Talousarvioesitys 2016
01. Poliisitoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 717 972 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) poliisihallinnosta Ahvenanmaan maakunnassa annetun asetuksen (1177/2009) 2 §:n nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi sakon muuntorangaistuksen laajentamisen peruuttamisesta (sakon täytäntöönpanosta annettu laki 672/2002, muut. 671/2015). Sakon muuntorangaistusta koskeva lainsäädäntöuudistus jää toteutumatta, jonka vuoksi poliisin lisäresurssitarve säädösmuutoksien toteuttamiseksi poistuu.
Sisäministeriö asettaa poliisille seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
PORA III -linjausten mukaiset toiminnalliset tulostavoitteet on tarkistettu vastaamaan taloudellisia reunaehtoja. Kiireellisten hälytyspalvelujen saatavuus pyritään säilyttämään lähes entisellä tasolla. Yleiseen järjestykseen ja turvallisuuteen liittyvän valvonnan taso kuitenkin laskee käytettävien resurssien pienentyessä, jolloin yleisillä paikoilla tapahtuneiden järjestyshäiriöiden, vahingontekojen ja pahoinpitelyjen määrä voi lisääntyä. Yleisvalvonta ja kansalaisten kokema turvallisuuden tunne heikkenevät. Muihin kuin kiireellisiin tehtäviin käytettävä aika vähenee. Virka-apuihin vastaaminen vaikeutuu ja hidastuu. Poliisin työturvallisuus heikkenee erityisesti harvaan asutuilla alueilla. Laittoman maahantulon tilanne pysyy Suomessa hallittuna ja toimenpiteet laittoman maahantulon torjumiseksi ovat uskottavia ja tehokkaita. Turvapaikkamenettelyn prosessia kehitetään.
Liikennekuolemien määrä on kääntynyt nousuun vuonna 2015; Valtioneuvoston tavoite liikennekuolemien puolittamisesta (tavoite 136 kpl/v. 2020 mennessä) vaarantuu. Sen sijaan henkilövahinkoon johtaneiden liikennevahinkojen määrän kehitys on myönteisempää. Liikenneturvallisuusindeksin nousu pysähtyy. Liikennevalvonnan tuottavuus sekä poliisin paljastamien rattijuopumusten ja törkeiden liikenneturvallisuuden vaarantamisten taso pyritään säilyttämään. Teknisin välinein tehtävän liikennevalvonnan vaikuttavuutta parannetaan, sen sijaan poliisimiehen tekemän liikennevalvonnan määrä vähenee hieman. Raskaan liikenteen valvonnan taso pidetään entisellään.
Valvonta | 2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (yjt-tehtävät/htv) | 435 | 408 | 412 |
Liikennevalvonnan tuottavuus, kpl/htv | 744 | 757 | 814 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 173 982 | 174 918 | 175 918 |
Henkilötyövuodet | 2 407 | 2 454 | 2 425 |
Valvonnan kustannukset, 1 000 euroa | 217 627 | 217 735 | 217 450 |
Taloudellisuus (kustannukset/yjt-tehtävät), euroa | 208 | 222 | 217 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Onnistuminen kotiväkivaltaan puuttumisessa, keskiarvo vähintään, arvosana 1—41) | 2,9 | - | 2,9 |
Onnistuminen liikennevalvonnassa, keskiarvo vähintään, arvosana 1—41) | 3,0 | - | 2,9 |
Onnistuminen poliisin partioinnissa ja muussa näkyvässä toiminnassa, keskiarvo vähintään, arvosana 1—41) | 2,9 | - | 2,8 |
Liikennevalvontaan käytetty työaika, htv | 612 | 602 | 590 |
— josta raskaan liikenteen valvontaan käytetty työaika, htv | 47 | 54 | 54 |
Automaattisen liikennevalvonnan suoritteet, kpl | 338 518 | 400 000 | 440 000 |
Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, tapaukset enintään, kpl | 3 844 | 4 000 | 3 800 |
Henkilövahinkoon johtaneet liikenneonnettomuudet enintään, kpl | 5 500 | 5 400 | 5 400 |
Rattijuopumusrikosten määrä enintään, kpl | 18 497 | 20 000 | 19 000 |
Ulkomaalaisvalvontaan käytetty työaika, htv, | |||
pl. rajatarkastustoiminta2) | 19 | 20 | 11 |
Turvapaikkatutkinnan tutkinta-aika, päätetyt jutut, keskiarvo, vrk | 27 | 30 | 90 |
Suoritteet | |||
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden (yjt) tehtävämäärä, kpl | 1 046 888 | 980 000 | 1 000 000 |
— josta oma-aloitteiset tehtävät, % | 20 | 20 | 17 |
Oma-aloitteellisuus (%) eräissä taajamavalvontaan liittyvissä tehtävissä (03 Pahoinpitely, tappelu | 15 Vahingonteko | 34 Päihtynyt henkilö | 35 Häiriökäyttäytyminen ja ilkivalta) | 9,4 | 10,0 | 9,0 |
1) Lähde: Poliisibarometri 2012 ja 2014
2) 2015 alkaen rajatarkastustoiminta kirjattu omalle koodilleen
Hälytystoiminta | 2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (hälytystehtävät, määrä/htv) | 880 | 828 | 848 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 87 261 | 88 194 | 89 952 |
Henkilötyövuodet | 1 190 | 1 182 | 1 180 |
Hälytystoiminnan kustannukset, 1 000 euroa | 110 370 | 110 777 | 111 740 |
Taloudellisuus (kustannukset/hälytystehtävät A+B), euroa | 169 | 148 | 172 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Toimintavalmiusaika A-luokan tehtävissä, min | 9,5 | 10,1 | 10,1 |
Toimintavalmiusaika A- ja B-luokan tehtävissä, min | 17,9 | 18,0 | 18,7 |
Toimintavalmiusaika alle 20 min (%, A+B -tehtävistä) | 70,9 | 72,0 | 70,0 |
Toimintavalmiusaika alle 45 min (%, A+B -tehtävistä) | 92,2 | 90,0 | 89,0 |
Onnistuminen kiireellisissä hälytystehtävissä, keskiarvo vähintään, arvosana 1—41) | 3,1 | - | 3,2 |
Suoritteet | |||
Perheväkivaltaan liittyvät hälytystehtävät enintään, kpl | 25 237 | 25 000 | 25 000 |
A ja B hälytystehtävien määrä enintään, kpl | 653 140 | 750 000 | 650 000 |
A, B ja C hälytystehtävien määrä enintään, kpl | 1 046 888 | 980 000 | 1 000 000 |
1) Lähde: Poliisibarometri 2012 ja 2014
Poliisin mahdollisuudet panostaa mm. sarjoittamistyötä edellyttävään ns. pimeänä poliisin tietoon tulleiden rikosten selvittämiseen heikkenevät. Tämä osaltaan heikentää omaisuusrikosten selvitysasteita. Tämä on huolestuttavaa ottaen huomioon mm. voimakas kasvutrendi ulkomaisen ns. hit and run -tyyppisen omaisuusrikollisuuden vallatessa yhä enemmän alaa Suomen rikollisuuskentässä. Poliisin mahdollisuudet aikaa ja resursseja vaativaan pitkäjänteiseen työhön piilorikollisuuden paljastamiseksi tulevat jonkin verran heikkenemään. Tämä tulee näkymään etenkin törkeän huumerikollisuuden vähentyneenä paljastamisena. Resurssien vähentyminen voi näkyä selvitysasteen heikkenemisen ja piiloon jäävän rikollisuuden lisääntymisen lisäksi myös pidentyneinä tutkinta-aikoina. On myös huomioitava, että v. 2014 alussa tulleet keskeiset esi- ja poliisitutkintaa säätelevät säädösuudistukset (poliisi-, esitutkinta- ja pakkokeinolait) sekä niiden ohella EU:n piirissä annetun käännös- ja tulkkausdirektiivin voimaan saattaminen asettavat poliisille velvoitteita, jotka ovat omiaan jo sinällään pidentämään tutkinta-aikoja.
