Statsbudgeten 2015
Förklaring:Utgifterna under kapitlet består av omkostnader för social- och hälsovårdsministeriet, besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden, besvärsnämnden för social trygghet, statens sinnessjukhus och barnskyddsenheter som lyder under Institutet för hälsa och välfärd samt av vissa andra utgifter.
De verksamhetspolitiska målen för social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde anges i motiveringen till huvudtiteln. Utgångspunkten är styrningen på politisk nivå, och riktlinjerna för denna ingår i regeringsprogrammet. Verksamheten styrs därutöver av strategidokumentet Ett socialt hållbart Finland 2020.
Social- och hälsovårdsministeriet leder och styr utvecklingen av den sociala tryggheten och social- och hälsovårdsservicen samt främjandet av välfärd och hälsa. Ministeriet fastställer riktlinjerna för social- och hälsovårdspolitiken, bereder de centrala reformerna och styr genomförandet och samordningen av dem. Besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden och besvärsnämnden för social trygghet har som mål att meddela sina klienter rättvisa, motiverade och enhetliga beslut inom rimlig tid. Statens sinnessjukhus tillhandahåller vård- och undersökningstjänster inom specialiteten rättspsykiatri för hela landet. Statens barnskyddsenheter har som uppgift att tillhandahålla sådan öppen vård, vård utom hemmet och eftervård som avses i barnskyddslagen.
01. Social- och hälsovårdsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 38 353 000 euro.
Anslaget får även användas
1) för anordnande av huvudfesten på den nationella veterandagen
2) till betalning av utgifter för beredskapen med tanke på det medicinska räddningsväsendet och undantagsförhållanden och anskaffningar av anordningar och inventarier i samband härmed
3) till finansiering av forsknings- och utvecklingsprojekt som social- och hälsovårdsministeriet godkänner
4) till kostnader för att inrätta en informationstjänst för jämställdhet
5) för att översätta allmänt bindande kollektivavtal till svenska.
Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet genomför målen i regeringsprogrammet och ministeriets strategiska riktlinjer med hjälp av sakkunskapen vid ämbetsverk och inrättningar och i enlighet med målen i resultatavtalen.
För den avgiftsbelagda verksamhetens del baserar sig social- och hälsovårdsministeriets budget delvis på nettobudgetering. De inkomster som intäktsförs under omkostnadsmomentet utgörs av inkomster av läkemedelsprisnämndens avgiftsbelagda prestationer och inkomster av arbetarskyddsförvaltningens avgiftsbelagda prestationer enligt de grunder som social- och hälsovårdsministeriet har fastställt med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992) och av ersättningar enligt 45 § i lagen om penningautomatunderstöd (1056/2001) för övervakning och styrning av Penningautomatföreningen samt av ersättningar som med stöd av social- och hälsovårdsministeriets förordning om ersättning för kostnaderna för uppföljningen av och forskningen kring spelberoende (381/2002) tas ut hos penningspelssammanslutningarna för uppföljningen av och forskningen kring de problem som orsakas av deltagande i lotterier.
Social- och hälsovårdsministeriet har uppställt följande preliminära resultatmål för sin verksamhet år 2015:
- — Den interna redovisningen och andra uppföljningssystem utvecklas i samband med att informationssystemet Kieku tas i bruk.
- — Målet för den avgiftsbelagda verksamheten, vilken är av relativt liten omfattning, är kostnadsmotsvarighet för de offentligrättsliga prestationerna och lönsamhet för de företagsekonomiska prestationerna.
- — Ministeriet genomför och följer upp viktiga program och andra projekt som ministeriet ansvarar för, såsom nationella utvecklingsprogrammet för social- och hälsovården (Kaste) och projektet för utveckling av elektroniska datasystem (KanTa och Tikesos).
- — Man deltar i beredningen av kommunreformen.
- — Verkställandet av den reviderade socialvårdslagstiftningen inleds.
- — Verkställandet och utvärderingen av den nya hälso- och sjukvårdslagen fortsätter.
