Talousarvioesitys 2016
Talousarvioesitys HE 30/2015 vp (28.9.2015)
Selvitysosa:Luvun menot koostuvat sosiaali- ja terveysministeriön, työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan, sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisten valtion mielisairaaloiden, lastensuojeluyksiköiden ja vankiterveydenhuollon yksikön toimintamenoista sekä eräistä muista menoista.
Pääluokkaperusteluissa on esitetty sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan toimintapoliittiset tavoitteet. Lähtökohtana on poliittisen tason ohjaus, joka on linjattu hallitusohjelmassa.
Sosiaali- ja terveysministeriö johtaa ja ohjaa sosiaaliturvan ja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen kehittämistä sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä. Ministeriö määrittelee sosiaali- ja terveyspolitiikan suuntaviivat, valmistelee keskeiset uudistukset ja ohjaa niiden toteuttamista ja yhteensovittamista. Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan ja sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan tavoitteena on tuottaa asiakkailleen kohtuullisessa ajassa oikeat, perustellut ja yhdenmukaiset päätökset. Valtion mielisairaalat tuottavat valtakunnallisia oikeuspsykiatrian erikoisalan hoito- ja tutkimuspalveluja. Valtion lastensuojeluyksiköiden tehtävänä on lastensuojelulain mukainen avo-, sijais- ja jälkihuolto. Vankiterveydenhuollon yksikön tehtävänä on vastaavasti vankien terveydenhuollon järjestäminen.
01. Sosiaali- ja terveysministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 30/2015 vp (28.9.2015)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 28 797 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Kansallisen veteraanipäivän pääjuhlan järjestämiseen
2) lääkinnällisen pelastustoimen ja poikkeusolojen valmiudesta sekä näihin liittyvien laitteiden ja kalusteiden hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymien tutkimus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
4) tasa-arvon tietopalvelun ylläpitoon liittyviin kustannuksiin
5) yleissitovien työehtosopimusten kääntämiseen ruotsiksi.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö toimeenpanee hallitusohjelman ja ministeriön strategisten linjausten tavoitteet käyttäen apuna virastojen ja laitosten asiantuntemusta tulossopimuksissa sovittujen tavoitteiden mukaisesti.
Sosiaali- ja terveysministeriön talousarvio perustuu maksullisen toiminnan osalta osittain nettobudjetointiin. Toimintamenomomentille tuloutettavat tulot ovat valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämien perusteiden mukaisia tuloja lääkkeiden hintalautakunnan maksullisista suoritteista ja tuloja työsuojeluhallinnon maksullisista suoritteista sekä raha-automaattiavustuksista annetun lain (1056/2001) 45 §:n mukaisia korvauksia Raha-automaattiyhdistyksen valvonnasta ja ohjauksesta sekä sosiaali- ja terveysministeriön peliriippuvuuden seurannan ja tutkimuksen kustannusten korvaamisesta antaman asetuksen (381/2002) nojalla rahapeliyhteisöiltä perittäviä korvauksia arpajaisiin osallistumisesta aiheutuvien ongelmien seuraamisesta ja tutkimisesta.
Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut toiminnalleen seuraavat alustavat tulostavoitteet vuodelle 2016:
- — Kehitetään laskentatointa ja muuta seurantaa Kieku-tietojärjestelmän puitteissa.
- — Maksullisen toiminnan, joka on suhteellisen vähäistä, tavoitteena on julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus ja liiketaloudellisten suoritteiden osalta kannattavuus.
- — Toteutetaan ja seurataan ministeriön vastuulla olevia hallitusohjelman kärkihankkeita ja muita hankkeita, kuten Kansallisten sähköisten tietojärjestelmien kehittämishanke (KanTa ja Tikesos).
- — Valmistellaan sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistuksen järjestämistä, rahoitusta, kehittämistä ja valvontaa koskevaa lakiuudistusta.
- — Lisätään tutkimus- ja kehittämislaitosten yhteistyötä.
- — Jatketaan tasa-arvon valtavirtaistamista.
- — Vahvistetaan lainsäädännön vaikutusten arviointia.
- — Sosiaali- ja terveysministeriön henkilöstön ja henkilöstörakenteen kehittämistä jatketaan ministeriön tuottavuuden kehittämiselle asetetut tavoitteet huomioon ottaen siten, että ministeriön ydintehtävissä tarvittavat voimavarat ja osaaminen varmistetaan.
- — Työtyytyväisyysindeksi on vähintään 3,6 (asteikolla 1—5) (v. 2015 tavoite 3,6, v. 2014 toteutuma 3,6, v. 2013 toteutuma 3,5, v. 2011 toteutuma 3,5).
- — Sairauspoissaoloja on enintään 8 pv/htv (v. 2015 tavoite 8,0, v. 2014 toteutuma 9,5, v. 2013 toteutuma 8,4, v. 2012 toteutuma 8,6).
EU-projektien tuloja sekä muilta kansainvälisiltä tahoilta saatavia tuloja arvioidaan kertyvän 5 000 euroa ja näitä vastaavien bruttomenojen arvioidaan olevan 5 000 euroa.