PTR-toiminnan rakennetta on uudistettu vuoden 2014 alussa ja toiminnasta on saatu myönteisiä kokemuksia. PTR-toiminnassa tapahtuvassa rikostorjunnassa poliisin yksiköt ovat kiinteästi mukana päivittäistoiminnassa, poliisiyksiköihin on perustettu RTA-yksiköitä.
Kansalaisten luottamus poliisin kykyyn ehkäistä, paljastaa ja selvittää rikoksia pyritään säilyttämään korkeana. Rikosasioiden pitkiin käsittelyaikoihin kiinnitetään huomiota. Talousrikostorjunnassa pyritään reaaliaikaiseen rikostutkintaan, avoinna olevien juttujen määrän vähentämiseen, tutkinta-aikojen lyhentämiseen ja takaisin saadun rikoshyödyn määrän kasvuun käytettävissä olevan kokonaisrahoituksen puitteissa. Rikosten ennalta estävää toimintaa toteutetaan lisäämällä moniviranomaisyhteistyötä, ihmisten omaa varautumista rikosuhkiin ja vastuuta rikostorjunnasta sekä kolmannen sektorin toimijoiden mukanaoloa. Henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten sekä seksuaalirikosten kokonaismäärää pyritään vähentämään ennalta estävällä toiminnalla ja rikostapausten paremmalla tunnistamisella. Järjestäytyneen rikollisuuden toimintaedellytyksiä heikennetään muun muassa hallinnollisten toimien mukaan ottamisella. Järjestäytynyttä rikollisuutta torjutaan yhteistyöllä Tullin ja Rajavartiolaitoksen kanssa sekä toimivalla kansainvälisellä yhteistyöllä. Tietoverkkorikollisuuden torjuntaan panostetaan osana järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaa ja ennalta ehkäisevää nettipoliisitoimintaa. Poliisi puuttuu rasistisia piirteitä omaavaan ja muuhun viharikollisuuteen sekä ihmiskauppaan. Poliisi ylläpitää muiden lainvalvontaviranomaisten, hallinnollisten viranomaisten sekä yksityisen sektorin toimijoiden kanssa tilannekuvaa rikollisuudesta yleisesti sekä sen tietyistä erityisalueista, mm. terrorismi ja järjestäytynyt rikollisuus.
Rikostorjunta reagoi toimintaympäristön muuttuviin tarpeisiin ja kykenee estämään ennalta rikoksia, paljastamaan piilossa olevaa rikollisuutta sekä toteuttamaan rikosvastuuta.
Rikostorjunta | 2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (selvitetyt rikoslakirikokset/htv) | 75 | 73 | 72 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 282 552 | 284 426 | 261 526 |
Henkilötyövuodet | 3 885 | 3 929 | 3 662 |
Rikostorjunnan kustannukset, 1 000 euroa | 360 645 | 360 599 | 342 699 |
Taloudellisuus (kustannukset/selvitetyt rikoslakirikokset), euroa | 1 242 | 1 255 | 1 293 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Rikoslakirikosten selvitystaso (pl. liikennerikokset), %, vähintään | 47,5 | 45,0 | 43,0 |
Rikoslakirikosten tutkinta-aika (pl. liikennerikokset), ka, vrk | 112 | 113 | 115 |
Omaisuusrikosten selvitystaso, %, vähintään | 36,1 | 35,9 | 34,5 |
Henkeen ja terveyteen kohdistuneiden rikosten selvitystaso, %, vähintään | 75,7 | 75,6 | 74,0 |
Päätettyjen talousrikosjuttujen sisälläoloaika, ka, vrk, enintään | 469 | 453 | 500 |
Talousrikostorjunnan henkilötyövuodet | 427 | 417 | 330 |
Järjestäytyneiden rikollisryhmien määrä (EU- ja muut ryhmät), kpl | 73 | 73 | 73 |