- — Man håller på att bereda och verkställa en lagreform som gäller ordnande, finansiering, utveckling och övervakning av social- och hälsovården.
- — Verkställandet och utvärderingen av äldreomsorgslagen fortsätter.
- — Samarbetet mellan forsknings- och utvecklingsinstitutionerna utökas.
- — Integreringen av jämställdhetsperspektivet fortsätter.
- — Utvärderingen av lagstiftningens verkningar konsolideras.
- — Utvecklandet av social- och hälsovårdsministeriets personal och personalstruktur fortsätter med beaktande av de uppställda målen för utveckling av ministeriets produktivitet på ett sådant sätt att de resurser och det kunnande som ministeriets kärnuppgifter kräver säkerställs.
- — Arbetstillfredsställelseindex är minst 3,6 (på en skala från 1—5) (år 2014 var utfallet 3,59, år 2013 3,47 och år 2011 3,5).
- — Sjukfrånvaron är högst 8 dagar/årsverke (år 2013 var utfallet 8,4, år 2012 8,6 och år 2011 11,2).
I inkomster av EU-projekt och från övriga internationella instanser beräknas inflyta 5 000 euro och motsvarande bruttoutgifter beräknas uppgå till 5 000 euro.
Utgifter per resultatområde (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 budget |
2015 budgetprop. |
|
Ledningen och de särskilda enheterna | 6 006 | 6 087 | 4 572 |
Stödet för ledningen | |||
Förvaltnings- och planeringsavdelningen | 15 154 | 15 563 | 14 348 |
Försäkringsavdelningen | 3 459 | 3 506 | 3 569 |
Avdelningen för främjande av välfärd och hälsa | 5 165 | 5 235 | 5 278 |
Avdelningen för social- och hälsovårdstjänster | 5 950 | 6 030 | 6 066 |
Arbetarskyddsavdelningen | 4 509 | 4 569 | 4 520 |
Sammanlagt | 40 243 | 40 990 | 38 353 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 44 140 | 44 863 | 42 516 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 3 897 | 3 873 | 4 163 |
Nettoutgifter | 40 243 | 40 990 | 38 353 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 7 807 | ||
— överförts till följande år | 8 594 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avdrag i anslutning till genomförandet av produktivitetsprogrammet | -270 |
Omkostnader för ombudsmännen (överföring till moment 25.01.03) | -1 650 |
Överföring av uppgiften som systemadministratör för myndighetsradionätet VIRVE från moment 33.02.05 (1 årsv.) | 70 |
Överföring till moment 23.01.02 | -150 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -57 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 44 |
Koncentrering av statens skadeståndsverksamhet (överföring till moment 28.20.01) | -2 |
Koncentrering av statens skadeståndsverksamhet (överföring till moment 28.50.50) | -4 |
Löneglidningsinbesparing | -65 |
Lönejusteringar | 168 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -204 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) | -50 |
Ytterligare besparing i omkostnaderna | -467 |
Sammanlagt | -2 637 |
2015 budget | 38 353 000 |
2014 I tilläggsb. | -154 000 |
2014 budget | 40 990 000 |
2013 bokslut | 41 030 000 |
02. Omkostnader för besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 2 245 000 euro.
Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet har uppställt följande resultatmål för besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden för 2015. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och ämbetsverket ingår.
Besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden är första besvärsinstans för ändringssökande inom sitt ansvarsområde och främjar medborgarnas rättssäkerhet genom enhetliga och rättvisa beslut. Målet är att förkorta behandlingstiden.
2013 utfall |
2014 prognos |
2015 uppskattning |
|
Funktionell effektivitet | |||
Beslutspris (euro/avgörande) | 259 | 263 | 271 |
Produktiviteten av arbetet (avgöranden/årsv.) | 293 | 295 | 290 |
Produktion och kvalitetsledning | |||
Anhängiggjorda besvärsärenden | 9 380 | 9 500 | 9 500 |
Behandlingstid för besvären (mån.) | 7,0 | 7,0 | 6,0 |
Produktiviteten av arbetet har räknats ut på basis av följande uppskattningar: 8 500 beslut och 30 årsverken. Priset på ett beslut har räknats ut utgående från 8 500 beslut och ett anslag på 2 216 000 euro.
