Talousarvioesitys 2019
70. Maanmittaus ja tietovarannot
Selvitysosa:Tässä luvussa on budjetoitu Maanmittauslaitoksen toiminnasta aiheutuvat menot sekä kiinteistötoimitusten tukemisesta aiheutuvat menot.
Yleiset talouden suhdanteet vaikuttavat erityisesti maanmittaustoimituksiin ja kirjaamisasioihin niin, että niiden kysyntä seuraa suhdannekehitystä pienellä viiveellä.
Asiakkaiden ja yhteiskunnan tarpeet ohjaavat yhä selvemmin palvelutuotantoa. Mobiiliteknologian käyttö yleistyy erilaisissa loppukäyttäjien sovelluksissa. Paikannusta, paikkatietoja ja navigointipalveluja käytetään yhä laajemmin elinkeinoelämän tarpeisiin, turvallisuutta lisäämässä, arkipäivän asiointitehtävissä sekä harrastustoiminnassa. Maasto- ja muiden paikkatietojen monipuolistuva käyttö esimerkiksi erilaisten analyysien lähtötietona lisää niihin kohdistuvia vaatimuksia. Kasvavat vaatimukset liittyvät muun muassa tietojen kolmiulotteisuuteen, elinkaareen, metatietoihin ja yhtenäisyyteen.
Tietotekniikka ja sen hyödyntämiseen liittyvät prosessit ja yhteistyörakenteet ovat entistä näkyvämmin kriittinen menestystekijä. Sähköistä asiointia lisätään, siitä tulee vuorovaikutteista ja vahvaan tunnistamiseen perustuvaa ja näin pyritään kohti kansalaisen kannalta yhtenäisten ja toisiinsa saumattomasti kytkeytyvien palvelujen käyttöä. Tekniikan kehittyminen näkyy käytettävän teknologian ja sovellusten jatkuvana uudistamistarpeena.
Aineistojen lisääntyvä kansainvälinen käyttö ja siihen liittyvät tekniset, sisällölliset ja juridiset vaatimukset edellyttävät osallistumista standardointiin, yhteisten tavoitteiden määrittelyyn ja muuhun yhteistyöhön.
Perustietovarantojen rooli ja yhteiskäyttö hallinnon ja siihen liittyvien palveluiden järjestämisessä ja muun muassa tietojohtamisessa vahvistuvat kansallisen digitaalisen infrastruktuurin (mm. palveluväylän) kehittyessä ja yhtenäistyessä. Kiinteistötietojärjestelmän ylläpidolla ja parantamisella turvataan kansallinen vakuusjärjestelmä sekä luodaan edellytyksiä toimivalle markkinataloudelle ja luonnonvarojen kestävälle hyödyntämiselle. Maastotietojärjestelmällä on tärkeä rooli yhtenäisenä koko maan kattavana peruspaikkatietokokonaisuutena.
Koko julkisen hallinnon kattava kokonaisarkkitehtuurityö edellyttää toimenpiteitä digiekosysteemien kuvaamisessa sekä niihin liittyvien tietovarantojen, kuvaustietojen (metatietojen) ja tietopalveluiden kehittämisessä. Yhteistyö digiekosysteemien kehittämisessä sekä niihin liittyvien tietovarantojen tuottamisessa ja ylläpidossa tarvittavien muutos- ja seurantatietojen keruussa ja käytössä lisääntyy. Kansallisen paikkatietoinfrastruktuurin rakentaminen ja INSPIRE-direktiivin toimeenpano etenee, mikä edellyttää aineistojen saatavuuden ja yhteiskäyttöisyyden kehittämistä.
Kansallisesta Maastotietojärjestelmästä pyritään kehittämään maastoa ja rakennettua ympäristöä mallintava peruspaikkatietovaranto, jonka ylläpito perustuu useiden viranomaisten yhteistyöhön ja yhteen sovitettuihin ylläpitoprosesseihin. Tavoitteena on päästä eroon päällekkäisestä työstä, kohottaa työn tuottavuutta ja parantaa maastotietoaineistojen käytettävyyttä lisäämällä niiden yhteen toimivuutta.
Paikkatietokeskuksen toiminta muodostuu paikkatietojen yhteiskäytön ja kansallisen paikkatietoinfrastruktuurin kehittämisen edistämisestä sekä koko maanmittausalaa tukevasta tutkimuksesta. Metsähovin tutkimusaseman teknisen infrastruktuurin ajanmukaistamista jatketaan uudistamalla laitekantaa.