Viraston tulosalueittaiset menot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Johto ja erillisyksiköt | 6 270 | 4 572 | 4 291 |
Johdon tuki | |||
Hallinto- ja suunnitteluosasto | 15 311 | 6 707 | 6 236 |
Vakuutusosasto | 3 674 | 3 569 | 3 355 |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osasto | 5 044 | 5 278 | 4 962 |
Sosiaali- ja terveyspalveluosasto | 6 382 | 6 066 | 5 703 |
Työsuojeluosasto | 4 421 | 4 520 | 4 250 |
Yhteensä | 41 102 | 30 712 | 28 797 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 45 841 | 34 875 | 32 897 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 4 669 | 4 163 | 4 100 |
Nettomenot | 41 172 | 30 712 | 28 797 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 8 594 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 8 578 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Adoptiolautakunnan lisääntyneet tehtävät (siirto momentille 33.02.05) | -70 |
Palveluvalikoimaneuvoston toimintakulut (siirto momentilta 33.30.28) | 572 |
Poliittinen toiminta (HO 2015) | -131 |
Puolustusvoimien terveydenhuollon ja vankiterveydenhuollon valvonta (siirto momentille 33.02.05) (-1 htv) | -70 |
Siirto momentille 23.01.02 | -150 |
VNHY:n perustamisesta aiheutuva siirto momentille 23.01.01 (-5 htv) | -1 488 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -30 |
Palkkaliukumasäästö | -223 |
Palkkausten tarkistukset | 193 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -200 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -300 |
Valtion vahingonkorvaustoiminnan keskittäminen (siirron palautus momentilta 28.20.01) | 2 |
Tasomuutos | -20 |
Yhteensä | -1 915 |
2016 talousarvio | 28 797 000 |
2015 I lisätalousarvio | 19 000 |
2015 talousarvio | 30 712 000 |
2014 tilinpäätös | 41 156 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 118/2015 vp (19.11.2015)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 29 008 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys 211 000 euroa talousarvioesityksen 28 797 000 euroon nähden on siirtoa momentilta 23.01.01 valtioneuvoston hallintoyksikön perustamisesta aiheutuvista määrärahatarkistuksista johtuen.
2016 talousarvio | 29 008 000 |
2015 IV lisätalousarvio | -162 000 |
2015 I lisätalousarvio | 19 000 |
2015 talousarvio | 30 712 000 |
2014 tilinpäätös | 41 156 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 28/2015 vp (18.12.2015)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 29 008 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Kansallisen veteraanipäivän pääjuhlan järjestämiseen
2) lääkinnällisen pelastustoimen ja poikkeusolojen valmiudesta sekä näihin liittyvien laitteiden ja kalusteiden hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymien tutkimus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
4) tasa-arvon tietopalvelun ylläpitoon liittyviin kustannuksiin
5) yleissitovien työehtosopimusten kääntämiseen ruotsiksi.
II lisätalousarvioesitys HE 88/2016 vp (26.5.2016)
Momentilta vähennetään 244 000 euroa.
Selvitysosa:Vähennys aiheutuu VaEL-maksun väliaikaisesta alentamisesta.
2016 II lisätalousarvio | -244 000 |
2016 talousarvio | 29 008 000 |
2015 tilinpäätös | 30 569 000 |
2014 tilinpäätös | 41 156 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 13/2016 vp (22.6.2016)
Momentilta vähennetään 244 000 euroa.
02. Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 30/2015 vp (28.9.2015)
Momentille myönnetään 2 242 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnalle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2016. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta toimii toimialansa ensimmäisenä muutoksenhakuasteena edistäen kansalaisten oikeusturvaa yhdenmukaisilla ja oikeudenmukaisilla päätöksillä. Tavoitteena on käsittelyajan lyhentäminen.
2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 arvio |
|
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Päätösten hinta (euroa/ratkaisu) | 241 | 237 | 237 |
Työn tuottavuus (ratkaisut/htv) | 321 | 325 | 343 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Vireille tulleet valitusasiat | 9 500 | 12 000 | 11 000 |
Valitusten käsittelyaika (kk) | 7,1 | 7,4 | 7 |
Työn tuottavuus on laskettu seuraavien arvioiden mukaan: 12 000 päätöstä ja 35 henkilötyövuotta. Päätöksen hinta on laskettu 12 000 päätöksen ja 2 242 000 euron määrärahan mukaan.
Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan suoritteet, eli valitusten ja poistohakemusten johdosta annetut päätökset, ovat maksuttomia.
Henkilöstön osaamisesta huolehditaan. Lautakunnan johtamisjärjestelmän toimivuutta, esimiesten johtamistaitoa ja työhyvinvointia seurataan määräajoin työtyytyväisyyskyselyin.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Palkkaliukumasäästö | -7 |
Palkkausten tarkistukset | 14 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -11 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 3 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -2 |
Yhteensä | -3 |
2016 talousarvio | 2 242 000 |
2015 I lisätalousarvio | 185 000 |
2015 talousarvio | 2 245 000 |
2014 tilinpäätös | 2 305 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 118/2015 vp (19.11.2015)
Momentille myönnetään 2 592 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan.
Lisäys 350 000 euroa talousarvioesityksen 2 242 000 euroon nähden aiheutuu lisääntyvistä valitusasioiden määristä. Jotta Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan toiminta ei ruuhkautuisi uudelleen, lautakunnan tulisi palkata lisähenkilökuntaa käsittelemään kasvavia valitusmääriä.
