Statsbudgeten 2020
Under momentet beräknas inflyta 4 666 000 000 euro.
Inkomstposten budgeteras enligt kontantprincipen, med undantag för rättelser till inkomstposten som bokförs med stöd av beslut om rättelse av beskattningen.
Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om accis på flytande bränslen (1472/1994) och lagen om punktskatt på elström och vissa bränslen (1260/1996).
I prognosen för energiskatteintäkterna utnyttjas i stor utsträckning den energibalansräkning som utarbetas vid arbets- och näringsministeriets energiavdelning. Vid utarbetandet av energibalansräkningen används konjunkturprognoser som finansministeriet och olika forskningsinstitut har gjort upp för dels hela samhällsekonomin, dels de olika branscherna.
Den förväntade utvecklingen inom de centrala poster som ingår i energiskattebasen (%)
2018 bokslut |
2019 prognos |
2020 prognos |
|
Förbrukning av motorbensin | -1,3 | -2 | -2 |
Förbrukning av dieselolja | 1,0 | 1½ | -½ |
Elförbrukning | 2,8 | 0 | ½ |
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till ändring av lagstiftningen om energibeskattning. I propositionen höjs skattenivåerna för drivmedlen från och med augusti 2020. Propositionen beräknas öka statens energiskatteintäkter med cirka 250 miljoner euro på årsnivå.
Skattenivån 2019 (inkl. försörjningsberedskapsavgift) |
|
Motorbensin, cent/l | 70,25 |
Dieselolja, cent/l | 53,02 |
Lätt brännolja, cent/l | 24,88 |
Tung brännolja, cent/kg | 27,51 |
El I (hushållen, servicesektorn osv.), cent/kWh | 2,253 |
El II (industrin, växthus och datorhallar), cent/kWh | 0,703 |
Stenkol, €/t | 201,76 |
Naturgas, €/MWh | 20,654 |
Flytgas, cent/kg | 28,01 |
Bränntorv, €/MWh | 3,00 |
Den förväntade utvecklingen av skatteutfallet enligt energiprodukt (mn euro)
2018 bokslut |
2019 budget | 2020 budgetprop. |
|
Motorbensin1) | 1 290 | 1 257 | 1 264 |
Diesel1) | 1 387 | 1 380 | 1 444 |
Elektricitet | 1 199 | 1 226 | 1 195 |
Annat | 781 | 815 | 764 |
Sammanlagt | 4 657 | 4 678 | 4 666 |
1) Omfattar ersättande biobränslen.
I inkomsterna av energiskatten ingår 13 skatteutgifter. Skatteutgifterna består av reducerade skattesatser, och beloppet av skatteutgiften har ansetts vara skillnaden mellan referensnivån och den reducerade skattesatsen. Referensnivån är den nivå som överensstämmer med den allmänna skattestrukturen. Utöver de viktigaste energiskatteutgifterna som anges i tabellen nedan finns det andra skatteutgifter som hänför sig till momentet. Till dem hör skattesatser som är lägre än normen för elström och naturgas som används i trafiken samt skattefriheten i fråga om biogas och elström för spårtrafik.
De viktigaste skatteutgifterna (mn euro)
2018 | 2019 | 2020 | |
Reducerad skattesats för dieselbränsle1) | 769 | 779 | 763 |
Skatteutgift för paraffinisk dieselolja | 100 | 110 | 110 |
Lägre skattesats än för diesel för lätt brännolja som används i arbetsmaskiner | 464 | 456 | 451 |
Reducerad skattesats för torv2) | 180 | 194 | 196 |
Skattefrihet för träbaserade bränslen | 200 | 200 | 200 |
Skattefrihet för avfallsförbränning | 46 | 47 | 47 |
Skatteutgift för CHP-anläggningar | 145 | 122 | 113 |
Reducerad skattesats för el inom industri och växthus samt reducerad skattesats för el i datorhallar | 625 | 630 | 633 |
Annat | 25 | 26 | 27 |
Sammanlagt | 2 554 | 2 564 | 2 540 |
---|
1) I fråga om denna skatteutgift måste man beakta den drivkraftsskatt på personbilar och paketbilar som ingår i fordonsskatten och som räknas som en skattesanktion.
2) Skatten på torv följer inte den nuvarande energiskattemodellen.
Till energiskatteutgifterna hör dessutom energiskatteåterbäring till jordbruket, vars belopp är ca 35 miljoner euro, och skatteåterbäring till energiintensiva företag, vars belopp uppskattas vara ca 235 miljoner euro 2020. De ovannämnda skatteutgifterna hänför sig till utgiftsmoment 28.91.41 och minskar därför inte det belopp som inflyter under inkomstmomentet för energiskatter.
2020 budget | 4 666 000 000 |
2019 budget | 4 678 000 000 |
2018 bokslut | 4 657 195 954 |