Talousarvioesitys 2016
01. Rajavartiolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 228 865 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Rajavartiolain (578/2005) 81 §:n nojalla työsuhdeasuntojen vuokrakompensaatioon
2) Merivartiomuseon toiminnan tukemiseen.
Selvitysosa:Sisäministeriö asettaa Rajavartiolaitokselle seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
|
Laatu ja palvelukyky (ind) | 99 | 95 | 94 |
Tuottavuus (ind) | 130 | 116 | 121 |
Taloudellisuus (ind) | 119 | 111 | 118 |
Henkilötyövuodet | 2 685 | 2 711 | 2 705 |
Kustannukset (milj. euroa) | 250,3 | 244,6 | 241,6 |
Suomen rajavalvonta on järjestetty tehokkaasti. Rajavalvonnan tilannetietoisuus mahdollistaa resurssien tehokkaan käytön. Kaikki Schengen-alueen ulkorajan ylittävät henkilöt tarkastetaan. Schengen-alueen sisärajoilla ylläpidetään valmius rajatarkastusten palauttamiseen. Maahantulo ja maastalähtö vastoin säädettyä järjestystä paljastetaan. Luvattomat rajanylitykset ja muu laiton toiminta paljastetaan rajanylityspaikkojen välialueilla. Rajat ylittävään rikollisuuteen puututaan tehokkaasti.
2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
|
Rajaturvallisuuden ylläpitäminen(1—5) | 4,1 | 3,9 | 3,9 |
Yhdyshenkilötoiminta ja kansainväliset operaatiot | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,9 | 3,8 | 3,8 |
Yhdyshenkilötoiminnan perusteella estetyt luvattomat rajanylitykset (kpl) | 3 336 | 4 020 | 4 040 |
Yhteistyö naapurimaiden viranomaisten kanssa | |||
---|---|---|---|
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 5,0 | 3,5 | 3,5 |
Rajavalvonta | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,1 | 4,0 | 4,0 |
— Rajatarkastusten kattavuus saapuva (1—5) | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
— Rajatilannekuvan laatu (1—5) | 3,9 | 3,8 | 3,7 |
— Rajatarkastusten laatu (1—5) | 1,8 | 2,4 | 2,4 |
— Rajatapahtumien estäminen (1—5) | 4,0 | 4,1 | 3,9 |
— Rajatapahtumien paljastaminen (1—5) | 2,7 | 3,2 | 3,1 |
— Rajatarkastusten oikeusturva (1—5) | 5,0 | 4,9 | 4,9 |
— Laittoman maahantulon järjestämisten ja ihmiskaupparikosten selvitystaso (1—5) | 3,1 | 4,4 | 4,5 |
— Rikostorjunnan oikeusturva (1—5) | 5,0 | 4,8 | 4,8 |
Partiointi (h) | 229 418 | 232 005 | 222 465 |
Tekninen valvonta (h) | 881 094 | 952 500 | 977 500 |
Rajatarkastukset (milj.hlöä) | 16,2 | 13,7 | 14,4 |
Pääsyn epääminen (kpl) | 1 305 | 1 347 | 1 372 |
Käännyttämispäätös (kpl) | 296 | 313 | 318 |
Rikosilmoitus (kpl) | 1 067 | 1 180 | 1 215 |
Valtionrajarikos (kpl) | 221 | 301 | 321 |
Laittoman maahantulon järjestäminen ja ihmiskauppa (kpl) | 121 | 118 | 123 |
Muu rikos tai rikkomus (kpl) | 6 204 | 7 279 | 7 329 |
Rajaturvallisuuden ylläpitäminen | |||
Kustannukset (milj. euroa) ko vuoden hintatasossa | 228,9 | 227,7 | 224,9 |
Henkilötyövuodet | 2 455 | 2 524 | 2 518 |
Tuottavuus (ind) | 131 | 115 | 120 |
Taloudellisuus (ind) | 120 | 110 | 117 |
Turvataan sujuva rajanylitysliikenne. Matkustaja kokee rajanylityksen sujuvaksi. Matkustajan odotusaika rajatarkastukseen on itärajalla ja satamissa enintään 15 minuuttia ja lentoasemilla enintään 10 minuuttia. Rajatarkastuksissa ja rajatarkastuksiin liittyvässä tutkinnassa sekä hallintopäätöksissä huolehditaan henkilöiden perus- ja ihmisoikeuksista sekä oikeusturvasta.
