Statsbudgeten 2018
20. Myndighetstjänster för trafiken
Förklaring:Genom myndighetstjänsterna för trafiken tryggar man trafiksystemets funktion och säkerhet samt skapar förutsättningar för ett innovativt utvecklande av trafiksystemet och dess tjänster.
01. Trafiksäkerhetsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 46 853 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer.
Förklaring:Trafiksäkerhetsverket svarar för myndighetstjänsterna för alla trafikformer. Myndighetstjänsterna för trafiken hänför sig till trafiksystemets säkerhet, datalager, driftsäkerhet och marknad.
Trafiksäkerhetsverket har bl.a. följande uppgifter:
- — beskattnings-, registrerings- och tillsynsuppgifter inom trafiken
- — tillstånds- och tillsynsuppgifter inom trafiksystemet
- — uppgifter i anslutning till utbildning och examina inom trafiksektorn
- — sådana uppgifter i anslutning till trafikmarknaden som hänför sig till verkets ansvarsområde
- — uppgifter som hör till främjande av trafiksäkerheten och miljökonsekvenser av trafiken
- — kommunikations- och upplysningsuppgifter inom trafiksektorn
- — säkerställande av att trafiksystemet är säkert vid störningar under normala förhållanden och under undantagsförhållanden.
För genomförandet av de samhälleliga effektmålen och förvaltningsområdets prioriteringar ska Trafiksäkerhetsverket
- — främja marknaden för trafiktjänster samt nya kundorienterade tjänster genom ändamålsenlig reglering, planmässigt påverkande och försök
- — sträva efter att styra konsumenternas efterfrågan genom sådana tjänster som stödjer energireformen inom trafiksektorn
- — främja ibruktagandet av personbilar som drivs med alternativa drivkrafter med hjälp av ett program för anskaffningsstöd och konverteringsstöd
- — öppna och utnyttja information i syfte att skapa nya affärsmöjligheter och trafiktjänster
- — trygga trafik- och kommunikationsförbindelserna genom att förbättra driftsäkerheten och säkerheten i trafiken.
För Trafiksäkerhetsverket ställer kommunikationsministeriet preliminärt upp följande centrala verksamhetsmål för 2018, som stöder de mål för samhälleliga verkningar som ställs upp i motiveringen till huvudtiteln samt de övriga mål som ställts upp för förvaltningsområdet.
Resultatmål | 2016 utfall |
2017 mål |
2018 mål |
---|---|---|---|
PRODUKTION OCH KVALITETSLEDNING | |||
1. Marknaden och tjänsterna i fråga om trafik och kommunikation | |||
Regleringen av trafiksystemet är ändamålsenlig och möjliggör en utveckling av ansvarsområdet. | |||
Ökande av användarvänligheten i fråga om tjänster som gäller trafikdugligheten hos fordon | Den digitala inlärningsmiljön är i bruk. | Utbildningen för förhandsanmälare kan avläggas i digital inlärningsmiljö. | |
De nya mätkriterierna är i bruk. | Mätkriterierna för kvaliteten har utvecklats och stöder bättre än förut den riskbaserade övervakningen. | ||
Användningsgraden av digitala fordonstjänster (registrering, beskattning, typgodkännande) har ökat. | Användningsgraden för digitala självbetjäningstjänster vid registreringen är 50 procent. Användningsgraden för digitala tjänster inom beskattningen har ökat. Andelen ansökningar om typgodkännande som inkommit digitalt har ökat. | ||
Användarvänligare tjänster för tillstånd och kompetens för förare | Digitaliseringen har tagits i bruk. Åtgärder har vidtagits för övergången till den examensbaserade modellen. Ett försök med ett mobilkörkort har inletts. | Digitaliseringen har framskridit enligt planerna (förnyande av körkortet, grupp 1) | |
