Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2020

Huvudtitel 26

INRIKESMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDEPDF-versio

Förklaring:Inrikesministeriet är ett ministerium för inre säkerhet och migration, till vars ansvarsområde det hör att svara för

  • — allmän ordning och säkerhet
  • — migration, internationellt skydd och mottagande av asylsökande
  • — finskt medborgarskap
  • — räddningsväsendet
  • — nödcentralsverksamhet
  • — gränssäkerhet och sjöräddningstjänsten
  • — den nationella beredskapen inom civil krishantering samt
  • — regionförvaltningens gemensamma beredskap för undantagsförhållanden och störningar.

Regeringsprogrammet har som mål att Finland ska vara en trygg rättsstat, att förstärka trygghetskänslan och att säkerställa säkerhetsmyndigheternas funktionsförmåga. I verksamheten prioriteras de strategiska kärnuppgifterna inom den inre säkerheten och de centrala tjänsterna för medborgarna. I en förändrad säkerhetspolitisk miljö kräver uppnåendet av målen god förutsägelse- och analysförmåga, en gemensam lägesbild, och tryggande av säkerhetsmyndigheternas kapacitet.

Beskrivning av verksamhetsmiljön

Upprätthållandet av den inre säkerheten är en primär uppgift för staten som utsätts för krav från hela samhället och olika aktörer inom förvaltningsområdet. Förutsättningen för att bevara en god säkerhetsnivå i landet är både samhällspolitiska åtgärder och ändringar i individernas och organisationernas verksamhetssätt. Centralt för genomslagskraften och kvaliteten hos de offentliga säkerhetstjänsterna är att uppmärksamhet fästs vid möjligheterna till samarbete mellan olika myndigheter och verksamhetssätt. Arbetskraftsinvandringen främjar sysselsättningen i Finland, stärker den offentliga ekonomin och förbättrar försörjningskvoten.

Verksamhetsmiljön för den inre säkerheten blir allt mer invecklad och påverkas även av omständigheter utanför vårt land. Förändringar i säkerhetsmiljön kan ske mycket snabbt. Prognoserna kan användas för att identifiera möjliga framtidsscenarier. I enlighet med tanken om hållbar utveckling är ett tryggt och stabilt samhälle en förutsättning för att alla ska ha lika möjligheter i fråga om välfärd, ett gott liv, hälsa, arbets- och funktionsförmåga, utbildning och sysselsättning. Det hållbara säkerhetstänkandet innebär att ta fasta på orsakerna innan problemen utvecklas till säkerhetsutmaningar.

Invandringen är en resursfråga bl.a. med avseende på befolkningens åldersstruktur, sysselsättningen, den ekonomiska tillväxten och konkurrenskraften. En aktiv politik när det gäller arbetskraftsinvandringen är ett sätt att se till att det finns kompetent och yrkeskunnig arbetskraft. Det är svårt att förutse omfattningen och karaktären av den migration som orsakas av krig, konflikter, klimatförändringen, befolkningstillväxten och katastrofer. Ministeriet arbetar fortfarande aktivt på EU-nivå med frågor som gäller hanteringen av migrationsströmmar.

En central utmaning för den inre säkerheten är den ökande och mångbottnade utslagningen. Den ökar risken för samhälleliga störningar och bestämmer till stor del omfattningen av de reaktiva säkerhetsmyndighetstjänster som behövs. I värsta fall kan utslagningen leda till radikalisering och stärka extremiströrelserna. Myndigheternas och rättssystemets verksamhet som respekterar de grundläggande fri- och rättigheterna och mänskliga rättigheterna samt de brottsförebyggande tjänsterna samordnas. De minskar också brottsligheten bland utslagna.

Krishanteringsförmågan i det finländska samhället är beroende av systemens funktionsförmåga under störningar, beredskapen för störningar samt individens mentala uthållighet. Opinionsbildningen styrs allt oftare utifrån och påverkar i allt större grad även det samhälleliga beslutsfattandet.

