Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Utrikesförvaltningen
              74. Husbyggen
         10. Krishantering

Statsbudgeten 2016

01. UtrikesförvaltningenPDF-versio

Förklaring:

Produktion och kvalitetsledning
  • — Man fortsätter att utveckla förvaltningsområdets ledning i syfte att uppnå en mera systematisk styrning och utvärdering av verksamhetens effekt och resultat. Resurserna styrs i enlighet med förvaltningsområdets strategiska prioriteringar. Förvaltningsområdets interna processer centraliceras och minskas både i Finland och i beskickningsnätet.
  • — Ett eget beskickningsnät är viktigt för Finland. Utrikesförvaltningens resurser koncentreras till de länder vars politiska och ekonomiska betydelse ur Finlands perspektiv växer. Man fortsätter att utveckla strukturen och verksamhetssätten för Finlands representation i utlandet på basis av riktlinjerna för projektet om Finlands representation, dess sätt och modeller (TAMA-projektet). I utvecklingsarbetet beaktas bl.a. det nära nordiska samarbetet, utvecklingen av EU:s avdelning för yttre åtgärder och verksamhetsmodellen Team Finland.
  • — De medborgartjänster som tillhandahålls av utrikesförvaltningen utvecklas genom att beakta den reviderade lagen om konsulära tjänster och utnyttja nya digitala lösningar. Vid organiseringen av invandrarservicen, inom bekämpningen av illegal invandring och människohandel samt i krisärenden utnyttjas myndighetssamarbete och sådana möjligheter som det nordiska samarbetet och EU-samarbetet för med sig.
  • — Uppföljningen av verkställandet samt mekanismen för övervakningen av målen i fråga om utrikesministeriets miljöstrategi och miljöstrategiska program utvecklas i och med att ministeriet har förbundit sig till att främja hållbar utveckling.
  • — Kännedomen, synligheten och effektiviteten när det gäller Finlands prioriteringar inom utrikes- och säkerhetspolitiken samt utrikesförvaltningen och dess tjänster ska ökas genom kommunikation. Genom arbetet för att främja Finlandsbilden stöds Finlands politiska och handelsekonomiska mål, vars främsta metoder är utvecklandet av verksamheten inom Finland Promotion Board samt Team Finland-samarbetet.
  • — Under 2016 förbereder man sig för 100-årsjubileet för både Finlands självständighet och utrikesministeriet.
  • — År 2016 är Finland ordförande för Nordiska ministerrådet och bereder sig för ordförandeskapet i Arktiska rådet 2017—2019.
Funktionell effektivitet
  • — Som en del av ministeriets planeringssystem fortsätter man utveckla mätningen av verksamhetens resultat och produktivitet, inkl. aktivitetsbaserad kalkylering. År 2016 tas det inom statsförvaltningens Kieku-system i bruk en personaladministrationsfunktion, som ska främja bl.a. utvecklingen av den aktivitetsbaserade kalkyleringen.
  • — Utrikesförvaltningens branschberoende informationssystem utvecklas så att de motsvarar förvaltningsområdets uppgiftsområde, med användarvänlig och högklassig datasäkerhet som mål. Utvecklandet av informationssäkerheten fortsätter i enlighet med de randvillkor som ställts i de internationella förpliktelserna. De övriga utvecklingsmålen gäller fortfarande redskapen för förvaltning av dokumentinformation, projektet för datalager som ökar transparensen och användbarheten av den information som utrikesförvaltningen producerar samt visumverksamhetens datasystem.
  • — Inom den reformerade beredskaps- och situationsorganisationen fortsätter man med pilotstudierna gällande utrikesförvaltningens centraliserade jourarrangemang. År 2017 dras det slutsatser om hur arrangemanget fungerar.
  • — Utrikesministeriet förvaltar en fastighetsförmögenhet utomlands vars bokföringsvärde är ca 246 miljoner euro. I enlighet med förvaltningsområdets fastighetsstrategi är målet bättre resurshushållning, produktivitet och ändamålsenlighet i fastighetsförvaltningen. Ministeriets program för kartläggning av fastigheternas skick fortsätter i syfte att närmare bedöma skicket och värdet på fastigheterna i utlandet.
  • — Utvecklandet av visumverksamheten fortsätter inom VIISKE-projektet bl.a. genom utnyttjande av digitalisering. Målet är särskilt att utveckla verksamheten och fördelningen av resurser vid servicecentralen för viseringar i Kouvola med beaktande av variationer i efterfrågan på visum.
  • — Som en del av statsförvaltningens sparåtgärder fortsätter man att analysera och prioritera kärnfunktionerna samt utveckla stödfunktionerna. År 2016 dras 60 uppgifter in inom förvaltningsområdet, och av dem är 32 sådana nya minskningar av utvecklingssamarbetsuppgifter som hänför sig till de 300 miljoner euro som enligt regeringsprogrammet dras av från utvecklingssamarbetsutgifterna.
Hantering och utveckling av mänskliga resurser
  • — En fungerande personalpolitik och personalförvaltning bidrar till en resultatrik utrikesförvaltning. Utvecklandet av befattningsbeskrivningarna, kompetensutveckling, en smidig arbetsrotation, konsekvens när det gäller karriärutvecklingen samt arbetshälsa är faktorer som på ett centralt sätt påverkar verksamhetens resultat. Personalresurserna, inklusive rekrytering, bör med hjälp av helhetsbetonad resursplanering mer effektivt än tidigare riktas till förvaltningsområdets prioritetsområden.
  • — Man fortsätter att genomföra utrikesförvaltningens personalstrategi för 2015—2020. I chefspolicyn fäster man särskild vikt vid att de principer för god ledarskapsförmåga som ministeriet fastställt ska genomföras inom allt chefsarbete, bl.a. med genom att utnyttja resultaten från 360-utvärderingarna.
  • — Arbetshälsoaspekterna integreras allt mer bl.a. genom att man utnyttjar resultaten från barometern för arbetstillfredsställelse vid bedömningen av arbetshälsan. Det centrala syftet är att bevara de anställdas välbefinnande på samma höga nivå som för närvarande.
  • — Förvaltningsområdet har som mål att personaladministrationsfunktionen inom statsförvaltningens gemensamma Kieku-system ska tas i bruk i slutet av 2016.

