|
|||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||
|
Selvitysosa: Luvun menot aiheutuvat sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan lakisääteistä valvontaa harjoittavien laitosten toimintamenoista, työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenoista, oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menoista sekä hallitusohjelman strategisen tavoitteen hyvinvointi ja terveys toimeenpanoa tukevien kärkihankkeiden ja reformien toimeenpanosta. Valvontalaitoksia ovat Säteilyturvakeskus, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto, Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus ja aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueet. Oikeuslääkinnän tehtävät hoitaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Kunnat ovat keskeisiä terveysvalvonnasta vastaavia toimijoita.
Valvontalaitosten toiminta kohdistuu hallituskauden strategisista tavoitteista seuraaviin:
Lisäksi rationaalisen lääkehoidon toimeenpano-ohjelman tarkoituksena on parantaa potilaan kokonaisvaltaisen hoidon toteutumista ja ihmisten toimintakykyä sekä luoda edellytykset kustannustehokkaalle lääkehoidolle niin potilaan kuin yhteiskunnan näkökulmasta.
03. Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 11 562 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös EU-rahastojen tuella toteuttavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.
Määrärahasta saa käyttää myös enintään 1 500 000 euroa Suomen ja Venäjän tai muiden Suomen lähialueeksi luettavien maiden kanssa tehtävään säteily- ja ydinturvallisuuden yhteistyöhön:
1) ensisijaisesti Venäjän Federaation ydinturvallisuusviranomaisen ja toiminnanharjoittajien kanssa toteutettaviin ydin- ja säteilyturvallisuutta edistäviin hankkeisiin
2) muiden Suomen lähialueeksi luettavien valtioiden viranomaisten kanssa toteutettaviin ydin- ja säteilyturvallisuutta edistäviin hankkeisiin
3) ydin- ja säteilyturvallisuusyhteistyöhön liittyvien valtion siirtomenojen maksamiseen.
Selvitysosa: Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Säteilyturvakeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2019. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Vaikuttavuustavoitteet ja toiminnalliset tavoitteet:
Asetettujen vaikuttavuustavoitteiden lisäksi Säteilyturvakeskusta koskevat vuosittain asetettavat toiminnalliset tavoitteet sekä koko hallinnonalalle asetetut henkisten voimavarojen hallintaa ja kehittämistä sekä toiminnallista tehokkuutta koskevat tavoitteet.
Säteilyturvakeskuksen rahoitusrakenne (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
2017 toteutuma | htv | 2018 varsinainen talousarvio | htv | 2019 esitys | htv | |
Budjettirahoitus | 11 877 | 88 | 12 213 | 88 | 11 562 | 100 |
Maksullinen toiminta | 25 323 | 227 | 29 760 | 231 | 28 313 | 220 |
Yhteisrahoitteinen toiminta | 273 | 3 | 250 | 4 | 250 | 4 |
Yhteensä | 37 473 | 318 | 42 223 | 323 | 40 125 | 324 |
Säteilyturvakeskuksen tulosalueittaiset kustannukset (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
2017 toteutuma | htv | 2018 arvio | htv | 2019 arvio | htv1) | |
Ydinenergia | 20 136 | 130 | 21 723 | 134 | 21 016 | 134 |
Säteilytoiminta | 7 184 | 45 | 6 800 | 45 | 6 338 | 45 |
Valmiustoiminta | 1 782 | 9 | 1 700 | 9 | 1 585 | 9 |
Tutkimus ja kehitys | 861 | 5 | 2 000 | 7 | 1 863 | 7 |
Asiantuntijapalvelut | 3 194 | 15 | 6 000 | 15 | 5 594 | 15 |
Viestintä | 866 | 5 | 1 000 | 5 | 933 | 5 |
Ympäristö | 3 450 | 14 | 3 000 | 14 | 2 796 | 15 |
Yhteiset palvelut2) | - | 34 | - | 33 | - | 33 |
Yhteensä | 37 473 | 257 | 42 223 | 262 | 40 125 | 263 |
1) Taulukko ei sisällä lomia ja poissaoloja. Vuonna 2019 niiden osuudeksi arvioidaan 61 htv.
