Statsbudgeten 2018
01. Kommunikationsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 13 156 000 euro.
Anslaget får också användas
1) till betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer. I fråga om dessa budgeteras anslaget enligt kontantprincipen
2) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som genomförs med finansiellt stöd från EU.
Förklaring:Kommunikationsverket svarar för de uppgifter inom kommunikationsbranschen som gäller myndighetsreglering, tillsyn, styrning, förvaltning och tjänster. Kommunikationsverket har bl.a. till uppgift att
- — sköta tillsynen över tele-, radio-, televisions- och postverksamheten och bevilja koncessioner som hänför sig till dem
- — främja den elektroniska kommunikationens funktionsduglighet, störningsfrihet och trygghet samt marknadens funktionsduglighet
- — främja dataskydd och integritetsskydd vid elektronisk kommunikation
- — sköta administreringen av radiofrekvenser och televerksamhet samt administreringen av numrering av och prefix för kommunikationsnät och kommunikationstjänster
- — utreda störningar inom radiokommunikation samt kränkningar och hot om kränkningar av informationssäkerheten för nättjänster och kommunikationstjänster
- — samla in uppgifter och informera om tillgången till nättjänster och kommunikationstjänster, om deras kvalitet, priser och funktionsduglighet samt om informationssäkerhetsbrott och hot om detta
- — styra det tekniska genomförandet inom dess bransch genom att ge anvisningar och rekommendationer, utfärda föreskrifter och samordna standardiseringen inom telebranschen.
Kommunikationsverkets roll när det gäller att uppnå förvaltningsområdets samhälleliga effektmål och förverkliga prioriteringarna är att främja utvecklingen och användningen av elektroniska tjänster samt marknadens transparens, öka förtroendet för digitala tjänster och verksamhetssätt och garantera kommunikationsnätens driftsäkerhet samt tillgången på en fungerande basservice.
För Kommunikationsverket ställer kommunikationsministeriet preliminärt upp följande verksamhetsmål för 2018, vilka stöder de mål för samhälleliga verkningar som ställs upp i motiveringen till huvudtiteln samt de övriga mål som ställts upp för förvaltningsområdet.
Resultatmål | 2016 utfall |
2017 mål |
2018 mål |
---|---|---|---|
PRODUKTION OCH KVALITETSLEDNING | |||
Tjänster och marknad för trafik och kommunikation | |||
Kommunikationsverket främjar utvecklingen och användningen av e-tjänster. | |||
De finska anordningstillverkarnas och tjänsteleverantörernas möjligheter att påverka den europeiska och internationella standardiseringen förbättras. Finska företag sporras att delta i standardiseringsarbetet för att främja det kommersiella utbudet, användningen och exporten av informationssäkra tjänster och anordningar som förbättrar sekretessen vid kommunikation. | Under beredning | Skapande av ett nationellt nätverk | Man har utrett och rapporterat vilken betydelse certifierings- och standardiseringsorgan har för IKT-branschens utrustnings- och tjänsteproducenter och deras kunder. |
Kommunikationsverket främjar transparensen på marknaden. | |||
Kommunikationsverket ökar användarnas kännedom om användningen och utvecklingen av kommunikationstjänsterna. | Kommunikationsverket tillhandahåller uppdaterad information och anvisningar för konsumenter och andra tjänsteanvändare på sin webbplats och i MONITORi-tjänsten. | Information om tillgången till fiber offentliggörs och man ökar konsumenternas kännedom om den kommande övergången till ny televisionsteknologi (DVB-T2). | |
Livskraftiga medier | |||
En mångfaldig mediebransch som förnyar sig | |||
Mediernas mångfald stöds. | Man ökar självregleringen och tryggar radiobranschens framtid (genom att omorganisera och bevilja nya frekvensområden). | ||
Utnyttjande av information samt affärsmöjligheter | |||
Informationen har tillfört ny affärsverksamhet. | |||
Enhetlighetskraven för Transportbalkens uppgifter och datasystem har genomförts. | Kommunikationsverket svarar för ledningen och genomförandet av projektet. | Tekniska bestämmelser inklusive förfaringssätt och definition av samarbetet mellan aktörerna när det gäller tjänster för någon annans räkning har färdigställts 1.7.2018. | |
Förtroende för digitala tjänster | |||
Förtroendet för internet växer. | |||
Det är möjligt för medborgare och organisationer att använda internet på ett tryggt sätt. | Man har utrett hur de vanligaste, med varandra sammankopplingsbara webbläsarnas, sökmotorernas och kommunikationstillämpningarnas användningsvillkor påverkar användarnas möjligheter att skydda sina uppgifter i sin affärsverksamhet eller i annan verksamhet. | Man har undersökt användarnas behov av certifierade dataskyddsegenskaper och egenskapernas inverkan på det upplevda förtroendet för digitala tillgångar. | |
Trafik- och kommunikationsnäten | |||
Finland är ett ledande land för 5G-teknologi. | |||
En finländsk 5G-testmiljö understöds. | Lämpliga frekvensområden beviljas för ändamålet och förvaltningsområdets försöks- och testprojekt understöds. | ||
Sambyggande främjas. | |||
Utvecklande av en nätinformationspunkt | Nätinformationspunktens intelligens och automatisering ökas. | ||
FUNKTIONELL EFFEKTIVITET | |||
Utvecklingen av arbetets produktivitet, % | 12,45 | 1 | 1 |
Förändring i den totala produktiviteten, % | 14,37 | 1 | 1 |
Kostnadsmotsvarighet för offentligrättsliga prestationer, % | 104 | 98 | 98 |
Kostnadsmotsvarighet för prestationer av skattenatur, % | 107 | 98 | 98 |
Inkomsterna grundar sig på kommunikationsministeriets förordning om frekvensavgifter och övriga avgifter som tas ut för Kommunikationsverkets prestationer gällande radioförvaltningen (1215/2016) och kommunikationsministeriets förordning om vissa av Kommunikationsverkets avgifter (660/2016), vilka har utfärdats med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten, samt på lagen om statens televisions- och radiofond (745/1998).
