Talousarvioesitys 2014
03. Hallinnon tietotekniikkakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 21 000 euroa.
Selvitysosa:Hallinnon tietotekniikkakeskus (HALTIK) kehittää, hankkii, tuottaa ja ylläpitää sisäasiainministeriön hallinnonalan strategisena palvelukeskuksena hallinnonalan virastojen ja laitosten korkean käytettävyyden ja turvallisuuden tieto- ja viestintätekniset palvelut.
HALTIKin päätehtävänä on tuottaa sisäisen turvallisuuden keskeiset tietojärjestelmät ja säädetyt tai määrätyt turvallisuusverkon palvelut ja hankkia sisäasiainministeriön hallinnonalan yhteiset palvelut sekä tuottaa ICT-asiantuntijapalvelut.
HALTIKin rahoitus muodostuu asiakasvirastoilta perittävistä palvelusopimusmaksuista.
HALTIKin keskeisin tavoite on nykyisen palvelutuotannon turvaaminen asiakastarpeiden mukaisesti sekä sen laadun varmistaminen. Hallinnonalalla on merkittäviä tietohallintohankkeita ja järjestelmien kokonaisuudistuksia, joiden onnistuminen on kriittisten järjestelmien ylläpidon ohella koko kehyskauden tärkeimpiä tavoitteita. Asiakastyytyväisyys HALTIKin toimintaan kasvaa.
Palvelukohtaiset tavoitteet:
- — Tietoliikennepalveluiden palvelutaso säilytetään korkealla ja muiden kuin suunniteltujen katkojen määrä vähenee.
- — Käyttöpalveluissa varmistetaan tietojärjestelmien toiminnan jatkuvuus konesali- ja palvelinympäristöjen osalta.
- — Tietojärjestelmien ylläpitopalvelu painottuu turvallisuuskriittisten tietojärjestelmien ylläpitoon ja kehittämiseen.
- — Työasemapalvelut tuottaa vakioitujen, varmennettujen ja hyväksyttyjen päätelaitteiden koko elinkaaren mittaisen palvelun.
- — Viestintäpalveluiden keskeinen tavoite on se, että sisäisen turvallisuuden toimijoiden viestintäratkaisut ovat käytettävissä ja viranomaisten tavoitettavuus on teknisesti mahdollista.
- — ServiceDesk-palveluiden tavoitteena on yhtenäisen prosessin mukaiset toimivat palvelut.
- — Aluepalvelun tavoitteena on tuottaa tietoteknisiä tukipalveluita alueellisesti asiakkaiden operatiivisten tehtävien tukemiseksi.
- — Yhteyspalveluyksikkö tuottaa laadukkaat puhelunvälityspalvelut keskitetysti koko sisäasiainministeriön hallinnonalalle sekä lisäksi valtiovarainministeriön hallinnonalalta maistraateille sekä aluehallintovirastoille ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille.
- — Sisäasiainministeriön hallinnonalan keskeisten kehityshankkeiden menestyksellinen toteuttaminen.
- — Tietoliikenteen häiriötön toiminta turvataan kaikissa oloissa ja verkkoturvallisuutta parannetaan sekä yhdistetään lähiverkkoja suunnitellun mukaisesti.
- — Keskitetään palvelimia ja rationalisointia pääsaleihin jatketaan.
- — Kehitetään järjestelmien käytön tukea ja ongelmanratkaisua edelleen.
- — Jatketaan toimialojen siirtämistä Windows 7 -ympäristöön ja jatketaan ITIL-prosessien käyttöönottoa.
- — Huolehditaan 071-numeroinnin kehityksestä ja hallinnasta sekä puhepalvelujärjestelmien elinkaarenhallinnasta ja käyttöpalveluista.
- — Palvelupyynnöt vastaanotetaan asiakkaan näkökulmasta yhdessä virtuaalisesti toimivassa palvelupisteessä ja kehitetään käyttöön otettua toiminnanohjausjärjestelmää.
- — Parannetaan palvelun laatua ja kehitetään toimintaa työnohjausjärjestelmän käyttöä terävöittämällä ja ottamalla käyttöön ITIL-prosesseja.
- — Yhteyspalvelun teknisen ympäristön ja puhelunvälitysjärjestelmän vaihtaminen sekä tietokannan sisällöntuoton kehittäminen.
- — Projektitoiminnan laatua parannetaan yhtenäistämällä projektikäytäntöjä, testausprosesseja ja käyttöönottamalla järjestelmäarkkitehtuurien hallinnan ja järjestelmäkehityksen työkaluja.
Toiminnallisen tuloksellisuudentavoitteet mittareilla esitettynä | 2012 toteutuma |
2013 tavoite |
2014 tavoite |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
---|---|---|---|
Tuettavien päätelaitteiden lkm/htv | 251,0 | 227,6 | 227,6 |
Käsitellyt puhelut/htv | 52 799 | 52 799 | 52 799 |
Virtualisointisuhde (loogisia palvelimia/fyysinen palvelin) | 2,99 | 4,00 | 5,00 |
Vastaanotetut palvelupyynnöt/htv | 6 176 | 9 345 | 10 292 |
Vastaanotetut palvelupyynnöt (SLA-%) | 86,9 | 87,0 | 87,5 |
Suoritteet ja julkishyödykkeet | |||
Tuettavat päätelaitteet, kpl | 17 570 | 17 300 | 17 300 |
Videoneuvottelut, kpl | 99 192 | 115 000 | 130 000 |
Saapuneet puhelut, 1 000 kpl | 2 116 | 2 150 | 2 250 |
Vastaanotetut palvelupyynnöt, kpl | 148 225 | 224 288 | 247 000 |
Tietoliikenneliittymien lkm | 360 | 360 | 360 |
Ylläpidettävät järjestelmät | 77 | 89 | 95 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Asiakastyytyväisyys (1—5) | 2,78 | 3,01 | 3,03 |
Henkiset voimavarat | 2012 toteutuma |
2013 tavoite |
2014 tavoite |
Työtyytyväisyysindeksi | 3,2 | 3,5 | 3,5 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 9,3 | 8 | 8 |
Henkilöstö yhteensä, htv | 427 | 445 | 475 |
— josta vakinaisessa palvelussuhteessa | 335 | 355 | 355 |
Naisia, %-osuus | 35 | 36 | 36 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 84 106 | 75 540 | 83 085 |
Bruttotulot | 83 595 | 74 619 | 83 064 |
Nettomenot | 511 | 921 | 21 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 400 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 196 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -900 |
Yhteensä | -900 |
2014 talousarvio | 21 000 |
2013 talousarvio | 921 000 |
2012 tilinpäätös | 2 307 000 |