Talousarvioesitys 2017
20. Liikenteen viranomaispalvelut
Selvitysosa:Liikenteen viranomaispalveluilla turvataan liikennejärjestelmän toimivuutta ja turvallisuutta sekä luodaan edellytyksiä liikennejärjestelmän ja siihen liittyvien palvelujen innovatiiviseen kehittämiseen.
01. Liikenteen turvallisuusviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 48 609 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen.
Selvitysosa:Liikenteen turvallisuusvirasto vastaa kaikkien liikennemuotojen viranomaispalveluista. Liikenteen viranomaispalvelut liittyvät liikennejärjestelmän turvallisuuteen, tietovarantoihin, toimintavarmuuteen ja markkinoihin.
Liikenteen turvallisuusviraston tehtävänä on muun muassa:
- — liikenteen verotus-, rekisteröinti- ja valvontatehtävät
- — liikennejärjestelmän lupa-ja valvontatehtävät
- — liikennealan koulutukseen ja tutkintojen järjestämiseen liittyvät tehtävät
- — viraston toimialaan kuuluvat liikennemarkkinoihin liittyvät tehtävät
- — liikenteen turvallisuuden edistämiseen ja liikenteen ympäristövaikutuksiin kuuluvat tehtävät
- — liikenteen viestintä- ja valistustehtävät
- — liikennejärjestelmän toimivuuden varmistaminen normaaliolojen häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa.
Liikenteen turvallisuusviraston Trafin rooli yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden ja hallinnonalan painopisteiden toteuttamisessa on:
- — edistää liikenteen palvelumarkkinoiden ja asiakaslähtöisten palvelujen syntymistä mahdollistavalla sääntelyllä, suunnitelmallisella vaikuttamisella ja kokeiluilla
- — pyrkiä ohjaamaan kuluttajakysyntää liikenteen energiareformia tukevilla palveluilla
- — avata ja hyödyntää tietoa uusien liiketoimintamahdollisuuksien ja liikennepalvelujen aikaansaamiseksi
- — turvata liikenne- ja viestintäyhteyksiä parantamalla liikenteen toimintavarmuutta ja turvallisuutta.
Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa alustavasti Liikenteen turvallisuusvirastolle vuodelle 2017 seuraavat keskeiset toiminnalliset tavoitteet, jotka tukevat pääluokkaperusteluissa asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita sekä hallinnonalalle asetettuja muita tavoitteita.
Tulostavoite | 2015 toteutuma |
2016 tavoite |
2017 tavoite |
TUOTOKSET JA LAADUNHALLINTA | |||
1. Liikenteen ja viestinnän palvelumarkkinat ja palvelut | |||
Liikennejärjestelmän sääntely on tarkoituksenmukaista ja mahdollistaa toimialan kehityksen. | |||
Ajoneuvojen liikennekelpoisuuspalvelujen käyttäjäystävällisyyden lisääminen | Katsastajille on tuotettu sähköinen oppimisympäristö. | Sähköinen oppimisympäristö on käytössä. | |
Laatumittaristoa on kehitetty monipuolisemmaksi. | Uusi laatumittaristo on käytössä. | ||
Arvio sääntelyn tarpeellisuudesta on tehty. | Arvioinnissa tunnistetut kehittämistoimenpiteet on toteutettu. | ||
Kuljettajien lupa- ja kelpoisuuspalveluiden kehittäminen käyttäjäystävällisemmäksi | Suunnitelma kuljettajatiedon kehittämiseksi on valmis. | Sähköistämisen käyttöönotto on toteutunut. | |
Suunnitelma tutkintopainotteiseen malliin siirtymiseksi on valmis. | Toimenpiteet tutkintopainotteiseen malliin siirtymiseksi on tehty. | ||
Rautatieliikenteen kelpoisuussääntelyn uudistamiseksi on tehty ehdotus. | Rautatieliikenteen toimijoiden vaatimusten toimeenpano on aloitettu suunnitellusti. | ||
2. Liikenteen energiareformi | |||
Fossiilisten polttoaineiden käyttö vähentyy (hiiletön liikenne). | |||
Ajoneuvokannan uudistaminen | Selvitys toimenpiteistä ajoneuvokannan uudistamiseksi on valmistunut. | Tunnistetut muutostarpeet on toimeenpantu. | |
Tieliikenteen vastuullisten kuljetusten yleistyminen | Liikenteen energiatehokkuussopimukset on korvattu tieliikenteen vastuullisuusmallilla. | Vastuullisuusmallin tunnettavuus ja siihen sitoutuneiden yritysten lukumäärä on mitattu. Vastuullisuuskulttuuritutkimus on tehty. | |
Lentoliikenteen hiilidioksidipäästöjen kehittyminen kestävällä tavalla | Viranomaistoimien suunnitelma ja lähtötasoarviointi on tehty. | Tunnistetut kehittämistoimenpiteet on toteutettu. | |
Vaihtoehtoisten ja puhtaampien polttoaineiden käytön lisääntyminen merenkulussa | Suunnitelma viraston toimista tavoitteen edistämiseksi on laadittu. | Tunnistetut kehittämistoimenpiteet on toteutettu ja arvioitu. | |
