Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Miljö- och naturvård

Statsbudgeten 2015

04. Finlands miljöcentrals omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 29 513 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.

Förklaring:Finlands miljöcentral (SYKE) producerar information om miljön, hur miljöns tillstånd utvecklas och vilka faktorer som påverkar miljöns tillstånd, bedömer alternativa utvecklingstrender samt utvecklar lösningar som främjar en hållbar utveckling främst för att användas av statsrådet, den övriga offentliga förvaltningen och näringslivet. Utöver experttjänsterna samt forsknings- och utvecklingsuppgifterna sköter miljöcentralen också flera av de rapporteringar som krävs i EG:s regelverk och internationella överenskommelser samt vissa myndighetsuppgifter inom miljöövervakningen och andra myndighetsuppgifter.

Miljöcentralen sköter också de uppgifter i anslutning till nyttjandet och vården av vattentillgångar som hör till jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde. För dessa uppgifter beräknas den personal som avlönats med verksamhetsanslaget använda ca 25 årsverken och den personal som avlönats genom annan finansiering ca 16 årsverken. Anpassningen till reformen av forskningsinstituten påverkar de disponibla resurserna 2015—2017.

Samhälleliga verkningar

Finlands miljöcentrals verksamhet påverkar uppdateringen av kunskapen om hållbar utveckling och förmedlingen av ny information. De viktigaste användarna av informationen är statsrådet, regionförvaltningen, kommunerna, landskapsförbunden, affärslivet, massmedierna, frivilligorganisationerna och enskilda medborgare.

De centrala effektmålen är följande:

  • — Att stödja beredningen och verkställandet av miljöpolitisk lagstiftning.
  • — Att påverka beredningen av EU:s miljöpolitiska linjedragningar tillsammans med miljöministeriet.
  • — Att förbättra förmedlingen och utnyttjandet av kunskap för att stödja det offentliga och privata beslutsfattandet i anslutning till miljön.
  • — Att producera aktuell miljöinformation för att främja hållbara konsumtionsvanor.
  • — Att främja affärsverksamhet som på ett hållbart sätt beaktar miljön, bl.a. resurseffektiva affärsmodeller och lösningar för hållbar byggnadsverksamhet och lösningar inom olika verksamhetsområden.
  • — Att främja affärsverksamhet som baserar sig på information om miljön, bl.a. lösningar för automatisk förmedling av mätningar av och information om miljöns tillstånd samt skräddarsydda geoinformationstjänster.
Verksamhetens resultat
Produktion och kvalitetsledning

Miljöministeriet uppställer följande preliminära resultatmål för resultatet av verksamheten vid Finlands miljöcentral:

  • — Klimatförändringen
    • —  styrsystem och styrmedel i anknytning till dämpandet av klimatförändringen och anpassningen till den samt utvärdering och uppföljning av hur effektiva åtgärderna är
  • — Östersjön, vattendrag och vattenresurser
    • — främjande av ett hållbart nyttjande av vattendrag, grundvatten och Östersjön, konsekvenserna av trycket mot Östersjön och vattendragen och uppföljning av läget
    • — utvecklande av styrsystem och styrmedel i anknytning till Östersjön och vattendragen samt bekämpning av olje- och kemikalieskador till havs  
    • — en högklassig beredning av, rapportering om och tillämpning av besluten om förvaltningsplanerna och åtgärdsprogrammet för havsförvaltningsplanen som sträcker sig till 2021
  • — Konsumtion, produktion och naturresurser
    • — främjande av effektiv användning av material och energi, användning av bästa tillgängliga teknik och hållbar användning av naturresurserna samt av konsekvensbedömningar samt identifiering av nya risker (konsumentkemikalier och industriella nanomaterial) och lösningar i fråga om dessa 
  • — Ekosystemtjänsterna och den biologiska mångfalden
    • — uppföljning av den biologiska mångfaldens tillstånd, främjande av hållbart nyttjande av naturen och underhåll av tjänster som baserar sig på ekosystemens verksamhet samt lösningar i fråga om dessa
  • — Den byggda miljön och områdesanvändningen
    • — insamling av uppgifter om markanvändningen, den byggda miljön och trafiksystemen samt utvecklande av styrmedel som stöder samordningen av olika användningsbehov 
  • — Finlands miljöcentral beaktar i sin forskningsverksamhet även miljöfrågor vars betydelse blir allt viktigare
    • — klimatmanipuleringens miljökonsekvenser, grön ekonomi, miljöfrågor som gäller det arktiska området samt konsekvenserna för servicestrukturerna, boendet och rörligheten till följd av den stigande medelåldern och ändringen i befolkningsstrukturen
  • — effektiviserad miljöövervakning genom att man förenar information som producerats av olika instanser med information som producerats bl.a. med hjälp av fjärranalys och modeller
  • —  miljöcentralens centrala informationslager och informationssystem som innehåller information om naturresurser, miljöns tillstånd, utsläpp och andra belastningar och risker samt dess geoinformationstjänster utvecklas och deras användbarhet förbättras
  • — miljöcentralen deltar aktivt i utvecklandet av Sammanslutningen för naturresurs- och miljöforskning (LYNET) och Sammanslutningen av sakkunniginrättningar inom social- och hälsovården (SOTERKO) i enlighet med riktlinjerna för reformen av forskningsinstituten
  • — miljöcentralen förbereder sig för och deltar i ansökningen till EU-programmet Horisont 2020, LIFE och EU:s andra finansiella instrument
  • — Vattenlägestjänsten utvecklas så att den mångsidigt stöder såväl nyttjandet av vattentillgångarna som vattenvården och anpassningen till klimatförändringen. Finlands miljöcentrals och Meteorologiska institutets gemensamma tjänst Översvämningscentret etableras för att säkerställa att informationen och varningarna om vädret och vattenläget är uppdaterade och tillgängliga för både myndigheter och medborgare.
  • — Forskningsfartygen Aranda och Muikku utnyttjas kostnadseffektivt och omfattande tillsammans med Meteorologiska institutet och andra instanser som bedriver forskning om och följer upp läget i Östersjön.
  • — Miljömätningarnas kvalitet och tillförlitlighet vid Finlands miljöcentrals laboratorier utvecklas och centralen deltar aktivt i den internationella metrologiforskningen och det internationella utvecklingsarbetet, och bedriver ett intensifierat laboratoriesamarbete med de övriga LYNET-institutionerna samt andra institutioner som deltar i samarbetet.
  • — Finlands miljöcentrals verksamhet anpassas till riktlinjerna för reformen av forskningsinstituten.
Resurshushållning

Av den verksamhet som enligt lagen om grunderna för avgifter till staten är avgiftsbelagd beräknas det inflyta 4 miljoner euro. Exportverksamheten uppskattas stå för nästan hälften av detta belopp. Den övriga finansieringen av statsförvaltningen beräknas uppgå till 13 miljoner euro, varav de inkomster som riktas till närings-, trafik- och miljöcentralernas serviceverksamhet beräknas uppgå till ca 1 miljon euro. Den del som finansieras utanför budgeten beräknas uppgå till 9 miljoner euro, varav EU:s andel är ca 5 miljoner euro. En allt starkare internationell nätbildning stärker miljöcentralens konkurrensförmåga på den internationella marknaden.

Produktivitet

Produktiviteten förbättras genom man utvecklar samarbetet i nätverk, verksamhetsprocesser, informationssystem och stödfunktioner och genom att man utvidgar de elektroniska webbtjänsterna nationellt och internationellt. Inom havsforskningen fortsätter samarbetet särskilt med Meteorologiska institutet och Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut (SMHI) för att nå synergieffekter och produktivitetsvinster. Dessutom främjas den nationella samordningen av havsforskningen och forskningsinfrastrukturen i enlighet med de nationella riktlinjerna.

Inom hela miljöförvaltningen förbättras produktiviteten bl.a. genom att man effektiviserar miljöövervakningen och datasystemen samt ökar automatiseringen av den rapportering som baserar sig på uppföljning och utökar samarbetet i anslutning till dataarkiv och information.

