Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning och forskning
         10. Utveckling av landsbygden
              44. Kompensationsersättningar
         40. Naturresursekonomi
         64. Forststyrelsen
         70. Lantmäteri och datalager

Statsbudgeten 2018

03. Landsbygdsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 22 178 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av ersättning till kommunerna i landskapet Åland enligt lagen om verkställighet av jordbruksstöd (192/2013)

2) till betalning av överföringsutgifter som hänför sig till det europeiska biståndet till dem som har det sämst ställt.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Till Landsbygdsverkets (Mavi) uppgifter hör förvaltnings- och verkställighetsuppdrag som gäller åtgärder enligt EU:s gemensamma jordbrukspolitik, sådana åtgärder för landsbygdens utveckling som EU delvis finansierar samt nationella åtgärder som kompletterar dessa.

Mavi stöder uppnåendet av de effektmål för jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde som anges i motiveringen till huvudtiteln på följande sätt:

  • — främjar genom sin verksamhet utnyttjandet av de möjligheter som digitaliseringen medför vid verkställigheten av stödsystemen och säkerställer att informationssystemen fungerar
  • — beaktar näringsverksamheten på ett mångsidigt sätt i sin egen verksamhet
  • — åtgärderna enligt landsbygdsprogrammet genom vilka näringsverksamheten i landsbygdsområdena och invånarnas utvecklingsinitiativ diversifieras kan sökas under hela programperioden så att den ram som reserverats kan utnyttjas fullt ut
  • — stöder genom sin verksamhet genomförandet av principerna för Leaderverksamheten och säkerställer att den lokala utvecklingens roll beaktas i sektorstyrningen
  • — främjar genom sin verksamhet uppnåendet av målen för regeringsprogrammet och dess verkställighetsplan.

I samband med beredningen av budgetpropositionen för 2018 ställer jord- och skogsbruksministeriet upp följande preliminära resultatmål för Mavi:

  • — vid verkställigheten och utvecklandet av EU:s gemensamma jordbrukspolitik, programperioden 2014—2020 samt de kompletterande nationella åtgärderna främjas enklare och effektivare system som ett samarbete inom hela förvaltningsområdet
  • — Mavis verksamhet stöder uppnåendet av de strategiska och kvantitativa mål samt mål för kommunikationen som uppställs i programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland 2014—2020
  • — införandet av elektroniska processer och tjänster inom förvaltningen fortsätter på ett kundorienterat sätt
  • — samarbetet mellan Mavi och Lantmäteriverket utvecklas i fråga om informationsförvaltningen och inom sektorn för geografisk information
  • — välfungerande processer för jordbrukarstöden säkerställs så att stöden kan betalas i enlighet med den planerade tidtabellen
  • — man deltar i reformen av lokal- och regionaförvaltningens strukturer och genomför sammanslagningen av Evira, Mavi och de uppgifter som överförs från Lantmäteriverket på ett kontrollerat och inkluderande sätt.
Verksamhetens resultat och hanteringen av resurser

I samband med beredningen av budgetpropositionen för 2018 ställer jord- och skogsbruksministeriet för Mavi upp de mål för resultatet av verksamheten och hanteringen av resurser som anges i förklaringsdelen under kapitel 30.01.

Kostnader, intäkter och årsverken för Landsbygdsverkets huvudfunktioner (även andra än moment 30.20.03)1)

  2016 utfall1) 2017 uppskattning1) 2018 uppskattning1)
  Kostnader
1 000 €
Intäkter 1 000 € Årsv. Kostnader
1 000 €
Intäkter 1 000 € Årsv. Kostnader
1 000 €
Intäkter 1 000 € Årsv.
                   
