Statsbudgeten 2015
01. Konkurrens- och konsumentverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 10 816 000 euro.
Av anslaget får högst 360 000 euro användas till betalningar som föranleds av ett upphandlingskontrakt för tidningen Kuluttaja.
Förklaring:Konkurrens- och konsumentverket främjar marknadens funktionsduglighet. Målet är att trygga en sund och fungerande konkurrens och att öka effektiviteten inom ekonomin såväl i privat som offentlig verksamhet och att företagen handlar ansvarsfullt och att konsumenterna kan lita på att marknaden fungerar och att störningssituationer snabbt kan redas ut. Verket sköter även de övervakningsuppgifter som hör till konsumentombudsmannen. Dessutom arbetar verket allmänt för en fungerande konkurrens och konsumenternas ställning och handhar internationella uppgifter som tilldelats verket.
I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet preliminärt upp följande resultatmål för Konkurrens- och konsumentverket för 2015:
Vid inriktandet av verkets verksamhet beaktas regeringens strukturpolitiska program, programmet för främjande av sund konkurrens och det konsumentpolitiska programmet. Övervakningen av konkurrensbegränsningarna och de konkurrensfrämjande åtgärderna inriktas särskilt på fenomen som belastar den ekonomiska tillväxten och anpassningsförmågan. I verksamheten prioriteras bekämpningen av karteller och man ingriper i de begränsningar som är mest skadliga ur konsumentsynvinkel. Konsumenträttslig tillsyn, information och påverkan inriktas på branscher där det förekommer mest brister i fråga om marknadens funktion.Informationen om brister i marknadens funktion grundar sig på den konsumentrespons som fås från EU:s konsumenttavla för konsumentmarknaderna och databanken för konsumentförvaltningen.
Utfallet av de samhälleliga effektmålen följs med hjälp av en indikator som mäter marknadens funktionsduglighet (Market Performance Indicator MPI) och med hjälp av ett index som beskriver konsumenternas omvärld (Consumer Confidence Indicator CCI).
Verksamhetens resultat
2013 utfall |
2014 mål |
2015 mål |
|
Funktionell effektivitet | |||
Kostnadsmotsvarighet | |||
— Registret över paketreserörelser, de avgiftsbelagda prestationernas kostnadsmotsvarighet, % | 66 | 100 | 100 |
Produktion och kvalitetsledning | |||
Konkurrens- och konsumenttillsynen är effektiv och förebygger problem | |||
— Stärkt trovärdig politik mot "hard core"-karteller (intressentgruppernas bedömning 1—5) | 3,7 | > 4,0 | > 4,0 |
— Antalet föreslagna påföljdsavgifter i viktiga konkurrenstillsynsfrågor av kategori I och II (st.) | 0 | > 1 | > 1 |
— En övervakning av företagsförvärv som effektivt förhindrar konkurrensproblem i företagskoncentrationer (intressentgruppsbedömning 1—5) | 3,4 | > 3,7 | > 3,7 |
— Antalet fall där företag genom konsumentombudsmannens åtgärder har ändrat sin verksamhet i enlighet med konsumentskyddslagstiftningen | - | 130 | 130 |
— Säkerheternas tillräcklighet vid en paketreserörelses konkurs, % | 100 | 100 | 100 |
Konsumenterna har tillgång till webbtjänster som till sitt innehåll är aktuella och lättanvända och fungerar smidigt enligt självbetjäningsprincipen | |||
---|---|---|---|
— Antal besök på webbtjänsterna/månad | 168 000 | 120 000 | 130 000 |
Behandlingstiderna hålls på en skälig nivå | |||
— Inrikes konkurrensbegränsningsfall som varit över 3 år under behandling (antal) | 6 | 0 | 0 |
— Behandlingstiden för paketreserörelsers registreringsansökningar (dagar) | 2,4 | 7 | 7 |
Uppskattad fördelning av årsverken sektorsvis
2013 utfall |
2014 mål |
2015 mål |
|
Främjande av marknadernas funktion | 18,5 | 30 | 29,5 |
Konkurrenstillsyn | 51,2 | 59 | 59 |
Konsumenträttslig tillsyn och ekonomiska gottgörelser | 32,2 | 27 | 28 |
Konsumentinformation | 12,3 | 7 | 7 |
Styrning av regional- och lokalförvaltningen | 3,5 | 6 | 6 |
Förvaltningstjänster | 25,9 | 22 | 21,5 |
Sammanlagt | 143,6 | 151 | 151 |
---|
Hantering och utveckling av mänskliga resurser
2013 utfall |
2014 mål |
2015 mål |
|
Utvecklingen av årsverken | 143,6 | 151 | 151 |
Arbetstillfredsställelse totalt (1—5) | 3,2 | - | > 3,5 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 12 511 | 12 412 | 11 486 |
Bruttoinkomster | 1 125 | 1 050 | 670 |
Nettoutgifter | 11 386 | 11 362 | 10 816 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 2 294 | ||
— överförts till följande år | 1 845 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Produktivitetsavdrag (det gamla produktivitetsprogrammet) | -45 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -15 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 15 |
Löneglidningsinbesparing | -20 |
Lönejusteringar | 66 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -55 |
Sparbeslut | -400 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) | 36 |
Ytterligare besparing i omkostnaderna | -128 |
Sammanlagt | -546 |
2015 budget | 10 816 000 |
2014 budget | 11 362 000 |
2013 bokslut | 10 936 727 |