Järjestäytyneisiin rikollisryhmiin kuuluvien henkilöiden määrä, kpl | 950 | 950 | 950 |
Onnistuminen väkivaltarikosten selvittämisessä ja torjunnassa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,9 | - | 2,9 |
Onnistuminen talousrikosten torjunnassa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,6 | - | 2,6 |
Onnistuminen huumerikosten selvittämisessä/paljastamisessa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,8 | - | 2,8 |
Onnistuminen asuntomurtojen selvittämisessä, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,7 | - | 2,6 |
Onnistuminen autovarkauksien selvittämisessä, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,6 | - | 2,6 |
Onnistuminen rasismiin viittaavien rikosten paljastamisessa ja tutkinnassa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,7 | - | 2,7 |
Verkossa tapahtuva poliisitoiminta (esim. vihjepalvelu, verkkopoliisi), keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 3,5 | - | 3,3 |
IT-tutkintaan käytetyt henkilötyövuodet | 40 | 40 | 50 |
Suoritteet | |||
Kaikki selvitetyt rikokset, määrä, sis. liikennerikkomukset | 621 248 | 667 293 | 640 000 |
Selvitetyt rikoslakirikokset, määrä | 290 455 | 287 432 | 265 000 |
Haltuun saatu rikoshyöty kaikissa rikoksissa (netto), milj. euroa | 58,2 | 55 | 45 |
Haltuun saatu rikoshyöty talousrikoksissa (netto), milj. euroa | 47,7 | 45 | 35 |
Päätettyjen talousrikosten määrä, kpl | 1 973 | 1 844 | 1 600 |
Avoinna olevien talousrikosten määrä, kpl | 2 201 | 2 133 | 2 200 |
Päätettyjen järjestäytyneen rikollisuuden juttujen määrä, kpl | 643 | 573 | 560 |
Henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten määrä, kpl | 35 299 | 32 847 | 33 000 |
Poliisin tietoon tulleet törkeät huumausainerikokset, määrä | 864 | 1 049 | 830 |
1) Lähde: Poliisibarometri 2012 ja 2014
Lupahallinto vaikuttaa lupaharkinnan ja -valvonnan keinoin yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseen ja tukee poliisin ennalta estävää toimintaa. Asehallinto ja turvallisuusalan valvonta toimivat luotettavasti ja yhteiskunnan turvallisuusintressit huomioiden. Vaikutukset ulottuvat myös yksityisen turva-alan luotettavaan toimintaan. Erityisesti ampuma-aseturvallisuuden parantamista tuetaan kehittämällä yhtenäisiä lupaprosesseja. Ulkomaalaislupa-asioiden toimivallan siirtoa Maahanmuuttovirastolle valmistellaan. Lisäksi saatetaan loppuun ajokorttiasioiden siirto poliisilta Liikenteen turvallisuusvirastolle v. 2016 alusta lukien. Henkilöllisyyttä osoittavan asiakirjan hakijan luotettavaan tunnistamiseen kiinnitetään erityistä huomiota. Poliisin lupahallinnon palvelut noudattavat hyvän hallinnon periaatteita. Tietojärjestelmät, menettelyt ja rakenteet tukevat päätösten yhdenmukaisuutta sekä sujuvaa, yhdenmukaista, taloudellisesti tehokasta ja oikeudenmukaista päätöksentekoa. Asiakaskäyntien määrää vähennetään mm. sähköisiä palveluita kehittämällä ja tavoitteiden mukainen käyttöaste varmistamalla. Lupapalveluiden kustannusvastaavuus, kehittäminen ja kysyntää vastaava resursointi varmistetaan.
