Talousarvioesitys 2017
01. Rajavartiolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 134/2016 vp (15.9.2016)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 230 479 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Rajavartiolain (578/2005) 81 §:n nojalla työsuhdeasuntojen vuokrakompensaatioon
2) Merivartiomuseon toiminnan tukemiseen
3) viranomaisveneen konseptiveneen hankintamenoihin.
Selvitysosa:Sisäministeriö asettaa Rajavartiolaitokselle seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
|
Laatu ja palvelukyky (ind) | 96 | 96 | 96 |
Tuottavuus (ind) | 120 | 122 | 123 |
Taloudellisuus (ind) | 111 | 119 | 123 |
Henkilötyövuodet | 2 679 | 2 664 | 2 665 |
Kustannukset (milj. euroa) | 257,0 | 247,6 | 247,6 |
Suomen rajavalvonta on järjestetty tehokkaasti. Rajavalvonnan tilannetietoisuus mahdollistaa resurssien tehokkaan käytön. Kaikki Schengen-alueen ulkorajan ylittävät henkilöt tarkastetaan. Schengen-alueen sisärajoilla ylläpidetään valmius rajatarkastusten palauttamiseen. Maahantulo ja maastalähtö vastoin säädettyä järjestystä paljastetaan. Luvattomat rajanylitykset ja muu laiton toiminta paljastetaan rajanylityspaikkojen välialueilla. Ulkorajat ylittävään rikollisuuteen puututaan tehokkaasti.
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
|
Rajaturvallisuuden ylläpitäminen(1—5) | 4,0 | 3,9 | 3,9 |
Yhdyshenkilötoiminta ja kansainväliset operaatiot | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,4 | 3,8 | 3,8 |
Yhdyshenkilötoiminnan perusteella estetyt luvattomat rajanylitykset (kpl) | 3 071 | 4 030 | 4 037 |
Yhteistyö naapurimaiden viranomaisten kanssa | |||
---|---|---|---|
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,2 | 3,5 | 3,5 |
Rajavalvonta | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,9 | 4,0 | 3,9 |
— Rajatarkastusten kattavuus saapuva (1—5) | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
— Rajatilannekuvan laatu (1—5) | 3,9 | 3,7 | 3,7 |
— Rajatarkastusten laatu (1—5) | 1,8 | 2,4 | 2,3 |
— Rajatapahtumien estäminen (1—5) | 3,9 | 3,9 | 3,8 |
— Rajatapahtumien paljastaminen (1—5) | 4,0 | 3,1 | 3,0 |
— Rajatarkastusten oikeusturva (1—5) | 5,0 | 4,9 | 4,9 |
— Laittoman maahantulon järjestämisten ja ihmiskaupparikosten selvitystaso (1—5) | 2,8 | 4,5 | 4,5 |
— Rikostorjunnan oikeusturva (1—5) | 4,9 | 4,8 | 4,8 |
Partiointi (h) | 243 323 | 236 035 | 232 612 |
Tekninen valvonta (h) | 1 616 272 | 1 637 000 | 1 637 000 |
Rajatarkastukset (milj. hlöä) | 13,8 | 13,8 | 14,4 |
Pääsyn epääminen (kpl) | 861 | 898 | 913 |
Käännyttämispäätös (kpl) | 217 | 225 | 232 |
Rikosilmoitus (kpl) | 1 125 | 1 244 | 1 298 |
Valtionrajarikos (kpl) | 338 | 337 | 396 |
Laittoman maahantulon järjestäminen ja ihmiskauppa (kpl) | 226 | 173 | 179 |
Muu rikos tai rikkomus (kpl) | 3 485 | 3 885 | 3 940 |
Rajaturvallisuuden ylläpitäminen | |||
Kustannukset (milj. euroa) ko. vuoden hintatasossa | 230,8 | 223,3 | 223,8 |
Henkilötyövuodet | 2 407 | 2 403 | 2 409 |
Tuottavuus (ind) | 123 | 124 | 126 |
Taloudellisuus (ind) | 113 | 121 | 125 |
Rajanylitysliikenne pidetään turvallisena. Matkustaja kokee rajanylityksen sujuvaksi. Matkustajan odotusaika rajatarkastukseen on itärajalla ja satamissa enintään 15 minuuttia ja lentoasemilla enintään 10 minuuttia. Rajatarkastuksissa ja rajatarkastuksiin liittyvässä tutkinnassa sekä hallintopäätöksissä huolehditaan henkilöiden perus- ja ihmisoikeuksista sekä oikeusturvasta.
