Talousarvioesitys 2017
01. Poliisitoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 687 678 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös poliisihallinnosta Ahvenanmaan maakunnassa annetun asetuksen (1177/2009) 2 §:n nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle.
Selvitysosa:Sisäministeriö asettaa poliisille seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Kiireellisten hälytyspalvelujen saatavuus pyritään säilyttämään. Poliisi arvioi ja raportoi yleiseen järjestykseen ja turvallisuuteen liittyvän valvonnan tasoa. Laittoman maahantulon tilanne pyritään säilyttämään Suomessa hallittuna ja toimenpiteet laittoman maahantulon torjumiseksi ovat uskottavia ja tehokkaita. Kielteisten turvapaikkapäätösten täytäntöönpano on tehokasta.
Liikennevalvonnan vaikuttavuus pyritään säilyttämään huolimatta siitä, että liikennevalvontaan kohdennettua työaikaa joudutaan kohdentamaan myös yleisen järjestyksen ja turvallisuuden hallintaan sekä rikostorjuntaan turvapaikanhakijatilanteesta johtuen. Tätä yritetään kompensoida automaattista liikennevalvontaa lisäämällä. Poliisin paljastamien rattijuopumusten, törkeiden liikenneturvallisuuden vaarantamisen taso sekä raskaan liikenteen valvonnan taso pyritään säilyttämään aikaisempien vuosien tasolla.
Valvonta | 2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (ABC-tehtävät/htv) | 434 | 416 | 429 |
Liikennevalvonnan tuottavuus, kpl/htv | 894 | 908 | 927 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 170 801 | 169 249 | 162 876 |
Henkilötyövuodet | 2 402 | 2 402 | 2 329 |
Valvonnan kustannukset, 1 000 euroa | 218 169 | 219 089 | 212 856 |
Taloudellisuus (kustannukset/ABC-tehtävät), euroa | 209 | 219 | 213 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Onnistuminen kotiväkivaltaan puuttumisessa, keskiarvo vähintään, arvosana 1—4 | - | 2,9 | - |
Onnistuminen liikennevalvonnassa, keskiarvo vähintään, arvosana 1—4 | - | 2,9 | - |
Onnistuminen poliisin partioinnissa ja muussa näkyvässä toiminnassa, keskiarvo vähintään, arvosana 1—4 | - | 2,8 | - |
Liikennevalvontaan käytetty työaika, htv | 505 | 490 | 480 |
— josta raskaan liikenteen valvontaan käytetty työaika, htv | 45,7 | 46 | 43 |
Automaattisen liikennevalvonnan suoritteet, kpl | 408 324 | 440 000 | 460 000 |
Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, tapaukset enintään, kpl | 3 900 | 3 500 | 3 300 |
Henkilövahinkoon johtaneet liikenneonnettomuudet enintään, kpl | 5 101 | 5 200 | 5 100 |
Rattijuopumusrikosten määrä enintään, kpl | 18 479 | 19 000 | 17 500 |
Ulkomaalaisvalvontaan käytetty työaika, htv, | |||
pl. rajatarkastustoiminta | 20 | 20 | 20 |
Suoritteet | |||
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden (yjt) tehtävämäärä, kpl | 1 041 810 | 1 000 000 | 1 000 000 |
— josta oma-aloitteiset tehtävät, % | 35,1 | 30 | 30 |
Oma-aloitteellisuus (%) eräissä taajamavalvontaan liittyvissä tehtävissä (03 Pahoinpitely, tappelu | 15 Vahingonteko | 34 Päihtynyt henkilö | 35 Häiriökäyttäytyminen ja ilkivalta) | 9,7 | 9,0 | 8,0 |
