Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2020

Huvudtitel 25

JUSTITIEMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDEPDF-versio

Förklaring:

Förvaltningsområdets verksamhetsmiljö

Det att rättssystemet fungerar säkert och tillförlitligt är en grundläggande förutsättning för en gynnsam utveckling av samhället och samhällsekonomin. Ett rättvist samhälle baserar sig på förtroende och samverkan.

Det osäkra internationella säkerhetsläget, den ökande differentieringen och värdepluralismen i samhället samt det att verksamheten förflyttas till datanäten skapar utmaningar också för sådana lagstiftningslösningar som har uppfattas som bra och ändamålsenliga både nationellt och inom EU. Ändringarna i omvärlden kan vara en utmaning också för demokratin och de grundläggande rättigheterna. Det är allt viktigare att sörja för rättssystemets tydlighet, för rättssäkerheten, att de behövliga lagstiftningslösningarna är konsekventa samt att deltagandeformerna för medborgarna är mångsidiga, att den reglering som gäller företag i alla storlekar är konkurrenskraftig och för skyddet av de som är i svagare ställning. Av lagstiftningen förutsätts nu inom flera sektorer ett fördomsfritt och innovativt nytt tänkande.

Ett högklassigt och effektivt rättsväsende ökar välfärden samt samhällets konkurrenskraft och förvaltningens funktion. Det besparar också kostnader inom andra förvaltningsområden och främjar samhällets ekonomiska funktion och kan för sin del även hindra utslagning. Rättsväsendets funktionsförmåga tillgodoses. Förutsättningar skapas för att man ska kunna anvisa resurser inom rättsvården på ett lämpligt sätt bland annat så, att endast de ärenden som gäller ett faktiskt behov av rättsskydd kommer till domstolsbehandling. Med tanke på användningen av resurserna har även det betydelse, hur flexibelt domstolen kan välja den mest ändamålsenliga beslutssammansättningen.

Antalet arbetslösa beräknas minska. Hushållens skuldsättningsgrad och antalet hushåll utan inkomster har dock fortsatt att öka. Antalet nya betalningsanmärkningar och personer som har antecknats i kreditupplysningsregistret har länge ökat. Denna situation återspeglas i hela rättsväsendets verksamhet. Antalet ärenden och gäldenärer är stort, vilket inverkar på arbetsmängden och kostnaderna för verksamheten.

På grund av asylsökandekrisen i Europa ökade antalet personer som sökte internationellt skydd också i Finland avsevärt år 2015. Antalet besvär över negativa asylbeslut vid förvaltningsdomstolarna ökade särskilt år 2016 och antalet ärenden beräknas fortsättningsvis år 2020 vara cirka två gånger större än tidigare. Det förväntas att familjemedlemmar till personer som får internationellt skydd i Finland kommer att ansöka om uppehållstillstånd i Finland, varmed antalet ansökningar om uppehållstillstånd på grund av familjeåterförening också kommer att öka.

De yttre förändringarna i domstolsväsendets verksamhetsmiljö, såsom internationaliseringen och den ökade kulturella mångfalden, stabiliseringen av mängden asylbesvär på en högre nivå än tidigare, den allt mer invecklade rättsliga regleringen, EU-rättens ökade betydelse i domstolarnas verksamhet och det ökade antalet ärenden som kräver djupgående sakkunskap inom olika specialområden medför stora utmaningar för domstolarnas verksamhet.

De externa förändringarna i rättshjälpens, ekonomi- och skuldrådgivningens och den allmänna intressebevakningens verksamhetsmiljö, såsom befolkningens stigande medelålder, den marginalisering som beror på det försämrade ekonomiska läget och den allt mer internationella kundkretsen, ökar behovet av juridiska tjänster och kräver större sakkunskap än tidigare av rättshjälpen, ekonomi- och skuldrådgivningen och den allmänna intressebevakningen.

Antalet ärenden och gäldenärer i utsökning är stort, vilket påverkar utsökningsväsendets verksamhet och kostnaderna för verksamheten.