3. Tiedon hyödyntäminen ja liiketoimintamahdollisuudet | |||
Tieto on lisännyt uutta liiketoimintaa. | |||
Sähköiset asiointikanavat ja tietojenvaihto | Digitaalinen Trafi -suunnitelma on laadittu. Uusia sähköisiä palveluja on otettu käyttöön. | Suunnitelma on toimeenpantu. Uusia sähköisiä palveluita on otettu käyttöön. | |
Viranomaisten välinen tiedonvaihtosuunnitelma on valmistunut. | Kansalaisten tiedonluovutuskerrat ovat vähentyneet. | ||
Liikenteen tietojen hyödyntäminen uuden liiketoiminnan mahdollistamisessa | Trafin tietoon perustuvien palvelujen määrä on kasvanut vähintään 5 %. | Trafin tietoon perustuvien palvelujen määrä on kasvanut vähintään 5 %. | |
Avoimen datan määrää on lisätty. | Avoimen datan määrää on lisätty. | ||
Automaation mahdollisuuksien hyödyntäminen | Ajoneuvojen varustetietojen rekisteröintitarpeet on selvitetty. | Selvityksen mukaiset toimenpiteet on tehty. | |
Automaatiohankkeiden informaatiopalvelu toimii. | Informaatiopalvelu on arvioitu. | ||
Sähköistä RPAS-asiointia ja palveluja on kehitetty yhteistyössä. | Markkinaehtoista kotimaista RPAS-toimintaa on edistetty. | ||
4. Luottamus digitaalisiin palveluihin | |||
Viraston tietojärjestelmät ja tieto ovat laadukkaita ja tietoturvallisia. | Liikenteen tietojärjestelmän ja tietovaraston jatkokehittämisestä on tehty suunnitelmat. | Jatkokehittäminen on edennyt suunnitelmien mukaan. | |
5. Liikenne- ja viestintäverkot | |||
Liikennejärjestelmän toimintavarmuus ja turvallisuus ovat parantuneet. | |||
Liikennejärjestelmän tavoitteiden ja tilan seuranta ja kehittäminen yhteistyössä hallinnonalan kanssa. | Liikennejärjestelmän tavoitteiden ja tilan seurantaa on laajennettu. | Seurannan toimivuus on arvioitu ja jatkokehitystarpeet on tunnistettu. | |
Liikennejärjestelmän varautumis- ja huoltovarmuustyön koordinointi hallinnonalalla | Liikennejärjestelmän varautumis- ja huoltovarmuustoimijoiden roolien mukainen osallistuminen on suunniteltu. | Tunnistetut kehittämistoimenpiteet on toteutettu ja arvioitu. | |
Uusien toimintatapojen käyttöönotto | Aluskatsastusten uudet toimintamallit ovat käytössä. | Aluskatsastusten uudet toimintamallit on arvioitu. | |
Riski- ja suorituskykyperusteista toimintatapaa on sovellettu valvontasuunnitelmassa. | Riski- ja suorituskykyperusteista toimintatapaa on sovellettu myös lupatoiminnoissa. | ||
Tieliikenteen turvallisuuden sidosryhmäyhteistyön koordinointi on aloitettu. | Sidosryhmäyhteistyön koordinointia on kehitetty palautteen perusteella. | ||
Palvelutaso | |||
Asiakastyytyväisyys, asiakkaat (asteikko 1—5) | 3,5 | 3,6 | 3,6 |
Asiakastyytyväisyys, sidosryhmät (asteikko 1—5) | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
TOIMINNALLINEN TEHOKKUUS | |||
Tuottavuus | |||
Työn tuottavuuden kasvu-% vähintään | 6,62 | 1 | 1 |
Kokonaistuottavuuden kasvu-% vähintään | 7,94 | 2 | 2 |
Julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % (kolmen vuoden keskiarvo, %) | 101 | 100…106 | 100…106 |
Liiketaloudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % (kolmen vuoden keskiarvo) | 107 | 113...120 | 120...127 |
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon momentille 11.19.05 budjetoitua lentoliikenteen valvontamaksua vastaavat menot 12,5 milj. euroa, katsastustoiminnan valvontamaksua vastaavat menot 7,3 milj. euroa ja kaupunkiraideliikenteen valvontamaksua vastaavat menot 40 000 euroa. Ajoneuvoverotustehtävän menot ovat 13,9 milj. euroa. Keskeisimmät julkisoikeudelliset suoritteet tulonmuodostuksen kannalta ovat tieliikenteen ajoneuvojen rekisteröintiin ja liikenteeseen ottoon, ajokokeisiin, tutkintoihin ja ajokortteihin liittyvät suoritteet sekä erilaiset henkilöiden pätevyyteen liittyvät suoritteet.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Bruttomenot | 135 388 | 138 106 | 139 604 |
Bruttotulot | 84 442 | 90 240 | 90 995 |
Nettomenot | 50 946 | 47 866 | 48 609 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 15 685 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 14 085 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
Julkisoikeudelliset suoritteet | 74 455 | 81 023 | 80 865 |
— Ajoneuvojen rekisteröinti | 37 895 | 32 433 | 29 680 |