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
|
Sujuvan rajaliikenteen varmistaminen (1—5) | 4,7 | 4,8 | 4,8 |
Itärajan rajanylityspaikat | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,7 | 4,8 | 4,8 |
Rajatarkastusten sujuvuus RVL:n toimenpiteet (min) | 6 | 10 | 10 |
Rajatarkastuksen sujuvuus kokonaisaika (min) | 7 | 12 | 13 |
Lentoasemien rajanylityspaikat | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,7 | 4,8 | 4,8 |
Rajatarkastusten sujuvuus RVL:n toimenpiteet (min) | 6 | 9 | 9 |
Satamien rajanylityspaikat | |||
---|---|---|---|
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,5 | 4,8 | 4,8 |
Rajatarkastusten sujuvuus RVL:n toimenpiteet (min) | 12 | 9 | 9 |
Merivartiostoissa on jatkuva johtamis-, viestitys- ja suoritusvalmius meripelastustoimen etsintä- ja pelastustehtäviin. Kaikkiin merellä tapahtuviin hätätilanteisiin kyetään osoittamaan apua. Muiden meripelastusviranomaisten voimavarat hyödynnetään. Meripelastuksen osaaminen varmistetaan koulutuksella, katselmoinneilla ja tarkastuksilla. Merellinen ympäristön valvonta sekä ympäristörikosten selvittäminen ja tutkinta ennalta ehkäisevät tehokkaasti merellisen ympäristön saastumista. Rajavartiolaitos varautuu ottamaan vastaan ympäristöonnettomuuksien operatiivisen johtovastuun avomerellä.
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
|
Merellisen turvallisuuden lisääminen (1—5) | 3,9 | 4,0 | 4,0 |
Meripelastus | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,5 | 4,1 | 4,1 |
Meripelastustehtävät (kpl) | 1 396 | 1 473 | 1 473 |
Pelastettu henkilö (kpl) | 3 065 | 4 405 | 4 405 |
Merellisen ympäristön suojelu | |||
---|---|---|---|
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 1,6 | 3,5 | 3,5 |
Aluspäästötapausten määrä (kpl) | 66 | 30 | 30 |
Merellisen turvallisuuden lisääminen | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 12,0 | 11,4 | 11,1 |
Henkilötyövuodet | 125 | 123 | 120 |
Tuottavuus (ind) | 101 | 116 | 115 |
Taloudellisuus (ind) | 93 | 113 | 115 |
Rajavartiolaitoksella on ajanmukaiset puolustussuunnitelmat, tilanteen edellyttämä johtamis- ja toimintavalmius sekä valmius rajajoukkojen perustamiseen. Rajavartiolaitoksen kriisivalmius sekä kyky alueellisen koskemattomuuden valvontaan ja turvaamiseen rauhan aikana on jatkuvaa. Rajavartiolaitoksen henkilökunta, varusmiehet ja reserviläiset on koulutettu kriisiajan tehtäviin ja sijoitettu rajajoukkoihin.
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
|
Sotilaalliseen maanpuolustukseen osallistuminen (1—5) | 4,1 | 4,1 | 4,1 |
Häiriö- ja poikkeusolovalmiuden ylläpito | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
Rajavartiolaitoksen joukkotuotanto ja sotilaallisen maanpuolustuksen koulutus | |||
---|---|---|---|
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,3 | 4,3 | 4,3 |
Koulutusvuorokaudet asevelvolliset (kpl) | 100 099 | 97 890 | 98 255 |
Koulutusvuorokaudet henkilöstö (kpl) | 4 760 | 4 502 | 4 722 |
Sotilaalliseen maanpuolustukseen osallistuminen | |||
Kustannukset (milj. euroa) ko. vuoden hintatasossa | 14,1 | 12,9 | 12,6 |
Henkilötyövuodet | 148 | 139 | 136 |
Tuottavuus (ind) | 144 | 124 | 128 |
Taloudellisuus (ind) | 134 | 121 | 127 |
Rajaseudun ja saariston ihmiset ja sidosryhmät kokevat Rajavartiolaitoksen toiminnan lisäävän turvallisuutta. Rajavartiolaitos on tavoitettavissa. Rajavartiolaitos tuottaa ydintehtävien ohessa monialaista viranomaisapua rajaseudun ja rannikon harvaan asutuille alueille. Ilma-aluksilla tuetaan muita vastuuviranomaisia tarvittaessa koko valtakunnan alueella. Painopiste on kiireellisissä Rajavartiolaitoksen erityisosaamista tai -materiaalia välttämättä vaativissa tehtävissä.
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
|
Viranomaisavun tuominen rajaseudun ja rannikon harvaan asutuille alueille (1—5) | 3,3 | 3,3 | 3,2 |
Turvallisuuden tunne | |||
---|---|---|---|
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,2 | 3,2 | 3,1 |
Viranomaisavun antaminen | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,8 | 3,7 | 3,6 |
Turvallisuuspalvelut harva-alueilla (poliisi- ja virka-aputehtävät) (kpl) | 651 | 651 | 650 |
Etsinnät maa-alue (kpl) | 334 | 325 | 305 |
Ensihoitotehtävät (pl. meripelastuksen liittyvät) (kpl) | 511 | 500 | 470 |
Rajavartiolaitoksen henkilöstörakenne ja henkilöstön osaaminen pidetään tehtävien edellyttämällä tasolla. Henkilöstömäärä sopeutetaan laskeviin resursseihin.
