Talousarvioesitys 2019
01. Pelastustoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 123/2018 vp (14.9.2018)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 15 421 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) pelastuslain (379/2011) 107 §:n mukaisten erityisten palon tai onnettomuuden syiden tutkimusten aiheuttamien menojen suorittamiseen
2) pelastuslain 100 §:n 1 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen
3) pelastuslain 97 §:ssä tarkoitetulla tavalla valmiuden ylläpitämiseen
4) pelastustoimeen liittyvään standardisointitoiminnan edistämiseen ja standardisointityöhön osallistumisesta johtuviin menoihin
5) ilma-alusten käyttöön liittyvän hälytys- ja johtamisjärjestelmän välittömien kustannusten korvaamiseen Air Navigation Services Finland Oy:lle
6) Pelastusopistosta annetun lain (607/2006) 36 §:n 2 momentissa mainittujen suoritteiden kustannusten kattamiseen.
Momentille saa nettobudjetoida siirtotalouden tuottoina Palosuojelurahastolta tutkimus- ja kehittämistoimintaan saadut erityisavustukset.
Selvitysosa:Pelastustoimen valtakunnallista ohjausta kehitetään tavoitteena tehokas ja laadukas pelastustoimen järjestelmä. Sisäministeriö asettaa pelastustoimelle seuraavat alustavat tuloksellisuustavoitteet:
Pelastustoimen tehtävä on erityisesti tulipalojen ehkäisy. Toimiala osallistuu myös muiden onnettomuuksien ehkäisyyn. Onnettomuuksia ja niiden seurauksia pyritään ehkäisemään parantamalla ihmisten ja yhteisöjen omatoimista varautumista, lisäämällä väestön turvallisuustietoisuutta ja -osaamista sekä toteuttamalla pelastuslaitosten laatimien valvontasuunnitelmien mukaisia toimia.
Onnettomuuksien ehkäisy | 2017 toteutuma |
2018 arvio |
2019 tavoite |
Tuotokset | |||
Erheellisten paloilmoitusten määrä (kpl), enintään | 17 400 | 16 600 | 15 700 |
Turvallisuusviestintää saaneiden osuus väestöstä (%), vähintään | 17 | 20 | 20 |
Pelastustoimi kykenee toimimaan nopeasti ja tehokkaasti onnettomuustilanteissa. Lisäksi pelastustoimella on valmius antaa pelastustoimeen kuuluvaa apua ihmisen tai luonnon aiheuttamissa suuronnettomuus- ja kriisitilanteissa ulkomaille ja valmius avun vastaanottamiseen. Pelastustoimen toimintavalmiustaso on määritelty alueen pelastustoimen riskien perusteella riskialueittain ja toimintavalmius vastaa alueen palvelutasopäätöksessä määritettyä tasoa.
Pelastustoimella on jatkuvaan analyysiin pohjautuva kokonaiskuva yhteiskunnan riskeistä ja haavoittuvuuksista. Pelastustoimella on yhteiskunnan turvallisuusstrategian mukaisesti uhka-arvio pelastustoimen valtakunnallista koordinaatiota edellyttäviä erityistilanteita varten osana kansallista riskiarviota. Pelastustoimen osuutta yhteiskunnan turvallisuusstrategiasta toteutetaan. Tavoitteena on saada strategian päämäärät ulottumaan nykyistä laajemmin myös alue- ja paikallishallintoon.
Varautumisen johtamista, ohjausta, yhteensovittamista ja valvontaa kehitetään siten, että valmius toimia erilaisissa kriisi- ja häiriötilanteissa paranee.
Pelastustoiminta ja varautuminen | 2017 toteutuma |
2018 arvio |
2019 tavoite |
Suoritteet | |||
---|---|---|---|
Pelastuslaitosten hälytysluonteisten tehtävien määrä, kpl, arvio, josta1) | 104 411 | 100 000 | 100 000 |
— tulipaloista (pl. maastopalot) aiheutuvat tehtävät | 9 673 | 9 500 | 9 500 |
— maastopaloista aiheutuvat tehtävät | 2 181 | 2 300 | 2 300 |
— tarkistus- ja varmistustehtävät | 29 769 | 30 000 | 30 000 |
— ensivastetehtävät (pl. sairaankuljetustehtävät) | 24 327 | 21 700 | 21 700 |
— muut tehtävät | 38 461 | 36 500 | 36 500 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 1. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta | 57 | 50 | 50 |
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 2. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta | 85 | 80 | 80 |
1) Pelastustoimen eri tehtävätyypeille ei aseteta tavoitteita, vaan niiden kehitystä seurataan.
