Talousarvioesitys 2019
30. Tilastotoimi, taloudellinen tutkimus ja rekisterihallinto
Selvitysosa:Tilastokeskus on valtion tilastotoimen yleisviranomainen, joka tilastojen laadinnan lisäksi huolehtii kansallisen tilastotoimen kehittämisestä yhteistyössä muiden tilastoja laativien valtion viranomaisten kanssa. Valtion tilastotoimen tehtävänä on vastata yhteiskuntaoloja ja niiden kehitystä kuvaavien tilastojen laatimisesta yleistä käyttöä varten. Tavoitteena on vastata joustavasti kotimaisiin ja kansainvälisiin tietotarpeisiin sekä edistää tietoaineistojen tehokasta käyttöä yhteiskunnassa.
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT) tekee päätöksentekoa palvelevaa soveltavaa taloustieteellistä tutkimusta ja talouspoliittista analyysiä Suomen kansantalouden ja talouspolitiikan päätösten kannalta tärkeistä aiheista.
Väestörekisterikeskuksen (VRK) tehtävänä on mahdollistaa väestötietojärjestelmän tietojen ja Väestörekisterikeskuksen varmennetun sähköisen asioinnin palvelujen käyttö yhteiskunnan toimintojen ja tietohuollon tukena. VRK edistää toiminnallaan yksityiselämän ja henkilötietojen suojaa ja tietoturvallisuutta sekä hyvän tietojenkäsittely- ja tiedonhallintatavan kehittämistä ja noudattamista. VRK on yhdessä maistraattien kanssa väestötietojärjestelmän rekisterinpitäjä. VRK ylläpitää ja kehittää väestötietojärjestelmää, sen tietoja ja tietojen laatua sekä varmennettua sähköistä asiointia. VRK tarjoaa väestötietojärjestelmän tietopalveluja ja varmennepalveluja.
- — Tilastot, tietoaineistot, tutkimukset ja palvelut ovat luotettavia ja relevantteja
- — Tutkimustoiminta tukee päätöksentekoa, joka vastaa Suomen kansantalouden tärkeimpiin haasteisiin
- — Väestötietojärjestelmän ja varmennepalvelujen luotettavuus säilyy sekä käytettävyys ja hyödyntäminen lisääntyvät
- — Kansallisella palveluarkkitehtuurilla mahdollistetaan Suomen digitalisoinnin eteneminen tehostamalla ja tukemalla asiakkaiden toimintaa
- — Väestökirjanpidon ja sen tietojärjestelmien kehittämisellä edistetään yhteiskunnan perusrekisteritietojen laatua ja kustannustehokasta saatavuutta ottaen erityisesti huomioon tietosuoja- ja tietoturvanäkökohdat.
01. Tilastokeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 48 843 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) jäsenmaksujen maksamiseen
2) EU-jäsenyyteen liittyvien tilastohankkeiden rahoitukseen.
Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon:
1) maksullisen toiminnan tulot
2) EU:lta ja yhteishankkeista talousarvion ulkopuolisilta tahoilta saatavat tulot.
Mikäli rakennusten arvostamishankkeeseen myönnettyä valtuutta on jäänyt käyttämättä vuonna 2018, saa vuonna 2019 tehdä sopimuksia ja muita sitoumuksia aiemmin hyväksytyn valtuuden käyttämättä olevaa määrää vastaavasti valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2017 toteutuma |
2018 tavoite |
2019 tavoite |
|
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Julkistusten lukumäärä, kpl | 550 | 556 | 550 |
Toimeksiantopalvelujen määrä, kpl (yli 500 €) | 1 011 | 900 | 1 000 |
Oikea-aikaisten julkistusten osuus, % | 97 | 97 | 98 |
Virheettömien julkistusten osuus, % | 95 | 96 | 96 |
Tutkijapalvelujen käyttölupahakemusten määrä, kpl | 473 | 520 | 540 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Tuottavuuden muutos, % | -3,4 | 0,5 | 0,5 |
Kiinteiden kustannusten osuus kokonaiskustannuksista, % | 74 | 68 | 74 |
Tuotantokulut tilastojulkistusta kohti, 1 000 € | 97 | 96 | 98 |
Maksullisen palvelutoiminnan kustannusvastaavuus, % | 125 | 100 | 100 |
Verkossa tai automaattisella raportoinnilla vastanneiden osuus vastanneista yritystiedonkeruissa, % | 92 | 93 | 94 |
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
---|---|---|---|
Henkilötyövuodet | 752 | 770 | 775 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 10,7 | < 10 | < 10 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,54 | 3,60 | 3,65 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Bruttomenot | 55 694 | 55 799 | 57 343 |
Bruttotulot | 9 697 | 8 500 | 8 500 |
Nettomenot | 45 997 | 47 299 | 48 843 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 9 972 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 11 113 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 7 452 | 7 100 | 7 100 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 5 947 | 6 450 | 6 450 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 1 505 | 650 | 650 |