2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
|
Sujuvan rajaliikenteen varmistaminen (1—5) | 4,8 | 4,8 | 4,7 |
Itärajan rajanylityspaikat | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,8 | 4,8 | 4,8 |
Rajatarkastusten sujuvuus RVL:n toimenpiteet (min) | 9 | 9 | 9 |
Rajatarkastuksen sujuvuus kokonaisaika (min) | 46 | 46 | 46 |
Lentoasemien rajanylityspaikat | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,8 | 4,8 | 4,7 |
Rajatarkastusten sujuvuus RVL:n toimenpiteet (min) | 8 | 9 | 9 |
Rajatarkastuksen sujuvuus kokonaisaika (min) | 10 | 10 | 10 |
Satamien rajanylityspaikat | |||
---|---|---|---|
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,5 | 4,8 | 4,7 |
Rajatarkastusten sujuvuus RVL:n toimenpiteet (min) | 13 | 9 | 9 |
Rajatarkastuksen sujuvuus kokonaisaika (min) | 14 | 14 | 14 |
Merivartiostoissa on jatkuva johtamis-, viestitys- ja suoritusvalmius meripelastustoimen etsintä- ja pelastustehtäviin. Kaikkiin merellä tapahtuviin hätätilanteisiin kyetään osoittamaan apua. Muiden meripelastusviranomaisten voimavarat hyödynnetään. Meripelastuksen osaaminen varmistetaan koulutuksella, katselmoinneilla ja tarkastuksilla. Merellinen ympäristön valvonta sekä ympäristörikosten selvittäminen ja tutkinta ennalta ehkäisevät tehokkaasti merellisen ympäristön saastumista. Valmius avomerellä tapahtuvaan öljy- ja kemikaalitorjuntaan on hyvä.
2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
|
Merellisen turvallisuuden lisääminen (1—5) | 4,5 | 4,0 | 4,0 |
Meripelastus | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,5 | 4,1 | 4,1 |
Meripelastustehtävät (kpl) | 1 466 | 1 532 | 1 532 |
Pelastettu henkilö (kpl) | 3 581 | 4 200 | 4 200 |
Merellisen ympäristön suojelu | |||
---|---|---|---|
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | - | 3,5 | 3,5 |
Aluspäästötapausten määrä (kpl) | 39 | 55 | 55 |
Merellisen turvallisuuden lisääminen | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 10,7 | 6,6 | 6,6 |
Henkilötyövuodet | 115 | 73 | 73 |
Tuottavuus (ind) | 104 | 108 | 109 |
Taloudellisuus (ind) | 96 | 104 | 106 |
Rajavartiolaitoksella on ajanmukaiset puolustussuunnitelmat, tilanteen edellyttämä johtamis- ja toimintavalmius sekä valmius rajajoukkojen perustamiseen. Rajavartiolaitoksen kriisivalmius sekä kyky alueellisen koskemattomuuden valvontaan ja turvaamiseen rauhan aikana on jatkuvaa. Rajavartiolaitoksen henkilökunta, varusmiehet ja reserviläiset on koulutettu kriisiajan tehtäviin ja sijoitettu rajajoukkoihin.
2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
|
Sotilaalliseen maanpuolustukseen osallistuminen (1—5) | 3,8 | 3,9 | 3,9 |
Häiriö- ja poikkeusolovalmiuden ylläpito | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,1 | 4,2 | 4,3 |
Rajavartiolaitoksen joukkotuotanto ja sotilaallisen maanpuolustuksen koulutus | |||
---|---|---|---|
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,5 | 3,6 | 3,6 |
Koulutusvuorokaudet asevelvolliset (kpl) | 84 775 | 86 545 | 87 340 |
Koulutusvuorokaudet henkilöstö (kpl) | - | 5 731 | 5 212 |
Sotilaalliseen maanpuolustukseen osallistuminen | |||
Kustannukset (milj. euroa) ko. vuoden hintatasossa | 10,7 | 10,3 | 10,1 |
Henkilötyövuodet | 115 | 114 | 114 |
Tuottavuus (ind) | 105 | 130 | 126 |
Taloudellisuus (ind) | 96 | 124 | 123 |
Rajaseudun ja saariston ihmiset ja sidosryhmät kokevat Rajavartiolaitoksen toiminnan lisäävän turvallisuutta. Rajavartiolaitos on tavoitettavissa. Rajavartiolaitos tuottaa ydintehtävien ohessa monialaista viranomaisapua rajaseudun ja rannikon harvaan asutuille alueille. Ilma-aluksilla tuetaan muita vastuuviranomaisia tarvittaessa koko valtakunnan alueella. Painopiste on kiireellisissä Rajavartiolaitoksen erityisosaamista tai -materiaalia välttämättä vaativissa tehtävissä.
