Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         30. Åklagarna
         40. Verkställighet av straff
         50. Valutgifter

Statsbudgeten 2018

10. Domstolar och rättshjälpPDF-versio

Förklaring:Välfungerande och effektiva domstolar utgör en förutsättning för realiseringen av en rättssäkerhet som motsvarar de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna samt för en rättssäkerhet som krävs både i den ekonomiska verksamheten och vid ordnandet av medborgarnas inbördes relationer. Upprätthållandet av den allmänna ordningen och säkerheten och utredandet av konflikter på lika villkor utifrån på förhand fastställda allmänna regler förutsätter ett välfungerande rättssystem. Det oberoende domstolsväsendet ska säkerställa att alla kan i samhället lita på att deras rättigheter tillgodoses.

Ett effektmål är att tvistemål, brottmål och förvaltningsprocessuella mål avgörs utan dröjsmål, högklassigt och förmånligt. Domstolarnas arbetsredskap utvecklas så att de blir användarvänliga och stöder verksamheten så att man i rättegångar i så stor omfattning som möjligt kan utnyttja elektroniskt material. Arbetsmetoderna och verksamhetssätten kan då utvecklas till sådana att de stöder det att behandlingen av ärendet inte fördröjs samt kvaliteten hos behandlingen. Det är ytterst viktigt att domstolarna deltar i arbetet med att utveckla systemen och arbetsmetoderna. De nya arbetsmetoderna ska tas effektivt i bruk.

Domstolslagen som gäller domstolarnas organisation trädde i kraft vid ingången av 2017. Till den lagen anknyter en reform som kompletterar det tidigare utbildningssystemet och en reform av utbildningen av rättsskipningspersonalen, och vars syfte är att säkerställa kvaliteten hos rättsskipningen. De olika rättsinstansernas roller och uppgifter ska vara tydliga. Tyngdpunkten i rättegången ska ligga på den första instansen. En högklassigt fungerande första instans ökar förtroendet och minskar behovet för ändringssökande. Tyngdpunkten i de högre rättsinstansernas verksamhet ska ligga på förhandsavgöranden.

Ett effektmål är att de grundläggande och mänskliga rättigheterna tillgodoses vid behandlingen och avgörandet av ärendena. Behandlingskedjorna och rättegångsförfarandena ska bestämmas enligt ärendenas natur och hur krävande de är. Rättsskyddsuppgifterna regleras inte bara i den nationella lagstiftningen utan även genom internationella fördrag. Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna bedömer genom sin rättspraxis hur medlemsstaterna iakttar de internationella konventionerna om mänskliga rättigheter. För att trygga tillgången till domstolstjänster genomförs en omorganisering av domstolsväsendet och domstolsförvaltningen. Med hjälp av större enheter tryggas stärkandet av kompetensen, specialkompetensen, kvaliteten och produktiviteten. Olägenheterna av de längre avstånden till följd av sturkturomvandlingarna minskas genom att man inför allt fler elektroniska tjänster och arbetsmetoder som är oberoende av orten.

Ett effektmål är att domstolsverksamheten är öppen. Det informeras aktivt om domstolarnas verksamhet och avgöranden.

Vid de allmänna domstolarna behandlas och avgörs åtalsärenden som gäller straffrättsligt ansvar samt tvistemål och ansökningsärenden som gäller rättsförhållanden av privaträttslig natur. De allmänna domstolarna ser således till att de straffrättsliga åtgärderna fullföljs inom alla områden av privat och samhällelig verksamhet. De ansvarar även för att enskilda, företag och andra sammanslutningar garanteras rättsskydd i sina inbördes relationer och även i relation till offentliga samfund när det inte är fråga om tillämpning av förvaltningsrättslig lagstiftning.

Tillämpningsområdet för strafförelägganden utvidgas. Detta minskar antalet ärenden som kommer till de allmänna domstolarna.

