Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2014

01. ArvonlisäveroPDF-versio

Momentille arvioidaan kertyvän 17 030 000 000 euroa.

Selvitysosa:Vero perustuu arvonlisäverolakiin (1501/1993). Hallitus päätti kevään 2013 kehyspäätöksen yhteydessä, että ammattikorkeakouluja koskevaa lainsäädäntöä muutetaan. Tämän seurauksena hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi arvonlisäverolain 30 § muuttamisesta, jossa ehdotetaan, että yksityinen ammattikorkeakoulu rinnastettaisiin kiinteistön käyttöoikeuden luovutustilanteissa yliopistoon. Kiinteistön käyttöoikeuden luovuttamisesta voisi hakeutua verovelvolliseksi, jos kiinteistön käyttäjänä olisi yksityinen ammattikorkeakoulu. Lakimuutoksen arvioidaan lisäävän arvonlisäverotuloja vuositasolla noin 14 milj. eurolla. Ne aiheuttaisivat vastaavat menojen lisäykset ammattikorkeakoulujen budjettirahoituksessa vuodesta 2016 lähtien. Muutoksen yhteisvaikutuksen on tarkoitus olla kokonaisuutena valtion rahoitusaseman kannalta kustannusneutraali.

Lisäksi hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen arvonlisäverolain muuttamisesta, jossa tietyt yhteenliittymän verotonta toimintaa harjoittaville jäsenilleen myymät palvelut ehdotetaan vapautettavaksi verosta. Ehdotetulla muutoksella ei arvioida olevan merkittäviä taloudellisia vaikutuksia.

Merkittävimmän osan arvonlisäverotuksen veropohjasta muodostaa kotitalouksien kulutus, josta kertyy lähes 70 % arvonlisäveron tuotosta. Arvonlisäveroa kertyy myös valtiosektorin ja julkisen sektoriin luettavien sosiaaliturvarahastojen välituotekäytöstä. Kuntien ja kuntayhtymien välituotekäytöstä kerätään myös arvonlisäveroa, mutta koska kerätyt verot palautetaan paikallishallinnolle, ne eivät lisää valtion arvonlisäverotuottoja. Merkittävä verokertymän erä on myös ns. muun verovapaan toiminnan välituotekäytöstä kerättävä arvonlisävero. Tähän sisältyy mm. rahoitus- ja vakuutustoiminnan, asuntojen omistuksen ja vuokrauksen sekä yksityisen terveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen välituotekäytön arvonlisävero. Kotitalouksien kulutuksesta, valtion ja sosiaaliturvarahastojen välituotekäytöstä sekä muun verovapaan toiminnan välituotekäytöstä kertyy yhteensä noin 86 % valtion arvonlisäverokertymästä. Arvonlisäveroa kertyy lisäksi mm. kotitalouksia palvelevien voittoa tavoittelemattomien yhteisöjen välituotekäytöstä ja investoinneista.

Arvonlisäveron veropohjan keskeisten erien muutos, %

  2012 2013
ennuste
2014
ennuste
       
Kotitalouksien kulutusmenojen arvo 3,2 1,7 2,7
Valtiosektorin ja sosiaaliturvarahastojen toiminnan välituotekäyttö 5,1 6,0 3,3
Muun verovapaan toiminnan välituotekäyttö 2,0 0,6 3,3

Arvonlisäveron kertymä koostuu verohallinnon ja tullilaitoksen kantamista arvonlisäveroista sekä muiden valtion tilivirastojen suoraan arvonlisäveromomentille kirjaamista määristä. Tullilaitos kantaa arvonlisäveroa Euroopan unionin ulkopuolisesta tuonnista. Kertymästä vähennettävät arvonlisäveronpalautukset koostuvat arvonlisäverovelvollisille ilmoitusten, hakemusten ja muutosten johdosta palautetuista veroista. Varsinaisen veron lisäksi palautuksiin sisältyy kunnille palautettu arvonlisävero.

Arvonlisäveron kertymät (milj. euroa)

  2012
tilinpäätös
2013
talousarvio
2014
esitys
       
Verohallinnon bruttokertymä 24 021 25 018 25 628
Tullilaitoksen nettokertymä 2 790 2 797 2 905
Arvonlisäverokertymä muista valtion tilivirastoista 65 69 70
Verohallinnon maksamat palautukset -11 062 -11 081 -11 573
Arvonlisäverokertymä yhteensä 15 814 16 803 17 030

Arvonlisäveroennusteen osuvuus riippuu keskeisesti siitä, miten kulutuksen kokonaisarvon kehitys ja kohdentuminen kyetään ennakoimaan. Muutokset kulutuksessa vaikuttavat nykyisen kulutuksen lisäksi ennustettuun tulevaan kulutukseen ja sitä kautta ennustettuun arvonlisäveropohjaan.

Tuottoennusteessa on otettu huomioon arvonlisäveron verotuet, jotka muodostuvat alennetuista verokannoista. Ennuste sisältää myös eräät verosanktiot, jotka johtuvat normijärjestelmästä poikkeavista positiivisista verokannoista. Arvonlisäverotukseen kohdistuu 20 verotukea vuonna 2014. Niiden kokonaissummaksi arvioidaan noin 3 mrd. euroa.

Arvonlisäveroon kohdistuvat verotuet (milj. euroa)

  2012 2013 2014
       
Elintarvikkeiden ja rehujen alennettu alv-kanta (13 %, 1.1.2013: 14 %) 1 156 1 170 1 194
Lääkkeiden alennettu alv-kanta (9 %, 1.1.2013: 10 %) 349 356 368
Henkilökuljetusten alennettu alv-kanta (9 %, 1.1.2013: 10 %) 251 257 265
Tilattujen sanoma- ja aikakauslehtien sekä yhdistysten jäsenlehtien painoksen myynnin nollaverokanta 2011, alennettu 9 % verokanta 2012 ja alennettu 10 % verokanta 1.1.2013 alkaen 143 132 135
Ravintola- ja ateriapalvelujen alennettu alv-kanta (13 %, 1.1.2013: 14 %) 473 483 499
Muut verotuet 563 556 571
Verotuet yhteensä 2 935 2 954 3 032

2014 talousarvio 17 030 000 000
2013 III lisätalousarvio -372 000 000
2013 talousarvio 16 803 000 000
2012 tilinpäätös 15 814 472 344