Statsbudgeten 2020
01. Punktskatt på tobak
Under momentet beräknas inflyta 1 160 000 000 euro.
Inkomstposten budgeteras enligt kontantprincipen, med undantag för rättelser till inkomstposten som bokförs med stöd av beslut om rättelse av beskattningen.
Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om tobaksaccis (1470/1994). Enligt lagen tas för cigaretter som punktskatt per enhet ut 66,50 euro för 1 000 stycken och som värderelaterad punktskatt 52 % beräknat på detaljhandelspriset, dock minst 273,00 euro per 1 000 stycken. I punktskatt på cigarrer och cigariller tas det ut 0,025 euro per styck och därtill 34 % av detaljhandelspriset, dock minst 0,27 euro per styck. I punktskatt på pip- och cigarettobak tas det ut 61,50 euro per kilogram och därtill 48 % av detaljhandelspriset. I punktskatt på finskuren tobak avsedd att rullas till cigaretter tas det ut 44,50 euro per kilogram och därtill 52 % av detaljhandelspriset, dock minst 166,50 euro per kilogram. För andra produkter som innehåller tobak och för cigarettpapper tas det därtill ut 60 % av detaljhandelspriset. Punktskatten på vätskor för elektroniska cigaretter är 0,30 euro per milliliter.
Punktskatten på tobak höjs i överensstämmelse med statsminister Rinnes regeringsprogram stegvis åren 2020—2023, sammanlagt 200 miljoner euro. I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om tobaksaccis, genom vilken skatteförhöjningar avses bli genomförda 2020—2021. Effekterna av förhöjningarna på skatteintäkterna är sammanlagt 100 miljoner euro på årsnivå.
Den förväntade utvecklingen av skatteutfallet i fråga om tobak (mn euro)
2018 bokslut |
2019 budget | 2020 budgetprop. |
|
Cigaretter | 967 | 984 | 1 001 |
Övriga tobaksprodukter | 148 | 142 | 159 |
Sammanlagt | 1 115 | 1 126 | 1 160 |
Till punktskatten på tobak hänför sig ingen skatteutgift.
2020 budget | 1 160 000 000 |
2019 budget | 1 126 000 000 |
2018 bokslut | 1 115 321 747 |
04. Punktskatt på alkoholdrycker
Under momentet beräknas inflyta 1 506 000 000 euro.
Inkomstposten budgeteras enligt kontantprincipen, med undantag för rättelser till inkomstposten som bokförs med stöd av beslut om rättelse av beskattningen.
Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om accis på alkohol och alkoholdrycker (1471/1994). Punktskattebeloppet för starka alkoholdrycker är 48,80 euro per liter uträknad som hundraprocentig alkohol. Punktskatten på mellanprodukter (21 volymprocent) är på motsvarande sätt 35,14 euro och punktskatten på viner (12,5 volymprocent) 31,76 euro per liter uträknad som hundraprocentig alkohol. Punktskatten på öl per liter hundraprocentig alkohol är 36,50 euro.
Punktskatten på alkohol höjdes med i genomsnitt 10 procent från ingången av 2018 och med cirka 2,5 procent från ingången av 2019.
Den uppskattade konsumtionen av alkoholdrycker baserar sig på prognoser om alkoholkonsumtionen som finansministeriet har gjort upp i samarbete med olika aktörer.
Skatteintäkterna av skatten på alkohol och alkoholdrycker minskar till följd av skattelättnaden för små bryggerier, som uppgår till ca 14 miljoner euro 2020.
2020 budget | 1 506 000 000 |
2019 budget | 1 520 000 000 |
2018 bokslut | 1 471 675 211 |
05. Punktskatt på läskedrycker
Under momentet beräknas inflyta 206 000 000 euro.
Inkomstposten budgeteras enligt kontantprincipen, med undantag för rättelser till inkomstposten som bokförs med stöd av beslut om rättelse av beskattningen.
Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om punktskatt på läskedrycker (1127/2010). Skatt tas ut på alkoholfria drycker och drycker som innehåller endast en liten mängd alkohol, och beloppet av den skatt som tas ut är 12 cent per liter färdig dryck för sockerfria drycker och 27 cent per liter färdig dryck för sockerhaltiga drycker.
I enlighet med statsminister Rinnes regeringsprogram höjs punktskatten på läskedrycker med 25 miljoner euro. I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om punktskatt på läskedrycker genom vilken skatteförhöjningen genomförs från ingången av 2020.
Skattefriheten för livsmedel för speciella medicinska ändamål, modersmjölksersättning och tillskottsnäring, barnmat, bantningspreparat och kosttillskott minskar i form av skatteutgift det belopp som inflyter under momentet. Skatteutgiftens belopp beräknas vara ringa i förhållande till skatteintäkterna.
2020 budget | 206 000 000 |
2019 budget | 175 000 000 |
2018 bokslut | 154 620 048 |
07. Energiskatter
Under momentet beräknas inflyta 4 666 000 000 euro.
Inkomstposten budgeteras enligt kontantprincipen, med undantag för rättelser till inkomstposten som bokförs med stöd av beslut om rättelse av beskattningen.
Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om accis på flytande bränslen (1472/1994) och lagen om punktskatt på elström och vissa bränslen (1260/1996).
