Statsbudgeten 2015
18. Anskaffning av försvarsmateriel (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 446 810 000 euro.
Anslaget får användas till
1) betalning av utgifter för anskaffning av försvarsmateriel och försvarsmaktens säkerhetsupphandling samt till testning av system och utbildning av användarna
2) forskning och utveckling med direkt anknytning till anskaffningen av försvarsmateriel och försvarsmaktens säkerhetsupphandling
3) betalning av utgifter för anskaffning av reservdelar och bytesanordningar till försvarsmateriel som nödvändigt måste finnas i lager i händelse av krig.
Av anslaget får högst 47 057 000 euro användas för andra anskaffningar av försvarsmateriel än till betalning av utgifter som föranleds av beställningsfullmakter eller av ändringar i index och valutakurser i samband med beställningsfullmakter.
1) År 2015 får nya avtal ingås i anslutning till den materiella utvecklingen av försvarsmakten i syfte att förbättra det militära försvarets prestationsförmåga så att de åren 2015—2019, enligt valutakursnivån den dag budgeten träder i kraft, får föranleda staten utgifter på högst 155 600 000 euro (beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten 2015, PVKEH 2015).
Betalningar enligt maximibeloppet för beställningsfullmakten PVKEH 2015 kan bindas till en branschbeskrivande prisutveckling fr.o.m. det första kvartalet 2015.
2) År 2015 får det inom ramen för det totala beloppet för varje enskild fullmakt ingås avtal till ett belopp som motsvarar det belopp av tidigare godkända beställningsfullmakter som inte har använts.
3) Tidigare godkända beställningsfullmakter får föranleda staten utgifter som avviker från fullmakternas årliga maximibelopp, dock så att det totala beloppet för varje fullmakt inte överskrids.
Anslag för beställningsfullmakter och till dem hänförda tilläggsbehov som föranleds av stegring i index eller avdrag som föranleds av nedgång i index budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till finansåret.
Förklaring:
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakter föranleder (1 000 euro)
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019— | Sammanlagt fr.o.m. 2015 |
|
Gamla beställningsfullmakter | ||||||
Beställningsfullmakten för utrustande av beredskapsförband (VYV 1) | 9 214 | 9 800 | 9 800 | 19 100 | 47 914 | |
Beställningsfullmakten för utvecklande av service- och flygbasbaserade system för helikoptrar (HTH) | 580 | 580 | ||||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2007) | 15 128 | 24 107 | 39 235 | |||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2009) | 48 710 | 22 042 | 15 000 | 85 752 | ||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2010) | 4 280 | 4 280 | ||||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2012) | 45 000 | 38 680 | 10 000 | 93 680 | ||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2013) | 129 421 | 132 250 | 29 900 | 291 571 | ||
Beställningsfullmakten för teknisk forskning, produktutveckling och projektberedning 2013 (TTK-PROTO 2013) | 9 980 | 8 160 | 18 140 | |||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2014) | 100 700 | 97 600 | 71 300 | 58 000 | 75 000 | 402 600 |
Gamla beställningsfullmakter sammanlagt | 363 013 | 332 639 | 136 000 | 77 100 | 75 000 | 983 752 |
Nya beställningsfullmakter | ||||||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2015) | 27 400 | 43 750 | 50 050 | 16 700 | 17 700 | 155 600 |
Nya beställningsfullmakter sammanlagt | 27 400 | 43 750 | 50 050 | 16 700 | 17 700 | 155 600 |
---|---|---|---|---|---|---|
Fullmakter sammanlagt | 390 413 | 376 389 | 186 050 | 93 800 | 92 700 | 1 139 352 |
Den materiella utvecklingen av försvarsmakten grundar sig på följande utvecklingsprogram för försvarsmakten och på de kapaciteter som ska utvecklas genom dem:
Man bygger upp ett ledningssystem som stöder utnyttjandet av försvarsmaktens samlade kapacitet och stöder ledningen av gemensamma insatser genom att utöka den samlade lägeskännedomen och införa säkrade operativa informationstekniska tjänster.
- — försvarsgrenarnas fristående system och program byts ut mot ett gemensamt ledningssystem
- — bättre förutsättningar för ledning av insatserna skapas genom att tekniska strukturer och tjänster omarbetas och förnyas
- — dataöverföringen inom integrerad spaning, övervakning och ledning samt anslutningsförmågan för den informationstekniska plattformen utvecklas
- — informationsförvaltningen förnyas, den datatekniska integreringen genomförs och statsförvaltningens interna samarbete inom informationsservicen och andra lösningar som bygger på partnerskap utökas. Personalresurser överförs från den administrativa informationsservicen till den operativa IT-miljön
- — utnyttjandet av systemen för verksamhetsstyrning ökas med målet att förbättra funktionssäkerheten och kostnadseffektiviteten
- — utarbetandet av arkitekturen för ett spanings-, övervaknings- och ledningssystem som är gemensamt för alla försvarsgrenar och motsvarar försvarsmaktens behov på 2020-talet fortsätter, och därigenom möjliggörs ett internationellt elektroniskt utbyte av information och lägesbilder
- — utvecklandet av ett cyberförsvar inleds.