Kommunikationsverket tar ut en informationssamhällsavgift samt en tillsynsavgift för televisions- och radioverksamhet på de grunder som anges i informationssamhällsbalken (917/2014), en tillsynsavgift för postverksamhet på de grunder som anges i postlagen (415/2011) samt en avgift hos leverantörer av tjänster för elektronisk identifiering på de grunder som anges i lagen om stark autentisering och elektroniska signaturer (617/2009).
Informationssamhällsavgiften 4 000 000 euro, tillsynsavgiften för postverksamheten 1 510 000 euro, tillsynsavgiften för televisions- och radioverksamheten 930 000 euro och certifikatavgiften 200 000 euro intäktsförs under moment 11.19.04. Utgifterna för dessa funktioner har beaktats vid dimensioneringen av anslaget.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 31 616 | 31 247 | 34 505 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 28 444 | 20 198 | 21 349 |
Nettoutgifter | 3 172 | 11 049 | 13 156 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | – | ||
— överförts till följande år | 7 318 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
Frekvensavgifter och andra prestationer gällande radioförvaltningen | 11 217 | 10 526 | 10 259 |
Domännamnsavgifter | 4 232 | 3 700 | 4 100 |
Avgifter för numrering | 2 696 | 2 500 | 2 500 |
Övrig avgiftsbelagd verksamhet | 3 355 | 3 432 | 4 460 |
Intäkter sammanlagt | 21 500 | 20 158 | 21 319 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
Frekvensavgifter och andra prestationer gällande radioförvaltningen | 11 185 | 11 658 | 10 173 |
Domännamnsavgifter | 3 689 | 3 829 | 3 556 |
Avgifter för numrering | 2 520 | 2 678 | 2 631 |
Övrig avgiftsbelagd verksamhet | 3 319 | 3 419 | 4 420 |
Kostnader sammanlagt | 20 713 | 21 584 | 20 780 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | |||
Frekvensavgifter och andra prestationer gällande radioförvaltningen | 32 | -1 132 | 86 |
Domännamnsavgifter | 543 | -129 | 544 |
Avgifter för numrering | 176 | -178 | -131 |
Övrig avgiftsbelagd verksamhet | 36 | 13 | 40 |
Kostnadsmotsvarighet, sammanlagt | 787 | -1 426 | 539 |
Kostnadsmotsvarighet, % | |||
Frekvensavgifter och andra prestationer gällande radioförvaltningen | 100 | 90 | 101 |
Domännamnsavgifter | 115 | 97 | 115 |
Avgifter för numrering | 107 | 93 | 95 |
Övrig avgiftsbelagd verksamhet | 101 | 100 | 101 |
Kostnadsmotsvarighet, % sammanlagt | 104 | 93 | 103 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för verksamhet av skattenatur, vissa avgifter på kommunikationsområdet (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Intäkter | 6 782 | 6 683 | 6 640 |
---|---|---|---|
Kostnader | 6 368 | 7 024 | 6 727 |
Överskott (+)/Underskott (-) | 414 | -341 | -87 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 107 | 95 | 99 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Informationspunkt för sambyggnad (överföring från moment 31.10.01) | 167 |
PRS-myndighetsverksamhet | 150 |
Säkerställande och utvecklande av driftsäkerhet och datasekretess inom området informationssäkerhet | 2 000 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror | -4 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -9 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -6 |
Indexhöjning av hyror | 3 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -100 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -58 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -11 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 1 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -3 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -23 |
Sammanlagt | 2 107 |
2018 budget | 13 156 000 |
2017 budget | 11 049 000 |
2016 bokslut | 10 490 256 |