Hälytystoiminta | 2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (A- ja B-hälytystehtävät, määrä/htv) | 481 | 508 | 474 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 93 240 | 92 748 | 89 160 |
Henkilötyövuodet | 1 181 | 1 181 | 1 181 |
Hälytystoiminnan kustannukset, 1 000 euroa | 113 653 | 111 466 | 108 295 |
Taloudellisuus (kustannukset/hälytystehtävät A+B), euroa | 200 | 186 | 193 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Toimintavalmiusaika A-luokan tehtävissä, min | 9,3 | 9,5 | 10,0 |
Toimintavalmiusaika A- ja B-luokan tehtävissä, min | 17,8 | 18,0 | 18,5 |
Toimintavalmiusaika alle 20 min (%, A+B -tehtävistä) | 70,9 | 70,0 | 69,0 |
Toimintavalmiusaika alle 45 min (%, A+B -tehtävistä) | 92,3 | 89,0 | 88,0 |
Onnistuminen kiireellisissä hälytystehtävissä, keskiarvo vähintään, arvosana 1—4 | - | 3,2 | - |
Suoritteet | |||
Perheväkivaltaan liittyvät hälytystehtävät enintään, kpl | 26 223 | 26 000 | 26 000 |
A ja B hälytystehtävien määrä enintään, kpl | 567 814 | 600 000 | 560 000 |
A, B ja C hälytystehtävien määrä enintään, kpl | 1 041 810 | 1 000 000 | 1 000 000 |
Poliisin mahdollisuudet panostaa mm. sarjoittamistyötä edellyttävään ns. pimeänä poliisin tietoon tulleiden rikosten selvittämiseen ovat entistä haasteellisemmat. Tämä osaltaan heikentää omaisuusrikosten selvitysasteita. Piilorikollisuuden paljastamisen edellytysten arvioidaan heikkenevän ja tämä voi realisoitua jatkossa etenkin törkeän huumerikollisuuden vähentyneenä paljastamisena. Poliisi seuraa tutkinta-aikojen ja rikosten selvitysasteen kehitystä ja raportoi näistä sekä piilorikollisuuden lisääntymisestä.
Ennalta estävää toimintaa toteutetaan lisäämällä tietojohtoista moniviranomaisyhteistyötä, ihmisten omaa varautumista rikosuhkiin ja vastuuta rikostorjunnasta. Lisäksi sekä kolmannen sektorin että yksityisen sektorin kuten yksityisen turva-alan toimijoiden mukanaoloa lisätään. Henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten sekä seksuaalirikosten kokonaismäärää pyritään vähentämään ennalta estävällä toiminnalla ja rikostapausten paremmalla tunnistamisella. Järjestäytynyttä rikollisuutta torjutaan yhteistyöllä Tullin ja Rajavartiolaitoksen kanssa sekä toimivalla kansainvälisellä yhteistyöllä. Törkeiden huumerikosten torjuntatoimia kehitetään ja tehostetaan erityisesti.
Väkivaltaisen radikalisoitumisen ja ekstremismin ehkäisy liitetään osaksi poliisin ennalta estävää toimintaa ja Ankkuritoimintaa, jota laajennetaan. Poliisi puuttuu rasistisia piirteitä omaavaan ja muuhun viharikollisuuteen sekä ihmiskauppaan.
Talousrikostorjunnassa pyritään reaaliaikaiseen rikostutkintaan, avoinna olevien juttujen määrän vähentämiseen, tutkinta-aikojen lyhentämiseen ja takaisin saadun rikoshyödyn määrän kasvuun entistä tiiviimmällä poliisi-syyttäjä -esitutkintayhteistyöllä. Myös keskeisten yhteistyötahojen verohallinnon, ulosoton ja pesänhoitajien yhteistyötä tulee kehittää.
Tietoverkkorikollisuuden torjunnassa pannaan täytäntöön vielä toteuttamatta olevat kansallisen kyberstrategian täytäntöönpano-ohjelmassa esitetyt toimenpide-ehdotukset.