Jordbrukarstöd 16 919 622 97 18 485 737 98 16 785 773 93
Marknadsstöd 3 277 297 26 3 150 294 26 3 145 245 24
Företags-, projekt- och strukturstöd 6 126 1 817 53 5 285 1 869 54 5 165 816 50
Landsbygdsnätverkssamarbete 1 742 1 386 10 1 495 1 495 10 1 255 1 255 10
Skogsbruk 322 12 4 330 10 4 325 10 4
Fiskerinäringens uppgifter 437 108 5 590 140 6 615 140 6
Vilthushållning 134 2 1 130 3 1 135 3 1
Renhushållning 13 - - 15 - - 15 - -
Fead, livsmedelsbistånd till de sämst ställda 250 124 3 255 120 3 245 120 3
Styrfunktioner 396 18 4 415 15 4 410 15 4
Sammanlagt2) 29 616 4 386 203 30 150 4 683 206 28 095 3 377 195

1) Kostnaderna och intäkterna inbegriper det tekniska biståndets andel av det operativa program som finansieras med medel ur fonden för europeiskt bistånd till dem som har det sämst ställt, men inte kostnaderna och intäkterna i anslutning till den egentliga anskaffningen, distributionen och lagringen av maten. Uppgifterna för 2018 innehåller inte den uppgift för det attesterande organet som man har för avsikt att överföra från Mavi till jord- och skogsbruksministeriet vid ingången av 2018.

2) Vid uppskattningen av antalet årsverken har som tillägg av engångsnatur i anslutning till produktivitetsmedel följande beaktats: 2 årsv. 2016 och 3 årsv. 2017. I fråga om det attesterande organets uppgifter, som finansieras under moment 30.01.01, har 5,4 årsv. 2016 och 6 årsv. 2017 beaktats. Det attesterande organets uppgifter har man för avsikt att överföra från Mavi till jord- och skogsbruksministeriet vid ingången av 2018.

Nyckeltal för ämbetsverket

  2016
utfall
2017
mål
2018
mål
       
Effektivitet      
Elektroniska stödansökningar vid arealbaserade stöd, % 88 90 92
Elektroniska stödansökningar vid företags-, projekt- och strukturstöd, % 83 86 86
Reserverat för företags-, projekt- och strukturstöd, % 35 50 50
Utbetalat av de reserverade medlen för företags-, projekt- och strukturstöd, % 21 30 30
Utbetalat av medlen för företags-, projekt- och strukturstöd från programmets finansieringsplan 7 15 20
       
Funktionell effektivitet      
Lönsamhetsindex (2011=100) - 100 -
Produktivitetsindex (2011=100) - 110 -
       
Produktion och kvalitetsledning      
Kundtillfredsställelse med användarstödet (skala 4—10) - 8,2 8,2
Kundtillfredsställelse med tillsynen (skala 4—10) 8,2 - 8,4

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2016
utfall
2017
ordinarie
budget
2018
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 33 183 32 231 29 224
Bruttoinkomster 8 006 8 029 7 046
Nettoutgifter 25 177 24 202 22 178
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 3 520    
— överförts till följande år 4 593    

Vid dimensioneringen av anslaget har 2 806 000 euro i utgifterna och inkomsterna beaktats som ett belopp för tekniskt bistånd inom ramen för programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland.

Av anslaget används 3 600 000 euro för it-tjänster som skaffas hos Lantmäteriverket.

Vid dimensioneringen av anslaget har beaktats de ersättningar som betalas till kommunerna i landskapet Åland för skötseln av uppgifter som avses i lagen om verkställighet av jordbruksstöd (192/2013). Ersättningen fastställs på basis av antalet stödansökningar och ersättningsbeloppet anges i en förordning av statsrådet.

Mavi är förvaltningsmyndighet för fonden för europeiskt bistånd till dem som har det sämst ställt (fonden för dem som har det sämst ställt), som arbets- och näringsministeriet ansvarar för. När det gäller årsverkena för genomförandet av det operativa program för bistånd till dem som har det sämst ställt som finansieras ur fonden används fondens tekniska bistånd och när det gäller anskaffning, distribution och lagring av livsmedel används finansieringen för själva programmet. Vid dimensioneringen av anslaget har 3 862 000 euro i utgifterna och inkomsterna beaktats med anledning av administrationen och genomförandet av biståndet.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Revidering av stödtillämpningen, bortfall av tillägg (överföring till moment 30.01.23) -1 850
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror -7
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) -8
Indexhöjning av hyror 2
Löneglidningsbesparing -18
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) -12
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna -114
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -15
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) 2
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) -4
Sammanlagt -2 024

2018 budget 22 178 000
2017 budget 24 202 000
2016 bokslut 26 250 000