Talousarvioesitys 2016
04. Liikevaihdon perusteella kannettavat verot ja maksut
01. Arvonlisävero
Momentille arvioidaan kertyvän 16 868 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu arvonlisäverolakiin (1501/1993). Merkittävimmän osan arvonlisäverotuksen veropohjasta muodostaa kotitalouksien kulutus, josta kertyy lähes 70 % arvonlisäveron tuotosta. Arvonlisäveroa kertyy myös valtiosektorin ja julkisen sektoriin luettavien sosiaaliturvarahastojen välituotekäytöstä. Kuntien ja kuntayhtymien välituotekäytöstä kerätään myös arvonlisäveroa, mutta koska kerätyt verot palautetaan paikallishallinnolle, ne eivät lisää valtion arvonlisäverotuottoja. Merkittävä verokertymän erä on myös ns. muun verovapaan toiminnan välituotekäytöstä kerättävä arvonlisävero. Tähän sisältyy mm. rahoitus- ja vakuutustoiminnan, asuntojen omistuksen ja vuokrauksen sekä yksityisen terveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen välituotekäytön arvonlisävero. Kotitalouksien kulutuksesta, valtion ja sosiaaliturvarahastojen sekä muun verovapaan toiminnan välituotekäytöstä kertyy yhteensä noin 86 % valtion arvonlisäverokertymästä. Arvonlisäveroa kertyy lisäksi mm. kotitalouksia palvelevien voittoa tavoittelemattomien yhteisöjen välituotekäytöstä ja investoinneista.
Arvonlisäveron veropohjan keskeisten erien muutos, %
2014 | 2015 ennuste |
2016 ennuste |
|
Kotitalouksien verollisten kulutusmenojen veropohja | 0,3 | 0,0 | 1,4 |
Valtiosektorin ja sosiaaliturvarahastojen toiminnan välituotekäyttö | -0,8 | -0,3 | 1,0 |
Muun verovapaan toiminnan välituotekäyttö | 1,2 | 0,2 | 2,5 |
Arvonlisäveron kertymä koostuu Verohallinnon ja Tullin kantamista arvonlisäveroista sekä muiden valtion tilivirastojen suoraan arvonlisäveromomentille kirjaamista määristä. Tulli kantaa arvonlisäveroa Euroopan unionin ulkopuolisesta tuonnista. Kertymästä vähennettävät arvonlisäveronpalautukset koostuvat arvonlisäverovelvollisille ilmoitusten, hakemusten ja muutosten johdosta palautetuista veroista. Varsinaisen veron lisäksi palautuksiin sisältyy kunnille palautettu arvonlisävero.
Arvonlisäveron kertymät (milj. euroa)
2014 tilinpäätös |
2015 talousarvio |
2016 esitys |
|
Verohallinnon bruttokertymä | 25 048 | 25 139 | 25 711 |
Tullilaitoksen nettokertymä | 2 395 | 2 325 | 2 432 |
Arvonlisäverokertymä muista valtion tilivirastoista | 59 | 59 | 60 |
Verohallinnon maksamat palautukset | -10 949 | -10 865 | -11 335 |
Arvonlisäverokertymä yhteensä | 16 553 | 16 658 | 16 868 |
Arvonlisäveroennusteen osuvuus riippuu keskeisesti siitä, miten kulutuksen kokonaisarvon kehitys ja kohdentuminen kyetään ennakoimaan. Muutokset kulutuksessa vaikuttavat nykyisen kulutuksen lisäksi ennustettuun tulevaan kulutukseen ja sitä kautta ennustettuun arvonlisäveropohjaan.
Tuottoennusteessa on otettu huomioon arvonlisäveron verotuet, jotka muodostuvat alennetuista verokannoista. Verotuiksi määritellään myös joitain EU:n arvonlisäverodirektiivistä poikkeavia eriä sekä arvonlisäveron alarajaan liittyvä huojennus. Arvonlisäverotukseen kohdistuu 20 verotukea vuonna 2016. Niiden kokonaissummaksi arvioidaan noin 3 mrd. euroa.
Arvonlisäveroon kohdistuvat verotuet (milj. euroa)
2014 | 2015 | 2016 | |
Elintarvikkeiden ja rehujen alennettu alv-kanta (14 %) | 1 191 | 1 181 | 1 196 |
Lääkkeiden alennettu alv-kanta (10 %) | 324 | 323 | 328 |
Henkilökuljetusten alennettu alv-kanta (10 %) | 253 | 258 | 266 |
Tilattujen sanoma- ja aikakauslehtien sekä yhdistysten jäsenlehtien painoksen myynnin alennettu alv-kanta (10 %) | 118 | 117 | 119 |
Ravintola- ja ateriapalvelujen alennettu alv-kanta (14 %) | 509 | 519 | 533 |
Muut verotuet | 520 | 523 | 573 |
Verotuet yhteensä | 2 915 | 2 921 | 3 015 |
2016 talousarvio | 16 868 000 000 |
2015 II lisätalousarvio | -274 000 000 |
2015 talousarvio | 16 932 000 000 |
2014 tilinpäätös | 16 552 721 016 |
02. Eräistä vakuutusmaksuista suoritettava vero
Momentille arvioidaan kertyvän 785 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu lakiin eräistä vakuutusmaksuista suoritettavasta verosta eli vakuutusmaksuverolakiin (664/1966). Vero on tarkoitettu ensi vaiheessa vakuutuslaitosten kannettavaksi ja siirrettäväksi vakuutuksenottajien rasitukseksi. Vakuutusmaksuvero täydentää arvonlisäveroa, koska arvonlisäverotuksessa vakuutuspalvelut on jätetty verotuksen ulkopuolelle. Vakuutusmaksuveron verokanta on seurannut yleisen arvonlisäverokannan kehitystä. Vuonna 2016 vero on 24 % vakuutusmaksuista, joihin vero ei sisälly.
2016 talousarvio | 785 000 000 |
2015 talousarvio | 760 000 000 |
2014 tilinpäätös | 749 584 418 |
03. Apteekkimaksut
Momentille arvioidaan kertyvän 159 800 000 euroa.
Selvitysosa:Tulot ovat apteekkimaksusta annetun lain (148/1946) mukaisia maksuja.
Apteekkimaksusta annetun lain taulukkoa on tarkoitus tarkistaa siten, että tarkistus perustuu toteutuneeseen kokonaisliikevaihdon muutokseen vuodesta 2013 vuoteen 2014. Tarkistettua apteekkimaksutaulukkoa sovelletaan apteekkimaksuun, joka määrätään vuoden 2015 liikevaihdon perusteella.
2016 talousarvio | 159 800 000 |
2015 talousarvio | 157 500 000 |
2014 tilinpäätös | 156 601 052 |