Rikostorjunta | 2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (selvitetyt rikoslakirikokset/htv) | 74 | 70 | 71 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 273 473 | 272 400 | 261 865 |
Henkilötyövuodet | 3 863 | 3 795 | 3 718 |
Rikostorjunnan kustannukset, 1 000 euroa | 352 265 | 362 842 | 352 519 |
Taloudellisuus (kustannukset/selvitetyt rikoslakirikokset), euroa | 1 227 | 1 369 | 1 330 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Rikoslakirikosten selvitystaso (pl. liikennerikokset), %, vähintään | 48,1 | 45,0 | 42,0 |
Rikoslakirikosten tutkinta-aika (pl. liikennerikokset), ka, vrk | 119 | 125 | 125 |
Omaisuusrikosten selvitystaso, %, vähintään | 36,7 | 35,5 | 33,5 |
Henkeen ja terveyteen kohdistuneiden rikosten selvitystaso, %, vähintään | 69,9 | 70,0 | 70,0 |
Päätettyjen talousrikosjuttujen sisälläoloaika, ka, vrk, enintään | 469 | 500 | 500 |
Talousrikostorjunnan henkilötyövuodet | 337 | 337 | 337 |
Järjestäytyneiden rikollisryhmien määrä (EU- ja muut ryhmät), kpl | 76 | 77 | 75 |
Järjestäytyneisiin rikollisryhmiin kuuluvien henkilöiden määrä, kpl | 665 | 700 | 700 |
Onnistuminen väkivaltarikosten selvittämisessä ja torjunnassa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | - | 2,9 | - |
Onnistuminen talousrikosten torjunnassa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | - | 2,6 | - |
Onnistuminen huumerikosten selvittämisessä/paljastamisessa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | - | 2,8 | - |
Onnistuminen asuntomurtojen selvittämisessä, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | - | 2,6 | - |
Onnistuminen autovarkauksien selvittämisessä, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | - | 2,6 | - |
Onnistuminen rasismiin viittaavien rikosten paljastamisessa ja tutkinnassa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | - | 2,7 | - |
Verkossa tapahtuva poliisitoiminta (esim. vihjepalvelu, verkkopoliisi), keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | - | 3,3 | - |
IT-tutkintaan käytetyt henkilötyövuodet | 32 | 32 | 32 |
Suoritteet | |||
Kaikki selvitetyt rikokset, määrä, sis. liikennerikkomukset | 617 600 | 600 000 | 600 000 |
Selvitetyt rikoslakirikokset, määrä | 287 047 | 265 000 | 265 000 |
Haltuun saatu rikoshyöty kaikissa rikoksissa (netto), milj. euroa | 33,1 | 45,0 | 45,0 |
Haltuun saatu rikoshyöty talousrikoksissa (netto), milj. euroa | 29,4 | 35,0 | 35,0 |
Päätettyjen talousrikosten määrä, kpl | 1 958 | 2 000 | 2 000 |
Avoinna olevien talousrikosten määrä, kpl | 2 209 | 2 200 | 2 200 |
Päätettyjen järjestäytyneen rikollisuuden juttujen määrä, kpl | 754 | 1 000 | 1 000 |
Henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten määrä, kpl | 36 323 | 36 500 | 36 500 |
Poliisin tietoon tulleet törkeät huumausainerikokset, määrä | 889 | 850 | 850 |
1) Lähde: Poliisibarometri
Poliisin lupahallinto vaikuttaa hallinnollisen päätöksenteon ja valvonnan keinoin rikoksia ennalta estävästi sekä yleistä järjestystä ja turvallisuutta turvaavasti yhteiskunnassa, jonka turvallisuustilanne on muutoksessa. Poliisi turvaa maksullisen lupahallinnon riittävän palvelutason, tehokkaat menettelyt ja näitä vastaavat resurssit kustannusvastaavuudesta huolehtien. Lupahallinnon toiminnot ja prosessit uudistuvat hallinnollisesti kevyemmiksi. Poliisi huolehtii sähköisten lupapalveluiden ja asianhallinnan ylläpitämisestä ja kehittämisestä siten, että palvelut ovat asiakasystävällisiä, teknistä kehitystä tarkoituksenmukaisesti hyödyntäviä ja toiminnallisesti tehokkaita. Pääasiallisena palvelun tarjoamisen tapana ovat sähköiset palvelut ja sähköisen asioinnin käyttöaste säilyy suunnitelmallisesti korkealla tasolla. Käyntiasiointi täydentää sähköistä palvelua. Lupahallinnon henkilöstön osaaminen ydintehtävissä vahvistuu.
