Statsbudgeten 2019
02. Skyddspolisens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 42 279 000 euro.
Anslaget får även användas till föreskrivna ersättningar till teleföretag.
Förklaring:Regeringen har lämnat en proposition som har samband med budgetpropositionen till riksdagen med förslag till lagstiftning om civil underrättelseinhämtning (RP 202/2017 rd).
Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för Skyddspolisens verksamhet:
Skyddspolisens centrala mål är att förebygga sådana gärningar och förehavanden som kan utgöra hot mot den nationella säkerheten. Dessutom producerar ämbetsverket sådan underrättelsedata som är viktig och ger en grund för statsförvaltningens beslutsfattande och som främjar säkerheten i samhället.
Skyddspolisens verksamhetsmiljö i anknytning till den nationella säkerheten förändras snabbare än någonsin förut, och ingenting visar på att takten skulle hålla på att avta. Man strävar efter att bemöta denna utveckling genom att säkerställa Skyddspolisens verksamhetsförutsättningar och utveckla prestationsförmågan. Den nya lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning kommer att hjälpa ämbetsverket att bemöta nya utmaningar. Underrättelseinhämtning är ofta det bästa sättet att få den första informationen om hot.
I den nya lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning föreslås det att Skyddspolisen ska ha till uppgift att trygga den nationella säkerheten. Efter att lagstiftningen trätt i kraft arbetar Skyddspolisen allt tydligare som en kombinerad säkerhetstjänst i hemlandet och en underrättelsetjänst i fråga om utlandet som ska inhämta information om hot som gäller den nationella säkerheten oberoende om det är fråga om brott eller inte. Grunderna i informationssökning och verksamhetens tidsmässiga och regionala dimension förändras och utvidgas från nuvarande. Syftet med ändringen i lagstiftningen är att å ena sidan skapa förutsättningar för att i ett så tidigt skede som möjligt avvärja hot mot den nationella säkerheten, och å andra sidan förbättra den högsta statsledningens tillgång till information om de förändringar som sker i Finlands säkerhetspolitiska miljö.
För att de mål som ställts för effektfullheten hos lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning ska uppnås kommer det att krävas tilläggsresurser för ämbetsverkets verksamhet. Kostnader uppkommer både av genomförandet av befogenheterna i hemlandet och genomförandet av lagen om underrättelseinhämtning som avser datatrafik och av utlandsbefogenheterna.
Avsikten är inte att uppgifter ska överföras från Skyddspolisen till andra myndigheter då lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning träder i kraft.
Den kraftiga förändringen i verksamhetsmiljön för bekämpningen av terrorism ställer speciella och större krav än förut på ämbetsverkets verksamhet som helhet. Terroristattackerna i Europa och Finland och det ökade antalet målpersoner för terrorismbekämpning i Finland har lett till att Skyddspolisen har uppdaterat sin strategi och prioriterar sin operativa verksamhet för terrorismbekämpning. Fokus inom terrorismbekämpningen ligger på att förebygga terroristiska projekt.
Syftet med kontraunderrättelsen är att upptäcka hot mot Finland som gäller olaglig underrättelseverksamhet, hybridpåverkan, ekonomisk säkerhet och massförstörelsevapen och förhindra att dessa förverkligas med hjälp av den egna informationssökningen och nationellt och internationellt informationsutbyte och samarbete.
Underrättelseprioriteringarna styr myndighetens informationssökning och rapportering. Inrikesministeriet utvecklar fastställandet av underrättelseprioriteringarna och tillsättandeprocessen i samarbete med Skyddspolisen och centrala samarbertsparter. Vid fastställandet av underrättelseprioriteringarna bör man beakta den nya lagstiftningen om underrättelseinhämtning efter att den trätt i kraft.
Skyddspolisen utvecklar samarbete med sina samarbetspartner för att skapa bättre förutsättningar än tidigare för den operativa verksamheten. Skyddspolisens rapportering producerar betydande data och aktuella analyser för statsledningen som stöd för det utrikes- och säkerhetspolitiska beslutsfattandet.
Skyddspolisen förbättrar säkerhetsutredningsförfarandenas effektfullhet genom att följa med förändringar i omvärlden, ta med centrala organisationer i utredningsförfarandet och utveckla bakgrundsgranskningar t.ex. i fråga om utlandsbindningar. Användningen av säkerhetsutredningsregistret effektiviseras och utvidgas.