Pelastusopiston koulutusjärjestelmä luo pohjan pelastustoimen ja hätäkeskusten henkilöstön osaamiselle ja valmiudet pelastusalan kansainvälisiin avunantotehtäviin. Tutkintoon johtavan koulutuksen opetussuunnitelmat rakennetaan työammattien kehitysnäkymien pohjalta niin, että ne muodostavat ammatillisesti etenevän jatkumon, jossa huomioidaan myös täydennyskoulutuksen tarpeet.
Pelastustoimen tutkimus- ja kehittämistoimintaa vahvistetaan verkostoitumalla muiden toimijoiden kanssa. Näin varmistetaan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan ja tutkimustiedon hyödynnettävyyttä koulutuksen, käytännön työn ja päätöksenteon tukena ja kehittämisessä.
Pelastusopiston maksuasetuksen mukaan sopimuspalokuntakoulutuksen kustannuksista peritään noin 50 %.
Pelastustoimi | 2017 toteutuma |
2018 arvio |
2019 tavoite |
Tuotokset | |||
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivien määrä, kpl, vähintään | 42 908 | 44 010 | 48 150 |
Pelastusopiston tutkintojen määrä, kpl, vähintään | 199 | 184 | 172 |
AMK-tutkintojen määrä, kpl | 38 | 25 | 25 |
Kansainvälisen pelastustoiminnan valtakunnallisen koulutuksen saaneet henkilöt, lkm | 257 | 250 | 250 |
Valtakunnallisiin kv-harjoituksiin osallistuneet henkilöt, lkm | 88 | 100 | 100 |
Panokset | |||
Momentin 26.30.01 henkilötyövuodet, josta | |||
— Pelastusopiston henkilötyövuodet | 102,3 | 105 | 107 |
Koulutuksen kokonaiskustannukset (1 000 euroa) | 10 807 | 10 979 | 12 200 |
Toiminnan tehokkuus | |||
Pelastusopiston koulutettavapäivät/henkilötyövuodet | 946 | 964 | 991 |
Pelastusopiston koulutettavapäivät/opettaja | 1 393 | 1 419 | 1 459 |
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijakohtainen vuosikustannus, euroa, enintään | 24 827 | 24 590 | 22 925 |
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivän hinta, euroa, enintään | 138 | 137 | 127 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Pelastusopiston tutkintopalaute (asteikolla 1—4) | 3,26 | 3,08 | 3,1 |
Hakeneiden lukumäärä/aloituspaikat | 3,8 | 5,0 | 5,0 |
Henkiset voimavarat | |||
Pelastusopiston henkilöstön määrä | 103 | 106 | 108 |
Työtyytyväisyys, indeksi (asteikko 1—5) | - | 3,45 | 3,45 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv, enintään | 5,3 | 6,5 | 6,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Bruttomenot | 16 354 | 19 752 | 18 511 |
Bruttotulot | 3 035 | 3 755 | 3 090 |
Nettomenot | 13 319 | 15 997 | 15 421 |
— Koulutuksen varsinaiset toimintamenot | 11 886 | 11 762 | 11 946 |
— Muut pelastustoimen toimintamenot | 971 | 785 | 1 025 |
— Kansainvälinen pelastustoiminta | 462 | 450 | 450 |
— Pelastustoimen uudistus/ICT | - | 3 000 | 2 000 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 282 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 877 |
Pelastustoimen maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 1 680 | 1 500 | 1 525 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 486 | 600 | 526 |
— osuus yhteiskustannuksista | 978 | 650 | 745 |
Kustannukset yhteensä | 1 464 | 1 250 | 1 271 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 216 | 250 | 254 |
Kustannusvastaavuus, % | 115 | 120 | 120 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Korvaus Air Navigation Services Finland Oy:lle (siirto momentilta 26.30.20) | 440 |
Pelastus- ja kriisivalmiusasioiden erityisasiantuntija (siirto momentille 24.01.01) | -192 |
Pelastustoimen uudistus, ICT-menot (v. 2018) | -3 000 |
Pelastustoimen uudistus, ICT-menot (v. 2019) | 2 000 |
Sopimuspalokuntajärjestelmän kehittäminen | 200 |
Eläkemaksurakenteen muutos | 20 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -7 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -4 |
Palkkausten tarkistukset | 184 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -2 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -64 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -80 |
Toimitilamenosäästö (HO 2015) | -121 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -17 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | 54 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 24 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -11 |
Yhteensä | -576 |
2019 talousarvio | 15 421 000 |
2018 I lisätalousarvio | -55 000 |
2018 talousarvio | 15 997 000 |
2017 tilinpäätös | 12 914 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 28/2018 vp (14.12.2018)
Momentille esitetään 15,421 milj. euroa, joka on 521 000 euroa vähemmän kuin vuonna 2018. Pelastustoimen toimintamenoista rahoitetaan Pelastusopiston toiminta ja pelastustoimen valtakunnallinen kehittäminen. Pelastuslaitosten rahoituksesta vastaavat kunnat.