Lupahallinto | 2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (poliisin myöntämät luvat/htv) | 1 651 | 1 693 | 1 540 |
Lupahallinnon tuottotavoite, 1 000 euroa | 64 370 | 61 000 | 51 725 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | |||
Henkilötyövuodet | 843 | 852 | 756 |
Lupahallinnon kustannukset, 1 000 euroa | 60 634 | 61 000 | 51 725 |
Taloudellisuus (kustannukset/poliisin myöntämät luvat), euroa | 44 | 42 | 44 |
Lupahallinnon kustannusvastaavuus, % | 106 | 100 | 100 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Onnistuminen lupahallinnossa, arvosana 1—41) | 3,3 | - | 3,3 |
Suoritteet | |||
Poliisin myöntämät luvat yhteensä, kpl | 1 392 128 | 1 442 700 | 1 164 000 |
— Matkustusasiakirjat (passit ja henkilökortit yhteensä) | 857 267 | 936 000 | 980 000 |
— Ajoluvat | 355 524 | 326 000 | - |
— Aseluvat | 55 432 | 57 000 | 60 000 |
— Turva-alan luvat | 56 841 | 61 000 | 62 000 |
— Ulkomaalaisluvat | 55 043 | 50 000 | 50 000 |
— Muut luvat | 12 021 | 12 700 | 12 000 |
1) Lähde: Poliisibarometri
Lupavalvonta | 2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
Taloudellisuus | |||
---|---|---|---|
Henkilötyövuodet (sisältyvät lupahallinnon kokonaishtv-määrään) | 206 | 205 | 205 |
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | -5 816 | 6 615 | 8 777 |
Lupavalvonnan kustannukset (maksuttomat lupapalvelut), 1 000 euroa | 16 644 | 16 808 | 17 200 |
Suoritteet | |||
Valvonnalliset toimenpiteet yhteensä, kpl | - | 72 000 | 72 000 |
Poliisikoulutuksen tavoitteena on vastata poliisin henkilöstö- ja osaamistarpeeseen. Poliisiammattikorkeakoulun uusien opiskelijoiden määrä sovitetaan määrärahapuitteisiin. Poliisikoulutusta annetaan edelleen molemmilla kansalliskielillä. Koulutuksessa kehitetään kansainvälisen poliisiyhteistyön ja monikulttuurisuuden edellyttämää ammattitaitoa. Koulutuksen tuottavuutta parannetaan laajentamalla verkko-opetuksen käyttöä. Poliisiammattikorkeakoulu tuottaa tutkimustietoa poliisitoiminnan, sisäisen turvallisuuden ja oppilaitoksen opetuksen kehittämiseen.
Poliisikoulutus | 2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
Tuottavuus | |||
Vuoden aikana suoritetut tutkintokoulutuksen opintopisteet/opettajien kokonaishtv | 192 | 290 | 413 |
Julkaisut/tutkimuksen htv:t | 3,0 | 3,8 | 3,5 |
Taloudellisuus | |||
Poliisikoulutuksen kokonaiskustannukset, 1 000 euroa | 25 900 | 25 200 | 25 000 |
Henkilötyövuodet | 203 | 199 | 193 |
Perustutkinto/poliisi (AMK) - koulutuksen koulutuspäivän hinta, enintään, euroa | 278 | 230 | 200 |
Poliisipäällystötutkinto/poliisi (YAMK) - koulutuspäivän hinta, enintään, euroa | 276 | 260 | 260 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Perustutkintokoulutuksesta tavoiteajassa valmistuneet, % | 94,7 | 97,0 | 97,0 |
Suoritteet | |||
Perustutkintokoulutukseen hakijoiden määrä aloituspaikkaa kohden | 13,4 | 6,0 | 9,0 |
Perustutkintokoulutuksen aloittaneiden määrä, hlöä | 146 | 320 | 160 |
Perustutkintokoulutuksesta valmistuvien määrä, hlöä | 133 | 154 | 67 |
Yhteiset palvelut - tukitoiminnot ja muut tehtävät
2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
|
Yhteiset palvelut - tukitoiminnot1) | |||
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 134 987 | 134 496 | 130 788 |
Henkilötyövuodet | 1 043 | 1 055 | 1 016 |
Yhteiset palvelut - muut tehtävät2) | |||
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 46 624 | 46 302 | 44 611 |
Henkilötyövuodet | 710 | 701 | 675 |
Muiden tehtävien kustannukset, 1 000 euroa | 58 096 | 58 063 | 58 085 |
1) Tukitoiminnot = taloushallinto, henkilöstöhallinto, materiaalitoiminnot, tietotekniikka, tutkimus- ja analyysitoiminto, koulutus, työhyvinvointi, konsernipalvelut
2) Muut tehtävät = vartijat, vankilatoiminnot, vankikuljetukset, virka-avut, löytötavaratoiminto, kantelu- ja valitusasiat
Poliisin organisaatiota, toimintaa ja prosesseja kehitetään taloudellisemmaksi ja tuottavammaksi. Organisaatiomuutoksen toimeenpano varmistetaan pitkän aikavälin henkilöstösuunnittelulla. Poliisin henkilöstömäärä on sovitettu taloudellisiin reunaehtoihin. Poliisin palkkausjärjestelmä otetaan tarkasteluun.