Besvärsnämndens prestationer, dvs. beslut som meddelas med anledning av besvär och ansökningar om undanröjande av beslut, är avgiftsfria.
Personalens kunnande tryggas. Med hjälp av enkäter om arbetstrivsel följer man regelbundet upp hur besvärsnämndens ledningssystem fungerar, vilken förmännens ledarförmåga är samt personalens välbefinnande i arbetet.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -3 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 4 |
Löneglidningsinbesparing | -4 |
Lönejusteringar | 11 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -11 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) | -2 |
Sammanlagt | -5 |
2015 budget | 2 245 000 |
2014 budget | 2 250 000 |
2013 bokslut | 2 363 000 |
03. Omkostnader för besvärsnämnden för social trygghet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 4 539 000 euro.
Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet har uppställt följande resultatmål för besvärsnämnden för social trygghet år 2015. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och ämbetsverket ingår.
Besvärsnämnden för social trygghet är första besvärsinstans för ändringssökande inom sitt ansvarsområde i alla ärenden som behandlas av Folkpensionsanstalten, med undantag för studiestödet och utkomstskyddet för arbetslösa, och främjar medborgarnas rättssäkerhet i alla ärenden som gäller utkomst genom att så snabbt som möjligt producera riktiga, enhetliga och rättvisa beslut. Målet är att förkorta behandlingstiden.
2013 utfall |
2014 prognos |
2015 uppskattning |
|
Produktivitet och lönsamhet | |||
Beslutspris (euro/avgörande) | 194 | 200 | 203 |
Produktiviteten av arbetet (avgöranden/årsv.) | 403 | 395 | 400 |
Produktion och kvalitetsledning | |||
Anhängiggjorda besvärsärenden (antal) | 20 910 | 22 000 | 22 000 |
Behandlingstid för besvären (mån.) | 8,3 | 7 | 6 |
Produktiviteten av arbetet har räknats ut utifrån 23 000 avgöranden och 57,5 årsverken. Beslutspriset har räknats ut utifrån 23 000 avgöranden och ett anslag på 4 539 000 euro.
Beslut som meddelas med anledning av besvär som anförts hos besvärsnämnden är avgiftsfria.
Besvärsnämndens verksamhet effektiviseras och arbetsprocesserna utvecklas och förbättras ytterligare. Dessutom utvecklas personalens arbete för att öka uppgifternas kravnivå och utmaningen i arbetet och besvärsnämndens personalstruktur revideras i enlighet med besvärsnämndens nya uppgifter. Arbetet med att stärka arbetshälsan fortsätter i enlighet med arbetsplatsutredningen.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -6 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 6 |
Löneglidningsinbesparing | -8 |
Lönejusteringar | 21 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -23 |
Nivåförändring | 1 |
Sammanlagt | -9 |
2015 budget | 4 539 000 |
2014 budget | 4 548 000 |
2013 bokslut | 4 524 000 |
04. Omkostnader för statens sinnessjukhus (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 590 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter som föranleds av vetenskapligt forskningsarbete och universitetsundervisning samt övriga omkostnader
2) till betalning av utgifter som föranleds av variationen i efterfrågan på de tjänster som tillhandahålls av den psykiatriska vårdenheten för farliga och svårbehandlade barn och unga
3) till betalning av utgifter som motsvarar jordbruksstöden
4) till betalning av sådana kostnader som uppkommer för Institutet för hälsa och välfärd på grund av allmän förvaltning och styrning av sjukhusen.