2016 talousarvio | 2 592 000 |
2015 IV lisätalousarvio | 300 000 |
2015 I lisätalousarvio | 185 000 |
2015 talousarvio | 2 245 000 |
2014 tilinpäätös | 2 305 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 28/2015 vp (18.12.2015)
Momentille myönnetään 2 592 000 euroa.
II lisätalousarvioesitys HE 88/2016 vp (26.5.2016)
Momentille myönnetään lisäystä 93 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahan muutoksessa on otettu huomioon lisäyksenä 110 000 euroa työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan uuden asianhallintajärjestelmän käyttöönoton ja toimivuuden edellyttämien lisätöiden toteuttamisesta ja vähennyksenä 17 000 euroa VaEL-maksun väliaikaisesta alentamisesta johtuen.
2016 II lisätalousarvio | 93 000 |
2016 talousarvio | 2 592 000 |
2015 tilinpäätös | 2 730 000 |
2014 tilinpäätös | 2 305 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 13/2016 vp (22.6.2016)
Momentille myönnetään lisäystä 93 000 euroa.
III lisätalousarvioesitys HE 221/2016 vp (27.10.2016)
Momentille myönnetään lisäystä 150 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu valitus- ja poistoasioiden ruuhkan purkamisesta ja käsittelyaikojen lyhentämisestä, jotta päätöstuotanto pysyisi alkuvuoden 2016 tasossa.
2016 III lisätalousarvio | 150 000 |
2016 II lisätalousarvio | 93 000 |
2016 talousarvio | 2 592 000 |
2015 tilinpäätös | 2 730 000 |
2014 tilinpäätös | 2 305 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2016 vp (25.11.2016)
Momentille myönnetään lisäystä 150 000 euroa.
03. Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 30/2015 vp (28.9.2015)
Momentille myönnetään 4 513 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2016. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta toimii toimialansa ensimmäisenä muutoksenhakuasteena kaikissa Kansaneläkelaitoksen käsittelemissä asioissa, opintotukea ja työttömyysturvaa lukuun ottamatta, edistäen kansalaisten oikeusturvaa toimeentuloa koskevissa asioissa tuottamalla mahdollisimman nopeasti oikeita, yhdenmukaisia ja oikeudenmukaisia päätöksiä. Tavoitteena on käsittelyajan lyhentäminen.
2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 arvio |
|
Tuottavuus ja taloudellisuus | |||
Päätösten hinta (euroa/ratkaisu) | 201 | 197 | 197 |
Työn tuottavuus (ratkaisut/htv) | 403 | 400 | 400 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Vireille tulleet valitusasiat (lkm) | 22 000 | 22 000 | 28 000 |
Valitusten käsittelyaika (kk) | 7 | 7 | 6 |
Työn tuottavuus on laskettu arvioilla 23 000 ratkaisua ja 57,5 henkilötyövuotta. Päätöksen hinta on laskettu arvioilla 23 000 ratkaisua ja 4 513 000 euron määrärahalla.
Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle tehdyistä valituksista annetut päätökset ovat maksuttomia.
Lautakunnan toimintaa tehostetaan, työprosesseja kehitetään ja parannetaan edelleen. Lisäksi henkilöstön työtä kehitetään tehtävien vaatimustason sekä työn haasteellisuuden lisäämiseksi sekä uudistetaan lautakunnan henkilöstörakennetta uusien tehtävien mukaisiksi. Henkilöstön työhyvinvointia tukevia toimenpiteitä jatketaan edelleen työpaikkaselvityksen mukaisesti.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Palkkaliukumasäästö | -28 |
Palkkausten tarkistukset | 26 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -23 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 4 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -5 |
Yhteensä | -26 |
2016 talousarvio | 4 513 000 |
2015 I lisätalousarvio | 271 000 |
2015 talousarvio | 4 539 000 |
2014 tilinpäätös | 4 648 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 118/2015 vp (19.11.2015)
Momentille myönnetään 5 063 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan.
Lisäys 550 000 euroa talousarvioesityksen 4 513 000 euroon nähden aiheutuu lisääntyvistä valitusasioiden määristä. Jotta Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan toiminta ei ruuhkautuisi uudelleen, lautakuntaan tulisi palkata lisähenkilökuntaa käsittelemään kasvavia valitusmääriä.
2016 talousarvio | 5 063 000 |
2015 IV lisätalousarvio | 700 000 |
2015 I lisätalousarvio | 271 000 |
2015 talousarvio | 4 539 000 |
2014 tilinpäätös | 4 648 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 28/2015 vp (18.12.2015)
Momentille myönnetään 5 063 000 euroa.
II lisätalousarvioesitys HE 88/2016 vp (26.5.2016)
Momentille myönnetään lisäystä 167 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahan muutoksessa on otettu huomioon lisäyksenä 200 000 euroa sosiaaliturvan muutoslautakunnan uuden asianhallintajärjestelmän käyttöönoton ja toimivuuden edellyttämien lisätöiden toteuttamisesta ja vähennyksenä 33 000 euroa VaEL-maksun väliaikaisesta alentamisesta johtuen.
2016 II lisätalousarvio | 167 000 |
2016 talousarvio | 5 063 000 |
2015 tilinpäätös | 5 510 000 |
2014 tilinpäätös | 4 648 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 13/2016 vp (22.6.2016)
Momentille myönnetään lisäystä 167 000 euroa.