Förbättrande av opartiskheten på trafikmarknaden, undanröjande av hinder för marknadstillträde och säkerställande av tjänsternas kvalitet | Beredskap för inledande av åtgärder enligt Transportbalken har genomförts. | I lägesbilden för trafikmarknaden ingår uppföljande av lagen om transportservice (Trafiksäkerhetsverket har verktyg med hjälp av vilka man på det sätt som förutsätts i riksdagens trafikutskotts utlåtanden kan sörja för en effektiv myndighetstillsyn och följa trafikmarknadens situation tillsammans med Trafikverket). | |
1) Transportsystemets lägesbildshelhet har planerats och utvecklas enligt planerna. 2) Den valda tekniska grundlösningen har testats i ett pilotprojekt. | Uppföljningen har utvecklats utifrån en utvärdering och identifierade utvecklingsbehov. | ||
Ett risk- och prestationsförmågebaserat verksamhetssätt har också tillämpats i tillståndsverksamheten. | Det risk- och prestationsförmågebaserade verksamhetssättet har utvärderats 1) internt i tillsynsplaner och godkännandekontroller (utvärdering utifrån de första försöken) och 2) av en utomstående utvärderare. | ||
2. Energireformen inom trafiksektorn | |||
Användningen av fossila bränslen minskar (kolfri trafik). | |||
Förnyande av fordonsparken | De ändringsbehov som konstaterades i utredningen har åtgärdats: 1) Biljämförelsetjänsten har utvidgats, 2) Det har ordnats en kampanj för ibruktagande av personbilar som drivs med alternativa drivkrafter, 3) Det har producerats en lägesbild över fordonsbeståndet. | 1) Antalet nedladdningar av ett energimärke i utomstående tjänster uppgår till över 50 000 per år. 2) Kampanjen 2017 har utvärderats och det har beslutats om fortsatta åtgärder. 3) Man har gjort lägesbilden över fordonsbeståndet mera känd. 4) Ett program för anskaffnings- och konverteringsstöd för att främja ibruktagandet av personbilar som drivs med alternativa drivkrafter har inletts. 5) Den kommunikation och upplysning som ska främja ibruktagandet av personbilar som drivs med alternativa drivkrafter har effektiviserats. | |
Ökning av ansvarsfulla transporter inom vägtrafiken | 1) En ansvarskultursundersökning I (nuläget) har genomförts. 2) Det har ordnats en rådgivningstjänst för den offentliga sektorns fordonsanskaffningar och transporter. | 1) Ansvarsmodellen har blivit mera känd och antalet företag som förbundit sig till den har ökat. 2) Anvisningarna har förbättrats i enlighet med den utredning som gjorts 2017. 3) Det har beslutats om formen för rådgivningstjänsten för den offentliga sektorns fordonsanskaffningar och tjänsten har fortsatt utgående från erfarenheterna från 2017. | |
Hållbar utveckling av koldioxidutsläppen inom flygtrafiken | Man har organiserat sig nationellt och bemannat arbetsgrupper under ICAO:s miljöskyddskommitté CAEP för att främja ICAO:s system för godkännande av utsläpp (GMBM). | Det har utvärderats hur koordinationen och bemanningen av arbetsgrupperna har fungerat. Verksamheten har förbättrats utifrån utvärderingsresultaten. | |
Hållbar utveckling av koldioxidutsläppen inom sjöfarten | 1) För de internationella förhandlingarna har man tagit fram förslag som ska trygga en kostnadseffektiv sjöfart året om. 2) Användningen av alternativa bränslen som fartygsbränsle har främjats och kostnadseffektiviteten för sjötransporter med biobränsle har förbättrats. | 1) Åtgärder enligt planen för internationell påverkan 2018 har vidtagits: — Förnyande av isklasskorrigeringskoefficienterna gällande fartygens kapacitet — EU:s MRV-system enhetligt med IMO:s globala DCS-system — Bestämmande av målen för minskade CO2-utsläpp och avtal om ett ekonomiskt styrmedel med IMO. 2) Åtgärder enligt den nationella tillsynsplanen 2018 har vidtagits. — Ett system för övervakning, rapportering och verifiering av koldioxidutsläpp tas i bruk nationellt — Övervakningen av fartyg utvecklas som en del av miljöövervakningssystemet. |