2) Yhteisten palvelujen kustannukset on vyörytetty muille tulosalueille.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2017 toteutuma | 2018 varsinainen talousarvio | 2019 esitys |
|
Bruttomenot | 37 473 | 42 223 | 40 125 |
Bruttotulot | 25 596 | 30 010 | 28 563 |
Nettomenot | 11 877 | 12 213 | 11 562 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 10 254 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 10 815 |
Julkisoikeudellisen ja muun maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (ydinturvallisuusvalvonta, 1 000 euroa)
2017 toteutuma | 2018 varsinainen talousarvio | 2019 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 17 757 | 20 000 | 21 396 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 17 984 | 20 000 | 21 396 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -227 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 99 | 100 | 100 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (erillislakien mukaiset julkisoikeudelliset suoritteet, 1 000 euroa)
2017 toteutuma | 2018 varsinainen talousarvio | 2019 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 3 427 | 2 760 | 589 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 3 159 | 2 760 | 589 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 268 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 108 | 100 | 100 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2017 toteutuma | 2018 varsinainen talousarvio | 2019 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 56 | 100 | 100 |
— EU:lta saatava rahoitus | 160 | 150 | 150 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 57 | - | - |
Tuotot yhteensä | 273 | 250 | 250 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 696 | 500 | 500 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -423 | -250 | -250 |
Omarahoitusosuus, % | 61 | 50 | 50 |
Ydin- ja säteilyturvallisuuden yhteistyö Venäjän federaation kanssa on kohdistunut seuraaviin aihepiireihin: Leningradin ydinvoimalaitos, Kuolan ydinvoimalaitos, ydinturvallisuusvalvonta, radioaktiiviset jätteet, ympäristön säteilyvalvonta ja onnettomuusvalmius sekä ydinmateriaalivalvonta. Pääosa resursseista on kohdistettu mainittujen kahden ydinvoimalaitoksen turvallisuuden kohentamiseen siten, että pääkohde on Leningradin ydinvoimalaitos, jonka sijainti ja Tšernobyl-tyyppiset reaktorit korostavat jatkuvan parantamisen tarvetta. Hankkeisiin sisältyy muun muassa koulutustoimintaa, turvallisuusanalyysejä, teknisiä turvallisuusparannuksia, laitetoimituksia sekä laitteistojen tarkastustekniikan kehittämistä. Leningradin ja Kuolan laitoksen ympäristön säteilyvalvontajärjestelmät on toteutettu tämän yhteistyön puitteissa.
Muiden lähialueeseen kuuluvien maiden kanssa ydin- ja säteilyturvallisuuden yhteistyö kohdistuu vastaavasti suomalaisten turvallisuuden kannalta merkittävimpiin kohteisiin.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Siirtyvän erän leikkaus | -3 000 |
Säteilytoiminnan valvonnan valvontamaksujen tulouttamisen siirtyminen momentille 11.19.12 | 2 271 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -11 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -6 |
Palkkausten tarkistukset | 248 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -2 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -65 |
Toimitilamenosäästö (HO 2015) | -126 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -24 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | 75 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 4 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -7 |
Tasomuutos | -8 |
Yhteensä | -651 |
2019 talousarvio | 11 562 000 |
2018 I lisätalousarvio | 75 000 |
2018 talousarvio | 12 213 000 |
2017 tilinpäätös | 12 438 000 |
05. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 11 179 000 euroa.
Selvitysosa: Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto edistää väestön terveyttä ja toimintakykyä valvonnan edellyttämän ohjauksen sekä ennakoivan ja jälkikäteisen valvonnan keinoin.
Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2019. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston talousarvio perustuu osittaiseen nettobudjetointiin. Bruttobudjetoidut tulot on budjetoitu momentille 12.33.02. Toimintamenomomentille kirjattavat tulot ovat terveydenhuollon ammattihenkilöiden ammattioikeuksia koskevia päätöksiä sekä valtakunnallisten sosiaali- ja terveydenhuollon yksityisten palvelunantajien lupia koskevien suoritteiden maksuja, alkoholielinkeinoon liittyviä maksuja sekä viraston suoritteista liiketaloudellisin perustein määrättäviä maksuja. Lisäksi aluehallintovirastot suorittavat osan yksityisiltä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajilta saamistaan vuosimaksuista Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle yksityisten palvelunantajien rekisteristä aiheutuvia ylläpitokustannuksia vastaavasti.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2017 toteutuma | 2018 varsinainen talousarvio | 2019 esitys |
|
Bruttomenot | 15 464 | 14 536 | 15 179 |
Bruttotulot | 8 877 | 3 700 | 4 000 |
Nettomenot | 6 587 | 10 836 | 11 179 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 205 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 6 380 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2017 toteutuma | 2018 varsinainen talousarvio | 2019 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot
— suoritteiden myyntituotot | 9 536 | 4 500 | 4 800 |
— muut tuotot | 546 | 400 | 400 |
Tuotot yhteensä | 10 082 | 4 900 | 5 200 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 1 205 | 1 200 | 1 200 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset yhteensä | 5 860 | 3 500 | 3 700 |
— osuus yhteiskustannuksista yhteensä | 2 158 | 1 400 | 1 500 |
Kokonaiskustannukset yhteensä | 8 018 | 4 900 | 5 200 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 2 064 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 126 | 100 | 100 |
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston käsiteltäväksi saapuvien asioiden määriä
2017 toteutuma | 2018 ennuste | 2019 ennuste | 2018/2019 muutos-% |
|
Terveydenhuollon ammatinharjoittamista koskevat päätökset | 21 987 | 20 000 | 20 000 | 0,0 |
Sosiaalihuollon ammatinharjoittamista koskevat laillistamispäätökset | 37 0001) | 19 0001) | 10 000 | -47,0 |
Sosiaali- ja terveydenhuollon valvonta-asiat | 1 270 | 1 450 | 1 450 | 0,0 |
Raskauden keskeyttämistä koskevat luvat | 833 | 970 | 970 | 0,0 |
1) Sosiaalihuollon ammattihenkilölain toimeenpano
Toimintaympäristön muutokset, erityisesti sote- ja maakuntauudistus sekä sosiaali- ja terveydenhuollon lupa-, ohjaus- ja valvontatoiminnan uudelleen organisointi edellyttävät uudenlaista valvontayhteistyötä ja -osaamista, valvonnan sisällön ja menetelmien kehittämistä sekä valvonnan tietopohjan ja sen hyödynnettävyyden kehittämistä. Valtion uuden lupa- ja valvontaviraston valmisteluun liittyen yhteistyötä aluehallintovirastojen kanssa lisätään entisestään. Tämä kaikki edellyttää viraston johdolta ja esimiehiltä hyvää muutosjohtajuutta. Toimintaympäristön muutoksessa on tärkeää säilyttää nykyiset asiantuntijavoimavarat ja tukea niiden edelleen kehittämistä vastaamaan uusia osaamistarpeita. Tätä toteutetaan hyödyntämällä tulos- ja kehityskeskusteluja sekä laatimalla toimintaa tukeva koulutussuunnitelma. Muutosta edesauttaa toimintatapojen ja työmenetelmien uudistaminen mm. digitaalisten työkalujen avulla.
Työhyvinvoinnista huolehtiminen luo perustaa henkilöstön toimintakyvylle. Suuri työmäärä, virkatehtävien suorittamiseen liittyvät vastuut sekä muutostilanne ovat työhyvinvoinnin kannalta haasteellisia. Työhyvinvointia seurataan säännöllisin kyselyin ja tulosten analysointiin sekä kehittämistoimenpiteiden toteuttamiseen ja niiden seurantaan panostetaan. Johto ja esimiehet kiinnittävät kasvavaa huomiota työtehtävien priorisointiin ja henkilöstön tukemiseen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
EU MD/IVD asetuksen toimeenpano ja tehtävät (4 htv) | 280 |
Luovan valmistelun lisäresursointi (-2 htv) | -200 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -5 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -2 |
Palkkausten tarkistukset | 317 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -3 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -54 |
Toimitilamenosäästö (HO 2015) | -46 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -28 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | 87 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 5 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -8 |
Yhteensä | 343 |
2019 talousarvio | 11 179 000 |
2018 I lisätalousarvio | 95 000 |
2018 talousarvio | 10 836 000 |
2017 tilinpäätös | 10 762 000 |
06. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 3 275 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen hyväksymien, viraston ulkopuolella toteutettavien tutkimus-, koulutus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
2) viraston monitoimipaikkaisen toimintamallin vahvistamisesta aiheutuvien lisämenojen maksamiseen.
Selvitysosa: Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksella on tarvittaessa toimitiloja toiminnan kannalta keskeisissä kaupungeissa.
Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2019. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Tavoitteena on, että viraston maksullisen toiminnan suoritteet tuotetaan kustannusvastaavasti. Keskus seuraa tuottavuuden kehitystä Tilastokeskuksen määrittelemien tuottavuusindikaattorien avulla.
