Talousarvioesitys 2019
20. Liikenteen ja viestinnän viranomaispalvelut
Selvitysosa:Liikenteen ja viestinnän viranomaispalveluilla turvataan liikennejärjestelmän toimivuutta ja turvallisuutta sekä luodaan edellytyksiä liikennejärjestelmän ja siihen liittyvien palvelujen innovatiiviseen kehittämiseen. Viestintäpalveluja ja -verkkoja hyödynnetään merkittävässä osassa yhteiskunnan palveluiden tuottamisessa ja kulutuksessa. Digitalisaatiokehityksen myötä luodaan uusia liikenteen ja viestinnän palveluja, joille viestintäverkot luovat edellytykset.
Luvun nimike on muutettu.
01. Liikenne- ja viestintäviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 77 219 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen
2) rahoitus- ja maksuosuuksien maksamiseen
3) lähialueyhteistyöhankkeiden menojen maksamiseen
4) merikartoituksesta aiheutuvien menojen maksamiseen
5) tutkimus- ja kehittämistoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
6) liikennejärjestelmäsuunnittelusta, henkilöliikennetutkimuksista, liikkumisen palvelujen edistämisestä, valvonta- ja viranomaistehtävistä, perinnetoiminnasta, meriliikenteen kehittämisestä ja Safe Sea Net -toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Liikenne- ja viestintävirasto vastaa kaikkien liikennemuotojen viranomaispalveluista. Liikenteen viranomaispalvelut liittyvät liikennejärjestelmän turvallisuuteen, tietovarantoihin, toimintavarmuuteen ja markkinoihin.
Liikenne- ja viestintäviraston tehtävänä on muun muassa:
- — liikenteen verotus-, rekisteröinti- ja valvontatehtävät
- — liikennejärjestelmän lupa- ja valvontatehtävät
- — liikennealan koulutukseen ja tutkintojen järjestämiseen liittyvät tehtävät
- — viraston toimialaan kuuluvat liikennemarkkinoihin liittyvät tehtävät
- — liikenteen turvallisuuden edistämiseen ja liikenteen ympäristövaikutuksiin kuuluvat tehtävät
- — liikenteen viestintä- ja valistustehtävät
- — liikennejärjestelmän toimivuuden varmistaminen normaaliolojen häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa.
Liikenne- ja viestintäviraston rooli yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden ja hallinnonalan painopisteiden toteuttamisessa on:
- — edistää uusien liikenteen ja viestinnän palvelujen kehittymistä ja käyttöä sekä liikenne- ja viestintämarkkinoiden tasapuolisuutta, läpinäkyvyyttä ja toimivuutta
- — varmistaa liikkumisen ja viestinnän palveluiden laatua, turvallisuutta ja toimintavarmuutta
- — edistää liikkumispalvelujen sekä liikenteen ja viestinnän automaation kokeiluja
- — kehittää toiminnassa syntyvien isojen tietomäärien hallintaa ja analytiikkaa sekä asiakaslähtöisiä sähköisiä asiointikanavia ja digitaalisia prosesseja
- — huolehtia viestintäverkkojen ja -palveluiden toimivuudesta ja turvallisuudesta sekä varmistaa uusien digitaalisten palvelujen tietoturvan ja tietosuojan
- — lisätä luottamusta digitaalisiin palveluihin ja edistää yleistä tietoturvatietoisuutta
- — varmistaa liikenne- ja viestintäjärjestelmän sekä verkkojen peittoa ja toimivuutta, lisää toimintavarmuutta sekä selvittää ja poistaa verkkojen häiriöitä
- — tukea yhteiskunnan kriittisten toimintojen varautumista ja huoltovarmuutta
- — vähentää liikenteestä aiheutuvia ympäristöhaittoja (hiiletön liikenne)
- — varmistaa mediamarkkinoiden toimivuutta.
Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa alustavasti Liikenne- ja viestintävirastolle vuodelle 2019 seuraavat keskeiset toiminnalliset tavoitteet, jotka tukevat pääluokkaperusteluissa asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita sekä hallinnonalalle asetettuja muita tavoitteita.
