Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning och forskning
         10. Utveckling av landsbygden
              44. Kompensationsersättningar
         40. Naturresursekonomi
         64. Forststyrelsen
         70. Lantmäteri och datalager

Talousarvioesitys 2018

02. Livsmedelssäkerhetsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 38 125 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av utgifter som föranleds av veterinärmedicinska skadenämndens verksamhet

2) till en sänkning av priserna på avgiftsbelagda djurundersökningar som syftar till att upptäcka och följa farliga djursjukdomar och djursjukdomar som ska bekämpas, högst 576 000 euro

3) till betalning av ersättningar som motsvarar kostnaderna för utarbetande av planer för bekämpning av flyghavre enligt lagen om bekämpning av flyghavre (185/2002)

4) för utgifter som betalas med stöd som avses i den förordning av Europaparlamentet och rådet (EU) nr 652/2014 som gäller förvaltningen av utgifter för livsmedelskedjan, djurhälsa, djurskydd, växtskydd och växtförökningsmaterial

5) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Livsmedelssäkerhetsverket (Evira) har till uppgift att övervaka och undersöka säkerheten hos och kvaliteten på livsmedel och jord- och skogsbrukets produktionsförnödenheter, djurens hälsa och välfärd samt växthälsa. Evira säkerställer säkerheten och kvaliteten i fråga om livsmedel och primärproduktionsprodukter samt produktionskedjan för dem.

Evira stöder uppnåendet av de effektmål för jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde som anges i motiveringen till huvudtiteln på följande sätt:

  • — leder, utvecklar och övervakar den riskhantering som myndigheterna på områdena för livsmedelssäkerhet, djurens hälsa och välfärd och växthälsa ansvarar för på det regionala och det lokala planet och genomför övervakning inom sitt eget ansvarsområde
  • — bygger upp system som tryggar livsmedelssäkerheten tillsammans med producenterna, livsmedelsindustrin och livsmedelshandeln
  • — utför analys och diagnostik som hänför sig till djursjukdomar och växtskadegörare samt livsmedelssäkerhet för påvisande och bekämpning av sjukdomar och för att öka livsmedelssäkerheten
  • — är referenslaboratorium inom sitt eget område
  • — bedriver vetenskaplig forskning, utför riskbedömningar samt företar uppföljningsundersökningar
  • — svarar för riskkommunikationen mellan myndigheterna och konsumenterna samt aktörerna inom livsmedelssektorn.

I samband med beredningen av budgetpropositionen för 2018 ställer jord- och skogsbruksministeriet upp följande preliminära resultatmål för Evira:

  • — aktörernas ansvar, växelverkan mellan övervakningen och aktörerna samt öppenheten i myndighetsverksamheten främjas i syfte att öka övervakningens verkningsfullhet. Principen att flytta tyngdpunkten från övervakning till handledning stärks
  • — bekämpningen av antimikrobiell resistens fortsätter i enlighet med det nationella handlingsprogrammet
  • — säkerställandet av förutsättningarna för export av produkter inom livsmedelskedjan och öppnandet av nya målländer för export påverkas aktivt
  • — bioekonomin och nya tekniker och innovationer särskilt när det gäller utnyttjande av näringsämnen och flödet av biprodukter främjas
  • — beredskapen när det gäller hoten mot livsmedelssäkerheten, djursjukdomar och växtskadegörare utvecklas och en tillräcklig övervakning av dem säkerställs
  • — det livsmedelspolitiska programmet verkställs och ett hållbart livsmedelssystem främjas
  • — man bidrar till att säkerställa verksamhetsförutsättningarna för företagarna inom livsmedelskedjan och stärka deras konkurrenskraft och till att trygga landsbygdens livskraft genom att främja företagsamhet
  • — myndighetssamarbetet stärks i syfte att förebygga kriminell verksamhet inom livsmedelskedjan
  • — forskningsverksamheten och riskbedömningen riktas så att de tjänar lagstiftningsarbetet, tillsynen och näringens behov i enlighet med förvaltningsområdets strategi
  • — reformen av arbetssätten och arbetsmetoderna inom förvaltningen fortsätter med målet att minska den administrativa bördan
  • — man deltar i reformen av lokal- och regionförvaltningens strukturer och genomför sammanslagningen av Evira, Mavi och de uppgifter som överförs från Lantmäteriverket på ett kontrollerat och inkluderande sätt
  • — servicen och informationssystemen utvecklas på ett kundorienterat sätt. Utvecklandet av informationslager och informationssystem som förbättrar den elektroniska kommunikationen och effektiviteten i myndighetsverksamheten samt ibruktagandet av ny teknik i verksamheten fortsätter.
Verksamhetens resultat och hanteringen av resurser

I samband med beredningen av budgetpropositionen för 2018 ställer jord- och skogsbruksministeriet för Evira upp de mål för resultatet av verksamheten och hanteringen av resurser som anges i förklaringsdelen under kapitel 30.01.