Nyckeltal som beskriver de mål som uppställts för utrikesförvaltningen

  2014
utfall
2015
prognos
2016
mål
       
Medborgarservice      
Understöd till nödställda Behandling av ärendet inledd inom 24 h från mottagande av underrättelse Behandling av ärendet inledd inom 24 h från mottagande av underrättelse Behandling av ärendet inledd inom 24 h från mottagande av underrättelse
Krisjour/intensifierad lägesbevakning Inledd inom 1 h från mottagande av underrättelse Inledd inom 1 h från mottagande av underrättelse Inledd inom 1 h från mottagande av underrättelse
Resemeddelanden Uppdaterade varannan månad och senast inom 10 h från det att säkerhetsläget i verksamhetsområdet förändrades Uppdaterade varannan månad och senast inom 10 h från det att säkerhetsläget i verksamhetsområdet förändrades Uppdaterade varannan månad och senast inom 10 h från det att säkerhetsläget i verksamhetsområdet förändrades
Startberedskap för/mottagande av snabbinsatsgrupper Inom högst 6 h från beslut om utsändande Inom högst 6 h från beslut om utsändande Inom högst 6 h från beslut om utsändande
       
Hantering och utveckling av mänskliga resurser    
Ledarindexet i barometern för arbetstillfredsställelse1) - 3,6 3,6
Kompetensledningsindexet i barometern för arbetstillfredsställelse - 3,7 3,7
Indexet för arbetshälsa - 3,8 3,8
Svarsprocenten i barometern för arbetstillfredsställelse2) - UM 85 % UM 85 %
  - UR 70 % UR 70 %
Hälsoprocent (andel anställda utan sjukfrånvaro) 54 % 55 % 55 %

1) År 2014 användes barometern för arbetstillfredsställelse inte.