04. Valtion mielisairaaloiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 30/2015 vp (28.9.2015)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 576 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) tieteellisestä tutkimustyöstä ja yliopisto-opetuksesta aiheutuneiden menojen sekä muiden toimintamenojen maksamiseen
2) vaarallisten ja vaikeahoitoisten lasten ja nuorten psykiatrisen hoitoyksikön palvelujen kysynnän vaihtelusta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) maatalousavustuksia vastaavien menojen maksamiseen
4) sairaaloiden yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuviin kustannuksiin.
Selvitysosa:Valtion mielisairaaloiden menot katetaan pääasiassa kuntien maksamilla korvauksilla. Kunnilta perittävät korvaukset hinnoitellaan valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämien liiketaloudellisten perusteiden mukaisesti. Asiakasmaksut peritään sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain (734/1992) mukaisesti.
Valtion mielisairaaloille asetettavat tulostavoitteet määritellään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja mielisairaaloiden välisissä tulossopimuksissa vuodelle 2016.
Sairaaloiden toiminnassa painottuu oikeuspsykiatrinen erityisosaaminen, ja hoitotoimintaa tukevaa tieteellistä tutkimustyötä tehdään ja hyödynnetään jatkuvasti. Hoidon laatuun ja hoidon tulosten seurantaan kiinnitetään edelleen huomiota terapeuttisia valmiuksia lisäämällä. Hoitoa kehitetään siten, että pakkotoimia tarvittaisiin mahdollisimman vähän. Lisäksi parannetaan toiminnan mittausmenetelmiä ja seurantajärjestelmiä.
Toiminnan tuottavuutta parannetaan kehittämällä muun muassa erityistason psykiatrisen sairaanhoidon vaatimuksia vastaavaa moniammatillista työskentelyä sekä työnjohtoa. Valtion mielisairaalat toimivat tehokkaasti ja taloudellisesti huolehtien samalla toimintansa laadun kehittämisestä. Maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan kustannukset.
Valtion mielisairaaloiden rahoitusrakenne (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
2014 toteutuma |
htv | 2015 arvio |
htv | 2016 arvio |
htv | |
Toimintamenomääräraha | 600 | 7 | 590 | 5 | 576 | 3 |
Liiketaloudelliset suoritteet | 57 837 | 800 | 58 994 | 809 | 60 739 | 809 |
Ulkopuolinen rahoitus yhteensä | 57 | 1 | 252 | 1 | 150 | 1 |
Yhteensä | 58 494 | 808 | 59 836 | 815 | 61 465 | 813 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 58 494 | 59 836 | 61 465 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 57 796 | 59 246 | 60 889 |
Nettomenot | 698 | 590 | 576 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 600 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 502 |
Mielisairaaloiden tuottavuuden (laskutettujen hoito- ja mielentilatutkimuspäivien määrä/henkilötyövuodet) kehitys
2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 arvio |
|
Niuvanniemen aikuisosastot | 200,46 | 195,06 | 195,58 |
Niuvanniemen nuoriso-osasto | 96,47 | 88,57 | 88,82 |
Vanhan Vaasan aikuisosastot | 193,94 | 194,84 | 191,00 |
Mielisairaaloiden taloudellisuuden (kokonaiskustannukset/laskutetut hoito- ja mielentilatutkimuspäivät) arvioitu kehitys
2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 arvio |
|
Niuvanniemen aikuisosastot | 352,27 | 366,97 | 369,50 |
Niuvanniemen nuoriso-osasto | 856,18 | 884,57 | 887,40 |
Vanhan Vaasan aikuisosastot | 368,87 | 385,02 | 410,00 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (liiketaloudelliset suoritteet, 1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 57 412 | 58 842 | 59 877 |
— muut tuotot | 1 082 | 994 | 1 012 |
Tuotot yhteensä | 58 494 | 59 836 | 60 889 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 57 337 | 58 909 | 60 566 |
— osuus yhteiskustannuksista | 459 | 337 | 323 |
Kustannukset yhteensä | 57 796 | 59 246 | 60 889 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 698 | 590 | - |
Kustannusvastaavuus, % | 101 | 101 | 100 |
Mielisairaaloiden arvioidaan tuottavan asiakkailleen mm. seuraavat suoritteet
2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 arvio |
|
Hoitopotilaiden hoitovuorokausia | 143 595 | 142 218 | 142 430 |
Mielentilatutkimushoitovuorokausia | 5 284 | 5 190 | 5 194 |
Mielentilatutkimuksia | 83 | 80 | 80 |
Alaikäisten hoitoyksikön hoitopäiviä | 4 671 | 4 562 | 4 575 |
Alaikäisten hoitoyksikön mielentilatutkimusvuorokausia | 58 | 110 | 110 |
Alaikäisten hoitoyksikön mielentilatutkimuksia | 1 | 2 | 2 |
Henkilöstön uudistumista ja työkykyä tuetaan kehittämällä muun muassa erityistason psykiatrisen sairaanhoidon vaatimuksiin entistä paremmin sopivia hoitomenettelyjä sekä tehostamalla työnohjausjärjestelmää ja työhyvinvointiohjelmia. Tavoitteena on vähentää sairauspäiviä ja parantaa työterveysindeksiä. Henkilöstön täydennyskoulutusta tuetaan. Sisäisen erityistason täsmäkoulutusta lisätään.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -3 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -10 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -1 |
Yhteensä | -14 |
2016 talousarvio | 576 000 |
2015 talousarvio | 590 000 |
2014 tilinpäätös | 600 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 28/2015 vp (18.12.2015)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 576 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) tieteellisestä tutkimustyöstä ja yliopisto-opetuksesta aiheutuneiden menojen sekä muiden toimintamenojen maksamiseen
2) vaarallisten ja vaikeahoitoisten lasten ja nuorten psykiatrisen hoitoyksikön palvelujen kysynnän vaihtelusta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) maatalousavustuksia vastaavien menojen maksamiseen
4) sairaaloiden yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuviin kustannuksiin.
05. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisten lastensuojeluyksiköiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 30/2015 vp (28.9.2015)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 016 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) koulukotien sekä vankilan perheosaston sisällölliseen kehittämiseen, toiminnan tukemiseen ja toimintaympäristön kehittämiseen
2) oppilashoitopaikka- ja koulupaikkakysynnän sekä vankilan perheosaston paikkakysynnän vuosittaisen vaihtelun tasaamiseen
3) alueellisten ja kansainvälisten yhteistyöverkostojen kehittämiseen
4) koulukotien ja vankilan perheosaston yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen
5) koulukotioppilaille tarkoitetun kuukausirahan ja heidän vanhemmilleen tarkoitetun ateriakorvauksen maksamiseen.
Selvitysosa:Valtion koulukotien menot katetaan pääasiassa kuntien maksamilla korvauksilla. Koulukodeissa annettavan perusopetuksen ja muun opetustoimen piiriin kuuluvan toiminnan rahoitukseen sovelletaan kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (1704/2009) säädöksiä. Rahoitusjärjestelmä perustuu laskennallisiin yksikköhintoihin, jotka opetus- ja kulttuuriministeriö määrää ja valtioneuvosto vahvistaa ennalta seuraavaa vuotta varten. Oppilaille ja heidän vanhemmilleen maksettavat korvaukset perustuvat lastensuojelulakiin (417/2007), -asetukseen (1010/1983) ja sosiaalihuoltolakiin (710/1982).
Kunnilta perittävät korvaukset hinnoitellaan valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämin liiketaloudellisin perustein.
Valtion koulukodeille asetettavat tavoitteet määritellään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja koulukotien välisissä tulossopimuksissa vuodelle 2016.
Valtion koulukotitoiminnan vaikuttavuutta lisätään hallinnollisen rakenteen konsernimaisuutta kehittämällä. Huume-, lääke- ja/tai alkoholiongelmista sekä mielenterveyden häiriöistä kärsivien lasten ja nuorten auttamiseen kiinnitetään koulukotitoiminnan kehittämisessä entistä enemmän huomiota. Voimavaroja suunnataan koulukotityön sisältöä, laatua, asiakaslähtöisyyttä ja tuloksellisuutta koskevaan tutkimus- ja kehittämistyöhön. Toiminnan laatua ja laatuajattelua kehitetään edelleen. Lasten ja nuorten psykososiaalista hoitoa kehitetään yhteistyössä lasten ja nuorten psykiatristen hoitoyksiköiden kanssa. Vankilan perheosastolla turvataan sijoitettujen lasten mahdollisuus turvallisiin varhaisen vuorovaikutuksen kokemuksiin sekä hyvään hoitoon ja huolenpitoon. Perheosaston työn vaikuttavuutta seurataan ja toimintaa kehitetään palvelujen ostajien eli kuntien muuttuvia tarpeita vastaavaksi.
Koulukodit toimivat tehokkaasti, taloudellisesti ja asiakassuuntautuneesti ja niiden laatu ja kustannusvaikuttavuus paranee. Maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan kustannukset.
Valtion koulukotien rahoitusrakenne (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
2014 toteutuma |
htv | 2015 varsinainen talousarvio |
htv | 2016 esitys |
htv | |
Toimintamenomääräraha | 548 | 5,5 | 1 031 | 5,5 | 1 016 | 5,5 |
Liiketaloudelliset suoritteet (sisältää opetushallituksen rahoitusosuuden) | 19 275 | 331,6 | 22 857 | 321,0 | 22 852 | 321,0 |
Yhteensä | 19 823 | 337,1 | 23 888 | 326,5 | 23 868 | 326,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 19 823 | 23 405 | 23 390 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 18 989 | 22 374 | 22 374 |
Nettomenot | 834 | 1 031 | 1 016 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 287 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 |
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon ulkopuolisena rahoituksena saatavat maatalousavustukset.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (liiketaloudelliset suoritteet, 1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 18 037 | 21 474 | 21 474 |
— muut tuotot | 2 722 | 2 352 | 2 352 |
Tuotot yhteensä | 20 759 | 23 826 | 23 826 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 1 484 | 1 452 | 1 452 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 21 166 | 23 909 | 23 426 |
— osuus yhteiskustannuksista | 427 | 401 | 401 |
Kustannukset yhteensä | 21 593 | 24 310 | 23 827 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -834 | -484 | -1 |
Kustannusvastaavuus, % | 96 | 98 | 100 |
Koulukotien maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan 100 % niiden kustannuksista. Koulukotien arvioidaan tuottavan maksullisina palveluina muun muassa seuraavat palvelut asiakkailleen:
Eräitä koulukotien maksullisen toiminnan asiakassuoritteita
2014 toteutunut |
2015 arvio |
2016 arvio |
|
Hoitovuorokausi | 38 326 | 40 341 | 40 341 |
Hoitovuorokausi erityisessä huolenpidossa | 5 973 | 5 691 | 5 691 |
Koulupäivä | 27 929 | 23 948 | 23 948 |
Jälkihuoltovuorokausi | 8 112 | 8 093 | 8 093 |
Vankilan perheosasto | |||
Hoitovuorokausi | 3 160 | 3 160 | 3 160 |
Henkilöstön jaksamista vahvistetaan säännöllisellä työnohjauksella ja tukemalla koulutukseen hakeutumista.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -5 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -10 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 1 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -1 |
Yhteensä | -15 |
2016 talousarvio | 1 016 000 |
2015 talousarvio | 1 031 000 |
2014 tilinpäätös | 548 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 28/2015 vp (18.12.2015)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 016 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) koulukotien sekä vankilan perheosaston sisällölliseen kehittämiseen, toiminnan tukemiseen ja toimintaympäristön kehittämiseen
2) oppilashoitopaikka- ja koulupaikkakysynnän sekä vankilan perheosaston paikkakysynnän vuosittaisen vaihtelun tasaamiseen
3) alueellisten ja kansainvälisten yhteistyöverkostojen kehittämiseen
4) koulukotien ja vankilan perheosaston yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen
5) koulukotioppilaille tarkoitetun kuukausirahan ja heidän vanhemmilleen tarkoitetun ateriakorvauksen maksamiseen.
06. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisen vankiterveydenhuollon yksikön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 30/2015 vp (28.9.2015)
Momentille myönnetään 16 659 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) vankiterveydenhuollon palvelujen kysynnän vaihtelusta aiheutuvien menojen maksamiseen
2) ostopalveluna hankittaviin vankien terveydenhoidon palveluiden maksamiseen
3) vankiterveydenhuollon hallinnonalasiirrosta aiheutuvien kustannusten maksamiseen
4) vankiterveydenhuollon yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen
5) vankiterveydenhuollon ja sen toimintaympäristön kehittämiseen
6) tieteellistä tutkimustyöstä aiheutuneiden menojen maksamiseen
7) alueellisten ja kansainvälisten yhteistyöverkostojen kehittämiseen.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen vankiterveydenhuollon järjestämisestä sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla. Vankiterveydenhuollon järjestäminen ja rahoittaminen siirtyy oikeusministeriön alaisesta Rikosseuraamuslaitoksesta sosiaali- ja terveysministeriön alaisen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaiseksi hallinnoksi, Vankiterveydenhuollon yksiköksi. Hallinnonalasiirron valmistelun pohjana on käytetty oikeusministeriön erittelyä vankien terveydenhuollon kustannusrakenteesta. Vankiterveydenhuollon järjestämistä varten rikosseuraamuslaitoksen toimintamenoista, momentilta 25.40.01 siirtyy sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalle, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisuuteen perustettavalla uudelle yksikölle 16 409 000 euroa 1.1.2016 lukien. Tämän lisäksi hallinnonalasiirto aiheuttaa pysyviä lisäkustannuksia, jotka budjetoidaan uutena määrärahana, 250 000 euroa Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle vuodesta 2016 lähtien.
Rikosseuraamuslaitos säilyy hallinnonalansiirron jälkeen vankiterveydenhuollon tilojen vuokralaisena ja vastaa myös jatkossa niiden kustannuksista.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tarkoituksena on käynnistää hallinnonalasiirron jälkeen vankiterveydenhuollon kehittämisohjelma, jolla mm. pyritään lisäämään entisestään vankien saamien terveyspalvelujen vaikuttavuutta ja laatua, tiivistämään yhteistyötä vankiloiden psykologien, sosiaali- ja päihdetyöntekijöiden kanssa ja varmistamaan hoidon jatkuvuus vangin vapautumisen jälkeen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Vankiterveydenhuollon hallinnonalasiirrosta THL:lle aiheutuvat jatkuvaluonteiset kulut | 250 |
Vankiterveydenhuolto (siirto momentilta 25.40.01) | 16 409 |
Yhteensä | 16 659 |
2016 talousarvio | 16 659 000 |
2015 I lisätalousarvio | 421 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 28/2015 vp (18.12.2015)
Momentille myönnetään 16 659 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) vankiterveydenhuollon palvelujen kysynnän vaihtelusta aiheutuvien menojen maksamiseen
2) ostopalveluna hankittaviin vankien terveydenhoidon palveluiden maksamiseen
3) vankiterveydenhuollon hallinnonalasiirrosta aiheutuvien kustannusten maksamiseen
4) vankiterveydenhuollon yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen
5) vankiterveydenhuollon ja sen toimintaympäristön kehittämiseen
6) tieteellistä tutkimustyöstä aiheutuneiden menojen maksamiseen
7) alueellisten ja kansainvälisten yhteistyöverkostojen kehittämiseen.
II lisätalousarvioesitys HE 88/2016 vp (26.5.2016)
Momentilta vähennetään 137 000 euroa.
Selvitysosa:Vähennys aiheutuu VaEL-maksun väliaikaisesta alentamisesta.
2016 II lisätalousarvio | -137 000 |
2016 talousarvio | 16 659 000 |
2015 tilinpäätös | 421 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 13/2016 vp (22.6.2016)
Momentilta vähennetään 137 000 euroa.