|
3. Utnyttjande av information samt affärsmöjligheter | |||
Informationen har tillfört ny affärsverksamhet. | |||
Kanaler för elektronisk kommunikation och informationsutbyte | Trafiksäkerhetsverkets elektroniska tjänster har utvecklats i enlighet med planen DigitaalinenTrafi (ärendehanteringskrav, 5 användarförbättring, rapportering). | IKT-lösningar för e-tjänster har utvecklats enligt planen. | |
Antalet tjänster som baserar sig på Trafiksäkerhetsverkets information har ökat med minst 5 procent. | Antalet tjänster som baserar sig på Trafiksäkerhetsverkets information har ökat med minst 5 procent. | ||
Trafiksäkerhetsverkets information och tjänster har anslutits till den nationella servicearkitekturen. | Trafiksäkerhetsverket har tagit in nya tjänster i den nationella servicearkitekturen i enlighet med planen. | ||
Utnyttjande av trafikinformation för möjliggörande av ny affärsverksamhet | För behandlingen av samtycken har man använt MyData-modellen. | ||
Förverkligandet av Trafiksäkerhetsverkets informationstjänsteproduktion (Tietopalvelutehdas) har framskridit enligt planerna (IKT-lösningar och informationsprodukter). | Förverkligandet av Trafiksäkerhetsverkets informationstjänsteproduktion (Tietopalvelutehdas) har framskridit enligt planerna (bl.a. utvidgning av innehållstjänsterna, stödtjänster) | ||
Mängden öppna data har ökat enligt planerna och åtgärder för att förbättra effekterna av öppna data och möjligheten att utnyttja öppna data har identifierats. | Allt informationsmaterial som ska öppnas har öppnats. | ||
Trafis II databokslut har gjorts upp. | Trafis III databokslut har gjorts upp. | ||
Genomförande av enhetlighetskraven för Transportbalkens uppgifter och datasystem | Följande delområdens enhetlighet har ökat per registrerare (Transportbalken I): – utlämnande av uppgifter – dataarkitekturen – miljön för informationsutbyte |
Trafi har deltagit i ett biljettprojekt och genomförandet av det i enlighet med projektplanen. | |
Genomförande av principbeslutet om intelligent robotisering och automatisering samt genomförande av förvaltningsområdets gemensamma färdplan för automatisering inom transportsektorn | 1) Genomförandet av automatiseringsprojekten och försöken har framskridit enligt planerna (principbeslut och färdplan). 2) En omfattande forskningsansökan för automatiserad trafik och försöksverksamhet har öppnats. 3) Det har utarbetats en konsekvensplan för automatiseringen av trafiken (alla trafikformer). | Trafiklaboratoriet (Liikennelabra) har aktivt nätverkat med aktörer som främjar en automatisering av trafiken och främjat uppkomsten av försök. Trafi har behandlat försökstillstånden för automatiserad trafik på ett effektivt och smidigt sätt. | |
En databas för fordons säkerhetsutrustning har skapats. | Databasens funktion och möjligheten till utvidgning har utvärderats 2017 utifrån en utredning samt erhållna erfarenheter. | ||
4. Förtroende för digitala tjänster | |||
Datasäkerheten och dataskyddet samt trafiksäkerheten har säkerställts i fråga om nya trafiktjänster som grundar sig på utnyttjande av digital information. | Trafiksäkerhetsverket har tillsammans med ämbetsverk och företag utarbetat en plan för organisering av ett nätverk för förmedling av säkerhetsinformation som uppkommer inom den automatiserade trafiken. | Tillsammans med ämbetsverk och företag har Trafiksäkerhetsverket inlett åtgärder för att utveckla ett förtroendenät för den automatiserade trafiken så att man genom att förmedla den säkerhetsinformation som uppkommer i trafiken kan bidra till att lösa ansvarsfrågor som gäller automatiserad trafik och förebygga skador. | |