Lupahallinto | 2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (poliisin myöntämät luvat/lupa-htv, maksullinen ja maksuton) | 1 727 | 1 540 | 1 780 |
Lupahallinnon tuottotavoite, 1 000 euroa | 66 048 | 55 350 | 49 300 |
Taloudellisuus | |||
Henkilötyövuodet | 841 | 756 | 619 |
Lupapalvelujen kustannukset, 1 000 euroa | 61 990 | 55 350 | 49 300 |
Taloudellisuus (kustannukset/poliisin myöntämät luvat), euroa | 43 | 48 | 44 |
Lupahallinnon kustannusvastaavuus, % | 106,5 | 100 | 100 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Onnistuminen lupahallinnossa, arvosana 1—41) | - | 3,3 | - |
Sähköisen asioinnin toteuma-aste (%) | 20 | 30 | 50 |
Sähköisen asioinnin käyttöaste (%) | 29 | 40 | 45 |
Suoritteet | |||
Poliisin käsittelemät lupa-asiat yhteensä, kpl | 1 452 250 | 1 164 000 | 1 114 000 |
— Matkustusasiakirjat (passit ja henkilökortit yhteensä) | 915 795 | 980 000 | 980 000 |
— Ajoluvat | 350 977 | - | - |
— Aseluvat | 57 939 | 60 000 | 60 000 |
— Turva-alan luvat | 60 771 | 62 000 | 62 000 |
— Ulkomaalaisluvat2) | 54 900 | 50 000 | - |
— Muut luvat | 11 868 | 12 000 | 12 000 |
1) Lähde: Poliisibarometri
2) Toimivalta ulkomaalaislupa-asioissa siirtyy poliisilta Maahanmuuttovirastolle 1.1.2017. Asiaa koskeva esitys on annettu eduskunnalle 21.4.2016.
Lupavalvonta | 2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
Taloudellisuus | |||
---|---|---|---|
Henkilötyövuodet (maksuton, sisältyvät lupahallinnon kokonaishtv-määrään) | 206 | 205 | 205 |
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 13 779 | 13 876 | 13 339 |
Lupavalvonnan kustannukset (maksuttomat lupapalvelut), 1 000 euroa | 17 973 | 16 912 | 16 431 |
Suoritteet | |||
Valvonnalliset toimenpiteet yhteensä, kpl (sis. ajo-oikeuspäätökset, aselupien peruutus- ja varoituspäätökset sekä järjestyksenvalvoja- ja vartijakorttien peruutukset ja varoitukset) | 119 135 | 72 000 | 65 000 |
Poliisikoulutuksella vastataan poliisin henkilöstö- ja osaamistarpeeseen. Poliisiammattikorkeakoulun uusien opiskelijoiden määräksi esitetään asetettavan vähintään 400 aloittavan opiskelijan tasolle v. 2017. Poliisikoulutusta annetaan edelleen molemmilla kansalliskielillä. Koulutuksessa kehitetään kansainvälisen poliisiyhteistyön ja monikulttuurisuuden edellyttämää ammattitaitoa. Koulutuksen tuottavuutta parannetaan laajentamalla verkko-opetuksen käyttöä. Poliisiammattikorkeakoulu tuottaa tutkimustietoa poliisitoiminnan, sisäisen turvallisuuden ja oppilaitoksen opetuksen kehittämiseen.
Poliisikoulutus | 2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
Tuottavuus | |||
Vuoden aikana suoritetut tutkintokoulutuksen opintopisteet/opettajien kokonaishtv | 297,9 | 380 | 413 |
Julkaisut/tutkimuksen htv:t | 2,6 | 3,0 | 3,0 |
Taloudellisuus | |||
Poliisiammattikorkeakoulun kokonaiskustannukset, 1 000 euroa | 27 721 | 26 000 | 26 000 |
Henkilötyövuodet | 197,3 | 193 | 193 |
Poliisi (AMK) - koulutuksen koulutuspäivän hinta, enintään, euroa | 411 | 350 | 330 |
Poliisi (ylempi AMK) - koulutuspäivän hinta, enintään, euroa | 456 | 380 | 360 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Perustutkintokoulutuksesta tavoiteajassa valmistuneet, % | 98,8 | 98,0 | 98,0 |
Suoritteet | |||
Poliisi (AMK) koulutukseen hakijoiden määrä aloituspaikkaa kohden | 9,15 | 13,4 | 9,0 |
Poliisi (AMK) koulutuksen aloittaneiden määrä, hlöä | 320 | 320 | 400 |
Perustutkintokoulutuksesta valmistuvien määrä, hlöä1) | 174 | 57 | 254 |
Julkaisut, kpl | 43 | 40 | 40 |
1) Vuosi 2017= poliisi (AMK) koulutuksesta valmistuvien määrä, hlöä
Yhteiset palvelut - tukitoiminnot ja muut tehtävät
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
|
Yhteiset palvelut - tukitoiminnot1) | |||
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 159 998 | 160 100 | 150 707 |
Henkilötyövuodet | 1 041 | 1 025 | 1 034 |
Yhteiset palvelut - muut tehtävät2) | |||
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 43 264 | 43 087 | 41 421 |
Henkilötyövuodet | 679 | 692 | 689 |
Muiden tehtävien kustannukset, 1 000 euroa | 58 828 | 58 424 | 56 761 |
1) Tukitoiminnot = taloushallinto, henkilöstöhallinto, materiaalitoiminnot, tietotekniikka, tutkimus- ja analyysitoiminto, koulutus, työhyvinvointi, konsernipalvelut
2) Muut tehtävät = vartijat, vankilatoiminnot, vankikuljetukset, virka-avut, löytötavaratoiminto, kantelu- ja valitusasiat, lupahallinnon erillistoiminnot
Poliisi sopeuttaa toimintansa sille myönnettyyn määrärahaan sopeuttamissuunnitelmansa mukaisesti. Säästötoimenpiteitä kohdennetaan mm. keskitettyyn rahoitukseen sekä kehittämishankkeisiin. Tällä kohdennuksella pyritään hillitsemään poliisin henkilöstön ja aivan erityisesti poliisimiesten htv-vähennyksiä. Poliisin henkilöstömäärä sovitetaan taloudellisiin reunaehtoihin.