2) UM= utrikesministeriet, UR= utrikesreprsentationerna

01. Utrikesförvaltningens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 226 561 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av utgifter för honorära konsuler

2) till betalning av konsumtionsutgifter som föranleds av forskning och utvecklingsarbete och som betalas till statliga ämbetsverk

3) till betalning av forskningsstipendier som hänför sig till utrikesförvaltningens ansvarsområde

4) till betalning av utgifter som föranleds av ministerbesök till Finland och av arvoden och arbetsgivaravgifter för tillfällig arbetskraft i anslutning till sådana besök

5) till betalning av utgifter som föranleds av att Team-Finland-nätverket stärks med handelsekonomiska sakkunniga för viss tid.

Förklaring:

Utrikesförvaltningens omkostnader år 2016 (euro)

   
Ministeriet, 834 årsverken 72 632 000
Omkostnader 14 581 000
Personalkostnader 58 051 000
   
Beskickningarna, 88 verksamhetsställen, 550 årsverken1) 139 343 000
Omkostnader 74 235 000
Personalkostnader 65 108 000
   
Verksamhetsområdesspecifika utgifter inom förvaltningsområdet 14 586 000
Informationsförvaltning 12 208 000
Fastighetsförvaltning 698 000
Säkerhet 1 680 000
Sammanlagt 226 561 000

1) Antal verksamhetsställen enligt region: Europa 30, Öst 7, Asien och Amerika 26, Afrika och Mellanöstern 20 samt ständiga representationer och särskilda representationer 5 verksamhetsställen

I beskickningarnas personalkostnader anges utöver den utstationerade personalens grundlöner dessutom följande ersättningar för utrikesrepresentationen: ortstillägg, tillägg för make och barntillägg, ersättning på grund av ogynnsamma förhållanden, utbildningsersättning för barn, begravningsresor, semesterresor hem och besöksresor, ersättningar för hälso- och sjukvård för den utstationerade personalen, utrustningsersättning, dagvårdsersättning samt flyttningsersättning. Personalkostnaderna för den personal som anställts lokalt ingår i beskickningarnas omkostnader.

Med de gemensamma utgifterna inom förvaltningsområdet täcks under årets lopp utgifterna för nämnda ansvarsområden såväl i ministeriet som vid beskickningarna.

Inkomsterna av förvaltningsområdets offentligrättsliga prestationer inflyter huvudsakligen av de inkomster för pass och uppehållstillstånd som erhålls från beskickningarna och de anges som en del av beskickningarnas omkostnader.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 263 992 243 407 236 378
Bruttoinkomster 50 881 10 206 9 817
Nettoutgifter 213 111 233 201 226 561
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 12 956    
— överförts till följande år 16 906    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten, offentligrättsliga prestationer (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 46 086 5 300 5 752
— intäkter av försäljningen av prestationer mom. 12.24.99 (avgifter för handläggning av visum) - 43 440 19 800
Intäkter sammanlagt 46 086 48 740 25 552
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 16 356 17 422 11 277
— andel av samkostnader 17 033 18 896 14 086
Kostnader sammanlagt 33 389 36 318 25 363
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 12 697 12 422 189
Kostnadsmotsvarighet, % 138 134 101

Vid dimensioneringen av anslaget har som nettobudgeterade inkomster beaktats inkomsterna enligt utrikesministeriets förordning om avgifter för utrikesförvaltningens prestationer (377/2014) samt ränteinkomsterna på beskickningarnas bankkonton. Från och med 2015 har avgifterna för handläggning av visum bruttobudgeterats under moment 12.24.99.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
IAEA-specialsakkunnig vid Finlands ambassad i Wien (överföring till moment 32.01.01) -22
IMO-specialsakkunnig vid Finlands ambassad i London (överföring från moment 31.20.01) 283
Juridisk sakkunnig vid Finlands ambassad i Tallinn (överföring från moment 25.30.01) 39
Minskning av inkomster från avgiftsbelagd verksamhet (avgifterna för handläggning av visum) 2 000
Sysselsättning och konkurrenskraft: Team-Finland-nätverket stärks med handelsekonomiska sakkunniga för viss tid 1 796
Tillägg för hyres- och driftsutgifter på grund av byten av fastigheter vid Finlands beskickningar i utlandet (Haag, Reykjavik, Buenos Aires) 157
Undvikande av stängningar av beskickningar -2 700
Överföring till moment 23.01.01 till följd av inrättandet av statsrådets förvaltningsenhet (-12 årsv.) -5 278
Överföring till moment 24.90.66 -1 000
Löneglidningsinbesparing -635
Lönejusteringar 748
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) -750
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -1 207
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -71
Sammanlagt -6 640