Kustannusvastaavuus, % | 125 | 110 | 110 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Pakolliset EU-hankkeet | -23 |
Rakennusten arvostamisjärjestelmän uudistus (v. 2018 rahoitus) | -1 285 |
Rakennusten arvostamisjärjestelmän uudistus (v. 2019 rahoitus) | 635 |
SDG-indikaattorit (Sustainable Development Goals) | 75 |
Sote- ja maakuntauudistus tilastoinnissa | 1 598 |
Eläkemaksurakenteen muutos | 12 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -6 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -3 |
Palkkausten tarkistukset | 1 317 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -12 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -240 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -434 |
Toimitilamenosäästö (HO 2015) | -251 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -120 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | 367 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 23 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -35 |
Tasomuutos | -74 |
Yhteensä | 1 544 |
2019 talousarvio | 48 843 000 |
2018 I lisätalousarvio | 873 000 |
2018 talousarvio | 47 299 000 |
2017 tilinpäätös | 47 138 000 |
02. Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 3 488 000 euroa.
Määrärahasta saa käyttää myös enintään 310 000 euroa talouspolitiikan arviointineuvoston toimintamenojen sekä selvitys- ja tutkimustoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Keskeiset tavoitteet vuodelle 2019 ovat menestyminen tutkimusrahoituksen hankinnassa siten, että VATT pystyy jatkossakin keskittymään tutkimuksessa painopistealueisiinsa; strategisten rekrytointien hyödyntäminen tutkimusohjauksen ja tutkimustoiminnan vahvistamisessa sekä tutkimuksen tukipalvelujen kehittäminen.
VATT:n tutkimustuloksia julkaistaan omien julkaisusarjojen julkaisujen ohella tieteellisissä kansainvälisissä aikakauskirjoissa sekä mm. ministeriöiden julkaisusarjoissa. Asiantuntijatoiminnan keskeiset muodot ovat tiedeyhteisöä ja päätöksentekoa palvelevat lausunnot ja kuulemiset, työryhmäjäsenyydet, alustukset ja muu osallistuminen tutkimustuloksia koskevaan julkiseen keskusteluun. Vuonna 2019 tavoitellaan sitä, että julkaisujen laatupainotettu määrä suhteutettuna henkilötyövuosiin kasvaa ja että asiantuntijatoiminnassa pystytään keskittymään vaikuttavuuden kannalta tärkeimpiin kohteisiin.
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen
2017 toteutuma |
2018 tavoite |
2019 tavoite |
|
Henkilötyövuodet | 50 | 55 | 55 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 7,0 | 4,0 | 4,0 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,8 | 3,8 | 3,9 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Bruttomenot | 5 079 | 5 412 | 5 488 |
Bruttotulot | 1 663 | 2 000 | 2 000 |
Nettomenot | 3 416 | 3 412 | 3 488 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 245 | ||
— siirtyy seuraavalle vuodelle | 2 211 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Eläkemaksurakenteen muutos | 20 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -2 |
Palkkausten tarkistukset | 102 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -1 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -16 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -29 |
Toimitilamenosäästö (HO 2015) | -16 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -9 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | 26 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 2 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -2 |
Tasomuutos | 1 |
Yhteensä | 76 |
2019 talousarvio | 3 488 000 |
2018 I lisätalousarvio | 31 000 |
2018 talousarvio | 3 412 000 |
2017 tilinpäätös | 3 382 000 |
03. Väestörekisterikeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 29 024 000 euroa.
Vuonna 2019 saa tehdä sopimuksia ja sitoumuksia aiemmin myönnetyn tunnistautumismaksuihin liittyvän valtuuden käyttämättä olevaa määrää vastaavasti tämän valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
Selvitysosa:Määrärahaan sisältyy lisäys Väestörekisterikeskuksen ja Maistraattien yhdistymishankkeen kustannuksiin. Vastaava vähennys tehdään uuden viraston toimintamenoihin vuosina 2020—2023.