Toiminnan tehokkuus (indeksi 100 = vuosi 2011)
2017 toteutuma | 2018 tavoite | 2019 tavoite |
|
Työn tuottavuusindeksi | 96,3 | > 100 | > 100 |
Kokonaistuottavuusindeksi | 99,1 | > 100 | > 100 |
Viraston henkilötyövuodet
2017 toteutuma | 2018 arvio | 2019 arvio |
|
Maksullinen toiminta | 198 | 220 | 230 |
Ei-maksullinen toiminta | 33 | 35 | 35 |
Yhteensä | 231 | 255 | 265 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2017 toteutuma | 2018 varsinainen talousarvio | 2019 esitys |
|
Bruttomenot | 25 071 | 27 261 | 27 775 |
Bruttotulot | 23 162 | 22 450 | 24 500 |
Nettomenot | 1 909 | 4 811 | 3 275 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 708 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 879 |
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen rahoitusrakenne (1 000 euroa)
2017 toteutuma | 2018 varsinainen talousarvio | 2019 esitys |
|
Budjettirahoitus | 1 909 | 4 811 | 3 275 |
Maksullisen toiminnan tuotot yhteensä | 23 162 | 22 450 | 24 500 |
— julkisoikeudelliset suoritteet | 20 789 | 20 150 | 22 170 |
— liiketaloudelliset suoritteet | 25 | - | - |
— erillislakien mukaiset suoritteet | 2 076 | 2 050 | 2 080 |
Muut tuotot | 272 | 250 | 250 |
Edelliseltä vuodelta siirtynyt | 3 708 | - | - |
Yhteensä | 28 779 | 27 261 | 27 775 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (maksuperustelain mukaiset suoritteet, 1 000 euroa)
2017 toteutuma | 2018 varsinainen talousarvio | 2019 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 20 814 | 20 150 | 22 170 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 11 693 | 12 157 | 13 395 |
— osuus yhteiskustannuksista | 7 343 | 7 993 | 8 775 |
Kustannukset yhteensä | 19 036 | 20 150 | 22 170 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 1 778 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 109 | 100 | 100 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (erillislakien mukaiset suoritteet, 1 000 euroa)
2017 toteutuma | 2018 varsinainen talousarvio | 2019 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 2 076 | 2 050 | 2 080 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 1 033 | 1 316 | 1 335 |
— osuus yhteiskustannuksista | 597 | 734 | 745 |
Kustannukset yhteensä | 1 630 | 2 050 | 2 080 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 446 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 127 | 100 | 100 |
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen henkilöstön osaamista ja työkykyä ylläpidetään, tuetaan ja kehitetään.
Tunnusluvut | 2017 toteutuma | 2018 tavoite | 2019 tavoite |
Henkilöstön hyvinvointi | |||
— työtyytyväisyysindeksi | 3,65 | > 3,5 | yli valtion keskitason |
— sairauspoissaolot pv/htv vähenevät | 10,2 | < 7,5 | alle valtion keskitason |
Määrärahasta on tarkoitettu 150 000 euroa tutkimushankkeiden rahoittamiseen. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina maksuperustelain mukaisista julkisoikeudellisista suoritteista saadut tulot ja lääkelain (595/2009) 84 b §:ssä tarkoitetut tulot.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen talousarvio perustuu nettobudjetointiin. Menot katetaan pääasiassa valvonta- ja palvelutoiminnasta perittävillä maksuilla. Maksullisen toiminnan palvelut tuotetaan omakustannushintaan. Suoritteista perittävät maksut ovat maksuperustelain mukaisia. Lääkkeiden laadunvalvonnan kustannukset katetaan lääkelain (595/2009) 84 b §:n mukaisella maksulla.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Laajentuvat EU-tasoiset tehtävät (kertaluonteisen lisäyksen poisto) | -1 000 |
Siirtyvän erän leikkaus | -500 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -5 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -3 |
Palkkausten tarkistukset | 98 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -1 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -20 |
Toimitilamenosäästö (HO 2015) | -122 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -9 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | 27 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 2 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -2 |
Tasomuutos | -1 |
Yhteensä | -1 536 |
2019 talousarvio | 3 275 000 |
2018 I lisätalousarvio | 30 000 |
2018 talousarvio | 4 811 000 |
2017 tilinpäätös | 2 080 228 |
07. Työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 24 644 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain (44/2006) 15 ja 20 §:n mukaisista toimenpiteistä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa: Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut alustavasti työsuojelun aluehallintoviranomaisille seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2019. Vastuualuekohtaiset tulostavoitteet määritellään ministeriön ja työsuojelun aluehallintoviranomaisten välisessä tulossopimuksessa.