Tulostavoite | 2017 toteutuma |
2018 tavoite |
2019 tavoite |
---|---|---|---|
TUOTOKSET JA LAADUNHALLINTA | |||
1. Liikenteen ja viestinnän palvelumarkkinat ja palvelut | |||
Markkinat toimivat ja sääntely mahdollistaa toimialan kehityksen | |||
Markkinoiden toimivuus | Markkinoille tulon esteitä on purettu ja kilpailua edistetty. | ||
Markkinoiden seurannan yhdenmukaiset toimintamallit ja julkaisukanavat on määritelty ja käyttöönotettu. | |||
Kokeilut ovat vauhdittaneet uusien palvelujen kehittymistä ja käyttöä. | |||
Palveluiden käyttäjäystävällisyys | Käyttäjien tietoisuutta uusista palveluista ja niiden käytöstä sekä käyttömahdollisuuksista on lisätty. | ||
Lupa- ja kelpoisuuspalveluja on digitalisoitu. | |||
2. Liikenteen energiareformi | |||
Toimialan energiatehokkuus lisääntyy ja CO2-päästöt vähenevät | |||
Liikenteestä aiheutuvat ympäristöhaitat (hiiletön liikenne) | Ajoneuvokanta on uudistunut. | ||
Liikenteen hiilidioksidipäästöt ovat kehittyneet kestävällä tavalla. | |||
Vaihtoehtoisten ja puhtaampien polttoaineiden käyttö on lisääntynyt liikenteessä. | |||
Kulutustottumusten uudet vaihtoehdot | Informaatio-ohjausta on monipuolistettu. | ||
3. Elinvoimainen media-ala | |||
Monimuotoinen ja uudistuva media-ala | |||
Mediasisältöjen jakelu laajakaistaverkossa | Mediasisältöjen jakeluun on osoitettu lisätaajuuksia. | ||
4. Tiedon hyödyntäminen ja liiketoimintamahdollisuudet | |||
Tieto on lisännyt uutta liiketoimintaa. | |||
Automaattinen liikenne ja tiedon hyödyntäminen | Tietoja ja MyData-toimintamallia on hyödynnetty uuden liiketoiminnan vauhdittamiseksi. | ||
Robotisaatiota, automaatiota ja koneälyä hyödyntäviä kokeiluja on toteutettu. | |||
Liikennepalvelulain sisältämän tiedon ja tietojärjestelmien yhdenmukaisuusvaatimukset | Lippu-hankkeen kokeilut on toteutettu ja toimijoiden luottamusverkosto on toiminnassa. | ||
Satelliittinavigoinnin toteuttaminen | Galileo-ohjelman kehitystä on tuettu ja PRS (Public regulated Service) -käyttöönoton valmiudet on luotu. | ||
5. Luottamus digitaalisiin palveluihin | |||
Tieto, järjestelmät, verkot ja palvelut ovat luotettavia | |||
Uusien digitaalisten palvelujen tietoturvan ja tietosuojan varmistaminen | Luottamusta digitaalisiin palveluihin on parannettu. | ||
Digitaalisen yhteiskunnan tietoturvallisuutta, toimintavarmuutta ja yksityisyyden suojaa on kehitetty. | |||
NIS-direktiivin kansallisen toimeenpanon valvonta on järjestetty. | |||
Kansalaisten ja organisaatioiden mahdollisuus käyttää turvallisesti verkkoja | Digitaalisten palveluiden esteettömyyden toimenpideohjelman toimenpiteet on toteutettu ja tavoitteiden toteutumisen tilasta on annettu väliraportti. | ||
6. Liikenne- ja viestintäverkot | |||
Verkkojen ja järjestelmätason toimintavarmuus lisääntyy | |||
Viraston riskiarviointikyky ja häiriötilanteisiin liittyvä varautumissuunnittelu | Palvelutaso, tietoturvallisuus, toimintavarmuus ja varautuminen on varmistettu viraston toiminnassa. | ||
Järjestelmätason kehittäminen | Liikennejärjestelmän turvallisuus ja liikennejärjestelmätasoinen häiriötilannetoiminta on parantunut ja toimijoiden vastuut ovat selvät. | ||
Häiriötilannetiedon hyödyntäminen | Häiriötilanteista koottua tietoa on hyödynnetty selvityksissä ja toiminnassa. | ||
Verkot mahdollistavat uudet innovatiiviset palvelut | |||
Verkot luovat edellytyksiä uusien palvelujen kehittymiselle | Valmistelutyö liittyen 5G-taajuuksien käyttöönottoon ja jakotapoihin sekä nykykäytön siirtäminen muille taajuuksille. Valokuituyhteyksien saatavuus on kehittynyt. | ||
Liikenteen automaatiota ja robotiikkaa on edistetty. | |||
Liikennejärjestelmäsuunnitteluun liittyvä viraston rooli on otettu haltuun sekä suunnitteluun liittyvä osaaminen ja tehtävien tuloksellinen organisointi on varmistettu. | |||
Valokuituyhteyksien saatavuus on kehittynyt. | |||
Suomi on 5G-teknologian kärkimaa | |||
5G-hankkeen toteuttaminen ja edistäminen | Hanketta on toteutettu hankesuunnitelman mukaisesti. | ||
Palvelutaso | |||
Asiakastyytyväisyys, asiakkaat (asteikko 1—5) | |||
Asiakastyytyväisyys, sidosryhmät (asteikko 1—5) | |||
TOIMINNALLINEN TEHOKKUUS | |||
Tuottavuus | |||
Julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % (kolmen vuoden keskiarvo, %) | |||
Liiketaloudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % (kolmen vuoden keskiarvo) |
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon Liikenne- ja viestintäviraston perustaminen vuoden 2019 alusta siten, että toimintamenomomenttiin on yhdistetty aiemmat Liikenteen turvallisuusviraston ja Viestintäviraston toimintamenot sekä Väylävirastosta siirtyviä tehtäviä vastaava osa Väyläviraston toimintamenoista.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Bruttomenot | 129 153 | 133 068 | 188 664 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 89 484 | 86 115 | 111 445 |