Henkiset voimavarat | 2014 toteutuma1) |
2015 arvio |
2016 tavoite |
Henkilötyövuodet2) | 10 078 | 9 966 | 9 716 |
Naisia, %-osuus | 29,4 | 29,5 | 29,5 |
Poliisimiehet, htv | 7 426 | 7 325 | 7 100 |
Naisia, %-osuus | 15,6 | 15,7 | 15,7 |
Opiskelijat, htv3) | 166 | 161 | 173 |
Naisia, %-osuus | 27,7 | 27,8 | 24,8 |
Muu henkilöstö, htv | 2 486 | 2 480 | 2 443 |
Naisia, %-osuus | 70,6 | 70,7 | 70,7 |
Naisten %-osuus alipäällystössä, päällystössä ja päällikkötasolla | 10,3 | 10,4 | 10,4 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 10,4 | 10,0 | 10,0 |
Työtyytyväisyysindeksi | - | - | 3,3 |
1) Lähde PolStat, kaikki momentit. Vuoden 2013 toteutumassa poliisin momentilta 26.10.01 palkattujen osuus yht. 10 219 htv, muilta momenteilta palkattujen osuus yht. 144,9 htv. Vuoden 2014 arviossa muilta momenteilta palkattujen osuus yht. 144,9 htv. Vuoden 2014 arviossa muilta momenteilta palkattavien osuus yht. 150 htv. Vuoden 2015 tavoitteessa muilta momenteilta palkattavien osuus yht. 100 htv (75 htv poliisit + 25 htv muita virkoja).
2) Vuoden 2014 ja 2015 htv-määrässä mukana Suojelupoliisi (n. 240 htv)
3) Opiskelijoilla tarkoitetaan käytettävissä olevaan työvoimaan luettavat opiskelijat, jotka ovat työssäoppimisjaksolla työ- tai kenttäharjoittelussa.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 805 473 | 812 680 | 786 467 |
Bruttotulot | 85 411 | 78 500 | 68 495 |
Nettomenot | 720 062 | 734 180 | 717 972 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 14 293 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 25 653 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 72 510 | 70 120 | 60 115 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 70 009 | 70 120 | 60 115 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 2 501 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 104 | 100 | 100 |
Määrärahan tasokorotus vajaat 20 milj. euroa vuonna 2016 on osa sisäisen turvallisuuden resurssien lisäystä ja sillä on tarkoitettu rahoitettavan myös Vitja-tietojärjestelmän tarpeita ja maan ylimmän johdon henkilösuojauksen tehostamistarpeita.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
POHAn vuokramenot (siirto momentilta 26.01.01) | 355 |
Poliisin terrorismin torjunnan lisämääräraha vuodelle 2015 | -2 700 |
Poliisiopiskelijoiden ateriatuen muutos | -26 |
Poliisiopiskelijoiden korkeakoulutuen muutos | -312 |
PORA-hanke (siirto momentilta 28.40.01) | 75 |
Siirto momentille 26.01.01 (-1 htv) | -175 |
Siirto momentille 26.10.02 | -19 006 |
Tietoluovutusten maksuttomuus (siirto momentille 28.10.01) | -120 |
Turvapaikkamenojen lisäys | 4 500 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -266 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -6 048 |
Palkkaliukumasäästö | -2 384 |
Palkkausten tarkistukset | 4 296 |
Sisäinen turvallisuus ja oikeudenhoito (HO 2015) | 19 953 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -3 611 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -4 112 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 570 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -697 |
Tasomuutos | -6 500 |
Yhteensä | -16 208 |
2016 talousarvio | 717 972 000 |
2015 III lisätalousarvio | 1 366 000 |
2015 I lisätalousarvio | 770 000 |
2015 talousarvio | 734 180 000 |
2014 tilinpäätös | 731 422 000 |