Inrikesministeriets förvaltningsområde är mycket arbetskraftsintensivt. Det är också i kritisk grad beroende av fungerande IKT- och kontrollsystem, utrymmen för kundservice och datakommunikationsförbindelser samt fungerande materiel. De yttre förändringarna i verksamhetsmiljön, den allt mer invecklade rättsliga regleringen, EU-rättens ökade betydelse och det ökade antalet ärenden som kräver djupgående sakkunskap inom olika specialområden medför stora utmaningar för verksamheten.

Målen för inrikesministeriets förvaltningsområde i fråga om utvecklingen av de samhälleliga effekterna

För inrikesministeriets förvaltningsområde ställs följande samhälleliga effektmål för 2020:

  • — Trygghetskänslan är på hög nivå
  • — Människor, egendom och miljön är skyddade
  • — Hot mot den nationella säkerheten avvärjs
  • — Invandringen är under kontroll och samhällsmässigt hållbar
  2020
mål (1—5)
   
Trygghetskänslan är på hög nivå 4
— Framsteg när det gäller att förstärka trygghetskänslan  
— Myndigheternas synlighet och tillgänglighet  
— Förtroende för myndigheter  
Människor, egendom och miljön är skyddade 4
— Främjande av individers och gemenskapers förmåga att agera vid olyckor och störningar  
— Tillgång till hjälp i nödsituationer  
— Avvärjningsförmåga för verksamhet som äventyrar allmän ordning och säkerhet samt samhällsfreden  
Hot mot den nationella säkerheten avvärjs 4
— Förberedelser för undantagsförhållanden  
— Tryggande av riksgränsernas okränkbarhet  
— God civil beredskap  
Invandringen är under kontroll och samhällsmässigt hållbar 4
— Tillståndsprocesserna för invandring är kvalitativa och effektiva  
— Bekämpning av olaglig inresa och olaglig vistelse i landet  

Antal årsverken inom inrikesministeriets förvaltningsområde

  2018
utfall
2019
uppskattning
2020
mål
       
Inrikesministeriet1) 200 217 231
Polisväsendet 9 814 9 955 10 054
Skyddspolisen 376 412 500
Gränsbevakningsväsendet 2 725 2 780 2 850
Räddningsinstitutet 111 113 113
Nödcentralsverket 585 600 620
Migrationsverket och statliga förläggningar 984 1 026 950
Sammanlagt 14 795 15 103 15 318

1) Krishanteringscentrets personal (exkl. internationella räddningsväsendet) överfördes den 1 januari 2019 till inrikesministeriet.

Konsekvenser för jämställdheten

Likabehandling av personalen utgör en del av god personalpolitik och hör till all arbetsgivarverksamhet. Inom inrikesministeriets förvaltningsområde iakttas regeringens jämställdhetsprogram och de allmänna riktlinjerna för främjande av jämlikhet och likabehandling. Hur målen för jämställdhet och likabehandling uppnås följs som en del av planeringen och uppföljningen av verksamheten och ekonomin. Uppföljningen samordnas av gruppen för samordning av jämställdhets- och likabehandlingsärenden vid inrikesministeriet.

Könsperspektivet beaktas i all verksamhet vid ministeriet. Jämställdheten mellan kvinnor och män främjas på ett målinriktat och planmässigt sätt. Man skapar och etablerar sådana tillvägagångssätt genom vilka man kan säkerställa att jämställdhet främjas i beredningen av ärenden och i beslutsfattandet. Uppnåendet av målen i ministeriets jämställdhets- och likabehandlingsplan följs upp årligen.

Ett målinriktat och planmässigt förfarande i fråga om främjande och övervakning av jämställdhet och likabehandling ankommer på alla medlemmar i polisorganisationen. Största delen av dem som har kontorsuppgifter och uppgifter i anslutning till tillståndsförvaltningen inom polisförvaltningen är kvinnor, medan kvinnornas andel av poliserna är jämförelsevis liten, även om antalet kvinnor i polistjänster har vuxit i jämn takt från år till år. Man strävar efter att främja jämställdhet mellan könen med hjälp av resultatstyrning och jämställdhets- och likabehandlingsplaner. Planering är det viktigaste redskapet för att främja jämställdhet och likabehandling.

