Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
              20. Särskilda utgifter
              50. Understöd
         10. Domstolar och rättshjälp
         30. Åklagarna
         40. Verkställighet av straff
         50. Valutgifter

Statsbudgeten 2018

01. Ministeriet och förvaltningenPDF-versio

Förklaring:I enlighet med sin verksamhetsidé utarbetar justitieministeriet som en del av statsrådet rättspolitiska riktlinjer och utvecklar författningspolitiken som en del av statsrådet, samt styr sitt verksamhetsområde. Justitieministeriets mål är ett öppet, aktivt och tryggt samhälle, där alla kan lita på att deras rättigheter tillgodoses. Justitieministeriet ställer upp följande preliminära mål för sin verksamhet 2018.

De grundläggande och mänskliga rättigheterna tillgodoses. Medborgarna deltar i och påverkar beredningen och beslutsfattandet. Den offentliga förvaltningen är öppen och förtroendeingivande.

Vid ingången av 2018 förrättas presidentval och landskapsval. Det är fråga om ett nytt slags kombinerat val som förutsätter reformer av valdatasystemet och förrättandet av valen. För de nya landskapen utvecklar man en service för initiativ och stöder man ibruktagandet av system för deltagande i landskapen. Efter det att förutredningen om internetröstning färdigställts fattas det beslut om fortsatt utveckling av systemet.

Genomförandet av det demokratipolitiska handlingsprogrammet och handlingsplanen för grundläggande och mänskliga rättigheter samt nationalspråksstrategin fortsätts. De program som godkänts av statsrådet skapar ramar för projekt genom vilka man bl.a. förbättrar olika befolkningsgruppers medvetenhet om sina egna rättigheter och möjligheter till deltagande. Tillgodoseendet av de språkliga rättigheterna följs särskilt i samband med social- och hälsovårdsreformen. Elektroniska demokratitjänster utvecklas också i förhållande till andra digitala tjänster inom statsrådet.

Man sörjer för att totalreformen av självstyrelselagen för Åland genomförs.

Man sörjer för att den nationella allmänna lagstiftning som förutsätts av EU:s allmänna dataskyddsförordning genomförs och arbetet med att se över annan nationell lagstiftnig koordineras.

Man sörjer för att den nationella allmänna lagstiftning som förutsätts av EU:s allmänna dataskyddsförordning och ändringarna i registerlagstiftningen inom justitieministeriets förvaltningsområde genomförs.

Ett mål är att fortsätta påverkan för sådan tillämpning av lagstiftningen som gäller handlingsoffentlighet för EU-organens handlingar som gynnar öppenhet, samt för åstadkommande av lagstiftning om god förvaltning i EU-organen.

Ändringar av lagstiftningen som gäller samer bereds och inbördes förtroendet och dialogen med sametingen förbättras.

Likabehandling och goda etniska relationer främjas. Diskriminering och hatretorik förhindras.

Rättssystemet utgör en konsekvent helhet som främjar förutsebarhet och likabehandling. Lagstiftningen är tydlig.

Lagberedningsanvisningarna utvecklas genom att arbetet för att förnya anvisningarna för utarbetande av regeringspropositioner fortsätts.

De lagförslag som görs upp i statsrådet granskas vid justitieministeriet ur lagteknisk synvinkel.

Lagstiftningen möjliggör medborgarnas verksamhet och deras valfrihet och ökar på det sättet aktiviteten och välfärden.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om för- och efternamn och till lag om ändring av 8 och 9 § i lagen om registrerat partnerskap (950/2001).

Tillämpningsområdet för bötesförfarandet utvidgas.

Behoven att ändra lagen om bostadsaktiebolag i fråga om s.k. rivning för tillbyggnad utreds och behövliga lagstiftningsändringar bereds.

Skyddet för den svagare parten tillgodoses.

Man sörjer för att reformen av lagen angående vårdnad om barn och umgängesrätt slutförs.

Den elektroniska ärendehanteringen och tjänsterna är kundorienterade.