2016 budget 226 561 000
2015 I tilläggsb. 325 000
2015 budget 233 201 000
2014 bokslut 217 061 000

21. Produktivitetsanslag för utrikesministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 1 155 000 euro.

Anslaget får användas till investeringar och undersökningar som syftar till att främja produktiviteten inom ministeriets förvaltningsområde samt till att skaffa utbildningstjänster och andra tjänster.

Förklaring:Under momentet har man samlat anslag som motsvarar de besparingar som de produktivitetsfrämjande åtgärderna inom förvaltningsområdet medför.


2016 budget 1 155 000
2015 budget 1 155 000
2014 bokslut 974 000

29. Mervärdesskatteutgifter inom utrikesministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 15 529 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av den mervärdesskatt som ingår i köp av sådana tjänster som anskaffats i Finland och som använts för utvecklingssamarbete.

Förklaring:Enligt mervärdesskattelagen är de tjänster i anslutning till utvecklingssamarbete som ministerierna köper i Finland mervärdesskattepliktiga. För att Finlands utvecklingssamarbete inte ska belastas med mervärdesskatt budgeteras mervärdesskatteutgifterna separat.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Valtori (överföring från moment 28.01.29) 157
Överföring till moment 23.01.29 -830
Nivåförändring 3 884
Sammanlagt 3 211

Anslaget står utanför ramen.


2016 budget 15 529 000
2015 II tilläggsb. 6 000 000
2015 budget 12 318 000
2014 bokslut 22 171 222

74. Husbyggen (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 9 900 000 euro.

Anslaget får användas till byggnads- och reparationsprojekt som gäller utrikesförvaltningens lokaler.

Anslaget får även användas till betalning av reparations- och ändringsarbeten av ombyggnadsnatur i lokaler som hyrts ut till staten.

Under detta moment kan även betalas förskott. För deras del budgeteras anslaget enligt kontantprincipen.

Förklaring:Finlands ambassadfastighet i New Delhi repareras under åren 2015—2018. Totalkostnadsförslaget för projektet är 12,1 miljoner euro.

Utrikesministeriet säljer dess kanslifastigheter vid Finlands ambassader i Haag och Reykjavik och flyttar dem till hyreslokaler. De nya hyreslokalerna kräver ombyggnad och förbättrande av säkerheten för att de ska lämpa sig för utrikesförvaltningens användning. Utrikesministeriet säljer också dess tjänstebostad vid Finlands ambassad i Buenos Aires och köper en ny. Den nya fastigheten kräver ombyggnad och förbättrande av säkerheten för att den ska lämpa sig för utrikesförvaltningens användning.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Byggnadsprojektet i New Delhi 5 000
Ombyggnaden av kansliet vid ambassaden i Haag 500
Ombyggnaden av kansliet vid ambassaden i Reykjavik 300
Ombyggnaden av tjänstebostaden vid ambassaden i Buenos Aires 100
Sammanlagt 5 900

2016 budget 9 900 000
2015 budget 4 000 000
2014 bokslut 4 000 000

76. Anskaffning av fastigheter och lägenheter (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 1 500 000 euro.

Anslaget får användas för anskaffningen av tjänstebostaden för Finlands ambassad i Buenos Aires.

Förklaring:Utrikesministeriet avstår från dess nuvarande tjänstebostad för Finlands ambassad i Buenos Aires och köper en ny. Inkomsterna från försäljningen av den nuvarande tjänstebostaden har budgeterats under moment 12.24.99.


2016 budget 1 500 000