Den förvarningsförmåga, den omvärldsuppfattning och den övervaknings- och mållägesbild som behövs som stöd för beslutsfattandet samt för ledningen av gemensamma insatser upprätthålls och utvecklas.
- — datainsamlings- och analysförmågan upprätthålls och utvecklas
- — medeldistans- och fjärrövervakningen inom luftövervakningen upprätthålls
- — kompetensen för luftburen spaning och övervakning upprätthålls och utvecklas
- — informationssystemet för spaning förvaltas
- — skapandet av försvarsmaktens gemensamma mållägesbild utvecklas
- — den militära spaningens förmåga att stödja eldanvändning och verkan utvecklas.
Den kapacitet med vilken man operativt inverkar på betydande objekt byggs upp och upprätthålls.
- — markmålskapaciteten byggs upp
- — skjutförnödenheter för fjärrverkan skaffas
- — uppbyggnaden av försvarsmaktens specialtrupper fortsätter.
Försvarsmaktens gemensamma logistiksystem förvaltas. Genom systemet garanteras truppernas funktionsförmåga.
- — man skapar enhetliga logistiska strukturer och verksamhetssätt och ett enhetligt kunnande för försvarsmakten samt integrerar försvarsgrenarnas underhållssystem för att det ska vara bättre anpassat till det allt mer internationaliserade näringslivet
- — transportförmågan utvecklas genom fortsatta helikopteranskaffningar och genom utnyttjandet av internationella projekt för strategisk transportförmåga
- — för att avhjälpa bristerna i kompletterings-, transport- och underhållssystemet fortsätter man materialanskaffningarna för territoriella trupper.
De territoriella truppernas eldkraft, skydd och rörlighet utvecklas och de operativa truppernas prestationsförmåga upprätthålls.
- — de territoriella trupperna utvecklas genom att man ersätter kapacitet som försvinner och genomför en övergripande strukturreform
- — de operativa trupperna kompletteras och upprätthålls
- — skyddsförmågan utvecklas och närpansarvärnet förnyas
- — anskaffningen av ersättande system för truppminor fortsätter.
Tryggandet av sjöförbindelserna, minjaktsförmågan och kustförbandens rörlighet utvecklas.
- — nya minröjningsfartyg tas i bruk
- — minvapnet upprätthålls
- — kustförbandens rörlighet och eldkraft utvecklas
- — anskaffningen av skjutförnödenheter inleds.
luftvärnets och Hornet-systemets kapacitet upprätthålls.
- — man fortsätter uppdateringen av Hornet-avvärningsjaktplanen för att bevara deras livslängd och anskaffar sådan kritisk reservutrustning och sådana kritiska delar till maskiner och motorer som tryggar jaktplansutrustningens livslängd
- — anskaffningen av luftvärnsrobotar med mycket kort räckvidd inleds
- — projektet med luftvärnsrobotar med medellång räckvidd slutförs.
Prestationsdugliga trupper i enlighet med truppstrukturen byggs upp och upprätthålls. Dessutom skapas förutsättningar för att ställa upp nya trupper.
- — anskaffningen av simulatorer för stridsutbildningens inlärningsmiljö inleds.
Helhetsomfattande styrmetoder och enhetliga principer utvecklas. Med hjälp av dem främjar man hanteringen av helheter som omfattar beslutsfattande och genomförande samt övergripande karaktär, resultat, produktivitet och kostnadseffektivitet.
— forskningsdata produceras för i första hand försvarsmaktens strategiska planering.
Såväl de tidigare godkända beställningsfullmakterna som den nya beställningsfullmakten PVKEH 2015 inklusive alla ekonomiska följdverkningar genomförs inom de ramar för statsfinanserna som fastställts för försvarsministeriets förvaltningsområde.
Inom programmet för utveckling av försvarsmaktens ledning byggs ett accessnät och ett stridsledningsnät för markförsvaret och skaffas utrustning för ledningsinstanserna inom markförsvaret. Därtill fortsätter anskaffningen av systemet Link 16 för flygvapnet.
Inom programmet för utveckling av stöd för försvarsmaktens spaning, övervakning och målanvisning görs en livscykeluppdatering av markförsvarets underrättelsesystem.
Inom programmet för utveckling av markförsvarets stridssystem görs en livscykeluppdatering av BMP2–stridsfordon samt skaffas tunga närpansarvärnsrobotar och lätta närpansarvapen.
Inom ramen för programmet för utveckling av sjöförsvarets stridssystem genomgår minfärjorna av Pansio-klass en totalrenovering.
Det beräknas att det behövs 9 340 000 euro för de utgifter som beror på index- och valutakursförändringar till följd av beställningsfullmakterna.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Kostnadsnivåjustering i efterhand i enlighet med den faktiska indexutvecklingen 2013 | 601 |
Utgiftsbesparing för förvaltningsområdet (regeringsprogr.) | -11 710 |
Överföring av betalningar | 4 740 |
Överföring till moment 27.10.01 | -17 178 |
Sammanlagt | -23 547 |
2015 budget | 446 810 000 |
2014 I tilläggsb. | -7 750 000 |
2014 budget | 470 357 000 |
2013 bokslut | 656 871 000 |