Sex stora IKT-utvecklingsprojekt inom förvaltningsområdet pågår 2018. Det finns behov att utveckla och förnya också existerande datasystem. Den grundläggande informationstekniken inom förvaltningsområdet förnyas genom att gemensamma produktifierade IKT-tjänster tas i bruk för staten. Genom statens och förvaltningsområdets gemensamma service, arbete för en helhetsarkitektur och regelbundna uppföljning främjas elektroniska tjänster och fortskridandet av och kompabiliteten hos IKT-projekten. Elektroniska tjänster främjas och lägesbilden i fråga om dem upprätthålls i enlighet med digtaliseringsplan som utarbetats.

Rättssäkerheten förverkligas i praktiken.

Rättssäkerheten utvecklas och anpassas till de allt stramare ekonomiska ramarna utifrån reformprogrammet för rättsvården för åren 2013—2025 som blev färdig 2013 och de uppdateringar av programmet som gjorts. Med åtgärderna tryggas medborgarnas rättssäkerhet, förbättras rättsvårdssektorernas möjligheter att koncentrera sig på sina kärnuppgifter, minskas brottsligheten och utvecklas påföljdssystemet samt påverkas det rättsliga samarbetet inom EU.

Beredningen av reformen av rättegångsförfarandet i förvaltningsärenden fortsätts så att den kan genomföras under denna valperiod.

Reglering för att lätta upp straffprocessen utvecklas.

Ostridiga fordringsmål och vissa andra civilrättsliga mål (s.k. summariska ärenden) koncentreras till vissa tingsrätter.

Man sörjer för att lagstiftningsprojekten om övervakning av underrättelseverksamheten och revision av grundlagen slutförs.

Beredningen av en allmän lag om administrativa påföljder av straffkaraktär fortsätts.

Kvalitetsbedömningen, den juridiska rådgivningen, de elektroniska tjänsterna och de alternativa tvistlösningsförfarandena inom den offentliga rättshjälpen utvecklas i enlighet med helhetsplanen för rättshjälpsverksamheten som färdigställdes 2016. Målet är att tjänster i framtiden produceras mera kundorienterat än i nuläget, och mera mångsidigt så att olika kanaler och metoder utnyttjas så att tjänsterna är lättåtkomliga för medborgarna.

Organiseringen av uppgifterna i anslutning till ekonomi- och skuldrådgivningen till rättshjälpsbyråerna fortsätts och enhetlig verksamhetspraxis och enhetliga förfaringssätt utvecklas, samt serviceprocesser effektiviseras.

Man deltar i genomförandet av utsökningsväsendets strukturreformsprojekt (URA). Man fortsätter med behövliga lagstiftningsåtgärder och förhandlingar om tjänstekollektivavtal.

Det straffrättsliga ansvaret realiseras effektivt. Brottsligheten och dess negativa följder minskar, säkerheten och känslan av säkerhet ökar.

Tillämpningsområdet för bötesförfarandet utvidgas.

Stödtjänster för brottsoffer ska på det sätt som offerdirektivet förutsätter ordnas i samarbete med social- och hälsovårdsförvaltningen och de organisationer som producerar tjänsterna. Ett statsbidragssystem i anslutning till det utvecklas. Förslag till god praxis som bättre beaktar offrens behov bereds.

Det lokala brottsförebyggandet utvecklas i enlighet med statsrådets principbeslut från 2016.

Åtgärder för att bekämpa korruption vidtas i enlighet med ett principbeslut av statsrådet som utfärdas 2017.

Man utreder möjligheterna att effektivisera villkorliga fängelsestraff genom att utvidga användningsområdet för tilläggspåföljder. En regeringsproposition om detta lämnas 2018.

Organisationsstrukturen inom åklagarväsendet ändras med målet att en ny lag träder i kraft 2018.

Brottspåföljdsmyndighetens nätverk av lokaler förnyas under åren 2016—2019 i enlighet med beslutet från hösten 2015. Justitieministeriets beslut i anknytning till utvecklandet av Brottspåföljdsmyndighetens lokaler bereds.

Datasystemet ROTI bereds och tas i bruk. De lagstiftningsändringar som föranleds av ibruktagandet bereds med målet att lämna en regeringsproposition 2018.