Hos förvaltningsdomstolarna söks ändring i myndighetsbeslut som fattats inom olika förvaltningsområden och på olika förvaltningsnivåer. Högsta förvaltningsdomstolens avgöranden, men även andra förvaltningsdomstolars avgöranden, styr lagligheten och förverkligandet av rättssäkerheten inom hela den offentliga maktutövningen. Avgörandena inverkar även på samhällets verksamhet och konkurrensförmåga. Såväl för individen som för samhället är det viktigt att trygga en snabb handläggning av ärenden samt rättssäkerheten hos besluten.

Ett mål som skrivits in i regeringsprogrammet är att minska antalet ärenden i högsta förvaltningsdomstolen och i förvaltningsdomstolarna bl.a. genom att utvidga användningsområdet för förfarandet för begäran om omprövning. Justitieministeriet har haft ett nära samarbete med andra förvaltningsområden i fråga om lagberedningen och målet är att man inom varje förvaltningsområde i bestämmelserna om ändringssökande beaktar möjligheterna att rätta myndighetsbeslut utan domstolsbehandling. Högsta förvaltningsdomstolens ställning som prejudikatdomstol stärks genom att man ökar tillståndsplikten för ändringssökande.

Målet med rättshjälpen och den allmänna intressebevakningen är att var och en ska få nödvändig hjälp med lösandet av ett rättsligt problem, även om ens ekonomiska situation är svag. Rättshjälp och allmän intressebevakning erbjuds så, att det är ändamålsenligt totalekonomiskt sett.

Effektmål inom rättshjälpen och den allmänna intressebevakningen
  • — Skyddet för den svagare parten tillgodoses. Kvalitetsbedömningen inom den offentliga rättshjälpen och den allmänna intressebevakningen utvecklas. Kvalitetsbedömningen av rättshjälpen utsträcks till att gälla även privata rättegångsbiträden.
  • — Rättssäkerheten förverkligas i praktiken. Överföringen av uppgifterna i anslutning till ekonomi- och skuldrådgivningen till rättshjälpsbyråerna bereds och enhetlig verksamhetspraxis och enhetliga förfaringssätt utvecklas. Behandlingskedjorna och behandlingsförfarandena bestäms enligt ärendets art och svårighetsgrad. Processerna för advokatverksamheten inom rättshjälpen görs mer fungerande genom att förenhetliga verksamhetsmetoderna. Processerna inom den allmänna rättshjälpen utvecklas så att de motsvarar bästa praxis. Verksamhets- och förfaringssätten i fråga om behandlingsprocessen för klagomål till konsumenttvistenämnden utvecklas. Man utreder kombinerandet av rättshjälps- och intressebevakningsdistrikten till en riksomfattande rättshjälpsmyndighet.
  • — Juridiska problem löses i ett så tidigt skede som möjligt. Man skapar nya medel för att öka avgöranden genom förlikning och fördjupar kunskaperna i medling.
  • — Rådgivningstjänsterna är lätt tillgängliga för medborgarna. För rättshjälpsbyråerna skapas mångsidiga kundorienterade former för juridisk rådgivning.
  • — Den elektroniska ärendehanteringen och tjänsterna är kundorienterade. Distansservicen inom rättshjälpen och intressebevakningen utvidgas.

Uppgifter om personalen

  2016
utfall
2017
uppskattning
2018
uppskattning
       
Domstolarna      
Antal anställda, årsv. 3 178 3 200 3 220
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. 7,2 8,0 8,0
Rättshjälps- och intressebevakningsdistrikten samt konsumenttvistenämnden      
Antal anställda, årsv. 1 023 1 039 1 050
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. 8,1 9,0 9,0

01. Högsta domstolens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 8 544 000 euro.

Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster inte avgifter som tas ut enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar (1744/2015) och justitieministeriets förordning om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters prestationer åren 2016—2018 (1558/2015) och som utgifter inte avskrivningar på grund av dessa.

Förklaring:Högsta domstolen är den högsta domstolen i tviste- och brottmål. Dess uppgift är att utifrån systemet med besvärstillstånd, genom att undersöka och avgöra enskilda besvärsärenden, ge sådana prejudikat för tolkning och tillämpning av lag som styr rättspraxis och gör den enhetligare. Dessutom behandlar och avgör högsta domstolen ärenden som gäller extraordinärt ändringssökande och avger utlåtanden till republikens president i benådningsärenden och ärenden som gäller Ålands självstyrelse. Högsta domstolen övervakar de lägre domstolarnas rättsskipning.