25. Sosiaali- ja terveydenhuollon kansalliset sähköiset asiakastietojärjestelmät (siirtomääräraha 3 v)
Talousarvioesitys HE 30/2015 vp (28.9.2015)
Momentille myönnetään 17 330 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisten sähköisten tietojärjestelmien (KanTa, sisältäen sosiaali- ja terveydenhuollon kansalliset sähköiset asiakastietojärjestelmät) strategiseen suunnitteluun sekä operatiiviseen suunnitteluun ja ohjaukseen (STM, THL)
2) KanTaan liittyvien kansallisten määrittelyjen tekemiseen ja ylläpitoon (THL)
3) korvauksen maksamiseen Kansaneläkelaitokselle sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (159/2007) ja sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain (61/2007) mukaisesti KanTa-palveluiden (kansallinen potilastietojen sähköinen arkistointipalvelu, reseptikeskus, kansallinen sosiaalihuollon arkistointipalvelu sekä kansalaisen omien sähköisten resepti- ja asiakastietojen katselupalvelu, potilaan tiedonhallintapalvelu ja lääkemääräysten kirjoituspalvelu) kehittämiseen (Kela)
4) valtionavustusten myöntämiseen sosiaali- ja terveydenhuollon paikallisen ja tietojärjestelmäinfrastruktuurin tehostamiseksi (STM, THL)
5) järjestelmän kehittämisyhteistyön, käyttöönoton ja levittämisen koordinointiin (THL)
6) enintään 30 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen vuodessa sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisten sähköisten asiakastietojärjestelmien strategista ja operatiivista suunnittelua ja ohjausta, kansallisten määrittelyjen tekemistä ja ylläpitoa ja järjestelmän kehittämistä sekä käyttöönottoa varten enintään ohjelmakauden loppuun saakka.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisten sähköisten asiakastietojärjestelmien strategisesta suunnittelusta ja ohjauksesta. Kansaneläkelaitoksen tehtävänä on sähköisen asiakastietoarkiston rakentaminen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (159/2007) ja sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain (61/2007) mukaisesti. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen yhteyteen perustettu operatiivinen yksikkö koordinoi sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisten sähköisten asiakastietojärjestelmien, kuten KanTa-hankkeen kansallisen määrittelytyön, ohjauksen, toimeenpanon ja kehittämisen, vastaavan työn sosiaalihuollon alueella sekä EU-tason yhteistyön (epSOS -hanke). Rahoituksen pääpaino siirtyy sosiaalihuollon sähköisen asiakastietojärjestelmän rakentamiseen tulevan lainsäädännön mukaisesti. Momentin määrärahaa on tarkoitus käyttää myös valtionavun maksamiseen kunnille ja kuntayhtymille sekä tarvittaessa muille tahoille sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäkokonaisuuden paikallisen ja alueellisen infrastruktuurin selkiyttämiseen ja tehostamiseen.
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Sosiaali- ja terveysministeriö | |
Strateginen suunnittelu ja ohjaus (STM) | 600 |
Lainsäädännön aiheuttamat muutokset sekä uusien järjestelmäpalvelujen hankinnat | 6 000 |
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | |
Toimeenpanon operatiivinen johtaminen | 2 300 |
Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisten määrittelyjen tekeminen ja ylläpito | 4 430 |
Valtionavustukset paikallisen ja alueellisen tietojärjestelmäinfrastruktuurin tehostamiseksi | 4 000 |
Yhteensä | 17 330 |
2016 talousarvio | 17 330 000 |
2015 talousarvio | 17 330 000 |
2014 tilinpäätös | 16 330 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 118/2015 vp (19.11.2015)
Momentille myönnetään 15 330 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Vähennys 2 000 000 euroa talousarvioesityksen 17 330 000 euroon nähden aiheutuu pysyvästä tasomuutoksesta.
2016 talousarvio | 15 330 000 |
2015 talousarvio | 17 330 000 |
2014 tilinpäätös | 16 330 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 16/2015 vp (10.12.2015)
Momentin määrärahaa (15,3 milj. euroa) käytetään valtakunnallisten sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäpalveluiden kehittämiseen ja käyttöönottoon. On myönteistä, että ns. Kanta-hankkeessa toteutetut palvelut on jo otettu laajalti käyttöön ja kehittämistyön painopiste alkaa nyt siirtyä sosiaalihuollon sähköisen asiakastietojärjestelmän, ns. Kansa-hankkeen toteuttamiseen.
Valiokunta toteaa, että sote-uudistusta sekä siihen liittyviä itsehallintoalueita koskevat linjaukset merkitsevät suuria kehittämistarpeita sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmille.
Valiokunta pitää hyvänä sote-ratkaisuun (7.11.2015) sisältyvää linjausta, jonka mukaan itsehallintoalueille perustetaan mm. yhteiset valtakunnalliset henkilöstö-, talous- ja tietohallinto- ja ICT-palvelut ja mahdolliset yhteiset laiteinfrastruktuuripalvelut. Itsehallintoalueiden yhteisen valtakunnallisen tietohallinto- ja ICT-palvelun tärkeänä käytännön tehtävänä on toteuttaa tiedon integraatiolle ja palveluiden sujuvuudelle tarvittava yhtenäinen ICT-alusta.
Valiokunta korostaa, että hankkeita on edistettävä määrätietoisesti ja huolehdittava siitä, että tietojärjestelmien yhteentoimivuus ja käytettävyys varmistetaan. On aivan olennaista, että tietojärjestelmät lisäävät työn tuottavuutta ja tuloksellisuutta ja että ne edistävät myös palveluiden laatua, saatavuutta ja tasa-arvoa.