Inom ramen för Sammanslutningen för naturresurs- och miljöforskning (LYNET) förbättras produktiviteten bl.a. genom gemensamma forskningsprogram, gemensamma lokaler och genom att man fortsätter sammanslutningens gemensamma uppföljningar.

Den beräknade fördelningen av antalet årsverken och kostnaderna vid Finlands miljöcentral enligt uppgiftsområde 2013—2015

Uppgiftsområde 2013
utfall
kostnader
mn €
årsv. 2014
uppskattning
kostnader
mn €
årsv. 2015
mål
kostnader
mn €
årsv.
             
Forsknings-, utvecklings- och försöksverksamhet 25,1 297 24,4 285 25,0 295
Experttjänster och myndighetsverksamhet 18,4 141 18,2 137 18,1 133
Miljöuppföljning och datalager 12,2 92 13,7 87 13,5 84
Förvaltningsområdets tjänster1) 2,0 24 2,0 21 1,9 19
Förvaltning och stöduppgifter 4,7 72 4,7 72 4,8 72
Ledning, utvecklande av verksamheten 4,3 46 4,4 48 4,2 45
Sammanlagt 66,7 672 67,4 650 67,5 648
Antalet årsverken som baserar sig på omkostnadsfinansieringen   381   375   367

1) Förvaltningsområdets serviceuppgifter innefattar underhåll av informationssystemsinfrastrukturen, gemensam kommunikation och utbildningstjänster.

Det totala antalet anställda vid Finlands miljöcentral beräknas motsvara 648 årsverken. Vid dimensioneringen av anslaget har en minskning med 8 årsverken på grund av produktivitetsfrämjande åtgärder beaktats. Antalet anställda som anställts med direkt budgetfinansiering under omkostnadsmomentet motsvarar 367 årsverken. Personalresurserna fördelas enligt de strategiska målen med beaktande av effekterna av produktivitetsprojekten. Utlokaliseringen av forsknings- och sakkunniguppgifter till Finlands miljöcentrals regionala verksamhetsställen fortsätter.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2013
utfall
2014
ordinarie
budget
2015
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 56 329 56 655 55 513
Bruttoinkomster 23 528 26 000 26 000
Nettoutgifter 32 801 30 655 29 513
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 5 498    
— överförts till följande år 3 839    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)

  2013
utfall
2014
ordinarie
budget
2015
budgetprop.
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten      
— finansiering från andra statliga ämbetsverk 12 782 13 000 13 000
— finansiering från EU 5 260 5 000 5 000
— annan finansiering utanför statsförvaltningen 2 813 4 000 4 000
Intäkter sammanlagt 20 854 22 000 22 000
       
Totala kostnader för projekten 38 009 39 000 39 000
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) -17 155 -17 000 -17 000
Självfinansieringsandel, % 45 44 44

Kostnadsmotsvarigheten för samfinansierade projekt varierar enligt projekttyp och fastställs enligt de olika finansiärernas finansieringsvillkor.

Avsikten är att 2 660 000 euro av anslaget ska användas för de IKT-tjänster som sköts centraliserat vid miljöförvaltningen. Dessa är gemensamma verktygsprogram, datakommunikationsnät, gemensamma informationssystem- och geoinformationstjänster samt användartjänster i anslutning till dem. Under 2014 överförs en del av överenskommelserna och tjänsterna till Statens informations- och kommunikationstekniska center, vilket innebär att man kan bli tvungen att justera finansieringen och dess fördelning till de olika organisationerna som använder de tjänster som sköts centraliserat vid miljöförvaltningen.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Produktivitetsfrämjande åtgärder (-8 årsv.) -405
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -42
Finansiellt instrument för strategisk forskning (överföring till moment 29.40.54) -210
Indexhöjning av hyresutgifterna 36
Löneglidningsinbesparing -60
Lönejusteringar 224
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -151
Statsrådets utrednings- och forskningsverksamhet (överföring till moment 23.01.22) -117
Stärkande av den rättspolitiska forskningen (överföring till moment 29.40.50) -23
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) -45
Ytterligare besparing i omkostnaderna -349
Sammanlagt -1 142

2015 budget 29 513 000
2014 budget 30 655 000
2013 bokslut 31 142 000