I vissa rättsliga frågor är det nödvändigt att snabbt få ett förhandsavgörande, något som gör avgörandena i lägre instans enhetligare och minskar antalet överklaganden. Målet är att högst 70 % av de besvärsärenden som är anhängiga vid utgången av år 2018 (ärenden som beviljats besvärstillstånd och direkta besvär) har varit anhängiga längre än 12 månader. Målet på lång sikt är att av de besvärsärenden som är anhängiga har minst 33 % varit anhängiga mindre än 9 månader, ca 33 % varit anhängiga 9—12 månader och högst 33 % varit anhängiga längre än 12 månader.

Tabell med nyckeltal

  2016
utfall
2017
uppskattning
2018
mål/uppskattning
       
Avgjorda ärenden, st. 2 563 2 550 2 500
— avgöranden i sak i besvärsärenden 144 130 130
— offentliggjorda avgöranden 100 100 100
Genomsnittlig behandlingstid (mån.)      
— alla ärenden 6,8 7,5 7,5
— ärenden som gäller besvärstillstånd 5,4 6,5 6,5
— avgöranden i sak 21,5 21,1 19,9
Funktionell effektivitet      
— resurshushållning (€/avgjort ärende) 3 335 3 500 3 500
— produktivitet (beslut/årsv.) 34 33 33

I avgifter som enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar (1744/2015) och justitieministeriets förordning om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters prestationer åren 2016—2018 (1558/2015) tas ut för högsta domstolens prestationer beräknas 320 000 euro inflyta under moment 12.25.10.

Utgifter för och inkomster av verksamheten

  2016
utfall
2017
ordinarie
budget
2018
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 8 557 8 638 8 554
Bruttoinkomster 10 11 10
Nettoutgifter 8 547 8 627 8 544
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 832    
— överförts till följande år 1 253    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror -3
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) -5
Indexhöjning av hyror 4
Inre säkerhet och rättsvård (regeringsprogr. 2015) 1
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) -20
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna -44
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -11
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) 2
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) -2
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -5
Sammanlagt -83

2018 budget 8 544 000
2017 budget 8 627 000
2016 bokslut 8 968 000

02. Högsta förvaltningsdomstolens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 13 447 000 euro.

Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster inte avgifter som tas ut enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar (1744/2015) och justitieministeriets förordning om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters prestationer åren 2016—2018 (1558/2015) och som utgifter inte avskrivningar på grund av dessa.

Förklaring:Högsta förvaltningsdomstolen avgör som högsta rättsinstans de besvär som anförts över förvaltningsbeslut. Högsta förvaltningsdomstolen övervakar också förvaltningsprocessen.

Inemot 90 % av alla ärenden som avgörs av högsta förvaltningsdomstolen gäller beslut som meddelats av regionala förvaltningsdomstolar. Dessutom avgör högsta förvaltningsdomstolen bl.a. besvär som har anförts över marknadsdomstolens samt statsrådets och ministeriernas beslut. Till de största kategorierna av ärenden som kommer in till högsta förvaltningsdomstolen hör utlänningsfrågor, social- och hälsovård, byggande och miljöfrågor, beskattning, statsrätt och allmän förvaltning samt ekonomisk verksamhet, såsom konkurrensärenden och offentlig upphandling. Största delen av utlänningsärendena gäller förvaltningsdomstolens avslagsbeslut i asylärenden. År 2015 ökande antalet personer som söker internationellt skydd avsevärt. Antalet besvär i ärenden som gäller asyl antas öka avsevärt år 2017 och det beräknas att antalet besvär är fortfarande högt år 2018. Man strävar efter att avgöra sådana utlänningsärenden i vilka besvärstillstånd inte beviljas på mindre än tre månader. I fråga om de utlänningsärenden där besvärstillstånd beviljas är målet en behandlingstid på högst tio månader.