Vidareutvecklingen har framskridit enligt planerna (bl.a. IKT-arkitekturprojektet, ARKKU-projektet). | Åtgärder som krävs i ändringarna i bestämmelserna om besiktning har inletts senast den 20 maj 2018. Genomförandet av ett projekt för vidareutveckling av fordonssystemen har inletts. | ||
Uppföljning, utvärdering och rapportering av trafiksäkerheten tillsammans med aktörerna utgående från riktlinjerna i statsrådets principbeslut. | Målen med verksamheten har dokumenterats och koordineringen har utvecklats utifrån responsen. Uppföljningen, utvärderingen och rapporteringen till statsrådet av principbeslutet fungerar. | ||
5. Trafik- och kommunikationsnäten | |||
Trafiksystemets driftsäkerhet har förbättrats. | |||
Koordineringen av trafiksystemets förberedelse- och försörjningsberedskapsarbete inom förvaltningsområdet | Ett förslag till grund och mål för riskbildberedskap och försörjningsberedskap har utarbetats. | De utvecklingsåtgärder som identifierats i planerna har vidtagits och utvärderats. | |
Införande av nya verksamhetssätt | Den nya verksamhetsmodellen för fartygsbesiktning har utvärderats. | De utvecklingsåtgärder som identifierats utifrån utvärderingsresultaten har genomförts och utförandet av fartygsbesiktning med hjälp av egenkontroll har möjliggjorts genom lagstiftningsåtgärder för en del av inrikestrafikens aktörer. | |
Servicenivå | |||
Kundtillfredsställelse, kunder (skalan 1—5) | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
Kundtillfredsställelse, intressentgrupper (skalan 1—5) | 3,7 | 3,6 | 3,6 |
FUNKTIONELL EFFEKTIVITET | |||
Produktivitet | |||
Ökning av arbetets produktivitet, % minst | 11,90 | 1 | 1 |
Ökning av den totala produktiviteten, % minst | 14,96 | 2 | 2 |
Kostnadsmotsvarighet för offentligrättsliga prestationer, % (genomsnittet för tre år, %) | 102 | 100…106 | 100…106 |
Kostnadsmotsvarighet för offentligrättsliga prestationer, % (genomsnittet för tre år) | 140 | 120…127 | 126…133 |
Vid dimensionering av anslaget har man beaktat utgifter till ett belopp av 12,5 miljoner euro motsvarande tillsynsavgiften för flygtrafiken, som budgeterats under moment 11.19.05, utgifter till ett belopp av 7,3 miljoner euro motsvarande tillsynsavgiften för besiktningsverksamheten och utgifter till ett belopp av 40 000 euro motsvarande tillsynsavgiften för spårtrafiken i städerna. Utgifterna för fordonsbeskattningsuppgiften uppgår till 12,2 miljoner euro. De viktigaste offentligrättsliga prestationerna med tanke på inkomstbildningen utgörs av prestationer som gäller registrering av vägtrafikfordon samt körprov, examina och körkort och olika prestationer som gäller personers behörighet.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 127 786 | 138 604 | 132 968 |
Bruttoinkomster | 96 080 | 90 995 | 86 115 |
Nettoutgifter | 31 706 | 47 609 | 46 853 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 14 085 | ||
— överförts till följande år | 30 082 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
Offentligrättsliga prestationer | 84 134 | 80 865 | 75 115 |
— Registrering av fordon | 34 208 | 29 680 | 28 544 |
— Körrätt och examina | 33 495 | 33 792 | 30 046 |
— Tillstånd och tillsyn | 16 431 | 17 393 | 16 525 |
Företagsekonomiska prestationer (informationstjänst) | 11 429 | 10 130 | 11 000 |
Intäkter sammanlagt | 95 563 | 90 995 | 86 115 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
Offentligrättsliga prestationer | 78 975 | 83 641 | 75 115 |
— Registrering av fordon | 26 488 | 27 765 | 28 615 |
— Körrätt och examina | 33 838 | 36 623 | 29 900 |
— Tillstånd och tillsyn | 18 649 | 19 253 | 16 600 |