— Ajo-oikeudet ja tutkinnot | 23 489 | 35 274 | 33 792 |
— Luvat ja valvonta | 13 071 | 13 316 | 17 393 |
Liiketaloudelliset suoritteet (tietopalvelu) | 9 590 | 9 217 | 10 130 |
Tuotot yhteensä | 84 045 | 90 240 | 90 995 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
Julkisoikeudelliset suoritteet | 77 626 | 80 985 | 83 641 |
— Ajoneuvojen rekisteröinti | 35 516 | 30 819 | 27 765 |
— Ajo-oikeudet ja tutkinnot | 25 147 | 34 144 | 36 623 |
— Luvat ja valvonta | 16 963 | 16 022 | 19 253 |
Liiketaloudelliset suoritteet (tietopalvelu) | 9 131 | 9 217 | 7 215 |
Kustannukset yhteensä | 86 757 | 90 202 | 90 856 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | |||
Julkisoikeudelliset suoritteet | -3 171 | 38 | -2 776 |
— Ajoneuvojen rekisteröinti | 2 379 | 1 614 | 1 915 |
— Ajo-oikeudet ja tutkinnot | -1 658 | 1 130 | -2 831 |
— Luvat ja valvonta | -3 892 | -2 706 | -1 860 |
Liiketaloudelliset suoritteet (tietopalvelu) | 459 | - | 2 915 |
Kustannusvastaavuus yhteensä | -2 712 | 38 | 139 |
Kustannusvastaavuus, % | |||
Julkisoikeudelliset suoritteet | 96 | 100 | 97 |
— Ajoneuvojen rekisteröinti | 107 | 105 | 107 |
— Ajo-oikeudet ja tutkinnot | 93 | 103 | 92 |
— Luvat ja valvonta | 77 | 83 | 90 |
Liiketaloudelliset suoritteet (tietopalvelu) | 105 | 100 | 140 |
Kustannusvastaavuus, % yhteensä | 97 | 100 | 100 |
Veroluonteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Tuotot | |||
Lentoliikenteen valvontamaksu | 11 451 | 11 451 | 12 451 |
Katsastustoiminnan valvontamaksu | 7 751 | 7 260 | 7 260 |
Kaupunkiraideliikenteen valvontamaksu | - | 40 | 40 |
Tuotot yhteensä | 19 202 | 18 751 | 19 751 |
Kustannukset | |||
Lentoliikenteen valvontamaksu | 11 510 | 11 870 | 12 510 |
Katsastustoiminnan valvontamaksu | 6 472 | 7 260 | 7 260 |
Kaupunkiraideliikenteen valvontamaksu | - | 40 | 40 |
Kustannukset yhteensä | 17 982 | 19 170 | 19 810 |
Ylijäämä (+)/Alijäämä (-) | |||
Lentoliikenteen valvontamaksu | -59 | -419 | -59 |
Katsastustoiminnan valvontamaksu | 1 279 | - | - |
Kaupunkiraideliikenteen valvontamaksu | - | - | - |
Ylijäämä (+)/Alijäämä (-) yhteensä | 1 220 | -419 | -59 |
Kustannusvastaavuus, % | |||
Lentoliikenteen valvontamaksu | 99 | 96 | 100 |
Katsastustoiminnan valvontamaksu | 120 | 100 | 100 |
Kaupunkiraideliikenteen valvontamaksu | - | 100 | 100 |
Kustannusvastaavuus, % | 107 | 98 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Ajoneuvoverotuksen laajennus: veneet ja moottoriajoneuvot (HO) | 1 000 |
Lentoliikenteen valvontamaksun tarkistus | 1 000 |
Merenkulun asiantuntija (siirto momentilta 24.01.01) | 200 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -15 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -8 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -248 |
Palkkaliukumasäästö | -121 |
Palkkausten tarkistukset | -23 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -128 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -252 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -350 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -180 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -27 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | -163 |
Tasomuutos | 58 |
Yhteensä | 743 |
2017 talousarvio | 48 609 000 |
2016 II lisätalousarvio | -163 000 |
2016 talousarvio | 47 866 000 |
2015 tilinpäätös | 49 346 000 |
41. Tieliikenteen turvallisuustoiminnan edistäminen (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 9 100 000 euroa.
Määrärahasta saa myöntää avustusta tieliikenteen turvallisuustoiminnan edistämisen valtionavustuksesta annetun valtioneuvoston asetuksen mukaisesti:
1) yleiseen tieliikenteen turvallisuustoimintaan
2) kehittämishankkeisiin, kokeiluihin ja turvallisuustutkimukseen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Määrärahalla edistetään tieliikenteen turvallisuutta koskevien liikennepoliittisten tavoitteiden toteutumista. Määräraha perustuu vakuutusyhtiöiltä kerättävään liikenneturvallisuusmaksuun, joka tuloutetaan momentille 11.19.05.
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Yleinen tieliikenteen turvallisuustoiminta | 8 900 |
Kehittämishankkeet, kokeilut ja turvallisuustutkimus | 200 |
Yhteensä | 9 100 |
2017 talousarvio | 9 100 000 |