Målet är att 30 % av ärendena avgörs inom mindre än sex månader och 20 % inom 6—9 månader. Behandlingstider på över 24 månader får förekomma endast i undantagsfall, närmast i fråga om ärenden som väntar på förhandsavgörande av Europeiska unionens domstol.

Tabell med nyckeltal

  2016
utfall
2017
uppskattning
2018
mål/uppskattning
       
Avgjorda ärenden, st. 5 382 6 000 7 200
— Utlänningsärenden 1 672 3 000 4 200
— Övriga ärenden 3 710 3 000 3 000
Genomsnittlig behandlingstid (mån.) 9,7 7,5 7,0
— Utlänningsärenden 4,5 4,0 3,5
— Övriga ärenden 12,0 11,0 11,0
Funktionell effektivitet      
— resurshushållning (€/avgjort ärende) 2 327 2 350 2 350
— produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) 45 49 49

I avgifter som tas ut enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar (1744/2015) och justitieministeriets förordning om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters prestationer åren 2016—2018 (1558/2015) beräknas 600 000 euro inflyta under moment 12.25.10.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2016
utfall
2017
ordinarie
budget
2018
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 12 523 12 706 13 452
Bruttoinkomster 9 -3 5
Nettoutgifter 12 514 12 709 13 447
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 1 368    
— överförts till följande år 4 173    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Asylsökandes rättssäkerhet 890
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror -4
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) -24
Indexhöjning av hyror 4
Inre säkerhet och rättsvård (regeringsprogr. 2015) -2
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) -10
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna -53
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -20
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) -21
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) -15
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -7
Sammanlagt 738

2018 budget 13 447 000
2017 budget 12 709 000
2016 bokslut 15 319 000

03. Omkostnader för övriga domstolar (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 250 147 000 euro.

Anslaget får också användas till utgifter som föranleds av lagen om rättegångsbiträden med tillstånd (715/2011) och till betalning av överföringsutgifter till advokatförbundet i enlighet med 24 § 2 mom. i lagen.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt en princip som motsvarar prestationsprincipen.

Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster inte avgifter som tas ut enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar (1744/2015) och justitieministeriets förordning om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters prestationer åren 2016—2018 (1558/2015) och som utgifter inte avskrivningar på grund av dessa.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen föreläggande av böter och ordningsbot (754/2010) och körkortslagen.

Målet för de regionala skillnaderna i hovrätternas behandlingstider är att den genomsnittliga behandlingstiden vid en enskild hovrätt inte är över 2 månader längre än genomsnittet för hela landet. Ett mål är också att andelen ärenden som varit anhängiga i över ett år är mindre än 6 % av alla anhängiga ärenden.

Målet är att förhindra att den totala tiden för behandling av ärenden förlängs. Den totala behandlingstiden för ärenden som länge har varit föremål för förundersökning och åtalsprövning eller i tingsrättsskedet ska beaktas. Hovrätterna strävar efter att behandlingstiden för ärenden som i tidigare skeden har varit under behandling i över tre år är högst 12 månader i hovrätten.

I fråga om omfattande tvistemål som avgörs vid huvudförhandling vid tingsrätterna är målet att 35 % avgörs inom mindre än 6 månader och att högst 35 % har en behandlingstid på över ett år.

Målet för brottmål är att den genomsnittliga behandlingstiden inte vid någon tingsrätt ska vara över 3 månader längre än genomsnittet för hela landet. Dessutom är målet att behandlingstiden i 45 % av brottmålen är högst 2 månader och att den överstiger 9 månader i högst 10 % av brottmålen. Målet är att förhindra att den totala tiden för behandling av ärenden förlängs. Den totala behandlingstiden för ärenden som länge har varit föremål för förundersökning och åtalsprövning ska beaktas när det gäller brottmål.

Målet för de regionala skillnaderna i hovrätternas behandlingstider är att behandlingstiden vid en enskild hovrätt är högst tre månader längre än genomsnittet för hela landet.

