Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Utrikesförvaltningen
         10. Krishantering

Statsbudgeten 2016

10. KrishanteringPDF-versio

Förklaring:Finland deltar i internationell krishantering på utrikes- och säkerhetspolitiska premisser som ett led i internationellt ansvarstagande och byggande av den gemensamma säkerheten. I krishanteringen betonas helheten samt både den militära och civila krishanteringsrollen. Deltagande i internationell militär krishantering stärker även den nationella försvarsförmågan. Den personal som är anställd för uppgifter inom militär och civil krishantering beräknas år 2016 uppgå till ca 690 personer.

När det gäller deltagandet i militär krishantering ligger de regionala tyngdpunkterna på Libanon och Afghanistan, men också på andra områden i Mellanöstern samt i Afrika. I Finlands verksamhet betonas stödjandet av krisområdenas egna säkerhetsstrukturer och rättsstatsutvecklingen samt utbildningen av säkerhetsaktörer. Vid sidan av deltagandet i olika insatser försöker man i ökande grad satsa på att exportera kunnandet när det gäller utbildning inom krishantering. Målet är att stärka utvecklingsländernas egen krishanteringsförmåga, t.ex. i Afrika

När det gäller deltagandet i civil krishantering ligger de regionala tyngdpunkterna på Ukraina, Afghanistan, Kosovo och Georgien. Deltagandet koncentreras till de insatser som har störst betydelse med tanke på de utrikes- och säkerhetspolitiska målen och där man genom Finlands insats kan uppnå särskilt mervärde och verkningsfullhet. Största delen av Finlands medverkan i civil krishantering riktas till Europeiska unionens insatser. I och med OSSE:s SMM-övervakningsmission som hänför sig till konflikten i Ukraina har OSSE:s deltagande i den civila krishanteringen ökat.

20. Utgifter för underhåll av Finlands krishanteringsstyrkor (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 49 000 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter för lön, dagtraktamente, provianteringstillägg, utbildning och statens pensionsavgift för krishanteringspersonal enligt lagen om militär krishantering (211/2006), till betalning av kostnaderna för personförsäkring som tecknas för krishanteringspersonalen för tjänstgöringstiden, samt till betalning av förmåner som motsvarar gruppolycksfallsförsäkring för militär krishanteringspersonal och av de administrativa kostnaderna för dem

2) till utbildning som ges inom ramen för det internationella krishanteringssamarbetet och för materialkostnader i anslutning till den

3) till sådant understöd inom försvarssektorn som ges enskilda länder inom ramen för det internationella krishanteringsarbetet samt till stabiliseringsuppdrag efter konflikter

4) till ekonomiskt stöd för sådana internationella krishanteringsinsatser till vilka Finland inte sänder personal eller i vilka Finland annars inte deltar.

Dispositionsplan (euro)

     
01. Utgifter för utbildnings- och beredskapstiden för EU:s stridsgrupper 2 345 000
04. Utgifter för Finlands krishanteringsstyrka i Kosovo (KFOR-insatsen) 2 190 000
05. Gemensamma utgifter 5 057 000
06. Utgifter för Finlands krishanteringsstyrka i Bosnien och Hercegovina (EUFOR/ALTHEA-insatsen) 990 000
08. Resolute Support-insatsen, Afghanistan 4 228 000
09. I reserv för merutgifter för pågående insatser eller för förlängning av dem, för eventuella nya krishanteringsinsatser samt för andra utgifter för krishantering 575 000
10. Utgifter för Atalanta-insatsen 715 000
11. Utgifter för utbildningsinsatsen EUTM Somalia 1 164 000
14. Utgifter för krishanteringsinsatsen i Libanon 26 750 000
15. Utgifter för utbildningsinsatsen EUTM Mali 1 210 000
16. Utgifter för FN-insatsen i Mali (MINUSMA) 676 000
18. Utgifter för utbildningsinsatsen i Irak 3 100 000
Sammanlagt 49 000 000

Förklaring:Anslagen för insatserna har dimensionerats enligt numerären av och de krav som uppgifterna ställer inom de finländska krishanteringsstyrkorna med beaktande av de krishanteringsinsatser som Finland sannolikt kommer att delta i år 2016. Personalen i dessa insatser beräknas uppgå till ca 570 soldater år 2016.

Huvuddelen av anslagen under momentet överförs till försvarsmakten. Materiel- och förvaltningsutgifterna för den militära krishanteringen budgeteras under moment 27.30.20 i försvarsministeriets huvudtitel.

Deltagandet i militära fredsbevarande insatser ska hädanefter minskas, och fokus läggas på sådana militära krishanteringsinsatser som är viktiga och betydelsefulla för Finland. På grund av detta kommer behovet av anslag att minska gradvis från och med 2016.

FN:s ersättningar för löneutgifter har budgeterats under moment 12.24.99.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ändringar som grundar sig på tidigare rambeslut -9 780
Överföring från moment 27.30.20 6 000
Sammanlagt -3 780

2016 budget 49 000 000
2015 II tilläggsb.
2015 I tilläggsb. 5 847 000
2015 budget 52 780 000
2014 bokslut 54 215 220

21. Civilpersonalens deltagande i krishantering (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 15 360 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av specialutgifter för finländsk civilpersonal som deltar i krishanteringsverksamhet utomlands och till betalning av andra utgifter för Finlands civila krishanteringsverksamhet

2) till betalning av utgifter som föranleds av valobservatörer

3) till betalning av kostnaderna för personförsäkring för personalen inom den civila krishanteringen

4) till projekt och utbildning i anslutning till civil krishantering

5) till utgifterna för stärkande av sådan fredsförmedlingsverksamhet och därtill ansluten kapacitet i vilken Finland deltar.

Under momentet får statsunderstöd beviljas.

Dispositionsplan (euro)

     
01. Civil krishantering 14 660 000
02. Valobservatörer 250 000
03. Fredsförmedling 450 000
Sammanlagt 15 360 000

Förklaring:Finland har under de senaste åren deltagit i civil krishantering med 100—150 sakkunniga varje år. Med den nuvarande anslagsnivån är målet att det antal sakkunniga inom civil krishantering som Finland sänder ut ska befästas vid i genomsnitt 115—120 personer.

Inkomsterna från organisationerna har budgeterats under moment 12.24.99.


2016 budget 15 360 000
2015 budget 15 360 000
2014 bokslut 16 862 065