Henkiset voimavarat | 2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
Henkilötyövuodet | 2 679 | 2 664 | 2 665 |
Sairauspoissaolot (pv/htv) | 9,2 | 8,0 | 8,0 |
Työilmapiiri (1—5) | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Bruttomenot | 242 957 | 240 910 | 237 379 |
Bruttotulot | 9 952 | 7 500 | 6 900 |
Nettomenot | 233 005 | 233 410 | 230 479 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 28 227 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 26 935 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
EU:n nopean toiminnan rajavartijareservi | 2 000 |
Helikopterilla suoritettavien sairaankuljetusten korvaukset, lisärahoitus | 1 100 |
Helikopterilla suoritettavien sairaankuljetusten korvaukset (siirto momentilta 33.30.60) | 700 |
Rajavalvonta-asiantuntija Suomen pysyvässä edustustossa EU:ssa (siirto momentilta 24.01.01) | 215 |
Rajavartijoiden määrän lisääminen | 3 900 |
Tehostetun ulkomaalaisvalvonnan lisäkustannukset | -3 000 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -62 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -31 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -2 231 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | 867 |
Palkkaliukumasäästö | -330 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -1 205 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -1 147 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -1 530 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -1 739 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -256 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | -182 |
Yhteensä | -2 931 |
2017 talousarvio | 230 479 000 |
2016 II lisätalousarvio | 1 117 000 |
2016 talousarvio | 233 410 000 |
2015 tilinpäätös | 231 713 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 35/2016 vp (13.12.2016)
Momentille esitetään 230,479 milj. euron määrärahaa, joka on 2,931 milj. euroa vähemmän kuin vuoden 2016 talousarviossa.
Talousarvioesityksen myötä Rajavartiolaitos joutuu edelleen priorisoimaan tehtäviään ja aloittamaan uudet sopeuttamistoimet vuoteen 2017 saakka ulottuvan sopeuttamisohjelman ollessa vielä kesken. Sopeuttamistarpeen arvioidaan olevan yhteensä 15 milj. euroa vuosina 2017—2020. Tehtävien priorisointi perustuu sisäisen turvallisuuden selonteon linjauksiin ja turvallisuusympäristön muutoksen vaatimuksiin. Selonteossa hallitus linjaa huolehtimisen itärajan perustason valvonnasta, rajanylitysliikenteen turvallisuudesta ja meripelastuksen johtamisesta. Lisäksi sotilaallisen maanpuolustuksen velvoitteet hoidetaan täysimääräisesti.
Hallituksen linjauksen mukaisesti itärajan valvontaan kohdistetaan 160 rajavartijan lisäys. Tästä 80 rajavartijaa pystytään kattamaan Rajavartiolaitoksen omin toimenpitein. Linjatun tavoitteen toteuttamiseksi valiokunta pitää välttämättömänä, että hallitus osoittaa pysyvän määrärahan 80 uuden rajavartijan palkkaamiseen. Valiokunta toteaa kuitenkin samalla, että tämä turvaa vain perustason valvonnan, mutta ei mahdollista reagointia pitkittyviin tai useilla toimintasuunnilla samanaikaisesti ilmeneviin rajaliikenteen poikkeamiin.
Sopeuttamistarpeesta muihin toimintamenoihin kohdistetaan noin 9 milj. euroa. Uusina sopeuttamistoimina suunnitellaan mm. ulkomailla toimivien yhdysmiesten sekä poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen yhteistoimintaan (PTR-toiminta) osallistumisen vähentämistä sekä luopumista kolmesta merivartioasemasta ja Porkkalan aseman kiinteistöstä. Valiokunta pitää ulkomaankaupan kannalta hyvänä, että itärajan rajanylityspaikkojen aukioloa ei rajoiteta aiotussa laajuudessa. Tärkeää on myös turvata Kalajoen ja Kemin merivartioasemien toiminta. Edellä mainittujen toimien lisäksi henkilöstön sopeuttamistarpeeksi jää vielä noin 100 henkilötyövuotta, joka vastaa 6 milj. euron määrärahaa. Henkilöstövähennys on tarkoitus toteuttaa eläkepoistumaa hyödyntäen.
Valiokunta on ottanut kantaa sisäisen turvallisuuden selonteon linjauksiin lausunnossaan (VaVL 5/2016 vp) ja pitää edelleen Rajavartiolaitoksen tilannetta huolestuttavana vallitsevassa muuttuneessa toimintaympäristössä. Sopeuttamistoimien valmistelun yhteydessä on esitetty kritiikkiä säästötoimia kohtaan; tämä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että ilman määrärahalisäyksiä tehtäviä on priorisoitava.
Valiokunta pitää hyvänä, että esityksessä on otettu huomioon 2 milj. euron lisäys eurooppalaisen raja- ja merivartioston toimeenpanoon. Lisäksi on välttämätöntä, että hallitus ottaa huomioon myös Schengenin rajasäännöstön muutoksien kansallisen toimeenpanon vaatimat resurssit, kun päätökset säännösten muutoksista vahvistuvat.
Valiokunta lisää momentille 550 000 euroa.
Eduskunnan kirjelmä EK 28/2016 vp (21.12.2016)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 231 029 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Rajavartiolain (578/2005) 81 §:n nojalla työsuhdeasuntojen vuokrakompensaatioon
2) Merivartiomuseon toiminnan tukemiseen
3) viranomaisveneen konseptiveneen hankintamenoihin.