Förklaring:Utgifterna för statens sinnessjukhus täcks till största delen med de ersättningar som kommunerna betalar. De ersättningar som kommunerna ska betala prissätts enligt de företagsekonomiska grunder som social- och hälsovårdsministeriet bestämmer med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992). Klientavgifter uppbärs enligt lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården (734/1992).
De resultatmål som uppställs för statens sinnessjukhus anges i de resultatavtal för 2015 som statens sinnessjukhus ingår med Institutet för hälsa och välfärd.
Inom verksamheten vid sjukhusen ligger tyngdpunkten i allt högre grad på rättspsykiatriskt specialkunnande, och vetenskaplig forskning till stöd för vårdverksamheten utförs och utnyttjas fortlöpande. Kvaliteten på vården och uppföljningen av vårdresultaten uppmärksammas fortsättningsvis genom att de terapeutiska färdigheterna förbättras. Vården utvecklas så att tvångsåtgärder behövs i så liten utsträckning som möjligt. Dessutom förbättras mätmetoderna och systemen för uppföljning av verksamheten.
Verksamhetens produktivitet förbättras genom att man utvecklar multiprofessionella arbetssätt samt arbetsledning som bättre motsvarar de krav som ställs bl.a. på högspecialiserad psykiatrisk sjukvård. Statens sinnessjukhus bedriver effektiv och resultatrik verksamhet och utvecklar samtidigt verksamhetens kvalitet. Kostnaderna täcks med intäkterna från den avgiftsbelagda verksamheten.
Finansieringsstruktur för statens sinnessjukhus
2013 utfall 1 000 € |
årsv. | 2014 uppskattning 1 000 € |
årsv. | 2015 uppskattning 1 000 € |
årsv. | |
Omkostnadsanslag | 551 | 5 | 600 | 5 | 590 | 5 |
Företagsekonomiska prestationer | 56 591 | 825 | 57 904 | 818 | 58 659 | 814 |
Utomstående finansiering sammanlagt | 109 | 1 | 128 | 1 | 114 | 1 |
Sammanlagt | 57 251 | 831 | 58 632 | 824 | 59 363 | 820 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 57 251 | 58 632 | 59 363 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 56 700 | 58 032 | 58 773 |
Nettoutgifter | 551 | 600 | 590 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 600 | ||
— överförts till följande år | 600 |
Utveckling av produktiviteten vid sinnessjukhusen (antal fakturerade vård- och sinnesundersökningsdagar/årsverke)
2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 uppskattning |
|
Vuxenavdelningarna vid Niuvanniemi sjukhus | 183,1 | 186,0 | 188,0 |
Ungdomsavdelningen vid Niuvanniemi sjukhus | 97,6 | 86,0 | 86,0 |
Vuxenavdelningarna vid Gamla Vasa sjukhus | 196,8 | 194,8 | 200,8 |
Uppskattad utveckling av resurshushållningen vid sinnessjukhusen (totala kostnader/antal fakturerade vård- och sinnesundersökningsdagar)
2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 uppskattning |
|
Vuxenavdelningarna vid Niuvanniemi sjukhus | 360,09 | 370 | 373 |
Ungdomsavdelningen vid Niuvanniemi sjukhus | 867,69 | 850 | 869 |
Vuxenavdelningarna vid Gamla Vasa sjukhus | 363,53 | 380,39 | 372 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (företagsekonomiska prestationer, 1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— intäkter av försäljningen av prestationer | 55 726 | 56 904 | 57 659 |
— övriga intäkter | 1 109 | 1 128 | 1 114 |
Intäkter sammanlagt | 56 835 | 58 032 | 58 773 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 56 439 | 57 489 | 58 262 |
— andel av samkostnader | 375 | 451 | 451 |
Totala kostnader | 56 814 | 57 940 | 58 713 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 21 | 92 | 60 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 100 | 100 | 100 |
Sinnessjukhusen beräknas tillhandahålla sina klienter bl.a. följande prestationer
2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 uppskattning |
|
Vårddygn för vårdpatienter | 141 471 | 139 595 | 141 571 |
Sinnesundersökningsvårddygn | 4 545 | 4 545 | 4 742 |
Sinnesundersökningar | 78 | 76 | 78 |