Företagsekonomiska prestationer (informationstjänst) | 5 450 | 7 215 | 9 106 |
Kostnader sammanlagt | 84 425 | 90 856 | 84 221 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | |||
Offentligrättsliga prestationer | 5 159 | -2 776 | – |
— Registrering av fordon | 7 720 | 1 915 | -71 |
— Körrätt och examina | -343 | -2 831 | 146 |
— Tillstånd och tillsyn | -2 218 | -1 860 | -75 |
Företagsekonomiska prestationer (informationstjänst) | 5 979 | 2 915 | 1 894 |
Kostnadsmotsvarighet, sammanlagt | 11 137 | 139 | 1 894 |
Kostnadsmotsvarighet, % | |||
Offentligrättsliga prestationer | 107 | 97 | 100 |
— Registrering av fordon | 129 | 107 | 100 |
— Körrätt och examina | 99 | 92 | 100 |
— Tillstånd och tillsyn | 88 | 90 | 100 |
Företagsekonomiska prestationer (informationstjänst) | 210 | 140 | 121 |
Kostnadsmotsvarighet, % sammanlagt | 113 | 100 | 102 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för verksamhet av skattenatur (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Intäkter | |||
Tillsynsavgift för flygtrafiken | 11 689 | 11 451 | 12 500 |
Tillsynsavgift för besiktningsverksamhet | 7 844 | 7 260 | 7 260 |
Tillsynsavgiften för stadsbanetrafiken | 40 | 40 | 40 |
Intäkter sammanlagt | 19 573 | 18 751 | 19 800 |
Kostnader | |||
Tillsynsavgift för flygtrafiken | 10 560 | 12 510 | 12 500 |
Tillsynsavgift för besiktningsverksamhet | 6 213 | 7 260 | 7 260 |
Tillsynsavgiften för stadsbanetrafiken | 40 | 40 | 40 |
Kostnader sammanlagt | 16 813 | 19 810 | 19 800 |
Överskott (+)/Underskott (-) | |||
Tillsynsavgift för flygtrafiken | 1 129 | -1 059 | – |
Tillsynsavgift för besiktningsverksamheten | 1 631 | – | – |
Tillsynsavgiften för stadsbanetrafiken | – | – | – |
Överskott (+)/Underskott (-) sammanlagt | 2 760 | -1 059 | – |
Kostnadsmotsvarighet, % | |||
Tillsynsavgift för flygtrafiken | 111 | 92 | 100 |
Tillsynsavgift för besiktningsverksamheten | 126 | 100 | 100 |
Tillsynsavgiften för stadsbanetrafiken | 100 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 116 | 95 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Kalkylmässig justering av tillsynsavgiften för flygtrafiken | 1 049 |
Sakkunnig inom sjöfarten (överföring från moment 24.01.01) | 83 |
Tillsynen över svaveldirektivet | -100 |
Utvidgning av fordonsbeskattningen: båtar och motorfordon (regeringsprog.) | -1 000 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror | -15 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -16 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -28 |
Indexhöjning av hyror | 5 |
Löneglidningsbesparing | -34 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -350 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -251 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -30 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | -14 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -16 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -39 |
Sammanlagt | -756 |
2018 budget | 46 853 000 |
2017 I tilläggsb. | -825 000 |
2017 budget | 47 609 000 |
2016 bokslut | 47 703 000 |
40. Skrotningspremie för fordon (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 8 000 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av stöd för anskaffning av en ny personbil i enlighet med den lag som ska stiftas gällande en skrotningspremie, stöd för anskaffning av eldrivna personbilar samt stöd för gas- och etanolkonverteringar av personbilar.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till en lag som gäller en skrotningspremie, stöd för anskaffning av eldrivna personbilar samt stöd för gas- och etanolkonverteringar av personbilar. För understöd som beviljas som en skrotningspremie anvisas 8 miljoner euro.