Valiokunta pitää välttämättömänä, että tietojärjestelmien yhteentoimivuus varmistetaan myös yksityisen ja julkisen sektorin tietojärjestelmien kanssa. Itsehallintoalueiden tietohallinto ja sähköinen asiointi on myös järjestettävä niin, että se liittyy saumattomasti osaksi kansallista palveluväylää ja siihen liittyviä muita palveluita.
Eduskunnan kirjelmä EK 28/2015 vp (18.12.2015)
Momentille myönnetään 15 330 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisten sähköisten tietojärjestelmien (KanTa, sisältäen sosiaali- ja terveydenhuollon kansalliset sähköiset asiakastietojärjestelmät) strategiseen suunnitteluun sekä operatiiviseen suunnitteluun ja ohjaukseen (STM, THL)
2) KanTaan liittyvien kansallisten määrittelyjen tekemiseen ja ylläpitoon (THL)
3) korvauksen maksamiseen Kansaneläkelaitokselle sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (159/2007) ja sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain (61/2007) mukaisesti KanTa-palveluiden (kansallinen potilastietojen sähköinen arkistointipalvelu, reseptikeskus, kansallinen sosiaalihuollon arkistointipalvelu sekä kansalaisen omien sähköisten resepti- ja asiakastietojen katselupalvelu, potilaan tiedonhallintapalvelu ja lääkemääräysten kirjoituspalvelu) kehittämiseen (Kela)
4) valtionavustusten myöntämiseen sosiaali- ja terveydenhuollon paikallisen ja tietojärjestelmäinfrastruktuurin tehostamiseksi (STM, THL)
5) järjestelmän kehittämisyhteistyön, käyttöönoton ja levittämisen koordinointiin (THL)
6) enintään 30 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen vuodessa sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisten sähköisten asiakastietojärjestelmien strategista ja operatiivista suunnittelua ja ohjausta, kansallisten määrittelyjen tekemistä ja ylläpitoa ja järjestelmän kehittämistä sekä käyttöönottoa varten enintään ohjelmakauden loppuun saakka.
III lisätalousarvioesitys HE 221/2016 vp (27.10.2016)
Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahaa saa käyttää enintään 35 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen vuodessa sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisten sähköisten asiakastietojärjestelmien strategista ja operatiivista suunnittelua ja ohjausta, kansallisten määrittelyjen tekemistä ja ylläpitoa ja järjestelmän kehittämistä sekä käyttöönottoa varten enintään ohjelmakauden loppuun saakka.
Selvitysosa:ICT-muutoksen toteuttaminen ja digitalisaation suunnitelmallinen läpivienti edellyttävät vahvaa valtion ohjausta ja kansallisen tason koordinaatiota. Sote-uudistuksen valmistelun yhteydessä on rakennettava myös pysyvä toimintamalli maakuntien ja sote-palveluntuottajien tietohallinnon ohjaukseen. Sosiaali- ja terveysministeriön nykyinen henkilöresurssimäärä ei ole riittävä uudistuksen toimeenpanoon ja muutoshallintaan.
Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.
2016 III lisätalousarvio | — |
2016 talousarvio | 15 330 000 |
2015 tilinpäätös | 17 330 000 |
2014 tilinpäätös | 16 330 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2016 vp (25.11.2016)
Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahaa saa käyttää enintään 35 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen vuodessa sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisten sähköisten asiakastietojärjestelmien strategista ja operatiivista suunnittelua ja ohjausta, kansallisten määrittelyjen tekemistä ja ylläpitoa ja järjestelmän kehittämistä sekä käyttöönottoa varten enintään ohjelmakauden loppuun saakka.
29. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 30/2015 vp (28.9.2015)
Momentille myönnetään 18 609 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös lähialueyhteistyöhön käytettyjen ja kotimaasta hankittujen palvelujen ostoihin sisältyvien arvonlisäveromenojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Siirto momentille 23.01.29 | -227 |
Valtori (siirto momentille 28.01.29) | -123 |
Yhteensä | -350 |
Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.
2016 talousarvio | 18 609 000 |
2015 talousarvio | 18 959 000 |
2014 tilinpäätös | 19 519 657 |
Eduskunnan kirjelmä EK 28/2015 vp (18.12.2015)
Momentille myönnetään 18 609 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös lähialueyhteistyöhön käytettyjen ja kotimaasta hankittujen palvelujen ostoihin sisältyvien arvonlisäveromenojen maksamiseen.
66. Kansainväliset jäsenmaksut ja maksuosuudet (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 30/2015 vp (28.9.2015)
Momentille myönnetään 3 830 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kansainvälisten järjestöjen ja laitosten jäsenmaksujen, maksuosuuksien ja erityisohjelmien tukemisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kansainvälisten jäsenmaksujen ja maksuosuuksien arvioidun tason tarkentuminen | -202 |
Yhteensä | -202 |
2016 talousarvio | 3 830 000 |
2015 talousarvio | 4 032 000 |
2014 tilinpäätös | 4 322 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 28/2015 vp (18.12.2015)
Momentille myönnetään 3 830 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kansainvälisten järjestöjen ja laitosten jäsenmaksujen, maksuosuuksien ja erityisohjelmien tukemisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.