Förändringar i omvärlden, den föreslagna nya lagstiftningen och nya uppgifter kommer att förutsätta nya verksamhetssätt och en förnyad verksamhetskultur. I och med den nya underrättelselagstiftningen borde tyngdpunkten i Skyddspolisens verksamhet i allt större grad att ligga på underrättelseverksamheten. Skyddspolisen har bildat en projektorganisation för att planera genomförandet av reformerna.
Genom ett projekt för teknisk utveckling utvecklas ämbetsverkets informationshantering och kapacitet i enlighet med det resultatavtal som ingåtts med finansministeriet.
Skyddspolisen förverkligar sin nya personalstrategi som ska säkerställa ämbetsverkets verksamhetsförutsättningar i situationer som förändras snabbt. Ämbetsverket betonar utvecklingen av personalens kunnande, rekrytering och introduktion. Man sörjer för personalens välbefinnande under förändringsprocessen.
Skyddspolisen | 2017 utfall |
2018 uppskattning |
2019 mål |
Verksamhetens resultat | |||
---|---|---|---|
Utarbetade rapporter | 102 | 120 | 140 |
Informationsmöten om säkerheten | 278 | 200 | 200 |
Säkerhetsutredningar, st. | 61 448 | 53 100 | 53 100 |
— Utländska bindningar | - | 7 100 | 7 100 |
— Normala eller omfattande | 20 888 | 21 000 | 21 000 |
— Begränsade | 40 560 | 25 000 | 25 000 |
— Avgiftsfria, % | 3,4 | 5 | 5 |
Prestationer/årsv. | 1 750 | 1 500 | 1 500 |
Oförvitlighetskontroll, st/årsv. | - | 320 | 320 |
Utländska bindningar, st/årsv. | - | 444 | 444 |
Utlåtanden i ärenden som gäller medborgarskap | 38 | 100 | 100 |
Utlåtanden i ärenden som gäller uppehålls- och arbetstillstånd | 360 | 400 | 400 |
Utlåtanden om viseringsansökningar | 3 126 | 2 500 | 2 500 |
Utlåtanden om asyl | 594 | 600 | 600 |
Hantering av resurser | |||
Finansiering av omkostnader | 25 935 | 33 341 | 42 279 |
Årsverken | 309 | 412 | 500 |
Poliser, årsv. | 164 | 211 | 250 |
Övrig personal, årsv. | 145 | 201 | 250 |
— övrig personal av andelen underrättelselagstiftn. | - | 13 | 94 |
— övrig personal av andelen Projektet för att höja skyddspolisens prestationsförmåga | 8 | 11 | 10 |
— övrig personal av andelen HVK | 8 | 8 | 8 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 6,3 | 7,5 | 7,5 |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,49 | 3,5 | 3,5 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 30 458 | 37 451 | 46 389 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 4 523 | 4 110 | 4 110 |
Nettoutgifter | 25 935 | 33 341 | 42 279 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 2 416 | ||
— överförts till följande år | 4 072 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Effektivisering av prestationsförmågan, bekämpning av terrorism | -2 500 |
Lagstiftningen om den civila underrättelsen, ekonomiska konsekvenser för Skyddspolisen | 10 000 |
Skyddspolisens projekt för verksamhetslokaler samt tilläggslokaler och tillfälliga lokaler | -100 |
Skyddspolisens SSK-projekt (finansiering 2018) (överföring till moment 28.70.20) | -4 389 |
Skyddspolisens SSK-projekt (finansiering 2019) (överföring från moment 28.70.20) | 5 074 |
Säkerhetskostnader för EU-ordförandeskapsperioden 2019 | 60 |
Tryggande av kärnverksamheten | 2 500 |
Ökad beredskap inom den civila underrättelsen och utrustningsinvesteringar i anslutning till bekämpningen av terrorism (engångsutgift) | -2 000 |
Överföring till moment 26.10.01 | -335 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -30 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -2 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 20 |
Lönejusteringar | 712 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -88 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -59 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -6 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | 85 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -4 |
Sammanlagt | 8 938 |
2019 budget | 42 279 000 |
2018 I tilläggsb. | 1 536 000 |
2018 budget | 33 341 000 |
2017 bokslut | 27 591 000 |