Köparen får gottgörelse vid köp av en ny bil med små eller inga utsläpp. Utöver statsunderstödet är avsikten att bilbranschen på frivillig basis ska delta i betalningen av skrotningspremien. Skrotningspremien betalas endast en gång för en bil och endast till fysiska personer. Normal bilskatt ska betalas för de personbilar som det betalas gottgörelse för.
Trafiksäkerhetsverket ska ansvara för beviljandet och övervakningen av skrotningspremien.
Målet är att förnya personbilsbeståndet så att det medför mindre utsläpp och blir säkrare samt att främja användningen av personbilar som drivs med alternativ teknologi, dvs. med annat än fossila bränslen, samt utvecklingen av en distributionsinfrastruktur som stöder dem. Dessutom strävar man efter att öka bilarnas tekniska beredskap för en stegvis övergång till ett allt mer automatiserat trafiksystem.
Skrotningspremieprogrammet måste godkännas av kommissionen innan det inleds.
2018 budget | 8 000 000 |
41. Främjande av säkerhetsverksamheten inom vägtrafiken (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 9 100 000 euro.
Av anslaget får understöd beviljas i enlighet med Statsrådets förordning om statsunderstöd för främjande av säkerhetsverksamhet för vägtrafik (1207/2016):
1) för allmän säkerhetsverksamhet för vägtrafik
2) för utvecklingsprojekt, försök och säkerhetsundersökningar.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Med anslaget främjas förverkligandet av de trafikpolitiska mål som gäller vägtrafikens säkerhet. Anslaget baserar sig på den trafiksäkerhetsavgift som tas ut hos försäkringsbolag och som intäktsförs under moment 11.19.05.
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Allmän säkerhetsverksamhet för vägtrafik | 8 900 |
Utvecklingsprojekt, försök och säkerhetsutredning | 200 |
Sammanlagt | 9 100 |
2018 budget | 9 100 000 |
2017 budget | 9 100 000 |
42. Stöd för anskaffning av eldrivna personbilar samt stöd för gas- och etanolkonverteringar av personbilar (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 6 000 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av stöd enligt den lag som ska stiftas gällande en skrotningspremie, stöd för anskaffning av eldrivna personbilar samt stöd för gas- och etanolkonverteringar för personbilar, antingen för anskaffning av en ny helt eldriven bil eller för gas- eller etanolkonvertering för en personbil.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till en lag som gäller en skrotningspremie, stöd för anskaffning av eldrivna personbilar samt stöd för gas- och etanolkonverteringar för personbilar, antingen för anskaffning av en ny helt eldriven bil eller för gas- eller etanolkonvertering för en personbil.
Rätt till anskaffnings- eller konverteringsstöd har en köpare av en ny helt eldriven personbil eller en ägare eller innehavare av en personbil som kan konverteras och som konverterar bilen så att den fungerar med gas eller etanol. Anskaffnings- eller konverteringsstöd betalas endast en gång per bil. Normal bilskatt ska betalas för nya de bilar som det betalas gottgörelse för.
Trafiksäkerhetsverket ska ansvara för beviljandet av och övervakningen av anskaffnings- och konverteringsstödet.
Målet med stödet är att främja en förnyelse av bilbeståndet så att allt fler personbilar fungerar med alternativa drivkrafter eller bränslen (el, bio- eller naturgas eller höginblandad etanol) och därigenom minska de skadliga utsläpp som orsakas av trafiken.
Innan stödprogrammet kan inledas måste kommissionen godkänna stödet för anskaffning av nya helt eldrivna personbilar och stödet för gas- eller etanolkonvertering av personbilar.
2018 budget | 6 000 000 |