Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Polisväsendet
         20. Gränsbevakningsväsendet
         40. Invandring

Statsbudgeten 2018

02. Skyddspolisens omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 30 141 000 euro.

Förklaring:Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för Skyddspolisens verksamhet:

Skyddspolisens centrala mål är att förebygga sådana gärningar och förehavanden som kan utgöra hot mot den nationella säkerheten. Dessutom producerar ämbetsverket sådan underrättelsedata som är viktig, som ger en grund för statsförvaltningens beslutsfattande och som främjar säkerheten i samhället.

För att garantera den nationella säkerheten i en verksamhetsmiljö som är under stor förändring krävs det att Skyddspolisens verksamhetsförutsättningar säkerställs och kapaciteten utvecklas. Den nya underrättelselagstiftningen kommer att hjälpa ämbetsverket bemöta nya utmaningar. Behovet av ytterligare resurser för de nya befogenheterna bedöms under hösten 2017.

Inhämtande av information samt underrättelsekapacitet

Den snabba förändringen i verksamhetsmiljön för bekämpningen av terrorism ställer större krav än förut på ämbetsverkets verksamhet som helhet. Tyngdpunkten i bekämpningen av terrorism ligger på att förebygga radikala muslimers terrordåd.

Även verksamhetsmiljön för kontraunderrättelsen har förändrats snabbt på grund av den tekniska utvecklingen och det världspolitiska läget. Syftet med kontraunderrättelsen är att identifiera hoten mot Finland i förväg och förhindra att de förverkligas.

De prioriteringar vid inhämtande av information som styr ämbetsverkets inhämtande av information uppdateras och prioriteringarna för 2018 fastställs med beaktande av eventuella ändringar med anledning av den nya underrättelselagstiftningen.

Fungerande partnerskap

Skyddspolisen utvecklar samarbetet med sina partners i syfte att skapa bättre förutsättningar för den operativa verksamheten och den rapportering som stöder det utrikes- och säkerhetspolitiska beslutsfattandet.

Säkerhetsarbetet

Skyddspolisen effektiviserar förfarandena för säkerhetsutredningar för att bättre kunna förebygga hot mot den nationella säkerheten och mot den näringsverksamhet som är väsentlig för Finland. Det nya registret över säkerhetsutredningar utvecklas så att det är en fungerande del av förfarandena för säkerhetsutredningar och främjar effektiviteten.

Reformer

I och med den nya underrättelselagstiftningen kommer tyngdpunkten i Skyddspolisens verksamhet i allt större grad att ligga på underrättelseverksamheten. Skyddspolisen bereder sig för de nya fullmakterna genom att förnya sina förfaranden i enlighet med den övergripande planen. Genomförandet av den strategi för ämbetsverket som godkändes 2016 fortsätter. Genom SSK-projektet utvecklas ämbetsverkets informationshantering och kapacitet i enlighet med det resultatavtal som ingåtts med finansministeriet.

Mänskliga resurser

Skyddspolisen inleder den personalstrategi som utarbetats 2017 i syfte att säkerställa ämbetsverkets verksamhetsförutsättningar för situationer som förändras snabbt. Ämbetsverket utbildar sina anställda systematiskt enligt en separat plan och med beaktande av kraven i den nya underrättelselagstiftningen. Man sörjer för personalens välbefinnande under förändringsprocessen.

Skyddspolisen 2016
utfall
2017
uppskattning
2018
mål
       
Resurshushållning      
Omkostnadsanslag, (operativt), 1 000 euro 17 580 22 255 24 900
Årsverken för verksamheten 233 260 300
Kostnader för verksamheten (inkl. stödfunktioner), 1 000 euro 21 731 27 391 30 141
Prestationer      
Informationsmöten om säkerheten, st. 298 200 200
Säkerhetsutredningar, st. 61 864 50 000 45 000
Utlåtanden i ärenden som gäller medborgarskap, st 78 100 100
Utlåtanden om ansökan om uppehålls- och arbetstillstånd 517 400 400
Utlåtanden om viseringsansökningar, st. 9 090 8 500 8 500
Utarbetade rapporter, st. 117 140 140
Mänskliga resurser      
Årsverken 288 320 365
Polismän, årsv. 161 175 195
Övrig personal, årsv. 127 145 170
Sjukfrånvaro, dagar/årsverke 5,8 7,5 7,5
Arbetstillfredsställelseindex - 3,5 3,5

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2016
utfall
2017
ordinarie
budget
2018
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 24 791 30 001 33 051
Bruttoinkomster 3 198 2 610 2 910
Nettoutgifter 21 593 27 391 30 141
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år -    
— överförts till följande år 2 416    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bekämpning av våldsamma extremiströrelsers olagliga verksamhet -1 500
Nya hot samt förändringar i verksamhetsmiljön 2 000
Skyddspolisens SSK-projekt (finansiering 2017) (överföring till moment 28.70.20) -5 950
Skyddspolisens SSK-projekt (finansiering 2018) (överföring från moment 28.70.20) 4 389
Tryggande av kärnuppgifterna 1 500
Ökning av den operativa kapaciteten, bekämpning av terrorism 2 500
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror -9
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) -4
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) -26
Indexhöjning av hyror 6
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) -89
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -31
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) -12
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) -15
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -9
Sammanlagt 2 750

2018 budget 30 141 000
2017 I tilläggsb. 200 000
2017 budget 27 391 000
2016 bokslut 24 009 000