Utlänningsärendena utgör en betydande andel av de ärenden som kommer in till förvaltningsdomstolarna. Asylärenden hör till gruppen utlänningsärenden. Målet är att asylärenden behandlas snabbt så att den genomsnittliga behandlingstiden i dessa ärenden är mindre än 6 månader. För att uppnå målen för behandlingstiden har år 2018 för asylärenden riktats 10,1 miljoner euro, vilket är 1 580 000 euro mera än 2017.

Tabell med nyckeltal

  2016
utfall
2017
uppskattning
2018
mål/uppskattning
       
Hovrätterna      
Avgjorda ärenden, st. 9 552 9 500 9 500
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 6,0 6,0 6,0
Resurshushållning (€/arbetsmängd) 1 644 1 600 1 600
Produktivitet (arbetsmängd/årsv.) 52 55 55
       
Tingsrätterna      
Avgjorda ärenden totalt, st. 485 730 480 000 460 000
— Brottmål 51 311 52 000 52 000
— Omfattande tvistemål 10 523 9 500 9 500
— Summariska ärenden 345 708 340 000 320 000
       
Genomsnittlig behandlingstid, mån.      
— Brottmål 4,0 4,0 4,0
— Omfattande tvistemål 12,3 9,5 9,5
— Summariska ärenden 2,8 2,8 2,8
— Skuldsaneringsärenden 6,1 6,0 6,0
Resurshushållning (€/arbetsmängd) 589 600 600
Produktivitet (arbetsmängd/årsv.) 121 120 120
       
Förvaltningsdomstolarna      
Avgjorda ärenden, st. 23 635 25 000 27 000
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 8,0 7,5 7,0
Resurshushållning (€/arbetsmängd) 1 041 1 000 1 000
Produktivitet (arbetsmängd/årsv.) 76 75 75
       
Försäkringsdomstolen      
Avgjorda ärenden, st. 6 445 7 500 7 000
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 12,7 12,0 11,0
Resurshushållning (€/avgjort ärende) 1 179 1 100 1 100
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) 63 68 68
       
Marknadsdomstolen      
Avgjorda ärenden, st. 735 900 900
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 6,6 6,0 6,0
Resurshushållning (€/avgjort ärende) 4 522 4 500 4 500
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) 18 20 20
       
Arbetsdomstolen      
Avgjorda ärenden, st. 135 150 150
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 5,7 6,0 6,0
Resurshushållning (€/avgjort ärende) 6 597 6 400 6 400
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) 16 20 20

I avgifter som enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar (1744/2015) och justitieministeriets förordning om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters prestationer åren 2016—2018 (1558/2015) tas ut för domstolarnas prestationer beräknas 45,19 miljoner euro inflyta under moment 12.25.10.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2016
utfall
2017
ordinarie
budget
2018
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 247 066 256 947 250 647
Bruttoinkomster 843 450 500
Nettoutgifter 246 223 256 497 250 147
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 34 018    
— överförts till följande år 48 933    

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)

   
Allmänna domstolarna 171 625
Förvaltningsdomstolarna 53 902
Informationsförvaltningsutgifter och övriga utgifter 24 620
Sammanlagt 250 147

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Asylsökandes rättssäkerhet 1 580
Infrastruktur för rättegångssalar, databanksprojektet (AIPA) 1 000
Medlemsavgift till europeiska patentsystemet 200
Projektet för förvaltningsdomstolarnas system för verksamhetsstyrning och dokumenthantering (HAIPA) (finansiering 2017) (överföring till moment 28.70.20) -5 680
Projektet för förvaltningsdomstolarnas system för verksamhetsstyrning och dokumenthantering (HAIPA) (finansiering 2018) (överföring från moment 28.70.20) 3 713
Utveckling av ett insolvensregister (överföring till moment 25.01.05) -70
Utvidgning av tillämpningsområdet för strafförelägganden -1 750
Åklagarväsendets och de allmänna domstolarnas databank (AIPA) (finansieringen 2017) (överföring till moment 28.70.20) -3 100
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror -81
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) -74
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) -208
Indexhöjning av hyror 104
Inre säkerhet och rättsvård (regeringsprogr. 2015) -9
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) -180
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna -1 183
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -306
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) -49
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) -114
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -143
Sammanlagt -6 350

2018 budget 250 147 000
2017 budget 256 497 000
2016 bokslut 261 138 000

04. Rättshjälps- och intressebevakningsdistriktens och konsumenttvistenämndens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 65 071 000 euro.

