Talousarvioesitys 2019
02. Suojelupoliisin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 42 279 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös säädettyjen korvausten maksamiseen teleyrityksille.
Selvitysosa:Hallitus on antanut eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen (HE 202/2017 vp) siviilitiedustelua koskevaksi lainsäädännöksi.
Sisäministeriö asettaa Suojelupoliisille seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Suojelupoliisin keskeisenä tavoitteena on estää ennalta sellaisia tekoja ja hankkeita, jotka voivat vaarantaa kansallista turvallisuutta. Lisäksi virasto tuottaa ennakoivaa ja merkityksellistä tiedustelutietoa valtionjohdon päätöksenteon tueksi ja yhteiskunnan turvallisuuden edistämiseksi.
Kansalliseen turvallisuuteen kytkeytyvä Suojelupoliisin toimintaympäristö on ennen näkemättömän nopeassa muutoksessa, eikä mikään viittaa siihen, että vauhti olisi hidastumassa. Tähän kehitykseen pyritään vastaamaan Suojelupoliisin toimintaedellytysten varmistamisella ja suorituskyvyn kehittämisellä. Valmisteilla oleva uusi siviilitiedustelulainsäädäntö tulee auttamaan virastoa vastaamaan uusiin vaatimuksiin. Tiedustelu on usein paras keino saada ensitieto uhkista.
Uudessa siviilitiedustelulainsäädännössä Suojelupoliisin tehtäväksi on ehdotettu säädettäväksi kansallisen turvallisuuden suojaaminen. Lainsäädännön voimaantulon myötä Suojelupoliisi toimisi yhä selkeämmin yhdistettynä kotimaan turvallisuuspalveluna ja ulkomaan tiedustelupalveluna, jonka tehtävänä olisi hankkia tietoa kansalliseen turvallisuuteen kohdistuvista uhkista siihen katsomatta, onko uhkissa kyse rikoksista vai ei. Tiedonhankinnan perusteet sekä toiminnan ajallinen ja alueellinen ulottuvuus muuttuvat ja laajenisivat nykyisestä. Lainsäädäntömuutoksen tavoitteena on yhtäältä luoda edellytykset kansalliseen turvallisuuteen kohdistuvien uhkien mahdollisimman varhaisessa vaiheessa tapahtuvalle torjunnalle sekä toisaalta parantaa ylimmän valtionjohdon tiedonsaantia Suomen turvallisuusympäristössä tapahtuvista muutoksista.
Siviilitiedustelulainsäädännön vaikuttavuudelle asetettujen tavoitteiden saavuttaminen tulisi edellyttämään viraston toiminnan lisäresursointia. Kustannuksia syntyisi sekä kotimaan toimivaltuuksien toimeenpanosta että tietoliikennetiedustelulain ja ulkomaantoimivaltuuksien toimeenpanosta.
Siviilitiedustelulainsäädännön voimaantulon myötä Suojelupoliisilta ei olisi tarkoitus siirtää tehtäviä muille viranomaisille.
Voimakas terrorismintorjunnan toimintaympäristön muutos asettaa koko viraston toiminnalle erityisiä ja aiempaa suurempia vaatimuksia. Euroopassa ja Suomessa tapahtuneet terrori-iskut ja terrorismintorjunnan kohdehenkilöiden määrän kasvu Suomessa on johtanut siihen, että Suojelupoliisi on päivittänyt strategiaansa ja priorisoi operatiivista toimintaansa terrorismin torjuntaan. Terrorismintorjunnan pääpaino on terrorististen hankkeiden ennalta estämisessä.
Vastatiedustelun tavoitteena on tunnistaa Suomeen kohdistuvat laittoman tiedustelutoiminnan, hybridivaikuttamisen, taloudellisen turvallisuuden ja joukkotuhoaseisiin liittyvät uhat ja estää niiden toteutuminen oman tiedonhankinnan ja kansallisen ja kansainvälisen tiedonvaihdon ja yhteistyön avulla.
Tiedusteluprioriteetit ohjaavat viraston tiedonhankintaa ja raportointia. Sisäministeriö kehittää tiedusteluprioriteettien määrittelyä ja asettamisprosessia yhteistyössä Suojelupoliisin ja keskeisten kumppanien kanssa. Tiedusteluprioriteettien määrittelyssä tultaisiin huomioimaan uusi tiedustelulainsäädäntö sen tultua voimaan.
Suojelupoliisi kehittää yhteistoimintaa kumppaneidensa kanssa luodakseen entistä paremmat edellytykset operatiiviselle toiminnalle. Suojelupoliisin raportointi tuottaa merkityksellistä tietoa ja ajankohtaista analyysia valtiojohdolle ulko- ja turvallisuuspoliittisen päätöksenteon tueksi.