Sosiaali- ja terveysministeriön strategisena tavoitteena on rakentaa turvallisuutta ja hyvinvointia edistävää työ- ja elinympäristöä. Aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueet suuntaavat toimintansa strategiaa tukevien työympäristön ja työhyvinvoinnin linjausten mukaisesti. Toiminnan tavoitteena on osaltaan vaikuttaa työpaikkojen turvallisuuden johtamiseen ja työolosuhteisiin siten, että työpaikkatapaturmat, ammattitaudit, haitallinen kuormitus ja työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyminen vähenevät. Lisäksi työsuojelun vastuualueiden toiminnalla vaikutetaan myös siihen, että työsuhteen ehtoja noudatetaan paremmin ja harmaan talouden määrä vähenee.
Varmistaakseen toimintansa asiakaslähtöisyyden työsuojeluhallinto antaa seuraavan palvelulupauksen:
Työsuojelun vastuualueet toimivat yhteiskunnan antamin valtuuksin siten, että työstä ihmisen terveydelle aiheutuvat vaarat ja haitat ovat asianmukaisesti hallinnassa. Työsuojelun vastuualueiden toiminta on riippumatonta, puolueetonta ja asiantuntevaa. Kaikilta toimialoilta ja työpaikoilta tulevaan asiakaskysyntään vastataan kattavasti sovittuja toimitus- ja saatavuusaikoja noudattaen. Työsuojelun vastuualueet kehittävät toimintaansa keräämäänsä asiakaspalautetta hyödyntäen.
Työsuojeluviranomaiset suuntaavat viranomaisaloitteista toimintaa pääsääntöisesti riskiperusteisesti niille toimialoille, joilla esiintyy merkittävimpiä työturvallisuusriskejä. Tavoitteena on, että työsuojeluvalvonta tukee ja edistää työpaikan omaa turvallisuustoimintaa. Valvonnalla varmistetaan, että työnantajat ja muut vastuutahot noudattavat työsuojelulainsäädäntöä. Kattavuuden varmistamiseksi valvontaa kohdistetaan myös muille kuin riskiperusteisesti valituille toimialoille. Asiakasaloitteinen valvonta hoidetaan kattavasti sovittuja palvelujen toimitus- ja saatavuusaikoja noudattaen.
Valtakunnallisia valvontahankkeita toteutetaan nelivuotiskaudella 2016—2019 yhteisiin työpaikkoihin, vuokratyöhön, korjausrakentamiseen ja yksityiseen sosiaali- ja terveysalaan liittyvinä. Valtakunnallisilla valvontahankkeilla pyritään vastaamaan havaittuihin ongelmakohtiin ja samalla kehittämään valvontatoimintaa.
Tarkastustoiminnalle asetetaan seuraavat määrätavoitteet:
Toiminnallinen tehokkuus
2017 toteutuma | 2018 tavoite | 2019 tavoite |
|
Kokonaistarkastusmäärä | 27 772 | 26 200 | 27 500 |
Työsuojelun aluehallinnon kokonaiskustannukset (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet tulosalueittain
Tulosalue | 2017 toteutuma | %-osuus | htv | 2018 tavoite | %-osuus | htv | 2019 tavoite | %-osuus | htv |
Viranomaisaloitteinen toiminta | 19 034 | 76 | 318 | 15 647 | 65 | 272 | 15 931 | 65 | 265 |
Asiakasaloitteinen toiminta | 3 063 | 12 | 52 | 4 333 | 18 | 75 | 4 480 | 18 | 73 |
Hallinto- ja tukitoiminnot | 2 866 | 11 | 48 | 4 092 | 17 | 71 | 4 233 | 17 | 69 |
Yhteensä | 24 963 | 100 | 418 | 24 072 | 100 | 418 | 24 644 | 100 | 407 |
Työsuojeluvalvonta on riskiperusteista. Työsuojelun vastuualueet käyttävät vaikutuksia aikaansaavia ja yhtenäisiä valvontaotteita ja -menetelmiä. Vastuualueiden yhteistyöllä, viranomaisten välisellä tietojen vaihdolla ja hyvien käytäntöjen levittämisellä varmistetaan vaikuttava työsuojeluvalvonta.
Sidosryhmäyhteistyö ja viestintä tukevat tehokkaasti työsuojelun vastuualueiden toimintaa.