I prognosen för energiskatteintäkterna utnyttjas i stor utsträckning den energibalansräkning som utarbetas vid arbets- och näringsministeriets energiavdelning. Vid utarbetandet av energibalansräkningen används konjunkturprognoser som finansministeriet och olika forskningsinstitut har gjort upp för dels hela samhällsekonomin, dels de olika branscherna.
Den förväntade utvecklingen inom de centrala poster som ingår i energiskattebasen (%)
2018 bokslut |
2019 prognos |
2020 prognos |
|
Förbrukning av motorbensin | -1,3 | -2 | -2 |
Förbrukning av dieselolja | 1,0 | 1½ | -½ |
Elförbrukning | 2,8 | 0 | ½ |
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till ändring av lagstiftningen om energibeskattning. I propositionen höjs skattenivåerna för drivmedlen från och med augusti 2020. Propositionen beräknas öka statens energiskatteintäkter med cirka 250 miljoner euro på årsnivå.
Skattenivån 2019 (inkl. försörjningsberedskapsavgift) |
|
Motorbensin, cent/l | 70,25 |
Dieselolja, cent/l | 53,02 |
Lätt brännolja, cent/l | 24,88 |
Tung brännolja, cent/kg | 27,51 |
El I (hushållen, servicesektorn osv.), cent/kWh | 2,253 |
El II (industrin, växthus och datorhallar), cent/kWh | 0,703 |
Stenkol, €/t | 201,76 |
Naturgas, €/MWh | 20,654 |
Flytgas, cent/kg | 28,01 |
Bränntorv, €/MWh | 3,00 |
Den förväntade utvecklingen av skatteutfallet enligt energiprodukt (mn euro)
2018 bokslut |
2019 budget | 2020 budgetprop. |
|
Motorbensin1) | 1 290 | 1 257 | 1 264 |
Diesel1) | 1 387 | 1 380 | 1 444 |
Elektricitet | 1 199 | 1 226 | 1 195 |
Annat | 781 | 815 | 764 |
Sammanlagt | 4 657 | 4 678 | 4 666 |
1) Omfattar ersättande biobränslen.
I inkomsterna av energiskatten ingår 13 skatteutgifter. Skatteutgifterna består av reducerade skattesatser, och beloppet av skatteutgiften har ansetts vara skillnaden mellan referensnivån och den reducerade skattesatsen. Referensnivån är den nivå som överensstämmer med den allmänna skattestrukturen. Utöver de viktigaste energiskatteutgifterna som anges i tabellen nedan finns det andra skatteutgifter som hänför sig till momentet. Till dem hör skattesatser som är lägre än normen för elström och naturgas som används i trafiken samt skattefriheten i fråga om biogas och elström för spårtrafik.
De viktigaste skatteutgifterna (mn euro)
2018 | 2019 | 2020 | |
Reducerad skattesats för dieselbränsle1) | 769 | 779 | 763 |
Skatteutgift för paraffinisk dieselolja | 100 | 110 | 110 |
Lägre skattesats än för diesel för lätt brännolja som används i arbetsmaskiner | 464 | 456 | 451 |
Reducerad skattesats för torv2) | 180 | 194 | 196 |
Skattefrihet för träbaserade bränslen | 200 | 200 | 200 |
Skattefrihet för avfallsförbränning | 46 | 47 | 47 |
Skatteutgift för CHP-anläggningar | 145 | 122 | 113 |
Reducerad skattesats för el inom industri och växthus samt reducerad skattesats för el i datorhallar | 625 | 630 | 633 |
Annat | 25 | 26 | 27 |
Sammanlagt | 2 554 | 2 564 | 2 540 |
---|
1) I fråga om denna skatteutgift måste man beakta den drivkraftsskatt på personbilar och paketbilar som ingår i fordonsskatten och som räknas som en skattesanktion.
2) Skatten på torv följer inte den nuvarande energiskattemodellen.
Till energiskatteutgifterna hör dessutom energiskatteåterbäring till jordbruket, vars belopp är ca 35 miljoner euro, och skatteåterbäring till energiintensiva företag, vars belopp uppskattas vara ca 235 miljoner euro 2020. De ovannämnda skatteutgifterna hänför sig till utgiftsmoment 28.91.41 och minskar därför inte det belopp som inflyter under inkomstmomentet för energiskatter.
2020 budget | 4 666 000 000 |
2019 budget | 4 678 000 000 |
2018 bokslut | 4 657 195 954 |
08. Punktskatt på vissa dryckesförpackningar
Under momentet beräknas inflyta 15 000 000 euro.
Inkomstposten budgeteras enligt kontantprincipen, med undantag för rättelser till inkomstposten som bokförs med stöd av beslut om rättelse av beskattningen.
Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om accis på vissa dryckesförpackningar (1037/2004). Punktskatt ska betalas för dryckesförpackningar av olika material avsedda för alkoholdrycker, läskedrycker, vatten och vissa andra drycker som dricks som sådana, med undantag för förpackningar framställda av vätskekartong. Punktskattefria är däremot dryckesförpackningar som är återanvändbara och ingår i ett pantbaserat retursystem. Punktskatten på dryckesförpackningar för engångsbruk som inte ingår i ett godkänt retursystem är 51 cent per liter. Mängden skattebelagda förpackningar antas 2020 hålla sig på nästan samma nivå som 2019.
2020 budget | 15 000 000 |
2019 budget | 16 000 000 |
2018 bokslut | 15 695 899 |