Man bereder lagstiftning genom vilken inledandet av verkställigheten av förvandlingsstraff för böter överförs från utsökningsväsendet till Brottspåföljdsmyndigheten.

Behovet att ändra bestämmelserna om fångvård då det gäller förstagångsintagna bedöms på basis av en utredning som utarbetas  2017 och de remissutlåtanden som fås av den.

Den rättspolitiska kunskapsbasen som stöder beslutsfattandet stärks särskilt genom stöd till Institutet för kriminologi och rättspolitik.

Därtill ökas det förvaltningsövergripande samarbetet för att effektivisera tillträdet till normaltjänster för personer som avtjänar straff.

Man deltar i det förvaltningsövergripande programmet för utveckling av barn- och familjetjänster för att utveckla service för unga förbrytare.

Gemensamma beredningsprocesser utvecklas vidare för justitieministeriet och Brottspåföljdsmyndigheten.

Vid fördelningen av de knappa resurserna beaktas rättssäkerheten och realiserandet av straffansvaret samt ärendenas behandlingskedjor.

Förutsatt att förhandlingarna om inrättande av den europeiska åklagarmyndigheten (EPPO) och Eurojust-förordningen slutförs 2017, inleds beredningen av de nationella åtgärderna för genomförandet, om Finland deltar i EPPO.

Revidering av strukturerna och stöd vid personalomställningar

Antalet tingsrätter ska minskas från nuvarande 27. Målet är att effektivisera domstolarnas verksamhet och samtidigt utnyttja domarnas kompetens på ett mångsidigare sätt än hittills. Reformen avses träda i kraft senast vid ingången av 2019. En koncentrering av behandlingen av summariska ärenden bereds. Under 2017 utreds en sammanslagning av Rättshjälps- och intressebevakningsdistrikten till en riksomfattande myndighet, och riktlinjer för hur ärendet ska framskrida utarbetas år 2018. Strukturreformen av utsökningsväsendet fortsätter. Avsikten är att även utsökningsverksamheten organiseras under en myndighet. Samtidigt fördelas verkställighetsuppdragen på ett nytt sätt på olika personalgrupper enligt ärendets natur och hur krävande det är. Automatiseringen av ärendehanteringen och ökandet av möjligheterna att använda elektroniska tjänster stöder också reformen. Strukturomvandlingen träder i kraft före utgången av 2018. Åtgärderna för att effektivisera strukturen och verksamheten hos Brottspåföljdsmyndigheten fortsätts.

Uppgifter om personalen

  2016
utfall
2017
uppskattning
2018
uppskattning
       
Justitieministeriet      
Årsverken 237 235 238
Arbetstillfredsställelseindex 3,7 3,7 3,7
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. 6,6 6,5 6,5
       
Övriga särskilda ämbetsverk      
Årsverken 209 210 218
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. 7,4 7,0 7,0

01. Justitieministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 20 068 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella sammanslutningar samt till finansiering av forsknings- och utvecklingsprojekt som är godkända av justitieministeriet.

Förklaring:

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2016
utfall
2017
ordinarie
budget
2018
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 19 631 20 846 20 468
Bruttoinkomster 329 400 400
Nettoutgifter 19 302 20 446 20 068
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 4 356    
— överförts till följande år 6 482    

Beräknad användning av anslaget

  årsv. %
     
Strategier för och uppföljning av samhällspolitiken 14 6
Styrningen inom ministeriets ansvarsområde och verksamhets- och ekonomiplanering, samt uppföljning 29 12
Beredning av lagstiftning och uppföljning 54 23
EU-ärenden och internationella ärenden 12 5
Ministeriets övriga specialuppgifter 31 13
Ministeriets interna förvaltning 50 21
Frånvaro med lön 48 20
Sammanlagt 238 100

