Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         02. Tillsyn
         03. Forskning och utveckling
         30. Sjukförsäkring
         40. Pensioner
         50. Stöd till veteraner

Statsbudgeten 2018

01. Social- och hälsovårdsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 30 929 000 euro.

Anslaget får även användas

1) för anordnande av huvudfesten på den nationella veterandagen

2) till betalning av utgifter för beredskapen med tanke på det medicinska räddningsväsendet och undantagsförhållanden och anskaffningar av anordningar och inventarier i samband härmed

3) till finansiering av forsknings- och utvecklingsprojekt som social- och hälsovårdsministeriet godkänner

4) till kostnader för att inrätta en informationstjänst för jämställdhet.

Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet genomför målen i regeringsprogrammet och ministeriets strategiska riktlinjer med hjälp av sakkunskapen vid ämbetsverk och inrättningar och i enlighet med målen i resultatavtalen.

För den avgiftsbelagda verksamhetens del baserar sig social- och hälsovårdsministeriets budget delvis på nettobudgetering. De inkomster som intäktsförs under omkostnadsmomentet utgörs av inkomster av läkemedelsprisnämndens avgiftsbelagda prestationer och inkomster av arbetarskyddsförvaltningens avgiftsbelagda prestationer enligt de grunder som social- och hälsovårdsministeriet har fastställt med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992) och av ersättningar enligt 22 § i lotterilagen (1047/2001) för övervakning och styrning av Social- och hälsoorganisationernas understödscentrals verksamhet samt av den ersättning som med stöd av social- och hälsovårdsministeriets förordning om ersättning för kostnaderna för uppföljningen av och forskningen kring spelberoende (381/2002) tas ut hos penningspelssammanslutningarna för uppföljningen av och forskningen kring de problem som orsakas av deltagande i lotterier.

Social- och hälsovårdsministeriet har uppställt följande preliminära resultatmål för sin verksamhet år 2018:

Verksamhetens resultat
  • — redovisning, kostnadsberäkning och annan uppföljning utvecklas i samarbete med övriga förvaltningsområden inom ramen för informationssystemet Kieku
  • — målet för den avgiftsbelagda verksamheten, vilken är av relativt liten omfattning, är kostnadsmotsvarighet för de offentligrättsliga prestationerna och lönsamhet för de företagsekonomiska prestationerna.
Produktion och kvalitetsledning
  • — ministeriet genomför och följer upp spetsprojekt som ingår i regeringsprogrammet och andra projekt som ministeriet ansvarar för, såsom projektet för utveckling av nationella elektroniska datasystem (Kanta och Kansa)
  • — ministeriet bereder och verkställer den lagreform som gäller ordnande, finansiering, utveckling och övervakning av social- och hälsovården
  • — samarbetet mellan forsknings- och utvecklingsinstitutionerna utökas
  • — integreringen av jämställdhetsperspektivet fortsätter
  • — utvärderingen av lagstiftningens verkningar konsolideras.
Hantering och utveckling av mänskliga resurser
  • — utvecklandet av social- och hälsovårdsministeriets personal och personalstruktur fortsätter med beaktande av de uppställda målen för utveckling av ministeriets produktivitet och av minskningen av omkostnaderna på ett sådant sätt att de resurser och det kunnande som ministeriets kärnuppgifter kräver säkerställs
  • — arbetstillfredsställelseindex överstiger 3,6 (på en skala från 1—5) (målet för 2017 är ett arbetstillfredsställelseindex som överstiger 3,6 och utfallet för 2016 var 3,7)
  • — sjukfrånvaron är högst 7,5 dagar/årsverke (målet för 2017 är ett arbetstillfredsställelseindex på högst 7,5 och utfallet för 2016 var 8,2).

Inkomster som inflyter av EU-projekt och från övriga internationella instanser beräknas uppgå till 5 000 euro och motsvarande bruttoutgifter till 5 000 euro.

Utgifter per resultatområde (1 000 euro)

  2016
utfall
2017
ordinarie
budget
2018
budgetprop.
       
Ledningen och de särskilda enheterna 4 617 5 107 5 061
Ledningens stöd      
Förvaltnings- och planeringsavdelningen 6 500 8 763 8 803
Försäkringsavdelningen 3 207 3 200 3 198
Avdelningen för främjande av välfärd och hälsa 4 785 4 800 4 798
Avdelningen för social- och hälsovårdstjänster 5 624 5 600 5 570
Arbetarskyddsavdelningen 3 506 3 500 3 499
Sammanlagt 28 239 30 970 30 929

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2016
utfall
2017
ordinarie
budget
2018
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 33 486 36 270 39 429
Bruttoinkomster 5 247 5 300 8 500
Nettoutgifter 28 239 30 970 30 929
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 7 949    
— överförts till följande år 8 474    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Justering av den andel av löneglidningsbesparingen som gäller statsrådets förvaltningsenhet (överföring till moment 23.01.01) -8
Justering av Social- och hälsoorganisationernas understödscentrals omkostnader -225
Styrningsenheten för social- och hälsovård 700
Återföring av den andel av besparingarna som gäller statsrådets förvaltningsenhet från moment 23.01.01 53
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) -20
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) -29
Löneglidningsbesparing -83
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) -110
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna -196
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -40
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) -8
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) -15
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -50
Nivåförändring -10
Sammanlagt -41

2018 budget 30 929 000
2017 I tilläggsb. 230 000
2017 budget 30 970 000
2016 bokslut 28 764 000