Työsuojelun vastuualueilla varmistetaan osaamisen ja henkilöstövoimavarojen tarkoituksenmukainen sijoittuminen. Henkilöstön osaamisen kehittämistä ja ammattitaidon ylläpitämistä tuetaan ja työhyvinvoinnista huolehditaan. Erityisosaamista kehitetään ja hyödynnetään tehokkaammin valtakunnallisesti.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2017 toteutuma | 2018 varsinainen talousarvio | 2019 esitys |
|
Bruttomenot | 25 221 | 24 242 | 24 814 |
Bruttotulot | 258 | 170 | 170 |
Nettomenot | 24 963 | 24 072 | 24 644 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 906 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 251 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Eräät työsuojelun palvelut (siirto momentille 28.40.01) | -300 |
Palkkausten tarkistukset | 840 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -8 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -78 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | 249 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -18 |
Tasomuutos | -113 |
Yhteensä | 572 |
2019 talousarvio | 24 644 000 |
2018 I lisätalousarvio | 252 000 |
2018 talousarvio | 24 072 000 |
2017 tilinpäätös | 24 308 000 |
08. Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojen käyttöä hallinnoivan lupaviranomaisen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 1 800 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) tietoaineistojen kuvauksien laadintaan sähköiseen palveluun mm. rekisteritietojen tietosisällöstä ja niiden soveltuvuudesta käyttötarkoituksen mukaiseen käyttöön
2) lupaviranomaisen tietojen käyttölupia koskevaan neuvontapalveluun ja sen kehittämiseen
3) kansallisen sähköisen käyttöportaalin ylläpitoon ja lupakäsittelyn asianhallintajärjestelmän toimintaan ja kehittämiseen
4) käyttölupapalveluun ja käyttölupapäätösten tekemiseen
5) käyttöluvan edellyttämän tutkimuksen eettisen käsittelyn liittämiseen osaksi lupaprosessia
6) tietojen yhdistämis- ja luovutuspalveluun ja sen kehittämiseen
7) koodiavainten säilytyspalveluun
8) tietoturvallisen teknisen käyttöyhteyden kehittämiseen ja ylläpitoon tietojen luovuttamiseksi
9) sähköisen tietoturvallisen käyttöympäristön kehittämiseen ja ylläpitoon hakijalle luovutettujen tietojen käsittelemiseksi
10) lupaviranomaisen ja rekisteripitäjien yhteistoiminnan kehittämiseen
11) lupaviranomaisen yleishallinnosta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuviin kustannuksiin.
Selvitysosa: Hallitus on antanut eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi.
Määrärahaa käytetään lupaviranomaisen peruspalvelujen ja infrastruktuurin kehittämiseen ja ylläpitoon. Käyttöluvan saajat maksavat käyttöluvista maksun ja tarvitsemistaan palveluista kuten tietojen kokoamisesta, yhdistelyistä, muokkaamisesta ja luovuttamisesta aiheutuvista kustannuksista valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämien perusteiden ja lupaviranomaisen ohjausryhmän päätösten mukaisesti. Lupaviranomainen korvaa rekisterinpitäjälle perityistä maksuista sille kuuluvan osuuden.
Sosiaali- ja terveysministeriö asettaa lupaviranomaiselle ja sen toiminnalle tulostavoitteet lupaviranomaisen ohjausryhmän esitysten pohjalta.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertaluonteinen investointi | 1 800 |
Yhteensä | 1 800 |
2019 talousarvio | 1 800 000 |
20. Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 10 247 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kuolemansyyn selvittämisestä annetun lain (459/1973) 12 §:n mukaisen oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menojen maksamiseen
2) oikeuslääkeopillisista tutkimuksista suoritettavista korvauksista annetun asetuksen (862/2004) mukaisten palkkioiden ja korvausten maksamiseen
3) yliopistoilta ostopalveluna tehtävän oikeuslääketieteen erikoislääkärikoulutuksen menojen maksamiseen
4) ruumiiden kuljettamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
5) oikeuslääkäreille virka-ajan ulkopuolella tehtävästä päivystyksestä aiheutuvien päivystyspalkkioiden tai -palkkojen maksamiseen enintään kahta henkilötyövuotta vastaavasti sekä muiden päivystystoiminnan menojen maksamiseen.
Selvitysosa: Vuonna 2017 oikeuslääketieteellisiä ruumiinavauksia tehtiin 8 575, vuonna 2018 arvioidaan tehtävän 8 100 ja vuonna 2019 8 000 ruumiinavausta.
2019 talousarvio | 10 247 000 |
2018 talousarvio | 10 247 000 |
2017 tilinpäätös | 7 504 651 |