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Justering av den andel av löneglidningsbesparingen som gäller statsrådets förvaltningsenhet (överföring till moment 23.01.01) -5
Slutlig koncentrering av statsrådets tidningsanskaffningar (överföring till moment 23.01.01) -9
Stärkandet av resurserna inom lagberedningen 160
Återföring av den andel av besparingarna som gäller statsrådets förvaltningsenhet från moment 23.01.01 32
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) -22
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) -23
Löneglidningsbesparing -34
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) -260
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna -129
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -30
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) -9
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) -13
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -36
Sammanlagt -378

2018 budget 20 068 000
2017 I tilläggsb. -89 000
2017 budget 20 446 000
2016 bokslut 21 428 000

03. Omkostnader för myndigheter som verkar i anslutning till justitieministeriet (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 7 661 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av omkostnaderna för barnombudsmannens byrå, jämställdhetsombudsmannens byrå, diskrimineringsombudsmannens byrå, dataombudsmannens byrå, olycksutredningscentralen, diskriminerings- och jämställdhetsnämnden, datasekretessnämnden samt Europeiska institutet för kriminalpolitik, verksamt i anslutning till Förenta nationerna

2) till betalning av stipendier som Europeiska institutet för kriminalpolitik delar ut.

Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster inte inkomster av avgifter för de tillsynsuppgifter som anges i 305 § i informationssamhällsbalken (917/2014).

Förklaring:Barnombudsmannen har till uppgift att inom sitt verksamhetsområde bedöma och främja förverkligandet av barnens intressen och rättigheter på allmän förvaltningsnivå, samhällspolitisk nivå och lagstiftningsnivå samt att främja fullgörandet av den av Förenta Nationernas generalförsamling antagna konventionen om barnets rättigheter (FördrS 59–60/1991). Barnombudsmannen rapporterar till FN:s kommitté för barnets rättigheter, statsrådet och riksdagen. Barnombudsmannen tar initiativ och begär utredningar om brister som ombudsmannen lagt märke till. För att främja barns ställning och rättigheter samt myndighetssamarbetet i dessa frågor bistås barnombudsmannen av barnombudsmannadelegationen.

Jämställdhetsombudsmannen övervakar att lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män (609/1986) iakttas och främjar genom initiativ, råd och anvisningar förverkligandet av lagens syfte. Jämställdhetsombudsmannen informerar om jämställdhetslagstiftningen och dess tillämpningspraxis samt följer att jämställdhet mellan kvinnor och män genomförs på samhällslivets olika områden. Jämställdhetsombudmannen ger anvisningar och rådgivning till den som misstänker diskriminering på grund av kön, könsidentitet, eller könsuttryck, utreder brott mot diskrimineringsförbud och strävar till att öka kunskapen om de rättigheter och skyldigheter som anknyter till jämställdhetslagen. Jämställdhetsombudmannen handlar så att jämställdheten mellan könen främjas i samhället, på arbetsplatser och i läroanstalter på det sätt som avses i jämställdhetslagen.

Diskrimineringsombudsmannen ska övervaka att lagen om likabehandling följs på det sätt som bestäms i den nämnda lagen samt även i övrigt främja likabehandling och förhindra diskriminering. Dessutom är diskrimineringsombudsmannen nationell rapportör om människohandel och övervakar avlägsnande av utlänningar ur landet. Delegationen för likabehandlingsärenden verkar under ledning av diskrimineringsombudsmannen och främjar samarbetet mellan myndigheter, frivilligorganisationer och andra aktörer när de gäller att ingripa i diskriminering och främja likabehandling.

Effektmål för diskrimineringsombudsmannen och jämställdhetsombudsmannen är att säkerställa lika deltagande så, att inte t.e.x. personens kön, ursprung, funktionsnedsättning, ålder, sexuella läggning eller övertygelse begränsar hans eller hennes möjligheter.

Diskriminerings- och jämställdhetsnämnden behandlar och avgör ärenden som enligt diskrimineringslagen och lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män hör till nämndens uppgifter.