Vårddagar vid vårdenheten för minderåriga | 4 532 | 4 526 | 4 562 |
Sinnesundersökningsvårddygn vid vårdenheten för minderåriga | 16 | 110 | 110 |
Sinnesundersökningar vid vårdenheten för minderåriga | 1 | 2 | 2 |
Utvecklandet av personalen och personalens arbetsförmåga stöds genom att bl.a. vårdmetoderna utvecklas så att de bättre motsvarar de krav som ställs på högspecialiserad psykiatrisk sjukvård samt genom att arbetsledningssystemet och programmen för välbefinnande i arbetet effektiviseras. Målet är att minska antalet sjukdagar och förbättra arbetshälsoindex. Personalens fortbildning stöds. Tillgången till intern skräddarsydd utbildning på högspecialiserad nivå utökas.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -1 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 1 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -3 |
Ytterligare besparing i omkostnaderna | -7 |
Sammanlagt | -10 |
2015 budget | 590 000 |
2014 budget | 600 000 |
2013 bokslut | 551 252 |
05. Omkostnader för de barnskyddsenheter som lyder under Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 031 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till utveckling av skolhemmen och fängelsets familjeavdelning innehållsmässigt samt stödjande av verksamheten och utvecklande av förhållandena
2) till utjämnande av den årliga variationen i efterfrågan på elevvårds- och elevplatser samt platser vid fängelsets familjeavdelning
3) till utveckling av regionala och internationella samarbetsnätverk
4) till betalning av sådana kostnader som uppkommer för Institutet för hälsa och välfärd på grund av allmän förvaltning och styrning av skolhemmen och fängelsets familjeavdelning
5) till betalning av månadspeng för elever vid skolhem och till betalning av måltidsersättningar till deras föräldrar.
Förklaring:Utgifterna för statens skolhem täcks huvudsakligen med de ersättningar som kommunerna betalar. På finansieringen av den grundläggande undervisning som ges vid skolhemmen och av annan verksamhet i anslutning till undervisningen tillämpas bestämmelserna i lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009). Finansieringssystemet grundar sig på kalkylerade priser per enhet som undervisnings- och kulturministeriet bestämmer och statsrådet fastställer på förhand för följande år. De ersättningar som betalas till eleverna och deras föräldrar grundar sig på barnskyddslagen (417/2007), barnskyddsförordningen (1010/1983) och socialvårdslagen (710/1982).
De ersättningar som kommunerna ska betala prissätts enligt de företagsekonomiska grunder som social- och hälsovårdsministeriet bestämmer med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992).
De mål som uppställs för statens skolhem anges i de resultatavtal för 2015 som statens skolhem ingår med Institutet för hälsa och välfärd.
Man kommer att förbättra verksamhetens effektivitet vid statens skolhem genom att utveckla den administrativa strukturen i en mera koncernmässig riktning. Vid utvecklingen av skolhemsverksamheten ska allt större uppmärksamhet fästas vid att hjälpa barn och unga med problem som hänför sig till missbruk av narkotika, läkemedel och/eller alkohol samt barn och unga med psykiska störningar. Resurser riktas till forskning och utveckling som gäller skolhemsarbetets innehåll och kvalitet, dess utformning så att det utgår från klienten samt resultatet av verksamheten. Verksamhetens kvalitet och kvalitetstänkandet utvecklas ytterligare. Den psykosociala vården av barn och unga utvecklas i samarbete med vårdenheterna för barn- och ungdomspsykiatri. Möjligheterna till erfarenheter av tidig växelverkan i en trygg miljö samt till god vård och omsorg för de barn som är placerade vid fängelsets familjeavdelning tryggas. Familjeavdelningsarbetets effektivitet följs upp och verksamheten utvecklas så att den motsvarar de ändrade behoven hos klienterna, dvs. kommunerna.
