Statsbudgeten 2015
Förklaring:Utgifterna under kapitlet föranleds av statens andelar när det gäller finansiering av pensionssystemen samt statens andel när det gäller finansiering av lantbruksföretagares och stipendiaters olycksfallsförsäkring och självrisktiden för sjukdagpenning sant finansiering av handikappförmåner och av bostadsbidraget till pensionstagare.
Pensionsskyddet består av arbetspension och folkpension som kompletterar arbetspensionen. Avsikten med arbetspensionen är att trygga en skälig utkomst och avsikten med folkpensionen är att trygga en minimiutkomst med tanke på ålderdom, invaliditet, arbetslöshet och familjeförsörjares bortgång. Antalet pensionstagare uppgick den 31 december 2013 till sammanlagt 1 513 425, av vilka 1 209 448 lyfte ålderspension, 280 338 familjepension, 243 318 invalidpension, 5 930 arbetslöshetspension, 20 433 deltidspension samt 18 304 övrig pension. Samma person kan samtidigt lyfta pensioner av olika slag.
Utbetalade pensioner åren 2011—2013 (mn euro)
2011 | 2012 | 2013 | |
Privata sektorn | 12 895 | 13 829 | 14 715 |
Kommunala pensioner | 3 569 | 3 858 | 4 142 |
Statens pensioner | 3 802 | 4 009 | 4 194 |
Övriga offentliga sektorn sammanlagt | 271 | 292 | 312 |
Arbetspensioner sammanlagt | 20 537 | 21 988 | 23 363 |
Solita-pensioner | 511 | 522 | 528 |
FPA-pensioner | 2 550 | 2 595 | 2 615 |
Lagstadgade pensioner sammanlagt | 23 598 | 25 105 | 26 506 |
Genomsnittlig totalpension (egenpension) euro/mån. | 1 264 | 1 333 | 1 394 |
Arbetspensionerna finansieras med arbetsgivarnas försäkringsavgifter och de försäkrades försäkringspremier. Arbetspensionerna står huvudsakligen utanför budgeten med undantag av statens pensioner vars finansiering ingår under finansministeriets huvudtitel. Staten deltar i finansieringen av sjömanspensionerna, företagarpensionerna, lantbruksföretagarpensionerna och den pension som intjänas under tiden för vård av barn och tiden för studier. Folkpensionerna, de allmänna familjepensionerna och garantipensionerna finansieras av statens medel.
Verksamhetens omfattning 2012—2015
Pensionstagare | 2012 utfall |
2013 utfall |
2014 arvio |
2015 arvio |
Mottagare av sjömanspension | 8 684 | 8 524 | 8 600 | 8 700 |
Mottagare av lantbruksföretagarpension | 169 562 | 164 718 | 159 340 | 153 720 |
Mottagare av företagarpension | 215 345 | 216 030 | 230 310 | 238 970 |
Fall som omfattas av olycksfallsförsäkringen, lantbruksföretagare | 4 372 | 4 544 | 4 200 | 4 090 |
Fall i vilka dagpenning för självrisktiden enligt sjukförsäkringslagen betalats, lantbruksföretagare och stipendiater | 12 534 | 11 802 | 11 484 | 11 090 |
Mottagare av barnpension | 19 813 | 19 088 | 18 900 | 18 800 |
Mottagare av efterlevandepension | 6 224 | 5 883 | 5 800 | 5 700 |
Mottagare av folkpension | 648 316 | 641 014 | 637 000 | 629 000 |
Mottagare av garantipension | 103 840 | 102 864 | 101 800 | 100 700 |
Verksamhetens omfattning 2012—2015
Antal försäkrade | 2012 utfall |
2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 uppskattning |
Försäkrade enligt SjPL | 7 600 | 7 600 | 7 600 | 7 600 |
Försäkrade enligt LFöPL | 73 334 | 70 488 | 67 850 | 65 260 |
Försäkrade enligt FöPL | 238 500 | 240 291 | 240 200 | 239 000 |
Stipendiater försäkrade enligt LFöPL | 2 600 | 2 776 | 2 800 | 2 800 |
Olycksfallsförsäkrade lantbruksföretagare | 93 100 | 91 040 | 89 200 | 87 200 |
Verksamhetens omfattning 2012—2015
Genomsnittliga pensioner | 2012 utfall |
2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 uppskattning |
---|---|---|---|---|
Genomsnittlig sjömanspension (€/mån.) | 1 236 | 1 470 | 1 520 | 1 540 |
Genomsnittlig lantbruksföretagarpension (€/mån.) | 347 | 373 | 400 | 423 |
Genomsnittlig företagarpension (€/mån.) | 1 003 | 1 143 | 1 143 | 1 143 |
Genomsnittlig olycksfallspension, (€/mån.), lantbruksföretagare | 575 | 608 | 616 | 627 |
Genomsnittlig efterlevandepension (€/mån.) | 174 | 175 | 176 | 179 |
Genomsnittlig folkpension (€/mån.) | 293 | 304 | 302 | 299 |
Genomsnittlig garantipension (€/mån.) | 122 | 126 | 126 | 128 |
Verksamhetens omfattning 2012—2015, bostadsbidrag för pensionstagare och handikappförmåner
2012 utfall |
2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 uppskattning |
|
Antal mottagare av bostadsbidrag för pensionstagare | 184 186 | 186 820 | 190 390 | 192 490 |
Utbetalade bostadsbidrag för pensionstagare, mn | 441,5 | 465,6 | 497,3 | 526,0 |
Antal mottagare av vårdbidrag för pensionstagare | 229 935 | 232 418 | 235 700 | 237 600 |
Mottagare av handikappbidrag | 43 029 | 45 420 | 46 600 | 46 600 |
Mottagare av kostersättning | 31 283 | 32 447 | 33 600 | 34 700 |
Utbetalade handikappförmåner, mn euro | 555,3 | 593,7 | 613,1 | 632,0 |
Sjömän i anställningsförhållande till en privat arbetsgivare är försäkrade enligt lagen om sjömanspensioner (SjPL). Självständiga rörelseidkare och yrkesutövare samt en del företagsägare ska försäkra sin förvärvsverksamhet enligt lagen om pension för företagare (FöPL) och jordbrukare, fiskare, stipendiater och renskötare enligt lagen om pension för lantbruksföretagare (LFöPL). Staten deltar i finansieringen av dessa. Staten svarar för de pensioner som intjänas för tiden för vård av barn under 3 år och för tiden för studier.