Brottsligheten i Finland har hållits på en stabil nivå under de senaste åren, och det totala antalet brott i relation till folkmängden är lågt internationellt sett. Det totala antalet strafflagsbrott som kommit till förundersökningsmyndighetens kännedom var år 2018 nästan på samma nivå som året innan (0,2 % ökning).

Antalet misshandelsbrott minskade med 1,1 % jämfört med år 2017. Antalet brott mot liv som uppdagades var 90, vilket är 17 fall fler än år  2017. Antalet sexualbrott ökade med 13,8 % jämfört med året innan. Det anmäldes 7,5 % fler våldtäkter och 27,8 % fler sexuella trakasserier än året innan. Antalet rattfyllerier ökade med 8,2 % och antalet narkotikabrott med 4,1 %. Under 2018 rapporterades 2,7 % färre egendomsbrott än året innan.

Samhälleliga effektmål inom justitieministeriets förvaltningsområde
  • — Rätten att delta och möjligheten att påverka tillgodoses på lika villkor.
  • — En tidsenlig och stödjande rättsordning främjar och tryggar handlingsmöjligheterna för människor, företag och samfund.
  • — En högklassig lagberedning tryggar förutsättningarna för välbefinnande och konkurrenskraft.
  • — Ett högklassigt rättsskydd är tillgängligt för alla.
  • — Straffansvaret fullföljs rättvist. Brottsligheten och känslan av otrygghet minskar.
Resultatmål för verksamheten inom justitieministeriet
  • — Digitala lösningar utnyttjas ansvarsfullt som en del av ett mångsidigt serviceutbud.
  • — Kvaliteten på lagberedningen tryggas genom en utveckling av kompetensen och arbetssätten.
  • — Organisationsstrukturen och nätverket av lokaler möjliggör en effektiv verksamhet.
  • — Ett brett nätverkssamarbete stärks i beredningen och beslutsfattandet.

De viktigaste åtgärderna för förverkligande av de samhälleliga effektmålen och resultatmålen för verksamheten presenteras i kapitlen 25.01, 25.10, 25.20, 25.30 och 25.40.

Konsekvenser för jämställdheten mellan könen

En utvärdering av justitieministeriets jämställdhets- och likabehandlingsplan för åren 2016—2019 har inletts i slutet av år 2019: planen granskas med tanke på om det finns behov att uppdatera de tidigare målen och åtgärderna. Den tidigare planen innehöll 30 mål. Utvärderingsgruppen följer fortsättningsvis utvecklingen av de personliga löneandelarna ur ett könsperspektiv. Inom lagstiftningsprojekten görs bedömningar av konsekvenserna för jämställdhet mellan könen och likabehandling. Främjande av likabehandling är också en central aspekt av justitieministeriets genomförande av agendan för hållbar utveckling och åtagandet i samband med den. Ministeriet har åtagit sig att utveckla praxis i samband med rekryteringen för att öka mångfalden bland personalen.

Främjande av jämställdhet och likabehandling är en del av förvaltningsområdets resultatstyrning. Med planering som gäller jämställdhet och likabehandling inom förvaltningsområdet ökas jämställdheten mellan könen och likabehandlingen både när det gäller personalpolitiken och myndighetsverksamheten.

Det nya kvinnofängelset i Tavastehus, som stöder en effektivare verkställighet, blir klart 2020.

Hållbar utveckling

Målen för justitieministeriets förnyade strategi är bl.a. jämlikt tillgodoseende av rätten att delta och av möjligheterna att påverka, en rättsordning som tryggar människors, företags och sammanslutningars verksamhetsmöjligheter och ett högklassigt rättsskydd som är tillgängligt för alla. Dessa främjar också förverkligandet av målen för hållbar utveckling inom justitieministeriets verksamhetsområde.