Syftet med polisens jämställdhets- och likabehandlingsplan är bl.a. att stärka, främja och följa upp tanken om jämställdhet och likabehandling, en polisförvaltning fri fån diskriminering och trakasserier samt en mångsidig rekrytering och jämlika möjligheter till karriärutveckling. Dessutom beaktas också frågor som gäller jämställdhet och likabehandling vid förankringen av åtgärderna inom programmet om arbetsför ålder vid polisen. Hösten 2018 tillsattes en nationell arbetsgrupp för att följa upp och utveckla polisens jämställdhets- och likabehandlingsärenden.

Skyddspolisens jämställdhets- och likabehandlingsplan baserar sig på resultaten av en enkät om jämställdhet och likabehandling samt en färsk enkät om arbetstillfredsställelse som genomförts för personalen. Frågor som gäller jämställdhet och likabehandling samt uppföljning av hur de utvecklas är en fast del av personalstrategin vid Skyddspolisen.

Gränsbevakningsväsendet, både som myndighet och arbetsgivare, behandlar alla människor jämlikt och lika. Iakttagandet av principen om likabehandling gäller särskilt vid behandlingen av personer i den gränsöverskridande trafiken. I utbildningen av gränsbevakningsmän fäster man särskild vikt vid att personer av olika etniskt ursprung och från olika kultur ska bemötas på lika grunder. I början av 2019 utgjorde innehavarna av militära tjänster ca 85 % av den fast anställda personalen. Kvinnorna utgjorde ca 7 % av innehavarna av militära tjänster. Kvinnorna arbetar i regel i civila uppgifter, där deras andel utgör ca 64 %. Målet är att antalet kvinnor ska öka ytterligare, särskilt med hjälp av positiv särbehandling vid rekryteringen av gränsbevakare. En av de åtgärder som ingår i Gränsbevakningsväsendets jämställdhets- och likabehandlingsplan är att fästa särskild vikt vid förebyggande av trakasserier och osakligt bemötande i enlighet med tjänste- och arbetskollektivavtalet för avtalsperioden 2018—2020.

Vid Räddningsinstitutet har man gjort upp en jämställdhets- och likabehandlingsplan och en verksamhetsplan för institutets jämställdhet där ärenden som hör till likabehandling av eleverna poängteras. Båda planerna ses över och uppdateras. Jämställdhet och likabehandling beaktas i all verksamhet och det ordnas informationsmöten och utbildning i ämnet både för personal och för studerande. När det gäller studerandena samarbetar man med studentföreningarna.

Vid Nödcentralsverket har jämställdhets- och likabehandlingsplanen tagits med i ämbetsverkets personalplan. All verksamhet är könsneutral och utvecklingen när det gäller personalens könsfördelning följs upp. Könsfördelningen för Nödcentralsverket har varit så gott som oförändrad de senaste åren. Av personalen är cirka 60 % kvinnor och cirka 40 % män. Det utförs årligen en personalenkät bland de anställda vid Nödcentralsverket och i den ingår frågor som gäller jämställdhet och icke-diskriminering. Utifrån de svar som erhölls i enkäten har det inte kommit fram några särskilda utvecklingsobjekt i fråga om jämställdheten mellan könen. Om det förekommer problem i jämställdhets- och likabehandlingsfrågor vid ämbetsverket, ingriper man och vidtar åtgärder för att förbättra situationen.

Jämställdheten och likabehandlingen vid Migrationsverket följs upp med hjälp av en arbetstrivselenkät och en enkät om jämställdhet och likabehandling samt med hjälp av statistik från lönesystemet Palkkavaaka samt genom att granska bl.a. kvinnors och mäns placering i olika kravkategorier och uppgifter. Arbetarskyddskommissionen vid Migrationsverket och en separat uppföljningsgrupp följer upp verkställandet av jämställdhets- och likabehandlingsplanen. Ett nytt element i Migrationsverkets jämställdhets- och likabehandlingsplan är ett bredare klientperspektiv än tidigare.