Dataombudsmannen ska behandla och avgöra ärenden som gäller behandling av personuppgifter och kreditupplysningar så som föreskrivs i personuppgiftslagen (523/1999) och kreditupplysningslagen (527/2007) samt sköta övriga uppgifter som följer av de nämnda lagarna. Dataombudsmannens byrå upprätthåller och främjar den grundläggande rätten till integritet och förtroendet för samhällets tjänster. Dessutom är byrån med och utvecklar informationssamhället i Finland och EU. EU:s allmänna dataskyddsförordning som trädde i kraft i maj 2016 utvidgar betydligt uppgiftsområdet inom övervakningen av dataskyddet. Regeringen lämnar till riksdagen en proposition med förslag till allmän lagstiftning som kompletterar dataskyddsförordningen under höstsessionen 2017. Propositionen innehåller bestämmelser om en nationell datasekretessmyndighet. Dataskyddsförordningen börjar tillämpas i maj 2018.

Datasekretessnämnden behandlar och avgör ärenden som enligt personuppgiftslagen ska avgöras av nämnden samt följer med behovet att utveckla lagstiftningen om behandling av personuppgifter och tar de initiativ som nämnden anser vara nödvändiga.

Olycksutredningscentralen ska enligt lagen om säkerhetsutredning av olyckor och vissa andra händelser (525/2011) utveckla och upprätthålla beredskapen att inleda utredningar av olyckor, effektivt och tillförlitligt utreda orsakerna till olyckor och på basis av orsakerna ge säkerhetsrekommendationer, och följa med hur de iakttas.

Europeiska institutet för kriminalpolitik som är verksamt i anslutning till Förenta Nationerna producerar internationella sakkunnigtjänster inom kriminalpolitikens område. Institutets verksamhet styrs centralt av FN:s kriminalpolitiska program och av linjebeslut i anslutning till det.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2016
utfall
2017
ordinarie
budget
2018
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 7 588 7 588 7 861
Bruttoinkomster 485 400 200
Nettoutgifter 7 103 7 188 7 661
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 1 326    
— överförts till följande år 1 631    

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)

   
Barnombudsmannens verksamhet 597
Jämställdhetsombudsmannens verksamhet 955
Diskrimineringsombudsmannens verksamhet 1 437
Diskriminerings- och jämställdhetsnämnden 195
Barnombudsmannadelegationen 20
Dataombudsmannens verksamhet 2 223
Datasekretessnämnden 15
Olycksutredningscentralen 1 491
Institutet för kriminalpolitik 505
Servicecentralernas avgifter 223
Sammanlagt 7 661

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Dataombudsmannens byrå; genomförande av dataskyddsförordningen 525
Diskrimineringsombudsmannens byrå, övervakning av verkställandet av avlägsnande ur landet (varav 60 000 euro i överföring från moment 25.10.04) 100
Övriga förändringar -24
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror -2
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) -9
Indexhöjning av hyror 2
Löneglidningsbesparing -12
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) -50
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna -26
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -10
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) -4
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) -5
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -12
Sammanlagt 473

2018 budget 7 661 000
2017 I tilläggsb. 100 000
2017 budget 7 188 000
2016 bokslut 7 408 000

05. Rättsregistercentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 9 058 000 euro.

Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster förvaltningsområdets sektorsspecifika IKT-serviceavgifter och de inkomster som influtit utifrån kostnaderna för massuttag av uppgifter som lämnats med stöd av registermyndighetens beslut om utlämnande av uppgifter.