Anslaget får också användas till betalning av utgifter som föranleds staten av köp av sådana rättshjälps- och intressebevakningstjänster som avses i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt (477/2016) och till betalning av utgifter som avses i lagen om konsumenttvistenämnden (8/2007) samt till betalning av utgifter i anslutning till beredningen av de uppgifter i anslutning till ekonomi- och skuldrådgivningen som överförs från kommunerna till statens rättshjälpsbyråer.

Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster inte sådana i 18 § i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt avsedda arvoden och ersättningar som tas ut av huvudmännen inom den allmänna intressebevakningen.

Av de inkomster som nettobudgeteras under momentet budgeteras en rättshjälpmottagares förlorande motparts ersättningar för rättegångskostnaderna enligt kontantprincipen.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till en lag om ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning.

Det beräknas att det till rättshjälpsbyråerna inkommer 56 000 ärenden (50 369 ärenden 2016 och uppskattningen för 2017 är 53 000 ärenden). Målet för kötiden till rättshjälpsbyråerna är i medeltal 11 dagar år 2018 (11 dagar år 2016 och 11 dagar år 2017).

Av de ärenden som kom in till rättshjälpsbyråerna 2016 var 87 % civil- och förvaltningsrättsliga ärenden och 13 % brottmål. Antalet asylärenden för asylsökande som sökt internationellt skydd och antalet familjeåterföreningsärenden beräknas vara fortsatt högt. Antalet asylärenden som är under handläggning vid rättshjälpsbyråerna är ca 6 000 år 2018 (3 970 ärenden 2016 och målet 6 000 ärenden 2017).

Allmänna intressebevakningstjänster köps av kommunerna och privata serviceproducenter när det behövs för att trygga den regionala tillgången på tjänster. Andelen köpta tjänster utgör ca 12 % år 2018.

Det beräknas att det till konsumenttvistenämnden inkommer 7 900 ärenden (6 500 ärenden 2016 och uppskattningen för 2017 är 7 100 ärenden). Målet är att den totala behandlingstiden för klagomål är mindre än 9 månader.

I samband med beredningen av budgetpropositionen har justitieministeriet preliminärt uppställt följande mål för rättshjälps- och intressebevakningsdistriktens samt konsumenttvistenämndens verksamhet 2018:

Rättshjälp

  2016
utfall
2017
uppskattning
2018
mål
       
Ärenden som behandlats, st. 47 985 53 000 53 000
Rättshjälpsinfo, antal gånger 7 155 8 000 9 000
Rättshjälpsbeslut för privata ombud, st. 35 412 33 000 33 000
Resurshushållning (euro/viktad arbetsmängd) 120 123 125
Produktivitet (viktad arbetsmängd/årsv.) 445 455 460

Allmän intressebevakning

  2016
utfall
2017
uppskattning
2018
mål
       
Antal huvudmän, st. 38 445 39 400 40 100
— rättshjälpsbyråerna som intressebevakare 34 387 35 300 36 000
— intressebevakning i form av köpta tjänster 4 058 4 100 4 100
Resurshushållning, (bruttoutgifter/huvudman) 797 800 803
Produktivitet (antalet huvudmän/årsv.) 62 63 63

Konsumenttvistenämnden

  2016
utfall
2017
uppskattning
2018
mål
       
Behandlade besvär, st. 6 039 7 000 7 000
Resurshushållning (€/behandlat ärende) 406 408 408
Produktivitet (behandlade ärenden/årsv.) 183 198 198
Total behandlingstid, mån. 9,9 9,5 8,7