De asylsökande statistikförs på basis av kön. År 2018 var ca 70 % av de asylsökande män. Till följd av sökandenas könsfördelning är kostnaderna för mottagandet högre för män än för kvinnor. Förläggningarna för asylsökande beaktar dock iakttagandet av jämställdheten även i sina mottagningstjänster. Förläggningarna ska utarbeta en jämställdhets- och likabehandlingsplan som även behandlar iakttagandet av jämställdhet och likabehandling ur kundernas synvinkel. Vid riktandet av mottagningstjänsterna ska dessutom kvinnorna och barnen beaktas som en grupp som kan vara i en sårbar ställning.

Hållbar utveckling

Inrikesministeriets fokusområden inom främjandet av hållbar utveckling är utjämning av skillnader när det gäller säkerhet för olika befolkningsgrupper, främjande av en trygg och hållbar migration samt utveckling av tjänsterna inom inrikesförvaltningen på ett mer resurssmart sätt. Inrikesministeriet genomför fokusområden år 2020 i enlighet med åtgärderna inom ramen för det samhälleliga åtagandet för hållbar utveckling inom hela förvaltningsområdet. Avsikten är att åtagandet ska avges hösten 2019.

Förvaltningsområdets anslag 2018—2020

    År 2018
bokslut
1000 €
År 2019
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2020
budgetprop.
1000 €
 
Ändring 2019—2020
    1000 € %
 
01. Förvaltning 152 164 176 329 156 520 -19 809 -11
01. Inrikesministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 13 974 14 425 14 730 305 2
04. Krishanteringscentrets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 1 752 1 480 2 358 878 59
20. Gemensamma utgifter inom informationsförvaltningen (reservationsanslag 2 år) 8 017 8 017 1 682 -6 335 -79
24. EU:s andel i hanteringen av den inre säkerheten och migrationen (reservationsanslag 3 år) 18 875 30 665 21 040 -9 625 -31
25. Bekämpning av oljeskador och kemikalieolyckor (reservationsanslag 3 år) 5 500 5 500 0
29. Mervärdesskatteutgifter inom inrikesministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) 108 539 115 000 110 000 -5 000 -4
50. Vissa understöd (reservationsanslag 2 år) 225 225 260 35 16
66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer utomlands (förslagsanslag) 781 1 017 950 -67 -7
10. Polisväsendet 783 114 813 491 816 000 2 509 0
01. Polisväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 738 069 753 095 759 392 6 297 1
02. Skyddspolisens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 34 877 43 898 49 000 5 102 12
20. Utgifter för transporter i samband med avlägsnande ur landet och hämtning (reservationsanslag 2 år) 9 168 9 168 7 608 -1 560 -17
(21.) Gemensamma utgifter för KEJO-projektet (reservationsanslag 3 år) 1 000 7 330 -7 330 -100
20. Gränsbevakningsväsendet 253 622 243 700 267 844 24 144 10
01. Gränsbevakningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 238 122 234 690 244 334 9 644 4
70. Anskaffning av luft- och bevakningsfarkoster (reservationsanslag 5 år) 15 500 9 010 23 510 14 500 161
30. Räddningsväsendet och nödcentralerna 70 610 70 163 74 307 4 144 6
01. Räddningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 17 802 16 321 14 507 -1 814 -11
02. Nödcentralsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 49 855 51 876 57 834 5 958 11
20. Särskilda utgifter (förslagsanslag) 2 953 1 966 1 966 0
40. Migration 226 395 193 162 204 891 11 729 6
01. Migrationsverkets och statliga förläggningars omkostnader (reservationsanslag 2 år) 49 750 28 611 52 713 24 102 84
21. Mottagande av flyktingar och asylsökande (reservationsanslag 2 år) 136 909 127 601 117 433 -10 168 -8
22. Frivillig återresa (reservationsanslag 2 år) 3 800 4 830 4 030 -800 -17
63. Stöd till mottagningsverksamhetens kunder (förslagsanslag) 35 935 32 120 30 715 -1 405 -4
Sammanlagt 1 485 904 1 496 845 1 519 562 22 717 2
  Det totala antalet anställda 14 795 15 103 15 268