2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
|
Viranomaisavun tuominen rajaseudun ja rannikon harvaan asutuille alueille (1—5) | 3,8 | 3,4 | 3,4 |
Turvallisuuden tunne | |||
---|---|---|---|
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,7 | 3,4 | 3,3 |
Viranomaisavun antaminen | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,9 | 3,5 | 3,5 |
Turvallisuuspalvelut harva-alueilla (poliisi- ja virka-aputehtävät) (kpl) | 638 | 590 | 605 |
Etsinnät maa-alue (kpl) | 398 | 333 | 333 |
Pelastustehtävät maa-alue (kpl) | 493 | 516 | 526 |
Sairaankuljetus, muu kuin meripelastus (kpl) | 556 | 566 | 576 |
Rajavartiolaitoksen henkilöstörakenne, henkilöstömäärä ja henkilöstön osaaminen pidetään tehtävien edellyttämällä tasolla.
Henkiset voimavarat | 2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
Ammattitaidon ylläpito (koulpv/htv) | 7 | 11 | 7 |
Lähtövaihtuvuus (%) | 0,2 | 0,3 | 0,3 |
Kenttäkelpoisuus (1—5) | 4,4 | 4,4 | 4,4 |
Fyysinen kunto (1—5) | 4,3 | 4,3 | 4,3 |
Sairastavuus (sa pv/htv) | 9,2 | 8,2 | 8,5 |
Tapaturmat (sa pv/htv) | 0,6 | 0,8 | 0,6 |
Työilmapiiri (1—5) | 3,5 | 3,6 | 3,6 |
Henkilöstön keski-ikä (vuotta) | 40 | 40 | 40 |
Koulutustasoindeksi | 4,2 | 4,1 | 4,2 |
Sukupuolijakauma (% naisia) | 13 | 12 | 13 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 239 900 | 237 313 | 236 365 |
Bruttotulot | 9 284 | 7 500 | 7 500 |
Nettomenot | 230 616 | 229 813 | 228 865 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 28 904 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 28 227 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 2 339 | 2 580 | 2 380 |
— muut tuotot | 21 | 20 | 20 |
Tuotot yhteensä | 2 360 | 2 600 | 2 400 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 2 299 | 2 600 | 2 400 |
— osuus yhteiskustannuksista | 1 515 | 1 800 | 1 600 |
Kustannukset yhteensä | 3 814 | 4 400 | 4 000 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -1 454 | -1 800 | -1 600 |
Kustannusvastaavuus, % | 62 | 59 | 60 |
Määrärahan tasokorotus 5,5 milj. euroa vuonna 2016 on osa sisäisen turvallisuuden resurssien lisäystä ja sillä on tarkoitettu rahoitettavan mm. rajavartijoiden lisäämistä vuositasolla 1,3 milj. eurolla.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertaluonteinen lisäys vuodelle 2015 | -2 000 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -93 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -2 366 |
Palkkaliukumasäästö | -744 |
Palkkausten tarkistukset | 1 473 |
Sisäinen turvallisuus ja oikeudenhoito (HO 2015) | 5 500 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -1 143 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -1 530 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 180 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -225 |
Yhteensä | -948 |
2016 talousarvio | 228 865 000 |
2015 II lisätalousarvio | — |
2015 I lisätalousarvio | 1 900 000 |
2015 talousarvio | 229 813 000 |
2014 tilinpäätös | 229 939 000 |