Suojelupoliisi parantaa turvallisuusselvitysmenettelyiden vaikuttavuutta seuraamalla toimintaympäristön muutoksia, saattamalla keskeiset organisaatiot selvitysmenettelyn piiriin ja kehittämällä taustatarkastuksia esimerkiksi ulkomaansidonnaisuuksien osalta. Turvallisuusselvitysrekisterin käyttöä tehostetaan ja laajennetaan.
Toimintaympäristön muutos, ehdotettu uusi lainsäädäntö ja uudet tehtävät tulisivat edellyttämään uusia toimintatapoja ja toimintakulttuurin uudistamista. Uuden tiedustelulainsäädännön myötä Suojelupoliisin toiminnassa tulisi painottumaan entistä enemmän tiedustelullinen ulottuvuus. Uudistumisen läpiviemisen toimeenpanon suunnittelemiseksi Suojelupoliisiin on muodostettu hankeorganisaatio.
Teknisen kehittämisen hankkeella kehitetään viraston tiedonkäsittelyä ja suorituskykyä valtiovarainministeriön kanssa tehdyn tuottavuussopimuksen mukaisesti.
Suojelupoliisi toteuttaa uutta henkilöstöstrategiaansa, jonka avulla varmistetaan viraston toimintaedellytykset nopeasti muuttuvassa tilanteessa. Virasto panostaa henkilöstön osaamisen kehittämiseen, rekrytointiin ja perehdytykseen. Henkilöstön hyvinvoinnista huolehditaan muutosprosessissa.
Suojelupoliisi | 2017 toteutuma |
2018 arvio |
2019 tavoite |
Toiminnan tuloksellisuus | |||
---|---|---|---|
Tuotetut raportit | 102 | 120 | 140 |
Turvallisuusinformaatiotilaisuudet | 278 | 200 | 200 |
Turvallisuusselvitykset, kpl | 61 448 | 53 100 | 53 100 |
— Ulkomaansidonnaisuudet | - | 7 100 | 7 100 |
— Perusmuotoiset ja laajat | 20 888 | 21 000 | 21 000 |
— Suppeat | 40 560 | 25 000 | 25 000 |
— Maksuttomat, % | 3,4 | 5 | 5 |
Suoritteet/htv (s,p,l) | 1 750 | 1 500 | 1 500 |
Nuhteettomuusseuranta, kpl/htv | - | 320 | 320 |
Ulkomaansidonnaisuudet, kpl/htv | - | 444 | 444 |
Kansalaisuusasialausunnot | 38 | 100 | 100 |
Oleskelu- ja työlupa-asioita koskevat lausunnot | 360 | 400 | 400 |
Viisumihakemuksia koskevat lausunnot | 3 126 | 2 500 | 2 500 |
Turvapaikkalausunnot | 594 | 600 | 600 |
Voimavarojen hallinta | |||
Toimintamenorahoitus | 25 935 | 33 341 | 42 279 |
Henkilötyövuodet | 309 | 412 | 500 |
Poliisit, htv | 164 | 211 | 250 |
Muu henkilöstö, htv | 145 | 201 | 250 |
— muu henkilöstö osuudesta tiedustelulainsääd. | - | 13 | 94 |
— muu henkilöstö osuudesta SSK-hanke | 8 | 11 | 10 |
— muu henkilöstö osuudesta HVK | 8 | 8 | 8 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 6,3 | 7,5 | 7,5 |
Työtyytyväisyysindeksi | 3,49 | 3,5 | 3,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Bruttomenot | 30 458 | 37 451 | 46 389 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 4 523 | 4 110 | 4 110 |
Nettomenot | 25 935 | 33 341 | 42 279 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 416 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 4 072 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
EU-puheenjohtajakauden 2019 turvallisuuskustannukset | 60 |
Siirto momentille 26.10.01 | -335 |
Siviilitiedustelua koskeva lainsäädäntö, taloudelliset vaikutukset Supolle | 10 000 |
Siviilitiedustelun valmiuksien kohentaminen ja terrorismin torjuntaan liittyvät kalusto- ja laitteistoinvestoinnit (kertameno) | -2 000 |
Suorituskyvyn tehostaminen, terrorismin torjunta | -2 500 |
Supon SSK-hanke (v. 2018 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -4 389 |
Supon SSK-hanke (v. 2019 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 5 074 |
Supon toimitilahankkeen toteuttaminen sekä lisä- ja väistötilat | -100 |
Ydintoiminnan turvaaminen | 2 500 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -4 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -2 |
Palkkausten tarkistukset | 712 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -6 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -88 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -59 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | 85 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 20 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -30 |
Yhteensä | 8 938 |
2019 talousarvio | 42 279 000 |
2018 I lisätalousarvio | 1 536 000 |
2018 talousarvio | 33 341 000 |
2017 tilinpäätös | 27 591 000 |