Kostnader, intäkter och årsverken för Livsmedelssäkerhetsverkets huvudfunktioner

  2016 utfall 2017 uppskattning 2018 uppskattning
  Kostnader
1 000 €
Intäkter
1 000 €
Årsv. Kostnader
1 000 €
Intäkter
1 000 €
Årsv. Kostnader
1 000 €
Intäkter
1 000 €
Årsv.
                   
Livsmedelssäkerhet 28 526 13 422 324 31 109 14 956 329 30 098 14 956 325
Djurens hälsa och välbefinnande 19 661 2 892 179 21 243 3 496 192 20 551 3 496 192
Växtproduktionsförutsättningar och växthälsa 11 451 6 290 124 9 756 3 715 123 9 439 3 715 123
Sammanlagt 59 638 22 604 627 62 108 22 167 644 60 088 22 167 640

Nyckeltal för ämbetsverket

  2016
utfall
2017
budget
2018
mål
       
Funktionell effektivitet      
— Lönsamhetsindex 103 100 100
— Produktivitetsindex 101 101 101

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2016
utfall
2017
ordinarie
budget
2018
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 60 356 62 108 60 292
Bruttoinkomster 22 604 22 167 22 167
Nettoutgifter 37 752 39 941 38 125
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 6 374    
— överförts till följande år 10 549    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2016
utfall
2017
ordinarie
budget
2018
budgetprop.
       
Offentligrättsliga prestationer      
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 18 714 18 683 18 683
— övriga intäkter 2 - -
Intäkter sammanlagt 18 716 18 683 18 683
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 14 794 14 518 14 518
— andel av samkostnader 3 827 4 165 4 165
Kostnader sammanlagt 18 621 18 683 18 683
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 95 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 101 100 100
       
Övriga prestationer      
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 2 822 2 184 2 184
— övriga intäkter 2 - -
Intäkter sammanlagt 2 824 2 184 2 184
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 2 352 2 001 2 001
— andel av samkostnader 938 759 759
Kostnader sammanlagt 3 290 2 760 2 760
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -466 -576 -576
Kostnadsmotsvarighet, % 86 79 79
       
Prisstöd 317 576 576
       
Kostnadsmotsvarighet efter prisstöd -149 - -

I syfte att upptäcka djursjukdomar som ska bekämpas och nya, farliga djursjukdomar samt i syfte att övervaka förekomsten av endemiska djursjukdomar behövs det prover från sjuka djur. För att det vid undersökningarna av djursjukdomar ska vara möjligt att få en med tanke på övervakningen tillräcklig mängd prover förutsätts det att djurens ägare eller veterinärerna på eget initiativ sänder in prover. Om kostnaderna för undersökningen tas ut till fullt belopp av den som sänder in proverna minskar antalet prover avsevärt, och därför är det motiverat med ett prisstöd. Prisstödet uppgår till högst 576 000 euro.

De utgifter som betalas med stöd som avses i den förordning av Europaparlamentet och rådet (EU) nr 652/2014 som gäller förvaltningen av utgifter för livsmedelskedjan, djurhälsa, djurskydd, växtskydd och växtförökningsmaterial har beaktats som inkomster under moment 12.30.04.

Av anslaget används 1 480 000 euro för it-tjänster som skaffas hos Lantmäteriverket.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Projekt för den offentliga förvaltningens gemensamma användargränssnitt för miljö- och hälsoskyddet (finansiering 2017) (överföring till moment 28.70.20) -1 194
Projekt för den offentliga förvaltningens gemensamma användargränssnitt för miljö- och hälsoskyddet (finansiering 2018) (överföring från moment 28.70.20) 657
Utveckling av informationssystemet för veterinärförvaltningen (Elvi) och Vati-projektet inom miljö- och hälsoskyddet, bortfall av tillägg (överföring till moment 30.01.23) -920
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror -13
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) -30
Indexhöjning av hyror 13
Löneglidningsbesparing -48
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) -21
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna -195
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -41
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) -8
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) -16
Sammanlagt -1 816

2018 budget 38 125 000
2017 budget 39 941 000
2016 bokslut 41 927 000