Förklaring:Rättsregistercentralen är registeransvarig för informationssystemen och registren inom justitieministeriets förvaltningsområde och förmedlar information från förvaltningsområdets myndigheter till andra myndigheter. De register som används mest är straffregistret, bötesregistret, konkurs- och företagssaneringsregistret samt skuldsaneringsregistret. Rättsregistercentralen sköter verkställighetsuppgifter i samband med böter, förverkandepåföljder, avgifter och fordringar samt för statens talan i dessa ärenden. Dessutom sköter Rättsregistercentralen underhåll och utveckling av informationssystemen inom förvaltningsområdet i samarbete med ämbetsverken inom förvaltningsområdet, enligt vad som har avtalats i serviceavtalen. Rättsregistercentralen är också upphandlande enhet i fråga om IT-upphandlingar inom förvaltningsområdet.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2016
utfall
2017
ordinarie
budget
2018
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 12 149 14 642 15 640
Bruttoinkomster 5 212 6 341 6 582
Nettoutgifter 6 937 8 301 9 058
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 47    
— överförts till följande år 400    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Behandlingen av ersättningsanspråken i WinCapita-målet -50
Dataskyddsdirektivet och dataskyddsförordningen 200
Projektet för utveckling av informationssystem för Rättsregistercentralens myndighetsverksamhet (eORK) (finansiering 2017) (överföring till moment 28.70.20) -850
Projektet för utveckling av informationssystem för Rättsregistercentralens myndighetsverksamhet (eORK) (finansiering 2018) (överföring från moment 28.70.20) 1 880
Rättsregistercentralens utgifter (finansiering av engångsnatur 2017) -500
Utvecklande av ett insolvensregister (överföring från moment 25.10.03, 25.10.04, 25.20.01 och 25.30.01) 130
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror -3
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) -9
Indexhöjning av hyror 1
Inre säkerhet och rättsvård (regeringsprogr. 2015) -1
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna -16
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -7
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) -7
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) -5
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -6
Sammanlagt 757

2018 budget 9 058 000
2017 budget 8 301 000
2016 bokslut 7 290 000

20. Särskilda utgifter (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 12 032 000 euro.

Anslaget får användas:

1) till betalning av arvoden och övriga konsumtionsutgifter som föranleds av utredningskommissioner som tillsatts för säkerhetsutredningar enligt lagen om säkerhetsutredning av olyckor och vissa andra händelser (525/2011), Europeiska unionens lagstiftning och internationella avtal som förpliktar Finland och utredningar som utförs som internationellt samarbete

2) för fullföljande av skadeståndsansvar som föranleds av en eventuell förbindelse som getts vid en utländsk domstol eller annan myndighet i anslutning till ett kostnadsansvar som konkursombudsmannen tagit i fråga om ett konkursbo med ringa tillgångar

3) till betalning av rättegångskostnader som med stöd av lagar och förordningar föranleds av myndigheternas verksamhet och till betalning av kostnader som föranleds av förordnande av en intressebevakare för en minderårig part för förundersökning samt till betalning av intressebevakarens arvode och kostnader

4) till betalning av ersättningar som staten enligt skadeståndslagen (412/1974) ska betala

5) till betalning av gottgörelse med stöd av lagen om gottgörelse för dröjsmål vid rättegång (362/2009)

6) för betalning av tolknings- och översättningsutgifter för ärenden som sköts enligt rättshjälpslagen (257/2002)

7) till betalning av ersättningar enligt 19 och 20 § i lagen om rättsgenetisk faderskapsundersökning (378/2005)

8) till betalning av överföringsutgifter till huvudmän inom den offentliga rättshjälpens och den allmänna intressebevakningens köpta tjänster såsom en gottgörelse som motsvarar mervärdesskattens belopp

9) till betalning av rättegångskostnader i ärenden enligt diskrimineringslagen (1325/2014), i vilka diskrimineringsombudsmannen bistår vid rättegången för en person som misstänks ha utsatts för diskriminering och har förbundit sig till att ersätta eventuella rättegångskostnader, om ärendet förloras

10) till betalning av ersättningar enligt 10 kap. 11 § 2 mom. i strafflagen (356/2016).

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ersättningar enligt 10 kap. 11 § 2 mom. i strafflagen -7 000
Sammanlagt -7 000

2018 budget 12 032 000
2017 I tilläggsb. -6 500 000
2017 budget 19 032 000
2016 bokslut 13 492 078

21. Produktivitetsanslag för justitieministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 115 000 euro.

Anslaget får användas till produktivitetsfrämjande investeringar, forskning och utredningar inom ministeriets förvaltningsområdet, samt till att skaffa utbildningstjänster och andra tjänster.

Anslaget får även användas till avlönande av personal motsvarande högst tre årsverken för viss tid för att främja produktivitetsåtgärder.