Valiokunta pitää oikeansuuntaisena, että Pelastusopistolle esitetty määräraha pitää sisällään kuluvalle vuodelle tehdyn 265 000 euron lisäyksen, jolla hätäkeskuspäivystäjiksi koulutettavien opiskelijoiden aloituspaikkojen määrä voidaan pitää korotetulla 32 henkilön tasolla vuoden 2018 tapaan. Hätäkeskuslaitoksen mukaan koulutusjärjestelmä ei kuitenkaan lisäyksestä huolimatta tuota riittävästi koulutettua henkilöstöä viraston tarpeisiin. Valiokunta pitää välttämättömänä, että koulutusmäärä nostetaan vastaamaan tarvetta, ja korostaa samalla, että koulutuksen houkuttelevuutta tulee lisätä.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös palomiesten työturvallisuuden ja työterveyden huomioimiseen nykyistä paremmin metsäpalojen sammutuksessa. Tarve käytettävien menetelmien ja suojauksen parantamiseen nousi esiin Ruotsin metsäpalojen yhteydessä. Valiokunta pitää tarpeellisena tutkia nykyistä toimivampien ratkaisujen käyttöönottoa.
Valiokunta nostaa lisäksi esiin pelastustoimen toteuttaman Suomen ja Venäjän lähialueyhteistyön ja pitää tärkeänä sen jatkamista ja kehittämistä.
Valiokunta lisää momentille 900 000 euroa, josta osoitetaan 500 000 euroa hätäkeskuspäivystäjien koulutukseen Hätäkeskuslaitoksen henkilöstömäärän lisäämiseksi, 300 000 euroa tutkimushankkeeseen palomiesten työturvallisuuden, toiminnan ja terveyden edistämiseksi metsäpaloissa sekä 100 000 euroa pelastustoimen toteuttaman Suomen ja Venäjän lähialueyhteistyön jatkamiseen ja kehittämiseen.
Eduskunnan kirjelmä EK 31/2018 vp (21.12.2018)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 16 321 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) pelastuslain (379/2011) 107 §:n mukaisten erityisten palon tai onnettomuuden syiden tutkimusten aiheuttamien menojen suorittamiseen
2) pelastuslain 100 §:n 1 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen
3) pelastuslain 97 §:ssä tarkoitetulla tavalla valmiuden ylläpitämiseen
4) pelastustoimeen liittyvään standardisointitoiminnan edistämiseen ja standardisointityöhön osallistumisesta johtuviin menoihin
5) ilma-alusten käyttöön liittyvän hälytys- ja johtamisjärjestelmän välittömien kustannusten korvaamiseen Air Navigation Services Finland Oy:lle
6) Pelastusopistosta annetun lain (607/2006) 36 §:n 2 momentissa mainittujen suoritteiden kustannusten kattamiseen.
Momentille saa nettobudjetoida siirtotalouden tuottoina Palosuojelurahastolta tutkimus- ja kehittämistoimintaan saadut erityisavustukset.
IV lisätalousarvioesitys HE 67/2019 vp (31.10.2019)
Momentille myönnetään lisäystä 5 000 euroa.
Vuoden 2018 talousarviossa myönnetystä kaksivuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 2 400 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu Valtorin turvallisuusverkon palvelumaksujen hinnankorotuksesta.
Määrärahan peruuttaminen on otettu huomioon momentin 12.39.04 tuloarviossa.
2019 IV lisätalousarvio | 5 000 |
2019 talousarvio | 16 321 000 |
2018 tilinpäätös | 17 802 000 |
2017 tilinpäätös | 12 914 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 18/2019 vp (20.11.2019)
Momentille myönnetään lisäystä 5 000 euroa.
Vuoden 2018 talousarviossa myönnetystä kaksivuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 2 400 000 euroa.