samhället framskrider och dess effekter märks tydligt inom alla sektorer. Samtidigt ökar den globala konkurrensen.

I Finland stävjas klimatförändringen genom att man eftersträvar ett klimatneutralt och resurssmart Finland. Konsumtionen och utsläppen kan påverkas bland annat med hjälp av beskattningen.

Befolkningens stigande medelålder försämrar i allt högre grad försörjningskvoten och förutsättningarna för tillväxt och ökar utgifterna inom den offentliga ekonomin. Den demografiska utvecklingen i Finland med en åldrande befolkning har bara börjat, och den effekt utvecklingen har på kostnaderna för serviceproduktionen och på den långsammare ekonomiska tillväxten utjämnas inte förrän på 2030-talet. Åldrandet är inte jämt fördelat i Finland. Stadsregionerna växer medan befolkningen minskar i glesbygdsområdena.

Den ekonomiska situationen i Europa och i länderna i euroområdet är till följd av finans- och skuldkriserna fortfarande känslig för störningar. Den internationella verksamhetsmiljön och det säkerhetspolitiska läget är exceptionellt instabila och samtidigt har många europeiska länder en mycket dålig beredskap för nya ekonomiska chocker. Hoten mot den digitala verksamhetsmiljön blir allt mer komplicerade.

Konkurrenskraftsutmaningarna kommer inte att försvinna. Även om den traditionella globaliseringen inom produktionen av varor blivit långsammare och kanske rentav upphört efter finanskrisen kan digitaliseringens effekter på utrikeshandeln och ekonomin överlag börja skönjas först nu. Näthandeln växer och en allt större del av tjänsterna förmedlas via nätet. Således blir gränsdragningen mellan den konkurrensutsatta och den skyddade sektorn allt svårare. Denna utveckling påverkar såväl utformningen av marknaden som skattebasen och statens inkomster. Utnyttjandet av ny teknik, digitaliseringen och informationsresurser erbjuder nya möjligheter för Finlands offentliga finanser.

Samhälleliga effektmål

Finansministeriet ställer upp följande samhälleliga effektmål för sitt ansvarsområde. I motiveringen till kapitlen beskrivs de verksamhetsmål genom vilka uppnåendet av de samhälleliga effektmålen främjas.

Hållbar tillväxt
  • — Sysselsättningsgraden ökar.
Hållbara offentliga finanser
  • — Hållbarhetsunderskottet minskar
  • — Förhållandet mellan statsförvaltningens finansiella nettotillgångar och BNP är stigande
  • — De offentliga samfundens skuldsättningsgrad minskar, % av BNP
  • — Det skattemässiga underskottet är lågt.
Statsförvaltningen iakttar principerna för god förvaltning
  • — Statsförvaltningen utgår från medborgarna
  • — Digitaliseringen av den offentliga förvaltningen och en god informationshantering gör de offentliga tjänsterna effektivare och bättre.
Jämställdheten mellan könen

Av utgifterna under finansministeriets huvudtitel är cirka 95 % olika förmåner, medlemsavgifter och stöd som grundar sig på författningar eller avtal och som inte har några direkta könskonsekvenser.

Inom finansministeriets förvaltningsområde beaktas könskonsekvenserna i beredningen av lagstiftningen, personal- och arbetsgivarpolitiken, projekt, beredningen av budgeten och ämbetsverkens resultatstyrning.

Den progressiva personbeskattningen minskar skillnaderna mellan könen i fråga om nettoinkomster. Personbeskattningen (förvärvs- och kapitalinkomstbeskattningen) i sin helhet utjämnar skillnaderna mellan könen i fråga om inkomster efter skatt så att kvinnornas inkomstandel av männens inkomster efter skatt i genomsnitt är 4,5 procentenheter högre än före skatt.

Digitaliseringen av arbetsmetoderna inom staten och möjligheterna till distansarbete stöder till exempel arbete som utförs hemma. Flexibla arbetsformer stöder framför allt småbarnsföräldrars sysselsättning genom att behovet av familjeledigheter minskar. Detta uppskattas påverka utvecklingen i fråga om jämställdheten mellan könen i positiv riktning.