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2017 toteutuma |
2018 tavoite |
2019 tavoite |
|
Vaikuttavuus | |||
---|---|---|---|
Suomi.fi -tunnistustapahtumien määrä, milj. kpl | 78 | 83 | 93 |
Suomi.fi -valtuustapahtumien määrä, milj. kpl | 1,2 | 1,5 | 3 |
Asiakasorganisaatioiden antama numeerinen yleisarvosana VRK:n palveluista (asteikko 4—10) | 8,40 | 8,00 | 8,00 |
Asiakasorganisaatioiden antama numeerinen arvosana palveluiden toimintavarmuudesta ja luotettavuudesta (asteikko 1—4) | 3,30 | 3,50 | 3,50 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Kokonaistuottavuuden tuotos/panos -indeksi, muutos edelliseen vuoteen, % | 1,2 | 1 | 1 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
VTJ tietopalvelurajapinnasta luovutetut tietoyksiköt, milj. kpl1) | 28 | 26 | 29 |
Muuttoilmoitus internetissä, % | 77 | 80 | 83 |
Väestötietojärjestelmän suorakäyttö, käytettävyys, % |
99,90 | 99,95 | 99,95 |
Varmennejärjestelmät, käytettävyys, % | 99,95 | 99,95 | 99,95 |
Tunnistamispalvelu, käytettävyys, % | 99,90 | 99,90 | 99,90 |
Asiointivaltuuspalvelut, käytettävyys, % | 99,90 | 99,90 | 99,90 |
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
Henkilötyövuodet | 152,5 | 217 | 219 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 6,5 | 8,0 | 8,0 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
1) Pois lukien Suomi.fi tunnistuspalvelun kyselyt
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Bruttomenot | 27 897 | 53 541 | 52 736 |
Bruttotulot | 19 453 | 20 072 | 23 712 |
Nettomenot | 8 444 | 33 469 | 29 024 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 5 428 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 7 044 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 8 164 | 9 378 | 11 150 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 8 035 | 9 378 | 11 150 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 129 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 102 | 100 | 100 |
Liiketaloudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 12 202 | 10 694 | 12 562 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 4 610 | 4 951 | 5 166 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 7 592 | 5 743 | 7 396 |
Kustannusvastaavuus, % | 265 | 216 | 243 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
AUTA-toimintamallin rahoitus | 300 |
GovCERT-tietoturvapalvelut (siirto momentille 31.20.01) | -430 |
HETI-hanke (v. 2018 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -4 000 |
HETI-hanke (v. 2019 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 4 000 |
Kansalaisen asiointitili ja yhteentoimivuuspalvelut (v. 2018 rahoitus) | -2 125 |
Kansalaisen asiontitili ja yhteentoimivuuspalvelut (v. 2019 rahoitus) | 2 235 |
KATSO-palvelun kustannusten tarkistus (v. 2018 rahoitus) | 25 |
Maistraattien ja Väestörekisterikeskuksen tehtävien yhdistäminen | 1 305 |
Nimilain uudistaminen (v. 2018 rahoitus) | -315 |
Pankki- ja mobiilitunnistamisen kulut (siirto momentille 28.30.04) | -5 000 |
Saavutettavuusdirektiivin toimeenpanon tuki (kertaluonteinen) | 200 |
Siirtyvän erän leikkaus | -1 100 |
Viestinvälityspalvelun käyttö (siirto momentille 28.10.01) | -100 |
Viestinvälityspalvelun käyttö (siirto momentilta 28.10.01) | 55 |
Viestinvälityspalvelun käyttö (siirto momentilta 33.10.60) | 600 |
Eläkemaksurakenteen muutos | 12 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -5 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -2 |
Palkkausten tarkistukset | 125 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -1 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -34 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -138 |
Toimitilamenosäästö (HO 2015) | -45 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -11 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | 24 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 4 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -17 |
Tasomuutos | -7 |
Yhteensä | -4 445 |
2019 talousarvio | 29 024 000 |
2018 I lisätalousarvio | 252 000 |
2018 talousarvio | 33 469 000 |
2017 tilinpäätös | 10 060 000 |
04. Sähköinen tunnistautuminen (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 5 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää julkisen hallinnon palveluiden edellyttämän vahvan tunnistautumisen kustannuksiin.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Pankki- ja mobiilitunnistamisen kulut (siirto momentilta 28.30.03) | 5 000 |
Yhteensä | 5 000 |
2019 talousarvio | 5 000 000 |