Justitieministeriet fortsätter främja demokrati och medborgarinflytande, förverkligandet av olika språk- och kulturgruppers samt samernas rättigheter, goda relationer mellan olika befolkningsgrupper och antidiskrimineringspolitik och särskilt deltagandet för unga, invandrare och andra utsatta grupper. Ministeriet svarar för samordningen av det EU-finansierade projektet Against Hate åren 2019, 2020 och 2021. Inom projektet utvecklas åtgärder mot hatbrott och hatretorik.

Justitieministeriet har förberett sig för beredningen av det nya nationella demokratiprogrammet, vars mål är att trygga det civila samhällets verksamhetsförutsättningar och att säkerställa att allas rätt att delta och möjligheter att påverka förverkligas jämlikt. En särskild utmaning i fråga om jämlikt deltagande är den ökande ojämlikheten. Det behövs effektiva åtgärder inom olika politiksektorer för att avhjälpa den utvecklingen.

Justitieministeriet har preliminärt identifierat också andra verksamhetsområden inom sitt ansvarsområde som är centrala med tanke på hållbar utveckling (bl.a. bekämpning av korruption, olika former av våld mot barn). Ministeriet har redan inlett en kartläggning och samordning av målen om och åtgärderna för hållbar utveckling (utarbetande av en färdplan och mål, uppföljning av det samhälleliga åtagandet för hållbar utveckling). Detta arbete fortsätter år 2020.

Förvaltningsområdets anslag 2018—2020

    År 2018
bokslut
1000 €
År 2019
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2020
budgetprop.
1000 €
 
Ändring 2019—2020
    1000 € %
 
01. Ministeriet och förvaltningen 124 627 147 747 152 823 5 076 3
01. Justitieministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 20 230 20 783 23 164 2 381 11
03. Omkostnader för myndigheter som verkar i anslutning till justitieministeriet (reservationsanslag 2 år) 8 027 9 853 10 246 393 4
05. Rättsregistercentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 9 576 8 471 7 930 -541 -6
20. Särskilda utgifter (förslagsanslag) 11 383 31 093 33 093 2 000 6
21. Produktivitetsanslag för justitieministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år) 115 245 245 0
(22.) Harmonisering av kontors- och kommunikationssystem (reservationsanslag 3 år) 2 590 2 505 -2 505 -100
29. Mervärdesskatteutgifter inom justitieministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) 46 740 46 745 46 740 -5 0
50. Understöd (fast anslag) 8 332 9 052 12 405 3 353 37
51. Vissa ersättningar och understöd som betalas av staten (förslagsanslag) 17 632 19 000 19 000 0
10. Domstolar och rättshjälp 418 700 419 349 423 077 3 728 1
01. Högsta domstolens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 8 667 8 777 8 796 19 0
02. Högsta förvaltningsdomstolens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 13 562 12 018 11 600 -418 -3
03. Omkostnader för övriga domstolar (reservationsanslag 2 år) 252 023 251 108 251 510 402 0
04. Rättshjälps- och intressebevakningsdistriktens och konsumenttvistenämndens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 65 609 72 191 75 666 3 475 5
50. Ersättningar till privata rättsbiträden (förslagsanslag) 78 839 75 255 75 505 250 0
20. Betalningsstörningar, utsökning och konkursbevakning 101 322 101 690 102 299 609 1
01. Utsökningsverkets och konkursbevakningens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 101 322 101 690 102 299 609 1
30. Åklagarna 45 042 45 761 48 165 2 404 5
01. Åklagarväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 45 042 45 761 48 165 2 404 5
40. Verkställighet av straff 215 812 221 199 223 832 2 633 1
01. Brottspåföljdsmyndighetens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 211 112 216 499 219 132 2 633 1
74. Arbeten vid öppna anstalter (reservationsanslag 3 år) 4 700 4 700 4 700 0
50. Valutgifter 17 574 42 747 3 522 -39 225 -92
20. Valutgifter (förslagsanslag) 17 574 42 747 3 522 -39 225 -92
Sammanlagt 923 076 978 493 953 718 -24 775 -3
  Det totala antalet anställda 8 918 9 204 9 318