Hållbar utveckling

I budgetpropositionen ingår flera inkomstskattemoment som kan anses främja målet om klimatneutralitet. Till dessa hör framför allt energiskatterna, fordonsskatten, bilskatten, punktskatten på vissa dryckesförpackningar samt avfallsskatten. Dessutom utjämnar den progressiva personbeskattningen i betydande utsträckning inkomstskillnaderna och minskar andelen låginkomsttagare bland befolkningen. Beskattningens viktigaste uppgift är att trygga finansieringen av välfärdssamhället på ett sätt som också möjliggör satsningar på social hållbarhet.

Genom statsandelarna för basservice finansieras den kommunala servicen inom social- och hälsovården, småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen. Regionförvaltningsverken främjar tillgodoseendet av de grundläggande fri- och rättigheterna genom tillsyn över de offentliga tjänsterna, genom vilken likabehandling och jämlikhet tryggas. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata producerar tjänster som behövs i det digitala samhället och stöder lika villkor för medborgarna i ett allt mer digitaliserat samhälle. Statens ekonomiska forskningscentral bedriver forskning i anslutning till utbildning, social trygghet, inkomstfördelning, beskattning och miljö, och stöder på så sätt beslutsfattarnas möjligheter att främja målen för statsrådets redogörelse om hållbar utveckling och förverkligandet av jämställdhet mellan könen genom effektiva och välinriktade politikåtgärder.

Finansministeriets centrala uppgift hänger samman med tryggandet av en hållbar offentlig ekonomi, vilket kan anses vara en förutsättning för hållbar utveckling.

Genom digitalisering av de statliga tjänsterna och arbetsformerna minskas människornas behov av att resa på grund av tjänster och arbete och minskas behovet av kontorslokaler. Ett minskat resande och behov av kontorslokaler minskar klimatavtrycket. Dessutom minskar digitaliseringen av verksamhet behovet av utskrifter och papper.

Fullmakter enligt moment under huvudtiteln (mn euro)

    2019
ordinarie
budget

2020
budgetprop.
       
28.30.03 Omkostnader för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (reservationsanslag 2 år)    
  — fullmakt att ingå avtal - 20,0
28.60.02 Separat budgeterade löneutgifter (förslagsanslag)    
  — fullmakt att ingå avtal 2,7 -
28.92 EU och internationella organisationer    
  — fullmakt att ingå avtal 4 586,0 4 586,0
28.92.68 Finlands andel av höjningen av Internationella återuppbyggnads- och utvecklingsbankens samt Internationella finansieringsbolagets grundkapital (förslagsanslag)    
  — fullmakt - 275,5

Förvaltningsområdets anslag 2018—2020

    År 2018
bokslut
1000 €
År 2019
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2020
budgetprop.
1000 €
 