Nettomenot | 39 669 | 46 953 | 77 219 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 30 082 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 37 197 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
Julkisoikeudelliset suoritteet | 96 772 | 96 434 | 101 515 |
Liiketaloudelliset suoritteet | 11 156 | 11 000 | 9 930 |
Tuotot yhteensä | 107 928 | 107 434 | 111 445 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
Julkisoikeudelliset suoritteet | 93 381 | 95 895 | 100 178 |
Liiketaloudelliset suoritteet | 8 622 | 9 106 | 9 254 |
Kustannukset yhteensä | 102 003 | 105 001 | 109 432 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | |||
Julkisoikeudelliset suoritteet | 3 391 | 539 | 1 337 |
Liiketaloudelliset suoritteet | 2 534 | 1 894 | 676 |
Kustannusvastaavuus yhteensä | 5 925 | 2 433 | 2 013 |
Kustannusvastaavuus, % | |||
Julkisoikeudelliset suoritteet | 104 | 101 | 101 |
Liiketaloudelliset suoritteet | 129 | 121 | 107 |
Kustannusvastaavuus, % yhteensä | 106 | 102 | 102 |
Veroluonteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Liikenteen tuotot | 20 121 | 19 800 | 18 275 |
Viestinnän tuotot | 6 798 | 6 640 | 6 470 |
---|---|---|---|
Liikenteen kustannukset | 18 053 | 19 800 | 18 275 |
Viestinnän kustannukset | 6 153 | 6 727 | 6 510 |
Liikenteen Ylijäämä (+)/Alijäämä (-) | 2 068 | - | - |
Viestinnän Ylijäämä (+)/Alijäämä (-) | 645 | -87 | -40 |
Liikenteen kustannusvastaavuus, % | 111 | 100 | 100 |
Viestinnän kustannusvastaavuus, % | 110 | 99 | 99 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
GovCERT-tietoturvapalvelut (siirto momentilta 28.30.03) | 430 |
Katsastuksen valvontamaksun tarkistus | -357 |
Lentoliikenteen valvontamaksun tarkistus | -1 168 |
Siirto momentilta 31.10.01 | 6 596 |
Siirto momentilta 31.10.20 | 9 843 |
Siirto momentilta 31.40.01 | 13 156 |
Yhteiskunnan tietoturvallisuuden edistäminen | 2 000 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -25 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -12 |
Palkkausten tarkistukset | 748 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -8 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -304 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -450 |
Toimitilamenosäästö (HO 2015) | -308 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -80 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | 229 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 20 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -44 |
Yhteensä | 30 266 |
Momentin nimike on muutettu.
2019 talousarvio | 77 219 000 |
2018 I lisätalousarvio | 160 000 |
2018 talousarvio | 46 953 000 |
2017 tilinpäätös | 46 784 000 |
(40.) Ajoneuvojen romutuspalkkio (siirtomääräraha 2 v)
Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.
2018 talousarvio | 8 000 000 |
41. Tieliikenteen turvallisuustoiminnan edistäminen (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 6 320 000 euroa.
Määrärahasta saa myöntää avustusta tieliikenteen turvallisuustoiminnan edistämiseen myönnettävästä valtionavustuksesta annetun valtioneuvoston asetuksen (1207/2016) mukaisesti:
1) yleiseen tieliikenteen turvallisuustoimintaan
2) kehittämishankkeisiin, kokeiluihin ja turvallisuustutkimukseen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Määrärahalla edistetään tieliikenteen turvallisuutta koskevien liikennepoliittisten tavoitteiden toteutumista. Määräraha perustuu vakuutusyhtiöiltä kerättävään liikenneturvallisuusmaksuun, joka tuloutetaan momentille 11.19.05. Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon vuonna 2018 avustuksena maksettu liikasuoritus, sillä tulokertymä on jäänyt 1,39 milj. euroa maksettua määrää pienemmäksi.
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Yleinen tieliikenteen turvallisuustoiminta | 6 120 |
Kehittämishankkeet, kokeilut ja turvallisuustutkimus | 200 |
Yhteensä | 6 320 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasokorjaus | -1 390 |
Vuoden 2018 liikasuorituksen vähennys | -1 390 |
Yhteensä | -2 780 |
2019 talousarvio | 6 320 000 |
2018 talousarvio | 9 100 000 |
2017 tilinpäätös | 9 100 000 |
42. Sähkökäyttöisten henkilöautojen sekä henkilöautojen kaasu- ja etanolikonversioiden hankinta- ja konversiotuki (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 6 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää henkilöautojen romutuspalkkiosta ja sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatuesta sekä henkilöautojen kaasu- ja etanolikäyttöisiksi muuntamisen tuesta annetun lain (971/2017) mukaisen avustuksen maksamiseen.
Selvitysosa:Tuen tavoitteena on edistää autokannan uudistumista siten, että yhä useampi henkilöauto toimisi vaihtoehtoisilla käyttövoimilla tai polttoaineilla (sähkö, bio- ja maakaasu, korkeaseosetanoli) ja vähentää samalla liikenteestä aiheutuvia haitallisia päästöjä.
2019 talousarvio | 6 000 000 |
2018 talousarvio | 6 000 000 |