Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Militärt försvar
         30. Militär krishantering

Statsbudgeten 2018

01. Försvarspolitik och förvaltningPDF-versio

Förklaring:

FÖRSVARSMINISTERIET

Som en del av statsrådet och som ledare av sitt förvaltningsområde svarar försvarsministeriet för styrningen, beredningen och uppföljningen av försvarspolitiken och försvarssamarbetet, det militära försvaret, stödjandet av andra myndigheter och av den militära krishanteringen samt för samordnandet av den övergripande säkerheten i samhället. Inom verksamheten prioriteras tryggandet av verksamhetsförutsättningarna för det militära försvaret på 2020-talet som en del av den övergripande säkerheten.

Resultatmål för verksamheten

För verksamheten vid försvarsministeriet ställs följande preliminära resultatmål som främjar de samhälleliga effektmål för förvaltningsområdet som anges i motiveringen till huvudtiteln:

  • — genomförande av statsrådets utrikes- och säkerhetspolitiska redogörelse och av riktlinjerna i försvarsredogörelsen inom förvaltningsområdet
  • — beredning av grunderna för utveckling av försvarsförmågan på lång sikt och av den anknytande styrningen
  • — fördjupning och diversifiering av det multinationella, regionala och bilaterala försvarssamarbetet särskilt med Förenta staterna och Sverige samt beredning av EU-ordförandeskapsperioden 2019
  • — fortsatt beredning och genomförande av de centrala lagstiftningsprojekt som påverkar förvaltningsområdets verksamhetsförutsättningar
  • — utvecklande av en gemensam lägesuppfattning inom ministeriet
  • — sådan försvarsförmåga som krävs för försvarsförvaltningens uppgifter och som svarar mot förändringar i omvärlden
  • — hantering av strategiska projekthelheter som gäller prestationsförmågan
  • — internationellt samarbete som säkerställer utvecklingen av försvarsförmågan och försörjningsberedskapen, i synnerhet med EU, Nato och de nordiska länderna
  • — säkerställande av förutsättningarna för lämnande och mottagande av internationell hjälp
  • — genomförande av de materielpolitiska riktlinjerna i samband med verkställigheten av centrala projekt och utvecklingsprogram
  • — skapande av verksamhetsförutsättningar för upprätthållandet och utvecklingen av förvaltningsområdets personalförvaltningssystem och värnplikten på lång sikt
  • — genomförande av utvecklingsriktlinjerna för lokalhantering och miljöskydd i enlighet med en övergripande granskning och med försvarsmaktsreformen
  • — utvecklande och ibruktagande inom förvaltningsområdet av de gemensamma IKT-tjänsterna för statsförvaltningen och framför allt säkerhetsmyndigheterna
  • — samordnande och utvecklande av den övergripande säkerheten i enlighet med principerna i säkerhetsstrategin för samhället
  • — verksamhetsförutsättningar för deltagande i militär krishantering och styrning av genomförandet.
FÖRSVARSFÖRVALTNINGENS BYGGVERK

Byggverkets verksamhetsidé är att under alla förhållanden ordna högklassiga och ändamålsenliga fastighetstjänster för försvaret. Byggverket fungerar som ett kompetenscentrum för försvarsförvaltningens fastighetssektor och erbjuder försvarsförvaltningen den fastighets- och miljöexpertis som försvarsförvaltningen behöver samt tjänster i samband med den.

Resultatmål för verksamheten

För verksamheten vid försvarsförvaltningens byggverk ställs följande preliminära resultatmål som främjar de samhälleliga effektmål för förvaltningsområdet som anges i motiveringen till huvudtiteln:

  • — Byggverket utvecklas med beaktande av statskoncernens riktlinjer, försvarsförvaltningens strategier, de riktlinjer som utgår från helhetsgranskningen (TILKO) och anpassningen av lokalhanteringen
  • —  Byggverket ska ha beredskap att stödja försvarsmaktens prestationsförmåga i undantagsförhållanden i enlighet med de beredskapskrav som har ställts Byggverket genomför beredskapsplaneringen i enlighet med försvarsmaktens planeringsgrunder
  • — Byggverket ordnar tillsammans med berörda parter kostnadseffektiva expert-, underhålls-, fastighetsskötsel-, energi-, städnings- och miljöskyddstjänster för lokaler och områden. Byggverket sköter också behovsutredningar och byggentreprenadtjänster som försvarsmakten beställt samt projektplaner beställda av ägaren. Tjänsterna ordnas så att det i samband med dem har beaktats de krav som undantagsförhållandena ställer, energieffektiviteten och miljöpåverkan. Tjänsterna inkluderas i de årliga serviceavtalen
  • — Byggverket upprätthåller en uppdaterad lägesbild av fastigheternas, byggnadernas, konstruktionernas, nätverkens och de tekniska anläggningarnas byggnadsmässiga och tekniska skick. Byggverket lämnar aktuella uppgifter om de system som verket förvaltar till de system som försvarsmakten och ägaren använder
  • — Byggverket utvecklar förmågan att stödja försvarsmakten i militära krishanteringsinsatser i enlighet med sina uppdrag
  • — Byggverket utvecklar sitt kunnande och effekterna av sina tjänster genom att inom ramen för sina resurser delta i internationellt och samnordiskt samarbete inom fastighets- och miljösektorn.

01. Försvarsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 14 085 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av medlemsavgifter och finansiellt bidrag till Europeiska försvarsbyrån och till den organisation som inriktat sig på säkerheten hos explosivt material (Munitions Safety Information Analysis Center) samt andra internationella sammanslutningar

2) till betalning av utgifter som föranleds av sekretariatet för säkerhetskommittén.

Förklaring:

Resultatmål för verksamheten1)

Funktionell effektivitet 2016
utfall
2017
prognos
2018
uppskattning
       
Resurshushållning      
Utgifter per funktionsområde (1 000 euro)      
Försvarspolitisk påverkan 2 208 2 282 1 826
Upprätthållande och utvecklande av försvarsförmågan 3 020 3 123 2 492
Användning av försvarsförmågan 585 601 495
Styrfunktioner 9 593 4 386 4 860
Stödfunktioner   4 928 5 333
Sammanlagt 15 406 15 320 15 006
       
Produktivitet      
Årsverken per funktionsområde      
Försvarspolitisk påverkan 18 27 14
Upprätthållande och utvecklande av försvarsförmågan 31 19 23
Användning av försvarsförmågan 7 5 5
Styrfunktioner 76 41 45
Stödfunktioner   41 49
Sammanlagt 132 133 136

1) Uppgifterna är kassautgiftsbaserade och stödfunktionerna 2016 har överförts på kärn- och handledningsfunktionerna. På grund av en revidering av kärnfunktionerna är siffrorna för de olika åren inte jämförbara.

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

  2016
utfall
2017
prognos
2018
mål
       
Arbetstillfredsställelse (1—5) 3,88 3,8 3,8
— kvinnor 3,61    
— män 4,11    

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2016
utfall
2017
ordinarie
budget
2018
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 15 561 14 756 14 131
Bruttoinkomster 155 46 46
Nettoutgifter 15 406 14 710 14 085
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 4 065    
— överförts till följande år 3 859    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Justering av den andel av löneglidningsbesparingen som gäller statsrådets förvaltningsenhet (överföring till moment 23.01.01) -5
Utgifter för förvaltningens säkerhetsnätsprojekt (TUVE) (överföring till moment 27.10.01) -400
Återföring av den andel av besparingarna som gäller statsrådets förvaltningsenhet från moment 23.01.01 26
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) -2
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) -13
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) -100
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna -98
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -17
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) -4
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) -7
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -5
Sammanlagt -625

2018 budget 14 085 000
2017 budget 14 710 000
2016 bokslut 15 200 000

21. Produktivitetsanslag för försvarsministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 2 875 000 euro.

Anslaget får användas till investeringar, forskning och utredningar som syftar till att främja produktiviteten inom försvarsministeriets förvaltningsområde samt till anskaffning av utbildningstjänster och andra tjänster liksom till genomförande av produktivitetsprojekt.

Förklaring: Avsikten är att använda anslaget för projekt som stöder en förbättrad produktivitet vid ämbetsverken och inrättningarna inom förvaltningsområdet.


2018 budget 2 875 000
2017 budget 2 875 000
2016 bokslut 2 875 000

29. Mervärdesskatteutgifter inom försvarsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 372 017 000 euro.

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Valtori (överföring från moment 28.01.29) 318
Nivåförändring 7 601
Sammanlagt 7 919

Anslaget står utanför ramen.


2018 budget 372 017 000
2017 budget 364 098 000
2016 bokslut 283 840 370