Paikkatietojen merkitys yhteiskunnassa on kasvanut ja paikkatietoja käytetään yhä laajemmin kaikilla yhteiskunnan sektoreilla. Paikkatietopoliittisen selonteon tavoitteena on luoda tavoitekuva ja linjaukset, miten paikkatiedon tuotantoa ja tietopalveluita pitää kehittää ja miten eri sektorien toimintamahdollisuuksia voidaan parantaa paikkatietoja hyödyntäen.
Hallitusohjelmaan liittyvässä Digitalisoidaan julkiset palvelut -kärkihankkeessa on käynnistynyt paikkatietojen hallinnan ja käytön tehostamiseen tähtäävä hankekokonaisuus, jota kutsutaan nimellä Julkisen hallinnon yhteinen paikkatietoalusta. Yhteisellä paikkatietoalustalla tarkoitetaan uutta tieto- ja palvelukokonaisuutta, jonka avulla julkisen hallinnon toimijat voivat tuoda omat, yleensä jotakin organisaatiokohtaista tarkoitusta varten keräämänsä paikkatiedot paremmin osaksi yhteistä tietoaineistoa ja saattaa ne palvelualustan avulla tarjolle eri käyttötarkoituksiin.
Asunto-osakkeiden vaihdannan ja vakuushallinnan prosessien sähköistämisen mahdollistavan uuden asunto-osakerekisteri -palvelukokonaisuuden toteutus on käynnissä. Sähköisen asunto-osakerekisterin perustaminen on laaja poikkihallinnollinen yhteistyöhanke, joka toteuttaa hallitusohjelman linjausten mukaista julkisten palveluiden digitalisointia.
Maanmittauslaitoksen tietotekniikkapalvelukeskus Mitpasta osa siirtyy Ruokavirastoon 1.1.2019 alkaen. Siirtyvät tehtävät koskevat hallinnonalan muille virastoille tuotettavia IT-palveluja.
Maanmittaus ja tietovarannot -politiikkasektorilla toimeenpannaan pääluokkaperusteluissa mainittujen yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden lisäksi seuraavia tavoitteita:
- — kiinteistö- ja huoneistotietojärjestelmien hallinnoinnilla ja palveluilla turvataan kansallisen omistus- ja vakuusjärjestelmän toimivuus sekä digitalisoituvan yhteiskunnan tietotarpeet
- — maastotietojärjestelmän hallinnoinnilla ja palveluilla turvataan paikantamisen perusta sekä digitalisoituvan yhteiskunnan tietotarpeet
- — paikkatietoaineistojen keruuta, hallintaa ja käyttöä sekä paikkatietopalveluiden kehittämistä tuetaan palveluilla, jotka edistävät paikkatietoaineistojen ja -palveluiden laatua ja yhteiskäyttöä sekä kansallisen paikkatietoinfrastruktuurin hyödyntämistä ja kehittymistä
- — hallinnonalan tietovarannot ovat monipuolisesti hyödynnettäviä ja yhteiskäyttöisiä sekä hyvin hallittuja ja turvallisia
- — luonnonvaratieto on ajantasaista ja yhteiskäyttöistä ja sitä hyödynnetään tehokkaasti luonnonvaratalouden ohjauksessa.
01. Maanmittauslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 40 080 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Maanmittauslaitoksen omarahoitusosuutena yhteisrahoitteisissa tutkimushankkeissa
2) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
3) laitoksen toimintaan liittyvien jäsenmaksujen maksamiseen.
Selvitysosa:Maanmittauslaitoksen tehtävänä on toimialallaan:
- — huolehtia kiinteistönmuodostamis- ja tilusjärjestelytoiminnasta
- — harjoittaa tieteellistä tutkimus- ja kehittämistoimintaa
- — huolehtia paikantamisen perustasta ja peruspaikkatietojen tuottamisesta sekä tuottaa asiantuntijapalveluita yhteiskunnan käyttöön
- — huolehtia tarvittavien rekisterien ylläpitämisestä
- — huolehtia alan yleisestä kehittämisestä ja osallistua kansainväliseen yhteistyöhön
- — hoitaa ne muut tehtävät, jotka erikseen säädetään tai maa- ja metsätalousministeriö määrää sen suoritettaviksi.