Henkiset voimavarat | 2015 toteutuma1) |
2016 arvio |
2017 tavoite |
Henkilötyövuodet2) | 10 007 | 9 850 | 9 571 |
Naisia, %-osuus | 29,6 | 29,6 | 29,6 |
Poliisimiehet, htv | 7 359 | 7 324 | 7 110 |
Naisia, %-osuus | 16 | 16 | 16 |
Opiskelijat, htv3) | 157 | 156 | 173 |
Naisia, %-osuus | 20,4 | 24,8 | 24,8 |
Muu henkilöstö, htv | 2 491 | 2 370 | 2 288 |
Naisia, %-osuus | 70,3 | 70,7 | 70,7 |
Naisten %-osuus alipäällystössä, päällystössä ja päällikkötasolla | 10,6 | 10,6 | 10,6 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 9,3 | 10,0 | 10,0 |
Työtyytyväisyysindeksi | 3,28 | 3,3 | 3,3 |
1) Lähde PolStat, kaikki momentit. Vuoden 2015 toteutumassa poliisin momentilta 26.10.01 palkattujen osuus yht. 9 914 htv, muilta momenteilta palkattujen osuus yht. 93 htv. Vuoden 2016 arviossa muilta momenteilta palkattujen osuus yht. 80 htv. Vuoden 2017 tavoitteessa muilta momenteilta palkattavien osuus yht. 80 htv (15 htv poliisit + 65 htv muita virkoja).
2) Vuoden 2015 luvussa on mukana Suojelupoliisin htv-määrä (n. 240 htv).
3) Opiskelijoilla tarkoitetaan käytettävissä olevaan työvoimaan luettavat opiskelijat, jotka ovat työssäoppimisjaksolla työ- tai kenttäharjoittelussa.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Bruttomenot | 815 209 | 797 986 | 750 155 |
Bruttotulot | 81 283 | 68 495 | 62 477 |
Nettomenot | 733 926 | 729 491 | 687 678 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 25 653 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 28 043 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 74 900 | 60 115 | 56 984 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 71 775 | 60 115 | 56 984 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 3 125 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 104 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Harmaan talouden erillismääräraha | -9 600 |
Paikallispoliisitoiminta | -300 |
Poliisihallituksen VITJA-hanke (v. 2017 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 4 000 |
Poliisikoulutuksen aloituspaikkojen lisääminen | 400 |
Poliisiopiskelijoiden ateriatuen muutos | -45 |
Poliisiopiskelijoiden korkeakoulutuen muutos | -522 |
Siirto momentilta 26.10.02 | 624 |
Todistajansuojeluohjelman sopeutumisavustusten maksaminen | -10 |
Toiminnan turvaaminen/tason korotus (mm. harmaan talouden torjunta, liikennevalvonta) | 5 000 |
Turvapaikkahakijatilanteen vaatimat lisäresurssit | -9 000 |
Turvapaikkatutkinta (siirto momentille 26.40.01) | -1 660 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -178 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -89 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -7 296 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -235 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -3 917 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -3 580 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -4 142 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -5 404 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -833 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | -5 026 |
Yhteensä | -41 813 |
2017 talousarvio | 687 678 000 |
2016 II lisätalousarvio | -895 000 |
2016 I lisätalousarvio | 1 700 000 |
2016 talousarvio | 729 491 000 |
2015 tilinpäätös | 736 316 000 |