Skolhemmen fungerar effektivt, ekonomiskt och klientinriktat och deras kvalitet och kostnadseffektivitet förbättras. Kostnaderna täcks med intäkterna från den avgiftsbelagda verksamheten.
Finansieringsstruktur för statens skolhem
2013 utfall 1 000 € |
årsv. | 2014 ordinarie budget 1 000 € |
årsv. | 2015 uppskattning 1 000 € |
årsv. | |
Omkostnadsanslag | 548 | 5,5 | 548 | 5,5 | 1 031 | 5,5 |
Företagsekonomiska prestationer (omfattar utbildningsstyrelsens finansieringsandel) | 20 899 | 331,6 | 22 374 | 321,0 | 22 374 | 321,0 |
Sammanlagt | 21 447 | 337,1 | 22 922 | 326,5 | 23 405 | 326,5 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 21 447 | 22 922 | 23 405 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 20 899 | 22 374 | 22 374 |
Nettoutgifter | 548 | 548 | 1 031 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 548 | ||
— överförts till följande år | 548 |
Vid dimensioneringen av anslaget har de jordbruksstöd som erhålls i form av utomstående finansiering beaktats.
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (företagsekonomiska prestationer, 1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— intäkter av försäljningen av prestationer | 19 636 | 20 804 | 20 804 |
— övriga intäkter | 2 876 | 3 105 | 3 105 |
Intäkter sammanlagt | 22 512 | 23 909 | 23 909 |
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet | 1 613 | 1 535 | 1 535 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 22 396 | 23 926 | 23 926 |
— andel av samkostnader | 434 | 407 | 407 |
Totala kostnader | 22 830 | 24 333 | 24 333 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -318 | -424 | -424 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 99 | 98 | 98 |
Intäkterna av skolhemmens avgiftsbelagda verksamhet täcker 100 % av deras kostnader. Det beräknas att skolhemmen tillhandahåller bl.a. följande tjänster i form av avgiftsbelagd service för sina klienter:
Vissa klientinriktade prestationer inom den avgiftsbelagda verksamheten vid skolhemmen
2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 uppskattning |
|
Vårddygn | 50 071 | 51 508 | 47 508 |
Vårddygn inom den särskilda omsorgen | 5 990 | 5 268 | 5 268 |
Skoldagar | 27 597 | 26 024 | 26 024 |
Eftervårdsdygn | 7 069 | 4 187 | 4 187 |
Fängelsets familjeavdelning | |||
Vårddygn | 2 670 | 2 700 | 2 700 |
Personalens möjligheter att orka i arbetet stärks genom regelbunden arbetsledning och stöd när det gäller fortbildning.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgifter för utvecklande av statens skolhems lokaler | 500 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -1 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 1 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -5 |
Ytterligare besparing i omkostnaderna | -12 |
Sammanlagt | 483 |
2015 budget | 1 031 000 |
2014 budget | 548 000 |
2013 bokslut | 548 000 |
(21.) Produktivitetsanslag för social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år)
Förklaring:Det föreslås att momentet slopas i budgeten.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Förnyande av alkoholnäringsregistret (överföring till moment 33.02.05) | -100 |
Återföring av avdrag i samband med produktivitetsprogrammet (överföring till moment 33.02.05) | -108 |
Överföring till moment 33.03.63 | -82 |
Inbesparing som gäller sektorforskningen (regeringsprogr.) | -1 500 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) | -1 406 |
Nivåförändring | 2 126 |
Sammanlagt | -1 070 |
2014 budget | 1 070 000 |
2013 bokslut | 1 000 |
25. Nationella elektroniska klientdatasystem inom social- och hälsovården (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 17 330 000 euro.