Ersättningar för olycksfall i arbete och yrkessjukdomar betalas i enlighet med olycksfallsförsäkringslagstiftningen till arbetstagare och lantbruksföretagare. Ersättningar betalas bl.a. för sjukvård och inkomstbortfall. Lagen om olycksfallsförsäkring för lantbruksföretagare gäller personer för vilka LFöPL-försäkring är obligatorisk. Olycksfallsförsäkringen finansieras med arbetsgivarnas olycksfallsförsäkringspremier, men staten deltar i finansieringen av olycksfallsförsäkringen för lantbruksföretagare.
Utöver egenpension kan pension betalas efter familjeförsörjarens bortgång. Syftet med den allmänna familjepensionen är att trygga en minimiutkomst efter familjeförsörjarens bortgång. Familjepension betalas till den efterlevande maken och till minderåriga barn. Efterlevandepensionen samordnas med den kalkylerade egenpensionen.
Syftet med folkpensionen är att trygga en minimiutkomst för de pensionstagare som inte får någon annan pension eller vars övriga pensionsskydd är ringa. Folkpensionsbeloppet minskar när arbetspensionsinkomsterna ökar och om arbetspensionerna överstiger ett visst belopp betalas ingen folkpension. Pensionen kan omfatta även vårdbidrag, bostadsbidrag och barnförhöjning för en person som får pension. Inom ramen för folkpensionssystemet betalas även invalidpension, rehabiliteringsstöd och individuell förtidspension, om personen inte får någon annan pension eller pensionen är liten.
Staten finansierar bostadsbidragen för pensionstagare och handikappförmånerna i sin helhet. Syftet med bostadsbidraget till pensionstagare är att ersätta de utgifter pensionstagare med små inkomster har för sitt boende och syftet med handikappförmånerna är att stödja handikappade och långtidssjuka när det gäller att klara sig självständigt och att förbättra deras livskvalitet. Handikappförmånerna är vårdbidrag för pensionstagare, handikappbidrag för personer under 16 år, handikappbidrag för personer som fyllt 16 år och kostersättning.
50. Statens andel av sjömanspensionskassans utgifter (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 61 500 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av statens andel enligt 152 § i lagen om sjömanspensioner (1290/2006).
Förklaring:Statens andel av sjömanspensionsutgifterna är 1/3.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Partiell frysning av ArPL-index | -600 |
Ändring i behovskalkylen | 100 |
Sammanlagt | -500 |
2015 budget | 61 500 000 |
2014 budget | 62 000 000 |
2013 bokslut | 56 602 949 |
51. Statens andel i de utgifter som föranleds av lagen om pension för lantbruksföretagare (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 624 200 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statens andel enligt 135 och 135 a § i lagen om pension för lantbruksföretagare (1280/2006)
2) till betalning av statens andel enligt 41 § i lagen om generationsväxlingspension för lantbruksföretagare (1317/1990).
Förklaring:Staten ersätter kostnaderna för lantbruksföretagarpensionerna till den del försäkringspremierna och avkastningen av placeringarna inte räcker till för ändamålet. Av utgifterna för ersättningar enligt grupplivförsäkringen är statens andel dock 1/3. Statens andel av förmånsutgifterna beräknas vara 78 % år 2015.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Partiell frysning av ArPL-index | -5 600 |
Ändring i behovskalkylen | 26 800 |
Sammanlagt | 21 200 |
2015 budget | 624 200 000 |
2014 budget | 603 000 000 |
2013 bokslut | 584 000 000 |
52. Statens andel i de utgifter som föranleds av lagen om pension för företagare (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 100 000 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av statens andel enligt 140 § i lagen om pension för företagare (1272/2006).