Maanmittauslaitos tukee pääluokkaperusteluissa sekä luvun 30.70 selvitysosassa esitettyjen yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteiden saavuttamista.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa Maanmittauslaitokselle vuoden 2019 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen luvun 30.01 selvitysosassa todettujen toiminnallisen tuloksellisuuden ja voimavarojen hallinnan tavoitteiden lisäksi seuraavat alustavat tulostavoitteet:
Maanmittauslaitos syventää tutkimus- ja infrayhteistyötä muiden tutkimuslaitosten, korkeakoulujen ja yritysten kanssa eri yhteistyörakenteita hyödyntäen. Laitos ylläpitää ja kehittää Metsähovin ja Virolahden tutkimusasemia, joiden laitteistoilla ylläpidetään valtakunnallisia paikannus- ja referenssijärjestelmiä. Paikantamisen luotettavuuden parantamiseksi ja Paikkatietokeskuksen toimitilamuutoshankkeen johdosta Metsähovin tutkimusaseman ja -laitteistojen sekä pysyvän satelliittipaikannusverkon (GNSS) uudistustyötä jatketaan vuosien 2016—2020 aikana.
Maanmittauslaitoksen päätoimintojen kustannukset, tuotot ja henkilötyövuodet
2017 tilinpäätös | 2018 arvio | 2019 arvio | |||||||
Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | |
Kiinteistötoimitukset | 39 149 | 39 710 | 521 | 36 191 | 35 841 | 465 | 35 200 | 35 200 | 489 |
Tilusjärjestelytehtävät | 3 215 | 38 | 48 | 3 223 | - | 50 | 3 300 | - | 49 |
Kirjaamistehtävät | 18 668 | 20 154 | 282 | 20 154 | 20 100 | 326 | 22 286 | 22 286 | 326 |
Perustietovarantojen ylläpito | 30 989 | 2 035 | 421 | 35 901 | 2 871 | 437 | 31 730 | 2 570 | 434 |
Tietopalvelu | 12 871 | 12 993 | 49 | 11 123 | 11 333 | 54 | 13 000 | 13 200 | 54 |
Maanmittaus ja paikkatietosektorin tutkimus, kehittäminen ja asiantuntijapalvelut | 13 377 | 7 591 | 277 | 10 650 | 6 190 | 271 | 15 950 | 6 500 | 283 |
IT-palvelutuotanto | 14 048 | 12 551 | 139 | 13 818 | 12 785 | 150 | - | - | - |
Yhteensä | 132 316 | 95 072 | 1 737 | 131 060 | 89 120 | 1 753 | 121 466 | 79 756 | 1 635 |
Viraston tunnusluvut
2017 toteutuma |
2018 tavoite1) |
2019 tavoite |
|
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus | |||
---|---|---|---|
— KMTK-yhteistyössä mukana olevien kuntien määrä | - | - | 15 |
— KTJ-2022 perusparannusohjelman kattavuusindeksi | 35 | 42 | 49 |
— tietovarastojen hyödyntäminen, kasvu edellisestä vuodesta, % | 6 | 3 | 3 |
— tutkimuksen luottamus & maine | 3,55 | 3,60 | |
— tilusjärjestelytuotanto (Mha) | 6 911 | 6 900 | 6 300 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
— kokonaistuottavuus | 102,5 | 102,0 | 102,0 |
— työn tuottavuus | 102,1 | 102,0 | 102,0 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
— toimitustuotanto, toimituksia, kpl | 17 216 | 17 027 | 17 000 |
— tilusjärjestelyt (uusjaot), kpl | 4 | 4 | 6 |
— kirjaamisratkaisujen määrä, kpl | 242 551 | 230 000 | 220 000 |
— maastotietotuotanto yhteensä, km² | 54 652 | 54 000 | 54 000 |
— peltotietojen perusparannus, km² | 54 134 | 54 000 | 54 000 |
— korkeusmallia 2 metrin ruutukokoon, km² | 25 886 | 21 000 | 10 000 |
— lohkomisen kestoaika, kk | 4,9 | 4,9 | 4,5 |
— lainhuutojen käsittelyaika, pv | 30 | 25 | 20 |
— rakennusten ja tiestön täydellisyys, % | - | - | 96 |
— asiakkaiden kokonaistyytyväisyys, % | 86 | 88 | 88 |
— referoidut tieteelliset julkaisut, kpl | 109 | 120 | 120 |
— sähköisten palveluiden häiriöttömyys % | 100 | 99,5 | 99,5 |
1) Päivitetty tulossopimuksen mukaisiksi.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Bruttomenot | 140 499 | 137 590 | 119 836 |
Bruttotulot | 95 396 | 87 353 | 79 756 |
Nettomenot | 45 103 | 50 237 | 40 080 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 38 695 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 41 044 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 71 537 | 66 484 | 68 686 |
— muut tuotot | - | - | - |