Anslaget får användas
1) till strategisk planering och operativ planering och styrning (SHM, Institutet för hälsa och välfärd) av nationella elektroniska datasystem för social- och hälsovården (KanTa-projektet och nationella elektroniska klientdatasystem inom social- och hälsovården)
2) till uppgörande och upprätthållande av nationella specifikationer i anslutning till KanTa-projektet (Institutet för hälsa och välfärd)
3) till betalning av ersättning till Folkpensionsanstalten enligt lagen om elektronisk behandling av klientuppgifter inom social- och hälsovården (159/2007) och lagen om elektroniska recept (61/2007) för utveckling av KanTa-tjänsten (den nationella elektroniska arkiveringstjänsten för patientuppgifter, Receptcentret, den nationella arkiveringstjänsten för socialvården samt den tjänst som ger medborgarna möjlighet att ta del av egna recept- och klientuppgifter elektroniskt, patientens informationshanteringstjänst och recepttjänsten) (FPA)
4) till beviljande av statsunderstöd för effektivisering av infrastrukturen för den lokala hälso- och sjukvården och informationsinfrastrukturen (SHM, Institutet för hälsa och välfärd)
5) till koordinering av samarbetet inom systemutvecklingen och av ibruktagande och spridning av klientdatasystemet (Institutet för hälsa och välfärd)
6) till avlönande av personal motsvarande högst 30 årsverken per år för den strategiska och operativa planeringen och styrningen av nationella elektroniska klientdatasystem inom social- och hälsovården, till uppgörande och upprätthållande av nationella specifikationer samt utvecklande och ibruktagande av systemet högst till utgången av programperioden.
Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet ansvarar för den strategiska planeringen och styrningen av nationella elektroniska klientdatasystem för social- och hälsovården. Folkpensionsanstaltens uppgift är att inrätta ett elektroniskt klientdataarkiv i enlighet med lagen om elektronisk behandling av klientuppgifter inom social- och hälsovården (159/2007) och lagen om elektroniska recept (61/2007). Den operativa enhet som inrättats i anslutning till Institutet för hälsa och välfärd koordinerar utformningen, styrningen, verkställandet och utvecklandet av nationella elektroniska datasystem för social- och hälsovården, såsom KanTa-projektet, på nationell nivå och motsvarande arbete inom socialvården samt samarbetet på EU-nivå (epSOS-projektet). Tyngdpunkten för finansieringen överförs till uppbyggnaden av det elektroniska klientdatasystemet för socialvården i enlighet med kommande lagstiftning. Avsikten är att anslaget under momentet också ska användas till betalning av statsbidrag till kommuner och samkommuner samt vid behov till andra parter för en klarare strukturering och effektivisering av den lokala och regionala infrastrukturen då det gäller social- och hälsovårdens datasystem som helhet.
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Social- och hälsovårdsministeriet | |
Strategisk planering och styrning (SHM) | 600 |
Ändringar som föranleds av lagstiftningen samt anskaffningar av nya datasystemtjänster | 6 000 |
Institutet för hälsa och välfärd | |
Den operativa ledningen av genomförandet | 2 300 |
Utformningen och förvaltandet av social- och hälsovårdstjänsterna på nationell nivå | 4 430 |
Statsunderstöd för effektivisering av den lokala och regionala infrastrukturen | 4 000 |
Sammanlagt | 17 330 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | 1 000 |
Sammanlagt | 1 000 |
2015 budget | 17 330 000 |
2014 budget | 16 330 000 |
2013 bokslut | 11 800 000 |
29. Mervärdesskatteutgifter inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 20 094 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av den mervärdesskatt som ingår i köp av sådana tjänster som anskaffats i Finland och använts för närområdessamarbete.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Valtori (överföring till moment 28.01.29) | -806 |
Sammanlagt | -806 |
2015 budget | 20 094 000 |
2014 budget | 20 900 000 |
2013 bokslut | 19 106 003 |
66. Internationella medlemsavgifter och finansiella bidrag (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 4 032 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av internationella organisationers och inrättningars medlemsavgifter, finansiella bidrag och utgifter för stödjande av speciella program.
2015 budget | 4 032 000 |
2014 budget | 4 322 000 |
2013 bokslut | 4 032 000 |