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2016
utfall
2017
ordinarie
budget
2018
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 67 218 66 352 70 271
Bruttoinkomster 5 138 5 200 5 200
Nettoutgifter 62 080 61 152 65 071
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 22 297    
— överförts till följande år 22 066    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten inom rättshjälpen (Offentligrättslig verksamhet, 1 000 euro)

  2016
utfall
2017
ordinarie
budget
2018
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 3 560 3 800 3 700
— övriga intäkter 62 - -
Intäkter sammanlagt 3 622 3 800 3 700
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 7 489 6 600 7 600
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader -3 867 -2 800 -3 900
Kostnadsmotsvarighet, % 48 58 49

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten inom rättshjälpen (Företagsekonomisk verksamhet, 1 000 euro)

  2016
utfall
2017
ordinarie
budget
2018
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 1 500 1 620 1 500
— övriga intäkter 20 - -
Intäkter sammanlagt 1 520 1 620 1 500
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 1 525 1 800 1 500
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -5 -180 -
Kostnadsmotsvarighet, % 100 90 100

Bestämmelser om arvoden för rättshjälp finns i statsrådets förordning om grunderna för arvoden vid allmän rättshjälp (290/2008).

I arvoden som tas ut enligt lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt (477/2016) beräknas 25 000 000 euro inflyta under moment 12.25.15. Beloppet på arvoden för intressebevakare motsvarar ca 70 % av de sammanlagda utgifterna för den allmänna intressebevakningen.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Asylsökandes rättssäkerhet 432
Bruttobudgetering av allmänna intressebevakningstjänster 312
Diskrimineringsombudsmannens byrå, övervakning av verkställandet av avlägsnande ur landet (överföring till moment 25.01.03) -60
Ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning 4 000
Utvecklande av ett insolvensregister (överföring till moment 25.01.05) -18
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror -21
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) -20
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) -64
Indexhöjning av hyror 16
Inre säkerhet och rättsvård (regeringsprogr. 2015) -19
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) -90
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna -298
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -88
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) -18
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) -34
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -111
Sammanlagt 3 919

Momentets rubrik har ändrats.


2018 budget 65 071 000
2017 I tilläggsb.
2017 budget 61 152 000
2016 bokslut 61 849 000

50. Ersättningar till privata rättsbiträden (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 76 200 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av ersättningar enligt rättshjälpslagen (257/2002)

2) till betalning av ersättningar enligt lagen om skuldsanering för privatpersoner (57/1993)

3) till betalning av ersättningar enligt lagen om rättegång i brottmål (689/1997)

4) till ett belopp av högst 1 400 000 euro till arvoden till offentliga utredare och boförvaltare enligt konkurslagen (120/2004) samt till övriga utgifter för konkursförfaranden som orsakas av offentlig utredning.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Rättshjälp och försvar 69 000 000
Biträdande av målsägande 200 000
Skuldsanering för privatpersoner 2 100 000
Ersättning för rättegångskostnaderna för oskyldigt åtalade 3 500 000
Arvoden till offentliga utredare och boförvaltare enligt konkurslagen samt till övriga utgifter för konkursförfarande som orsakas av offentlig utredning (högst) 1 400 000
Sammanlagt 76 200 000

År 2016 skötte privata rättsbiträden ca 41 3151) rättshjälpsärenden. Bland rättshjälpens domstolsärenden utgör brottmålen den mest omfattande (54 %) och till kostnaderna största gruppen. Privata rättsbiträden handlägger ca 3 000 asylärenden 2018 (11 413 ärenden 2016, målet för 2017 är 4 000 ärenden). Ersättningar som betalades med stöd av lagen om skuldsanering för privatpersoner uppgick till ca 2,5 miljoner euro 2016. Ersättningar för oskyldigt åtalades rättegångskostnader uppgick till ca 5,0 miljoner euro 2016. Arvoden som betalades offentliga utredare enligt konkurslagen uppgick till ca 0,6 miljoner euro 2016.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Asylsökandes rättssäkerhet -1 000
Sammanlagt -1 000

2018 budget 76 200 000
2017 budget 77 200 000
2016 bokslut 75 320 580