Tuotot yhteensä | 71 537 | 66 484 | 68 686 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 43 521 | 40 908 | 41 787 |
— osuus yhteiskustannuksista | 24 960 | 25 576 | 26 889 |
Kustannukset yhteensä | 68 481 | 66 484 | 68 676 |
---|---|---|---|
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 3 056 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 104 | 100 | 100 |
Muut suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 2 117 | 2 010 | 2 000 |
— muut tuotot | - | - | - |
Tuotot yhteensä | 2 117 | 2 010 | 2 000 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 1 141 | 1 486 | 1 078 |
— osuus yhteiskustannuksista | 850 | 424 | 882 |
Kustannukset yhteensä | 1 991 | 1 910 | 1 960 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 126 | 100 | 40 |
Kustannusvastaavuus, % | 106 | 105 | 102 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Rahoitus hankintamenoihin hallinnonalan palvelukeskukselta (siirto momentille 30.01.05) | -150 |
Siirto momentille 30.20.01 (142 htv) | -1 350 |
Tilusjärjestelyiden tie- ja kuivatushankkeet, siirron palautus (siirto momentilta 30.70.40) | 1 000 |
Tilusjärjestelyidentie- ja kuivatushankkeet (kertaluonteinen siirto momentille 30.70.40) | -500 |
Eläkemaksurakenteen muutos | 112 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -103 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -52 |
Kärkihankerahoituksen päättyminen (HO 2015) | -7 100 |
Palkkausten tarkistukset | 1 323 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -13 |
Säästöpäätös | -3 000 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -245 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -25 |
Toimitilamenosäästö (HO 2015) | -449 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -130 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | 536 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 19 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -30 |
Yhteensä | -10 157 |
2019 talousarvio | 40 080 000 |
2018 I lisätalousarvio | 1 147 000 |
2018 talousarvio | 50 237 000 |
2017 tilinpäätös | 47 452 000 |
40. Kiinteistötoimitusten tukemisesta aiheutuvat menot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 3 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) uusjakojen tukemisesta annetun lain (1423/2014), kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta annetun lain (603/1977) 102 §:n mukaisten lainojen ja korkotuen rahoituksesta ja eräistä vesitilusjärjestelyistä annetun lain (31/1980) 19 §:n mukaisista lunastuksista aiheutuvien menojen maksamiseen
2) vesistöhankkeiden johdosta suoritettavista tilusjärjestelyistä annetun lain (451/1988) 21 ja 22 §:n mukaisten menojen maksamiseen
3) kiinteistötoimitusmaksusta annetun lain (558/1995) 3 §:n 5 momentissa tarkoitettujen toimituksen suorittamisesta aiheutuvien kustannusten ja korvausten maksamiseen uusjakojen ja vesitilusjärjestelyjen osalta.
Määrärahaa saa käyttää enintään kahdeksaa henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen ja muiden kulutusmenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Määräraha käytetään peltotilusjärjestelyjen tukemiseen ja pilottiluonteisiin metsätilusjärjestelyihin. Määrärahan käytön arvioidaan jakautuvan siten, että asianosaisilta takaisinperittävä osuus määrärahasta on noin 1 400 000 euroa ja valtion lopulliseksi menoksi jää noin 1 100 000 euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hallinto/Maa- ja metsätalous (HO 2015) | -1 000 |
Kertaluonteisen lisäyksen poisto (Tilusjärjestelyt) (EK) | -200 |
Tilusjärjestelyiden tie- ja kuivatushankkeet, kertaluonteisen lisäyksen poisto (siirto momentille 30.70.01) | -1 000 |
Tilusjärjestelyiden tie- ja kuivatushankkeet (kertaluonteinen siirto momentilta 30.70.01) | 500 |
Tilusjärjestelyjen lisärahoitus | 1 000 |
Yhteensä | -700 |
2019 talousarvio | 3 500 000 |
2018 talousarvio | 4 200 000 |
2017 tilinpäätös | 2 954 356 |