Ändring 2019—2020
    1000 € %
 
01. Förvaltning 157 679 168 997 196 614 27 617 16
01. Finansministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 32 193 31 046 34 073 3 027 10
20. Genomförande av statens fastighetsstrategi och ägarstyrningen inom förvaltningsområdet (reservationsanslag 2 år) 245 445 545 100 22
21. Produktivitetsanslag för finansministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år) 646 3 306 2 660 412
25. Utgifter för mynt (förslagsanslag) 1 000 1 000 0
29. Mervärdesskatteutgifter inom finansministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) 125 241 120 780 133 320 12 540 10
66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer (reservationsanslag 2 år) 1 000 1 000 0
69. Överföring av vissa av Finlands Banks placeringsintäkter till Grekland (reservationsanslag 3 år) 0 16 080 23 370 7 290 45
10. Beskattningen och Tullen 586 896 624 078 622 527 -1 551 0
01. Skatteförvaltningens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 378 088 402 270 415 448 13 178 3
02. Tullens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 165 606 164 228 166 099 1 871 1
03. Omkostnader för det nationella inkomstregistret (reservationsanslag 3 år) 1 727 11 980 11 980 0
63. Återbetalda skatter (förslagsanslag) 22 026 24 600 8 000 -16 600 -67
95. Ränteutgifter som hänför sig till beskattningen (förslagsanslag) 15 292 15 000 15 000 0
97. Exportrestitution av bilskatt (förslagsanslag) 4 158 6 000 6 000 0
20. Tjänster för statssamfundet 40 746 36 732 50 042 13 310 36
01. Statskontorets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 24 409 24 682 27 492 2 810 11
02. Kursdifferenser på centraliserade valutakonton (förslagsanslag) 258 50 50 0
(06.) Gemensamma e-tjänster för service och förvaltning (reservationsanslag 2 år) 110 0
07. Omkostnader för Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (reservationsanslag 3 år) 2 533 2 000 2 000 0
09. Omkostnader för Statens center för informations- och kommunikationsteknik (reservationsanslag 2 år) 3 436 3 000 5 000 2 000 67
10. Investeringsutgifter för Statens center för informations- och kommunikationsteknik (reservationsanslag 2 år) 10 000 7 000 15 000 8 000 114
11. Internetbetalningar (reservationsanslag 2 år) 500 500 0
88. Senatfastigheter 0 0 0
30. Statistikväsendet, den ekonomiska forskningen och registerförvaltningen 85 549 86 355 110 912 24 557 28
01. Statistikcentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 48 172 48 843 48 199 -644 -1
02. Statens ekonomiska forskningscentrals omkostnader (reservationsanslag 2 år) 3 656 3 488 3 773 285 8
03. Omkostnader för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (reservationsanslag 2 år) 33 721 29 024 53 940 24 916 86
04. Elektronisk identifiering (förslagsanslag) 5 000 5 000 0
40. Statens regional- och lokalförvaltning 81 565 82 143 56 727 -25 416 -31
01. Regionförvaltningsverkens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 50 846 53 874 56 505 2 631 5
(02.) Magistraternas omkostnader (reservationsanslag 2 år) 28 237 26 417 -26 417 -100
03. Stödåtgärder inom regional- och lokalförvaltningen (reservationsanslag 3 år) 2 482 1 852 222 -1 630 -88
50. Pensioner och ersättningar 4 927 682 5 068 688 5 175 367 106 679 2
15. Pensioner (förslagsanslag) 4 657 183 4 768 273 4 857 179 88 906 2
16. Extra pensioner och övriga pensionsavgifter (förslagsanslag) 1 325 2 070 4 008 1 938 94
(17.) Övriga pensionsutgifter (förslagsanslag) 504 2 373 -2 373 -100
50. Skadestånd (förslagsanslag) 36 554 42 200 37 640 -4 560 -11
63. Pensionsutgifter som andra pensionsanstalter ska svara för (förslagsanslag) 216 325 234 386 256 728 22 342 10
95. Ränteutgifter för pensionsutgifter som andra pensionsanstalter betalat på statens vägnar och förskott som de betalat till staten (förslagsanslag) 15 791 19 386 19 812 426 2
60. Gemensamma personalutgifter inom statsförvaltningen 12 629 16 815 18 865 2 050 12
02. Separat budgeterade löneutgifter (förslagsanslag) 13 15 15 0