Förklaring:Under momentet har man samlat anslag som motsvarar de besparingar som de produktivitetsfrämjande åtgärderna inom förvaltningsområdet medför. Avsikten är att använda anslaget till att finansiera produktivitetsfrämjande projekt.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Tryggande av sametingens verksamhet (överföring till moment 25.01.50) -130
Sammanlagt -130

2018 budget 115 000
2017 budget 245 000
2016 bokslut 235 000

22. Harmonisering av kontors- och kommunikationssystem (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 2 590 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av utgifter som föranleds av ibruktagandet av massprodukter när det gäller kontors- och kommunikationssystem inom justitieministeriets förvaltningsområde.

Förklaring:Avsikten är att inom justitieministeriets förvaltningsområde ta i bruk statens gemensamma så kallade massprodukter när det gäller kontors- och kommunikationssystem. För närvarande används inom förvaltningsområdet produkter som avviker från massprodukterna. Ett samarbetsavtal som gäller ökning av produktiviteten har ingåtts mellan justitieministeriet och finansministeriet om projektet.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ibruktagande av de gemensamma IKT-tjänsterna (harmoniseringsprojekt) (2017 års finansiering) (överföring till moment 28.70.20) -2 184
Ibruktagande av de gemensamma IKT-tjänsterna (harmoniseringsprojekt) (2018 års finansiering) (överföring från moment 28.70.20) 2 590
Sammanlagt 406

2018 budget 2 590 000
2017 budget 2 184 000
2016 bokslut 1 935 000

29. Mervärdesskatteutgifter inom justitieministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 43 902 000 euro.

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Valtori (överföring från moment 28.01.29) 197
Sammanlagt 197

Anslaget står utanför ramen.


2018 budget 43 902 000
2017 budget 43 705 000
2016 bokslut 48 730 129

50. Understöd (fast anslag)

Under momentet beviljas 8 362 000 euro.

Anslaget får användas

1) till understöd för upprätthållande av samernas kulturella autonomi

2) till understöd till sammanslutningar som arbetar för att förebygga kriminalitet samt för utvärdering av arbetet för att förebygga kriminalitet

3) till understöd för Brottsofferjourens verksamhet och andra organisationer som producerar stödtjänster för brottsoffer

4) till bidrag till Opinionsnämnden för massmedier

5) till understöd för verksamhet som stöder utvecklandet av rättsordningen och demokratin och spridandet av kunskap om dessa frågor

6) till brottsbekämpning tillsammans med statliga inrättningar och Helsingfors universitetet och till utgifter för projekt som ansluter sig till bedömning av brottsbekämpningen.

Dispositionsplan (1 000 euro)

   
Understöd till sammanslutningar som producerar stödtjänster till brottsoffer (högst) 4 855
Understöd för upprätthållande av samernas kulturella autonomi (högst) 3 317
Övriga understöd (högst) 190
Sammanlagt 8 362

Förklaring:

Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anknytning till användningen av fullmakter föranleder (1 000 euro)

  2018 2019 2020 2021 2022 fr.o.m. 2023
             
Fullmakt för samekulturcentrumets hyresavtal            
Förbindelser som ingåtts före år 2018 1 481 1 481 1 481 1 481 1 481 1 481/år
Förbindelser 2018 - - - - - -
Utgifter sammanlagt 1 481 1 481 1 481 1 481 1 481 1 481/år

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Stödtelefonverksamheten för offer för våld i nära relationer (överföring till moment 33.03.04) -78
Tryggande av sametingens verksamhet (överföring från moment 25.01.21) 130
Indexhöjning av hyror 5
Sammanlagt 57

2018 budget 8 362 000
2017 I tilläggsb. 20 000
2017 budget 8 305 000
2016 bokslut 6 165 130

51. Vissa ersättningar och understöd som betalas av staten (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 19 000 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av sådana ersättningar för brottsskador som ska betalas enligt brottsskadelagen (1204/2005)

2) till betalning av ersättningar enligt lagen om ersättning av statens medel som till följd av frihetsberövande skall betalas till oskyldigt häktad eller dömd (422/1974) samt till betalning av ringa ombudsarvoden i anslutning därtill.


2018 budget 19 000 000
2017 budget 19 000 000
2016 bokslut 18 906 183