Förklaring:Staten ersätter kostnaderna för företagarpensionerna till den del premiereserven inte räcker till för ändamålet.
Premien för företagare antas år 2015 vara 23,7 % i fråga om personer under 53 år och 25,25 % för personer som är 53 år eller äldre, varvid inkomsten av försäkringspremierna blir 1 073 000 000 euro. De totala pensionsutgifterna uppskattas till 1 102 000 000 euro. På statens andel inverkar dessutom de obetalda premier som avses i 10 § 2 mom. i FöPL, vilka beräknas uppgå till 81 000 000 euro.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Partiell frysning av ArPL-index | -7 600 |
Ändring i behovskalkylen | 17 600 |
Sammanlagt | 10 000 |
2015 budget | 100 000 000 |
2014 budget | 90 000 000 |
2013 bokslut | 70 000 000 |
53. Statens pensionsersättning för tiden för vård av barn och för tiden för studier (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 3 800 000 euro.
Anslaget får användas till statens andel av pensionsersättningen enligt 8 § i lagen om pensionsersättning som ska betalas av statens medel för tiden för vård av barn under tre år eller för tiden för studier (644/2003).
Förklaring:Kostnaderna för pension som beviljats för tiden för vård av barn under tre år eller för tiden för studier ersätts helt och hållet av statens medel.
Statens ersättning betalas ut med ett års fördröjning. Det anslag som ska reserveras i budgeten gäller ersättningarna för 2014.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändring i behovskalkylen | 800 |
Sammanlagt | 800 |
2015 budget | 3 800 000 |
2014 budget | 3 000 000 |
2013 bokslut | 1 349 703 |
54. Statens andel i kostnaderna för lantbruksföretagares olycksfallsförsäkring (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 15 000 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statens andel enligt 15 och 16 § i lagen om olycksfallsförsäkring för lantbruksföretagare (1026/1981)
2) till betalning av statens andel enligt 10 § i lagen om ersättning till lantbruksföretagare för självrisktiden enligt sjukförsäkringslagen (118/1991).
Förklaring:Statens direkta andel av de totala kostnaderna är 29,5 % och lantbruksföretagarnas andel är 33,5 %. Grundskyddsandelen finansieras via Folkpensionsanstalten och Lantbruksföretagarnas pensionsanstalt. Folkpensionsanstaltens andel är 27,6 % och Lantbruksföretagarnas pensionsanstalts andel 9,4 % av de totala kostnaderna.
Kostnaderna för ersättning till lantbruksföretagare för självrisktiden enligt sjukförsäkringslagen betalas i sin helhet av statens medel. Av anslaget under momentet betalas även till stipendiater olycksfallsförsäkringsersättningar och kostnader för ersättning av självrisktiden enligt sjukförsäkringslagen.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändring i behovskalkylen | -2 200 |
Sammanlagt | -2 200 |
2015 budget | 15 000 000 |
2014 budget | 17 200 000 |
2013 bokslut | 16 000 000 |
60. Statens andel i de utgifter som föranleds av folkpensionslagen och vissa andra lagar (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 3 742 000 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statens andel enligt 101—103 § i folkpensionslagen (568/2007)
2) till betalning av förmåner enligt 53 § i lagen om handikappförmåner (570/2007)
3) till betalning av förmåner enligt 57 § i lagen om bostadsbidrag för pensionstagare (571/2007)
4) till betalning av statens andel enligt 16 § i lagen om olycksfallsförsäkring för lantbruksföretagare (1026/1981)
5) till rättelse av förmånsutbetalningar för åren 2005—2009 enligt lagen om pensionsstöd till vissa långtidsarbetslösa (39/2005)
6) till betalning av statens andel enligt 36 § i lagen om garantipension (703/2010)
7) till rättelse av förmånsutbetalningar enligt lagen om särskilt stöd till invandrare (1192/2002).
Förklaring:Staten finansierar folkpensionerna, garantipensionerna, familjepensionerna, bostadsbidragen för pensionstagare och handikappförmånerna i sin helhet. Staten ska dessutom trygga folkpensionsfondens likviditet.
Med beaktande av regeringens propositioner är statsandelarna, övriga utgifter och inkomster för folkpensionsförsäkringen år 2015 uppskattningsvis följande (mn euro)
Utgifter | |
Folkpensionsutgifter | 2 359 |
Garantipension | 153 |
Handikappförmåner | 632 |
Bostadsbidrag för pensionstagare | 526 |
Omkostnader | 74 |
Överföringar till pensionsansvarsfonden | 15 |
Sammanlagt | 3 759 |
Inkomster | |
Intäkter av egendom | 1 |
Statens andelar av förmånerna | 3 672 |
Statens andel av omkostnaderna | 73 |
Tryggande av finansieringstillgångarnas minimibelopp (staten) | -3 |
Sammanlagt | 3 743 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Omkostnadsbesparing för FPA | -1 800 |
Partiell frysning av FP-index | -20 900 |
Ändring i behovskalkylen | 15 200 |
Sammanlagt | -7 500 |
2015 budget | 3 742 000 000 |
2014 budget | 3 749 500 000 |
2013 bokslut | 3 709 896 890 |