10. Främjande av säkerheten i arbetet (reservationsanslag 2 år) 850 800 850 50 6
12. Kompetensutveckling (förslagsanslag) 11 766 16 000 18 000 2 000 13
70. Utvecklande av statsförvaltningen 265 673 233 575 77 267 -156 308 -67
01. Styrning och utveckling av informations- och kommunikationstekniken (IKT) inom den offentliga förvaltningen (reservationsanslag 3 år) 5 301 4 700 42 700 38 000 809
02. Datasystem för statens ekonomi-, personal- och lokalförvaltning (reservationsanslag 3 år) 5 000 5 500 5 500 0
(05.) Stöd och handledning i samband med beredningen och genomförandet av landskapsreformen och social- och hälsovårdsreformen (reservationsanslag 3 år) 198 970 211 015 -211 015 -100
20. Främjande av produktiviteten (reservationsanslag 3 år) 8 726 4 260 19 967 15 707 369
(21.) Inrättande av ett nationellt inkomstregister (reservationsanslag 3 år) 15 663 0
21. Inrättande av ett nationellt inkomstregister (reservationsanslag 3 år) 15 663 1 000 1 000 0
(22.) Stöd till digitalisering av offentliga tjänster (reservationsanslag 3 år) 8 250 0
40. Kommunikationsnät för säkerhetsmyndigheterna (reservationsanslag 3 år) 8 100 8 100 8 100 0
80. Överföringar till landskapet Åland 272 258 272 282 283 147 10 865 4
30. Avräkning till Åland (förslagsanslag) 244 649 242 282 250 147 7 865 3
31. Skattegottgörelse till landskapet Åland (förslagsanslag) 15 196 17 000 20 000 3 000 18
(32.) Extra anslag till landskapet Åland (reservationsanslag 3 år) 0
33. Återbäring av intäkterna av lotteriskatten till landskapet Åland (förslagsanslag) 12 413 13 000 13 000 0
90. Stöd till kommunerna 8 589 259 8 525 867 9 366 555 840 688 10
(20.) Utveckling av den offentliga sektorns gemensamma informationsförvaltning och informationshantering (reservationsanslag 3 år) 6 075 0
(22.) Utveckling av och stöd till förvaltnings- och servicestrukturerna (reservationsanslag 3 år) 200 200 -200 -100
30. Statsandel till kommunerna för ordnande av basservicen (förslagsanslag) 8 575 484 8 491 577 7 074 155 -1 417 422 -17
31. Ekonomiskt stöd för kommunsammanslagningar (förslagsanslag) 7 500 4 090 400 -3 690 -90
32. Statsunderstöd till kommunernas incitamentsystem (reservationsanslag 3 år) 30 000 40 000 10 000 33
35. Statens ersättning till kommunerna för minskning av skatteinkomsterna till följd av ändringar av beskattningsgrunderna (fast anslag) 2 252 000 2 252 000 0
91. Stöd för sysselsättningen och näringslivet 272 634 275 000 270 000 -5 000 -2
41. Energiskattestöd (förslagsanslag) 272 634 275 000 270 000 -5 000 -2
92. EU och internationella organisationer 1 925 815 2 097 235 2 249 953 152 718 7
03. Omkostnader för verket för finansiell stabilitet (reservationsanslag 2 år) 2 947 3 953 3 633 -320 -8
20. Europeiska unionens medverkan i ersättningar av resekostnader (reservationsanslag 2 år) 1 500 1 700 2 300 600 35
40. Värdlandsersättning till Nordiska Investeringsbanken (fast anslag) 11 545 12 312 12 600 288 2
(60.) Överföring till fonden för finansiell stabilitet (reservationsanslag 3 år) 18 493 0
67. Infriande av förbindelser som avgivits till internationella finansiella institut (förslagsanslag) 0 170 170 0
68. Finlands andel av höjningen av Internationella återuppbyggnads- och utvecklingsbankens samt Internationella finansieringsbolagets grundkapital (förslagsanslag) 14 200 14 200 0
69. Avgifter till Europeiska unionen (förslagsanslag) 1 881 000 2 069 000 2 206 000 137 000 7
87. Finlands andel av grundkapitalet för Asiatiska banken för infrastrukturinvesteringar (förslagsanslag) 10 330 10 100 11 050 950 9
99. Separat budgeterade utgifter inom statsförvaltningen 16 926 6 600 15 200 8 600 130
95. Extraordinära lagstadgade utgifter (förslagsanslag) 176 300 300 0
96. Oförutsedda utgifter (reservationsanslag 3 år) 5 000 2 000 2 000 0
97. Tryggande av statens fordringar (förslagsanslag) 200 300 300 0
98. Hantering av risken i samband med kassaplaceringar (förslagsanslag) 11 550 4 000 12 600 8 600 215
Sammanlagt 17 235 311 17 494 367 18 493 176 998 809 6
  Det totala antalet anställda 12 099 12 097 12 271